Teste

Test: SEAT León ST Cupra

001SEATLEONCUPRAST

Breakurile sportive derivate de modele hot hatch cu pedigri par să fie noua modă din clasa compactă. SEAT intră și el în horă, cu noul său León ST Cupra.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: SEAT

 

SEAT León Cupra, vârful gamei León din punctul de vedere al performanțelor, a fost lansat anul trecut și a făcut furori la acel moment. Cu două versiuni – 265 și 280 CP –, Cupra a emis din primul moment pretenții de supremație în segmentul său, lucru confirmat și de testele noastre. Acum a venit momentul extinderii gamei cu o versiune break, care însă promite performanțe similare. ADN-ul său îi permite acest lucru, chiar dacă vorbim de primul station wagon demn de sigla Cupra din istorie. Cea dintâi versiune Cupra a fost lansată în anul 1996, pentru modelul Ibiza, iar de atunci, gama s-a tot dezvoltat, câștigând din ce în ce mai mulți adepți. Modelele SEAT s-au dovedit a fi alternative mai accesibile și cu dinamică similară pentru „frații“ de la VW. Pentru noua sa generație, León cu trei uși este oferit în premieră cu sigla Cupra, iar acum a venit și rândul breakului.

SEAT León ST este poate unul dintre cele mai elegante breakuri compacte de pe piață.
SEAT León ST este poate unul dintre cele mai elegante breakuri compacte de pe piață.

La fel ca și în cazul versiunilor cu trei și cinci portiere, noul ST pune pe primul plan performanțele, însă – poate, surprinzător la prima vedere – confortul nu este complet dat uitării. Încă de la primul contact, ST-ul cu 280 CP – singura treaptă de putere importată în România, cea de 265 fiind „sărită“ – pare foarte civilizat. Dezvoltă puterea în mod liniar și previzibil, iar suspensiile adaptive chiar asta fac în modul Confort – asigură confortul pasagerilor. Comportamentul mașinii se schimbă însă radical atunci când este cuplat modul Cupra, ESP-ul se decuplează, iar în față ni se deschid porțile circuitului Castelloli, din apropiere de Barcelona. Da, SEAT și-a dorit atât de mult să ne demonstreze că acest cărăuș rapid poate fi și altceva decât pare la prima vedere, încât ne-a pus la dispoziție un circuit de motorsport. Aici, putem vedea cum ADN-ul sportiv al mărcii SEAT își face simțită cu adevărat prezența. Sub haina acestui familist se ascunde un adevărat mister Hyde, care iese la iveală în mâinile unui șofer iscusit. ST Cupra accelerează brutal, frânează cel puțin la fel de ferm, iar apoi, schimbă treptele într-o fracțiune de secundă, la apăsarea uneia dintre padelele cutiei DSG. Breakul se lasă provocat, spatele pleacă dacă nu ești în permanență în control și uiți repede că te afli la volanul unei mașini construite cu gândul să care cât mai multe bagaje din punctul A în punctul B.

Se poate comanda și un kit exterior care include jante portocalii, pentru cei care vor  să iasă în evidență.
Se poate comanda și un kit exterior care include jante portocalii, pentru cei care vor să iasă în evidență.

Calitățile dinamice pot fi chiar sporite cu pachetul opțional numit Performance Pack. Acesta include un sistem de frânare Brembo de înaltă performanță, cu patru pistonașe, discuri față perforate de 370 x 32 mm, jante exclusive de 19 inchi (cu finisaje opționale negre sau portocalii) cu anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2 și bandouri laterale decorative. O altă dotare nouă sunt pachetele denumite Line Packs, acestea oferind culori exclusive, destinate celei mai sportive versiuni de modele din gama SEAT. Cu aceste pachete, carcasele oglinzilor, rama grilei radiatorului, jantele și emblemele Cupra de pe hayon pot fi toate personalizate, fiind disponibile cu finisaje albe, negre sau nuanța portocalie Cup Racer Orange folosită în competiții.

Test: SEAT León X-Perience

SEAT León ST Cupra are o masă proprie de numai 1446 kg, ceea ce înseamnă că este unul dintre cele mai ușoare automobile combi de înaltă performanță din clasa sa. În plus, direcția se dovedește a fi precisă, cu un feedback foarte reușit, iar cutia de viteze DSG schimbă rapid și aproape insesizabil, chiar și în cazul unor solicitări extreme. Pentru testul din afara circuitului, am ales o cutie manuală, oferită standard. Precisă și ea, permite reprize extrem de viguroase în treptele inferioare datorită curbei de cuplu generoase. Consumul mediu obținut de noi în test s-a ridicat la 10 l/100 km pentru un parcurs extraurban, la viteze ridicate pe autostradă și drumuri montane. Departe de cifrele oficiale furnizate de constructor, dar cumva de așteptat atunci când se pun în balanță și performanțele.

 Cupra 280 cu transmisia opțională DSG sprintează de la 0 la 100 km/h în doar 6.0 s, iar cu transmisia manuală, în 6.1. Viteza maximă limitată la 250 km/h e un aspect de la sine înțeles. Cuplul maxim de 350 Nm disponibil pe o plajă largă de turație, între 1700 și 5600 rpm, garantează o putere de propulsie impresionantă în orice situație.

Volanul, schimbătorul și scaunele sunt elementele care diferențiază cu adevărat interiorul Cuprei de ale restului gamei.
Volanul, schimbătorul și scaunele sunt elementele care diferențiază cu adevărat interiorul Cuprei de ale restului gamei.

Punctul slab al mașinii este interiorul, care diferă prea puțin față de cel al restului gamei. În afară de volanul sport teșit în partea inferioară și scaunele excelent profilate, foarte reușite de altfel și vizual, restul e dominat de același gri aproape omniprezent. Îmbinările sunt bune, dar asta este prea puțin ca să salvează întru totul situația. Dacă te uiți atent, vei remarca și pedalierul din aluminiu, și ceasurile de bord cu o grafică diferită.

Comutatoarele, butoanele și manetele sunt acolo unde în mod intuitiv te aștepți să le găsești. Consola centrală lată atrage atenția, fiind orientată spre șofer, o arhitectură pe care sperăm să o vedem la cât mai multe mașini. Totul este corect, realizat „nemțește“, dar corectitudinea nu e suficientă pentru cineva care țintește un model vârf de gamă.

Unul dintre detaliile sportive din interior mai greu de observat – pedalele de aluminiu
Unul dintre detaliile sportive din interior mai greu de observat – pedalele de aluminiu

Am apreciat în schimb lista lungă de dotări standard. Pe ea se găsesc inclusiv farurile full LED, renumite pentru consumul redus de energie și durata de viață foarte lungă. În plus, temperatura de culoare este foarte asemănătoare cu cea a luminii zilei, ceea ce înseamnă mai puțin stres pentru ochii celorlalți din trafic.

Test: SEAT León SC Cupra

Prețurile diferă puțin față de versiunea hatchback, acesta fiind un argument în plus în favoarea breakului. Astfel, cel mai ieftin ST Cupra costă 28.609 euro fără DSG, cu doar 658 de euro mai mult, iar cu DSG, are un preț de 30.545. Probabil însă că, având în vedere specificul pieței din România, valoarea de revânzare va fi mai mică. Față de concurența directă, León ST Cupra se prezintă onorabil, cu mențiunea că unele opționale au prețuri consistente.

ams 4/2015

Date tehnice

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE