Test-drive Teste

TEST: Toyota Yaris 1,5 l benzină Hybrid e-CVT – Plină de energie!

Merită 20.235 Euro o mașină de clasă mică? Citește tot și o să înțelegi că da! Dincolo de aparențele de mașină de oraș, Toyota Yaris este un adevărat conglomerat de tehnologie, mai ales în versiunea Hybrid, care cuplează într-un mod fericit cele două motoare (electric și pe benzină) cu o excelentă transmisie cu variație continuă!

Probabil ști deja că segmentul ECO s-a triplat în România în primele șase luni ale anului, 88% din piața de modele hibride fiind adjudecată de Toyota. Constructorul japonez este primul și, am putea spune, cel mai mare promotor al acestei tehnologii de propulsie, Prius devenind un adevărat automobil cult printre cei care-și fac griji pentru viitorul planetei. În cele două decenii scurse de la prezentarea primului Prius, Toyota a dezvoltat constant tehnologia propulsiei hibride ajungând acum să ofere câte un model hibrid pentru fiecare gust și fiecare buzunar, începând cu micul Yaris și terminând cu Rav4, fără a uita de luxoasele modele premium Lexus. Performanțele acestora, atât în ceea ce privește emisiile mici de noxe, consumul redus de combustibil, cât și la capitolul dinamic, au toate șansele să convingă chiar și cel mai fervent adorator de motoare diesel, singura condiție este să aibă ocazia să le descopere!

Dincolo de aparențe

Actuala generație Yaris a trecut printr-un face-lift în primăvara acestui an și, de curând, a venit în România. Încă de la începuturile carierei sale, Yaris a avut o personalitate aparte, distingându-se în marea de mdoele de clasă mică printr-un aspect jucăuș, cu mare priză la publicul tânăr, în special la cel feminin. Este și cazul actualei generații, al cărei facelift a avut menirea să aducă un plus de agresivitate, operațiune reușită în special în partea frontală. Spre exemplu, în versiunea de echipare Sol (cea testată), farurile sunt „ornate” cu benzi cu LED-uri (cu funcția de lumini de zi), genul de LED-uri cu lumină continuă, întâlnit mai degrabă la modelele din clasele superioare. Alături de niile semnături luminoase, agresivitatea lui Toyota Yaris este subliniată și de imensa gura ce se cască în parașocul față, clar supradimensionată (din punct de vedere al utilității), dar de mare efect vizual. Aceeași impresie de agresivitate sportivă este sugerată și de forma aerodinamică a oglinzilor retrovizoare, de muchiile ascuțite ale caroseriei și de eleronul ce tronează deasupra lunetei. Pentru amatorii de mai multă personalitate, Toyota oferă pachete cromatice bi-tonale, cum este și în cazul versiunii testate: albastru metalizat cu plafon negru, aceeași combinație fiind regăsită și la interior.

Tehnologia pe primul plan

Unul dintre principalele atu-uri ale lui Toyota Yaris a fost, încă de la început, faptul că oferea unul dintre cele mai încăpătoare interioare, raportat la dimensiunile exterioare, avantaj prezent și pe generația 2017. De asemenea, multitudinea de spații de depozitare este și ea prezentă, contribuind din plin la ergonomia unei mici escapade cu patru pasageri la bord. Dar nu acesta este principala caracteristică pe care o observi prima dată la interiorul lui Yaris, nici măcar aspectul jovial creat de combinația albastru/gri/negru, ci indiciile clare că te afli într-o mașină burdușită cu tehnologiile prezentului. Tabloul de bord are layoutul clasic, cu doua cadrane și un display între ele, dar locul turometrului – în cazul mașinii testate – a  fost luat de un indicator al modului în care lucrează sistemul hibrid: încărcare (pe parcursul frânărilor și decelerărilor), ECO (atunci când accelerația este apăsată constant sau progresiv și Power, atunci când torturezi accelerația. Pe parcursul călătoriei am apreciat pozitiv vizibilitatea în față, sistemul de infotainment cu butoane mari și judicios amplasat, rapiditatea cu care sistemul de climatizare a creat o ambianță plăcută într-o zi cu cod roșu de caniculă, senzația de spațiu din față și confortul oferit de suspensie. La capitolul critici: comenzile geamurilor elctrice montate prea în față, pe ușă, (cu ochii la drum deschideam de regulă geamul spate deși îl vroiam pe al șoferului), vizibilitatea în spate (aici există cameră pentru manevrele de garare) și antifonarea cam slabă (zgomot cam mare la vânt sau de la motorul termic).

Viitorul sună bine

Am aruncat peste tot prin text indicii că am testat versiunea hibridă: roțile lui Yaris sunt puse în mișcare de un motor pe benzină, de 1,5 litri și 73 CP și un motor electric de 45 kW. În total avem 100 CP puși în slujba unei caroserii de 1,1 tone (dacă adunați valorile puterii maxime ale celor două motoare rezultă 134 CP, dar atunci când motorul electric furnizează puterea maximă, cel termic este puțin temperat, în virtutra ecologiei), ceea ce nu se poate traduce decât printr-o dinamică excelentă. În timpul testului, deși îmi propusesem să dobor declarația oficială a consumului mediu, fiind penalizat de timp, am fost nevoit să parcurg câțiva zeci de kilometri doar cu accelarții cu pedala la podea. Adăugând drumul dus-întors București – Poaiana Brașov, cu circulație bară la bară pe mai mult de 80% din traseu și fâțâiala în cea mai aglomerată capitală europeană, am dus mașina înapoi cu un excelent 4,7 l/100 km raportat de computerul de bord! Înseamnă 1,1 litri de benzină în plus față de consumul mediu oficial, dar sunt convins că în condiții mai favorabile unei rulări relaxate se poate coborâ chiar spre 3 litri și un pic de bezină la suta de km parcurși. Cred că acest aspect este mai important decât raza de bracare mică ce facilitează manevrele prin locurile strâmte. Pentru că siguranța este la mare preț pentru constructorul nipon, Toyota Yaris are cam toate sistemele de asistență necesare, frânele sunt prompte și andurante, iar direcția suficient de exactă pentru un vehiculd de oraș.

PLUSURI: consum și poluare reduse, sistem de propulsie bine realizat, aspect modern, tehnologie la zi

MINUSURI: zgomot la vânt, spațiu limitat pentru capetele pasagerilor spate din cauza pavilionului arcuit

 

DATE TEHNICE

Caroserie
Hatchback cu 5 uși. L x l x h: 3945 x 1695 x
1510 mm. Ampatament: 2510 mm.
Volum portbagaj: 286/1119 litri.
Masa la gol: 1165 kg
Tren de rulare
Față: suspensie cu roți independente sistem
McPherson, amortizoare hidraulice, arcuri
elicoidale, Spate: punte torsională, bară
de torsiune, amortizoare hidraulice, arcuri
elicoidale. Discuri ventilate față, discuri spate.
Transmisie
Cutie de viteze de tip CVT, tracțiune față
Motor
Sistem plug-in hibrid, putere maxima 100 CP,
cuplu maxim 280 Nm. Motor termic: benzină,
aspirat, cilindree 1497 cmc, putere maximă
73 CP/4800 rpm, cuplu maxim 111 Nm/
3600–4800 rpm; Motor electric: curent
alternativ, putere maxima 45 kW (61 CP),
cuplu maxim 169 Nm
Performanțe
0–100 km/h……………………………………… 11,8 s
Viteza maxima ……………………………. 165 km/h
Consum mixt …………………………. 3,3/3,6* l/100 km
Emisii CO2 ………………………………….. 75/82* g/km
Autonomie regim electric ………………… n.c.
*în funcție de dimensiunile roților


PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE