Test-drive Teste

Test: Peugeot 301 1.6 HDI

_RBC8270
Peugeot 301

Peugeot 301 aduce la viață un concept care părea cam uitat de constructorii auto în timpul duiosului boom economic: valoarea unei mașini este dată în principal de utilitatea ei.

Text: Tudor Cristian. Foto: Radu Chindriș

 

Departe de a fi un recipient pentru vreo retorică pretențioasă, dar lipsită de finalitate, noul 301 de la Peugeot se distinge în peisajul auto al momentului prin arborarea devizei: scurt, dar cuprinzător. Pentru că n-ar fi cazul să faceți greșeala de a-l lua pe tânărul 301 la preț de matineu, deși achiziția sa se poate face începând de la 9900 de euro, el fiind mai degrabă o mașină extrem de închegată, care știe perfect cărui public i se adresează și mai ales care sunt atuurile pe care mizează.

Exteriorul este dominat de o discreție perfectă a liniilor, cu un contur care curge lin.
Exteriorul este dominat de o discreție perfectă a liniilor, cu un contur care curge lin.

Exteriorul e dominat de o discreție perfectă a liniilor, având în vedere mesajul ce se dorește a fi transmis privitorului. Un contur care curge lin, marcat de o grilă a radiatorului în spiritul casei, ce se continuă cu capota nervurată, un profil solid, demn de o limuzină de clasă mare și un posterior care are ceva din aerul sexy al posteriorului lui J. LO din urmă cu câțiva ani în urmă. Combinația perfectă dacă vrei să inspiri soliditate, dublată de spațiu interior la cei mai înalți parametrii.

Planșă de bord ergonomică și comenzi amplasate la îndemâna celui de la volan, și un ecran de dimensiuni generoase pentru infotaiment. Ceasuri de bord clasice, între care se intercalează un ecran informațional ușor lizibil.
Planșă de bord ergonomică și comenzi amplasate la îndemâna celui de la volan, și un ecran de dimensiuni generoase pentru infotaiment. Ceasuri de bord clasice, între care se intercalează un ecran informațional ușor lizibil.

Din fericire, exteriorul se armonizează perfect cu valorile interiorului – simplu, plin de bun-gust, având o calitate a fabricației demnă de a fi menționată, mai ales că, la acest nivel de preț, te aștepți la mai puțin din acest punct de vedere. Am fost plăcut impresionat de poziția comodă de condus oferită de scaunele cu sprijin lateral, de poziționarea volanului, de spațiul mare pentru picioare și de accesul facil la comenzi. Iar spațiul pentru pasagerii din spate se va dovedi ultrasuficient pentru trei adulți.

Top test: Škoda Rapid 1.2 TSI

Ei bine,  noul 301 nu mai este un 206 ca tehnologie, ci abordează cu succes platforma tehnică a lui 207, care a primit câteva modificări de substanță pentru a avea cel mai mare spațiu interior din clasă, plus un portbagaj de 640 de litri, capabil să rivalizeze cu cel al Daciei Logan.  Marea noutate a gamei 301 este dezvoltarea unei noi planșe de bord care nu are nicio legătură cu cea a modelului 206+ sau 207. De vină e poate și faptul că noul 301 trebuie să fie o mică revoluție în gama francezilor care au mizat pe construcția mașinii în Spania, în detrimentul unei țări slab dezvoltate. Consola centrală îi oferă șoferului tot ce are nevoie, sistemul audio fiind relativ ușor de utilizat, și merită de asemenea să fie menționată prezența interfeței bluetooth, un semn al integrării mașinii în noul trend tehnologic. Fețele de uși sunt masive, oferind o senzație de lucru bine realizat.

Posterior masiv, nu tocmai elegant, dar care subliniază latura utilitară a mașinii.
Posterior masiv, nu tocmai elegant, dar care subliniază latura utilitară a mașinii.

Pe șosea, Peugeot 301 se simte confortabil, la fel ca, probabil, majoritatea pasagerilor. Asta datorită faptului că accentul nu cade absolut deloc pe sportivitate, ci mai degrabă pe filtrarea obstacolelor întâlnite în asfalt. De aici, un ruliu sesizabil la schimbările bruște de direcție. Deși neutră în cazul abordării unui stil de condus mai agresiv, direcția este ușoară în condiții mai calme, oferind un feedback bun, chiar dacă Peugeot 301 pune confortul pe primul loc atât timp cât mașina nu este suprasolicitată. O dovadă în plus o face suspensia moale, care absoarbe bine chiar și șocurile mai puternice cauzate de starea imperfectă a șoselelor autohtone.

Test comparativ: Focus, Civic, i30, Astra, 308, Golf

Agerimea și răspunsul bun al motorului te surprind plăcut datorită cuplului disponibil la turații mici, dar nu vă așteptați ca 301 să vă țintuiască în scaun, nici măcar dacă aveți talpa mai grea. Constructorul specifică un consum mixt de  4,3 l/100 km, însă, pe durata testului, m-am mulțumit cu faptul că berlina „a băut“ 5,7 l/100 km. Motorul e cuplat la o transmisie manuală, în cinci trepte. Timoneria cutiei de viteze este exactă și plăcută, contribuind la o accelerare liniară spre viteza maximă teoretică de 180 km/h, iar dacă ne referim strict la viteze superioare, executarea în condiții de siguranță a unei depășiri va cere retrogradarea cu o treaptă. Frânele sunt mereu la datorie, nedând semne de oboseală nici chiar în cazul utilizării lor intensive.

Test comparativ: Ford Focus 1.6 Ecoboost, Honda Civic 1.8 i-VTEC, Kia Cee’d 1.6 Gdi, Opel Astra 1.4 Turbo, Škoda Octavia 1.4 TSI, Toyota Auris 1.8 VVT-i HSD, VW Golf 1.4 TSI

Peugeot 301 se plasează departe de sloganuri publicitare sau de marketing pur, fiind o ofertă ce impresionează prin onestitate, substanță și rezonabilitate. Dorind să fie mai degrabă util decât un simplu exercițiu de stil adeseori fără fond, el se adresează celor care își doresc o mașină, nu un exercițiu metaforic. Calitățile sale dublate de un preț de achiziție, costuri de exploatare și întreținere cumpătate nu pot face din el decât un adevărat star într-un climat financiar ce ar trebui să ne îndemne pe fiecare la chibzuința reevaluării opțiunilor în toate domeniile.

ams 5/2013



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE