Noutăți

Vedetele „TAS” lansează 2019 – update

Vedetele „TAS” lansează 2019

Începutul anului este plin de evenimente interesante în lumea auto. Unele clasice – precum NAIAS, altele recent intrate în patrimoniu, precum CES. Însă, pasionații de aftermarket cu siguranță așteaptă mai puțin faimosul TAS – Tokyo Auto Salon. 

Update 11/01 – Constructorul nipon Toyota a păstrat și o surpriză pentru prima zi: Mark X GRMN. Acesta pare a fi modul în care Toyota vrea să ademenească fanii modelelor sedan de „modă veche”: dimensiuni impozante, stil sportiv și propulsor aspirat natural sub capotă. Astfel, sedan-ul cu înclinații puriste este dotat cu un V6 de 3,5 litri și 315 CP / 380 Nm, legat la roțile din spate prin intermediul unei transmisii manuale cu șase rapoarte. Modificările GRMN înseamnă suspensie și direcție sport, frâne GR, jante BBS de 19 inch și un plafon din CFRP cu 10 kg mai ușor. „Monstrul” de la standul Toyota este însă GR Supra Super GT, un concept ce va deveni realitate din 2020 ca model dedicat clasei Super GT. Aceasta, gata să adopte regulile „Class One” co-dezvoltate împreună cu experții din DTM, va marca în 2019 retragerea modelului Lexus LC. GR Supra Super GT este, în plus, urmașul de drept al conceptului GR Supra Racing, prezentat anul trecut la Salonul Auto de la Geneva.

Scena japoneză de tuning freamătă la fiecare început de an datorită acestui festin al modelelor unicat, concept sau modificate – multe dintre ele prezentate chiar de marii producători din Țara Soarelui Răsare. Desfășurat la Makuhari Messe (Chiba), între 11 și 13 ianuarie, TAS poate nu este la fel de faimos precum clasicul Tokyo Motor Show, însă cu siguranță este cât se poate de interesant. Printre numeroasele modele modificate de tuneri mai mari sau mai mici, am descoperit nu doar produse aftermarket ale constructorilor mari… ci chiar și modele de serie.


Un exemplu sugestiv este micul și ciudatul Daihatsu Copen Coupé. Prezentat în urmă cu trei ani tot la TAS sub formă de concept, acesta face acum trecerea pe linia de asamblare. Pentru a menține însă specificul evenimentului, noul Copen Coupé este o serie limitată la doar 200 de exemplare. Fiind un model din seria „key car”, sub capotă se află un minuscul tri-cilindru de 0,66 litri și doar 64 CP. Totuși, atmosfera de tuning este menținută de jantele BBS, suspensia HKS, volanul Momo sau diferențialul cu alunecare limitată!


Dacă micul Daihatsu nu vi se pare suficient de voinic, atunci poate veți fi mai degrabă impresionați de ceea ce av fi cu siguranță unul din staturile absolute de la Tokyo Auto Salon – conceptul Honda Neo Classic Racer. Compania vine la TAS cu o abordare extremă a modelului S660, un amestec kitschos de elemente retro și modern-sportive, care reușește, cumva, să pară cât se poate de potrivit. Honda mai are în program și N-Van Trip Van – un fel de paradis de mici dimensiuni al surfer-ilor; conceptul Well – o versiune dedicată familiei a modelului Step Wgn și ceva bunătăți pentru mult mai cunoscutele și liniștitele Civic și Fit (Jazz în Europa).


Dacă tot vorbim despre automobile de foarte mici dimensiuni, să trecem la Suzuki – și la al său Jimny. Capabilul off-roader, recent sosit sub forma celei de-a patra generații, este pregătit de constructor și pentru fanii scenei aftermarket. Și nu oricum, ci cu ajutorul a două concepte care le vor merge la suflet fanilor. Prototipul Jimny Survive pregătește micul SUV pentru off-road… extrem. Deja ne imaginăm câteva aventuri în locuri îndepărtate la bordul său. Și mai interesant este, însă, conceptul Jimny Sierra Pickup Style. Numele spune totul… dar nu chiar. Mai exact, avem de-a face cu un mic pickup de inspirație retro, ce include nu doar modificări estetice subtile (precum grila „vintage”) ci și un tratament în stil „woodie”. Dacă vă doriți și ceva pentru oraș, Suzuki aduce la TAS și noul Swift Sports Yellow Rev.


Mazda ne ajută să facem tranziția către zona dimensională „normală”. Însă și aici avem o surpriză – deoarece Mazda3, ce a debutat la sfârșitul anului trecut la Salonul Auto de la Los Angeles – își face prima apariție publică acasă. Și nu oricum, deoarece marca îi oferă un plus de „Zoom-Zoom” prin intermediul Mazda3 Custom Style. Alături de modelul compact am mai remarcat și foarte interesantul Roadster Drop-Head Coupé Concept, un MX-5 ce poartă cu mândrie un hardtop detașabil realizat integral din fibră de carbon. Iar aceasta nu este singura modificare, deoarece Miata mai are parte și de jante „forged” RAYS de 16 inch, „fustițe” aero în față și pe lateral, diferențial cu alunecare limitată și filtru de aer sport, sau scaune Recaro la interior. În plus, Mazda aduce la TAS și modelele crossover CX-5 și CX-8 în variantă Custom Style.


Chiar dacă se află pe partea cealaltă a planetei, la TAS, Nissan își aduce aminte de locurile în care anotimpul geros se află în toi și ne propune noul Juke Personalization Adventure Concept. Constructorul pare să aibă o afinitate pentru prototipurile dotate cu șenile în loc de roți – să nu uităm de năstrușnicul 370ZKi, dezvăluit iarna trecută. Și nici nu este prima oară când micul crossover are parte de o astfel de transformare – dovada fiind conceptul Juke Nismo RSnow din 2015. Înapoi la Tokyo Auto Salon, Nissan mai are și alte noutăți pe lângă micul excentric – GT-R-ul special dedicat jucătoarei de tenis Naomi Osaka, un X-Trail care sărbătorește aceeași colaborare cu deținătoarea de 21 de ani a unui titlu de Grand Slam, precum și versiuni modificate ale modelelor Note, Serena Nismo sau Leaf.


Toyota nu putea lipsi de la „petrecere”, existând inclusiv zvonuri cu privire la o posibilă prezentarea a noii Supra înainte de un debut oficial la Salonul Auto de la Detroit. Cum TAS și NAIAS (14-27 ianuarie) aproape că se suprapun, orice este posibil. Cert este că producătorul japonez le va oferi fanilor de acasă câte ceva pentru toate gusturile. Pentru aventurieri, avem Hilux Black Rally Edition, un cărăuș cu infuzie sportiv-robustă de accesorii de la divizia TRD – Toyota Racing Development. Pentru ecologiști, Toyota a pregătit – tot cu ajutorul specialiștilor de la TRD – și un Prius modificat. Starul de la standul producătorului va fi, însă, conceptul GR Supra Super GT – model bazat pe atât de așteptata a cincea generație Supra (A90).


Mitsubishi ne-a oferit de curând o nouă generație a modelului D:5 Delica, iar acasă în Japonia fanii vor avea ocazia să se delecteze cu o versiune parcă pregătită pentru aventuri în familie în off-road. Deja suntem invidioși pentru imposibilitatea de a vedea acest adevărat arhetip al sintagmei „crossover”, însă bunătățile de la Subaru aproape ne fac să rezervăm un bilet de avion pentru capitala Japoniei. La Tokyo Auto Salon, specialistul „boxer 4×4” a pregătit două concepte cu aromă de STI ale SUV-ului Forester și modelului compact Impreza. Din păcate, ambele au parte numai de modificări estetice și aerodinamice, parcă pentru a fi complementare cu celelalte noutăți – break-ul Levorg și WRX STI, ce au și ele parte de propriile accesorii.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE