Moto Teste

Test: Yamaha MT-09 Tracer

A fost nevoie de 2 ani de evoluție pentru Yamaha MT-09, o motocicletă foarte bună, ca să devină una excepțională, MT-09 Tracer.

Text: Tiberiu Troia. Foto: Radu Chindriș

yamaha tracer aa

Lansat în 2013, MT-09 a impresionat prin calitățile motorului în trei cilindri, formulă folosită de Yamaha după mulți ani de pauză. Noua motocicletă s-a bucurat de succes, dar nu a fost o lovitură de piață, fiind un naked, gamă mai puțin căutată în ultima vreme. Modelul de bază a fost urmat de alte derivate, MT-09 Sport Tracker și Street Rally, variante accesorizate, dar care nu au fost un succes de piață, având câteva componente relativ ușor de instalat de oricare pasionat al motocicletelor dotate cu tot felul de accesorii.

Situația s-a schimbat radical prin apariția modelului Tracer, variantă sport-tourer, gamă la mare căutare deoarece amatorii de excursii lungi sunt din ce în ce mai numeroși. Chiar dacă este echipat cu aceleași motor și șasiu, Tracer e diferit de MT-09 de la care s-a pornit, fiind construit în jurul propulsorului în trei cilindri ale cărui performanțe sunt nemodificate. Păstrând aceleași principale caracteristici, DOHC, 12 supape, răcit cu lichid, motorul modelului Tracer beneficiază de sisteme de admisie și evacuare modificate fără a influența cei 115 CP produși. Sistemul de injecție oferă tot trei moduri de pilotaj, dar a avut parte de modificări față de al modelului de bază, fiind mai fluent, livrând carburantul mai cursiv, ceea ce se reflectă în comportamentul motocicletei, conferind mai multă flexibilitate motorului.

Astfel, MT-09 Tracer poate fi controlat foarte bine atât în virajele strânse, de unde ești obligat să pleci cu turații joase, cât și pe liniile drepte lungi de pe autostradă. Pentru a înțelege mai bine rezultatul acestei modificări a sistemului de injecție, aș compara senzația pe care ți-o oferă cu folosirea unei accelerații cu cursă mare, soluție folosită pe motoarele cu pretenții sportive.

Modificările majore față de modelul MT-09 de la care s-a plecat apar la aspectul exterior, de la un naked fără protecție la vânt ajungându-se la un sport-tourer cu o carenă agresivă, echipată cu un parbriz relativ mic, dar mobil și cu niște protecții la mâini foarte generoase, care completează efectul protector al carenajului.

yamaha tracer

Carenajul este undeva între cel de la FZ1 Fazer și Triumph Tiger 800 XRX, cu niște forme foarte atrăgătoare, lucru care nu surprinde deoarece Yamaha este vestită pentru aspectul reușit al motocicletelor și designul modern pe care îl promovează în mod constant.

Dacă aspectul carenajului este asemănător cu cel al unor modele moderne, nu același lucru se poate spune despre aspectul general al motorului, ai cărui cilindri seamănă mult cu ai vechiului model FZ750, cu înclinarea lor la 45°, chiar dacă strămoșul FZ750 avea patru cilindri cu câte cinci supape, adică o cu totul altă soluție tehnică față de cea existentă pe MT-09.

yamaha tracer a

Revenind la carenajul nou apărut pe modelul Tracer, la parbrizul reglabil și protecțiile pentru mâini, toate acestea fac mult mai comodă folosirea motorului cu cei 115 CP datorită protecției oferite de întreg ansamblul. Pentru mine, personal, la 1,74 m, folosirea parbrizului chiar și în poziție coborâtă a fost suficientă pentru a mă simți protejat și am apelat la modificarea poziției numai pentru a compara efectul celor două setări, care diferă cu 30 mm pe înălțime.

Chiar dacă schimbarea poziției parbrizului este o operațiune foarte ușor de făcut, sistemul nu permite această modificare din mers, pentru că trebuie slăbită câte o piesă din fiecare parte, spre deosebire de alte sisteme prezente pe motocicletele firmelor concurente, care permit schimbarea poziției din mers, cu o singură mână, dacă e mai subțire, în combinație cu mănușile de vară.

Manevrabilitatea modelului Tracer este deosebit de bună, mai bună decât a lui MT-09, dând senzația că motocicleta este ușoară, dar sigură, deși Tracer are cu 20 kg în plus comparativ cu modelul de bază. Probabil că la îmbunătățirea manevrabilității au contribuit mult arcurile amortizoarelor față, mai tari decât cele inițiale, în combinație cu cursa mare a amortizoarelor și șaua având două poziții disponibile, ușor reglabilă pe înălțime, coborând înălțimea de la 860 la 845 mm. Amortizoarele față modificate au remediat problemele pe care le întâmpină MT-09 naked în cazul unui pilotaj mai sportiv sau la viteze de peste 150 km/h, când devine ușor instabil și mai greu de controlat.

În afară de toate aceste detalii tehnice care îi fac viața ușoară pilotului, fabrica a pus la dispoziția piloților scunzi sau celor cu picioare scurte un kit suplimentar de coborâre a înălțimii șeii, care o scade cu alți 15 mm, făcând modelul Tracer accesibil unui număr mai mare de utilizatori. În plus, mai este disponibilă și o șa mai îngustă și mai joasă, datorită căreia se mai câștigă 32 mm.
Bineînțeles că producătorii specializați de componente au apărut cu o gamă interesantă de repere care îmbunătățesc ținuta de drum a motocicletei, și mă refer în primul rând la amortizoare și componente, în special arcuri. Cu toate că arcurile de la Tracer sunt mai tari decât cele instalate pe MT-09, este loc de mai bine, pentru că tendința tuturor producătorilor e să echipeze motocicletele în conformație standard cu arcuri mai moi, care satisfac o gamă mai largă de utilizatori, dar care sunt insuficiente pentru cei cu un stil mai sportiv de pilotaj. Pentru aceștia, sau pentru cei mai pretențioși, Hyperpro a pregătit un kit de arcuri progresive față/spate și două modele de amortizoare spate complet reglabile atât pe compresie, cât și pe preîncărcare, cu posibilitatea modificării înălțimii amortizorului și a amplasării unei comenzi de la distanță a preîncărcării.

yamaha tracer aaa

În afară de aceste repere realizate de producătorii specializați, trebuie să recunosc că Yamaha și-a făcut bine lecțiile și a lansat pe piață o gamă impresionantă de accesorii, care acoperă toate capitolele ce pot fi îmbunătățite la o motocicletă. De la piese care permit modificarea poziției pilotului (manete forjate, prinderi înălțate pentru ghidon și parbriz înalt), trecând prin cele de strictă utilitate (proiectoare pentru ceață cu LED, diferite soluții de genți pentru rezervor sau genți laterale de diferite forme și materiale), până la cele pentru protecția motorului și a șasiului, toate sunt pe lista de opționale. Și pentru alte modele anterioare, Yamaha a pregătit diferite opționale, dar acum, pentru Tracer, cei din Departamentul R&D s-au întrecut pe sine, punând în mare dificultate firmele producătoare de astfel de repere, prin varietatea produselor și prețul oferit, explicat prin volumul mare.

Principalele concurente ale modelului Yamaha MT-09 Tracer sunt Honda VFR800X Crossrunner și Triumph Tiger 800 XRX. Față de aceste motociclete, Tracer conduce detașat la câteva capitole: putere, cuplu, masă proprie, caracter sportiv, aspect exterior, gamă de opționale și preț mult mai bun, fiind depășită la confortul pilotului, al pasagerului și la protecția la vânt. În ceea ce privește fiabilitatea celor trei modele, cred că nu mai are rost să comentez nimic, toți cei trei producători fiind unanim recunoscuți pentru calitatea fără cusur a produselor.

Așadar, pentru un pilot interesat de o motocicletă ușor de folosit în fiecare zi, rapidă, puternică, sportivă, manevrabilă și cu un preț cu cel puțin 2000 de euro mai mic decât al oricărui alt model similar, Yamaha MT-09 Tracer este propunerea mea.

Tot ce am scris până aici e valabil pentru oricare țară din Europa și, până în acest punct, alegerea unui model dintre cele menționate mai sus se face analizând aspectele pur tehnice. Din păcate, suntem în România și asta ne ocupă mare parte din timp, așa că trebuie să luăm în considerare și aspectele pur dâmbovițene. Cele mai importante componente în viața unei motociclete sunt întreținerea și eventualele intervenții tehnice pe timpul folosirii. Aici, situația distribuitorilor oficiali ai celor trei producători este complet diferită și a evoluat surprinzător de-a lungul anilor.
În vreme ce Yamaha e o prezență constantă pe întreg teritoriul țării, cu magazine care sunt aceleași de mulți ani, care vând mult sau puțin (mai degrabă puțin), dar sunt aceleași, în permanentă șlefuire și îmbunătățire a nivelului serviciilor, rețeaua Honda-moto este în pragul colapsului de vreo 2 ani, fiind practic inexistentă, iar rețeaua Triumph este mică și, la fel ca Honda, a trecut prin mâinile a cel puțin doi distribuitori mai mult sau mai puțin oficiali, fără cursuri de perfecționare a mecanicilor ori scule specializate. Nu e de mirare deci că majoritatea celor care își permit să cumpere motociclete noi fac aceste achiziții de la dealeri din alte țări, neîncrederea în reprezentanții locali fiind în cădere liberă. Din fericire, Yamaha stă bine la acest capitol, adică bine față de ceilalți, dar tot la nivel românesc.

Dacă aș fi în fața unei astfel de alegeri, aș opta pentru MT-09 Tracer fără să ezit, și nu pentru că sunt fan Yamaha, ci pentru că are cel mai bun raport performanțe/aspect/preț la această clasă. Dar asta e doar părerea mea, decizia finală vă aparține…

ams 8/2015

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE