Test-drive Teste

Top test: Škoda Rapid 1.2 TSI

_CHR5870

Marea întrebare: Škoda Rapid li se adresează familiștilor care vor o berlină ieftină și versatilă, dar nu își permit să plătească diferența până la Octavia?

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Radu Chindriș

 

Škoda și-a propus un plan ambițios: să crească în ochii publicului, scopul final fiind ca marca să lase definitiv în urmă orice asociere cu modelele low-cost. De altfel, la nivelul concernului VW a existat în ultimii ani o dezbatere în centrul căreia s-a aflat viitorul mărcii cehe. Au existat voci care au dorit ca Škoda, copilul silitor și plin de succes din marea familie VW, să devină un competitor direct pentru Dacia. O altă viziune a avut în final câștig de cauză, Škoda urmând să se îndrepte în direcția opusă și să atingă o cifră de vânzări de 1,5 milioane de vehicule, până în 2018. Superb și, mai nou, Octavia, prezentată recent pentru prima oară publicului, sunt mașini care prevestesc noul val, însă Škoda nu putea să abandoneze complet segmentul berlinelor ieftine, unde s-a bucurat de un mare succes cu modelele Tour. Așa a apărut Rapid, o mașină mai mică decât Octavia II, generația care tocmai a fost înlocuită, dar ceva mai ieftină. Spunem „ceva mai ieftină“ pentru că diferența de preț nu este hotărâtoare – vorbim de doar 582 de euro avantaj pentru Rapid, în cazul versiunilor de bază, cu mențiunea că noua berlină este mai bine echipată, având aer condiționat, geamuri electrice față, ESP și airbaguri-cortină pentru cap, dotări deloc de neglijat. Probleme apar însă odată ce comparăm versiunile cu echipare de top. Vechea Octavia 1.2 TSI Business avea un preț de 16.001 euro (ESP-ul este opțional aici – 436 euro), în timp ce Rapid 1.2 TSI Elegance costă 16.751 de euro, ceea ce înseamnă că Rapid s-a confruntat în primele luni de viață cu o luptă fratricidă din care nu putea ieși câștigătoare.

Platforma tehnică a fost preluată de la Polo, dar a fost alungită, astfel încât spațiul interior și portbagajul se situează la nivelul clasei compacte, respectiv medii.
Platforma tehnică a fost preluată de la Polo, dar a fost alungită, astfel încât spațiul interior și portbagajul se situează la nivelul clasei compacte, respectiv medii.

Unde se plasează mai exact Rapid, dacă vorbim despre împărțirea pe clase? Platforma tehnică provine de la Polo, dar a fost alungită, astfel încât spațiul interior este demn de o berlină compactă, iar portbagajul, cu ai săi 550 l, face de rușine multe sedanuri din clasa medie. Gama de motorizări pleacă de la 75 CP și merge până la 122, fiind formată din trei motoare pe benzină și un diesel.

Clasa compactă sub lupă – Škoda Octavia vs concurența

Pentru test, am ales versiunea 1.2 TSI de 105 CP (acest propulsor este oferit și cu 86 CP) datorită raportului foarte bun dintre putere și preț.  Standard, acesta este cuplat la o cutie manuală cu șase trepte, iar cutia automată DSG e oferită doar în combinație cu motorul 1.4 TSI de 122 CP, pentru această motorizare fiind și singura disponibilă. Cu echiparea de bază Active, Rapid 1.2 TSI costă 14.902 euro, dar noi am avut la test versiunea Elegance, de vârf, care dispune, printre altele, de climatizare automată, geamuri spate electrice și cotieră față, însă prețul crește până la 16.751, asta înainte de a adăuga opționale dintr-o listă relativ lungă.

_CHR5710

Cei care cred că deja vorbim despre o Octavia ceva mai mică ar putea fi dezamăgiți de habitaclu, unde se vede clar că Škoda a făcut compromisuri de dragul reducerii costurilor. Plasticele sunt în general dure, negre și mai slabe calitativ decât cele dintr-o Octavia. Mai mult, geamurile electrice spate nu au și comenzi în față, lucru total neobișnuit, iar materialul care acoperă plafonul pare foarte ieftin, deși e rezistent la uzură. Despre spațiu, nu putem spune nimic de rău, deoarece patru adulți pot călători în condiții bune de confort, un al cincilea fiind totuși incomodat de tunelul median înalt. Ergonomia comenzilor, dacă facem abstracție de butoanele pentru geamurile spate, ne spune clar că avem de-a face cu o mașină a grupului VW, toate butoanele fiind clar marcate și având dimensiuni mari și funcții bine gândite. Mulțumită reglajelor ample ale scaunului și volanului, oricine își poate găsi o poziție confortabilă pe locul șoferului, dar odată instalat acolo este ușor de remarcat că vizibilitatea spre spate e slabă din cauza poste­rio­rului înalt și a montanților groși. Bancheta se rabatează fracționabil, operațiune ușoară, dar su­prafața de încărcare astfel creată nu-i tocmai plană. Accesul la portbagaj este însă un atu important al mașinii datorită hayonului de mari dimensiuni.

Motorul de 1,2 l turbo se descurcă excelent sub capota lui Rapid.
Motorul de 1,2 l turbo se descurcă excelent sub capota lui Rapid.

Propulsorul de 1,2 l și 105 CP este – după cum am constatat și în cazul altor mașini pe care l-am testat – o revelație. Deși cilindreea mică ar putea da de gândit, avem de-a face doar cu o prejudecată ce trebuie depășită, pentru că propulsorul are forța suficientă menită a imprima o dinamică bună mașinii, mulțumită turbinei, care intră în funcțiune de la turații joase, și cuplului de 175 Nm, ce se obține încă de la 1550 rpm. Chiar și sunetul la accelerații puternice este incitant. Per total, felul în care se prezintă acest motor ne face să credem că VW a creat încă un agregat care are toate șansele să devină legendar, precum vechiul 1.9 TDI. Cuplat la o cutie de viteze manuală bine etajată, propulsorul oferă reprize viguroase în treptele II și III, dar obține și valori de consum rezonabile, chiar și în oraș, rezultat la care contribuie și sistemul stop/start. Schimbătorul de viteze se remarcă printr-o timonerie cu precizie germană. Frânele suferă de pe urma faptului că pe spate nu există decât varianta cu tamburi, discurile urmând să intre în dotarea de serie a modelului (cu excepția notabilă a versiunii 1.2 75 CP) abia din ianuarie 2013. Direcția este, pe de altă parte, bine cântărită și-i transmite informații șoferului, iar suspensiile ceva mai ferme asigură o stabilitate surprinzătoare. Comportamentul în viraje e lipsit de emoții, iar ținuta de drum, neutră, ceea ce plasează Rapid peste media segmentului său în această privință.

550 de litri – mai mare de atât nu se poate, cel puțin în acest segment.
550 de litri – mai mare de atât nu se poate, cel puțin în acest segment.

Așadar, din punct de vedere tehnic, puține îi pot fi reproșate lui Rapid, platforma tehnică și motorizarea fiind puncte cu adevărat forte, demne de laudă. Mai puțin plăcut este faptul că Škoda a făcut rabat la interior, lucru evident dacă facem o comparație cu vechea de acum, Octavia, însă, chiar și așa, Rapid se situează în media segmentului său. Mai rămâne doar problema prețului, pentru că Rapid 1.2 TSI Elegance are unul mai mare decât erau obișnuiți clienții Škoda să plătească până acum pentru o berlină compactă.

ams 01/2013

Fișă tehnică

 



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE