Noutăți Test-drive Teste

Mini Test Nissan Juke Tekna 1.6 X-Tronic 2WD – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Nissan Juke Tekna 1.6 X-Tronic 2WD - 10 plusuri și minusuri

Nissan este constructorul japonez care merită creditul pentru inventarea segmentelor crossover compact și subcompact – prin intermediul modelelor Qashqai și Juke. Iar cel din urmă, la opt ani de la apariție, continuă să reprezinte o frumoasă poveste de succes pentru companie – cu deja peste un milion de unități produse. Mini test cu varianta de top, Tekna.

Astăzi, în rubrica 10 plusuri și minusuri avem un crossover care pare nemuritor. Viitorul arată bine pentru Juke – micul SUV pe care îl iubești sau îl urăști – designul său nonconformist nu lasă aproape nimănui liberă calea de mijloc. Încă din 2015, la scurt timp de la prezentarea versiunii cu facelift (care în principiu este aproape identică cu predecesoarea), Nissan a confirmat apariția unei noi generații Juke, programată pentru producție la fabrica britanică de la Sunderland, gata pentru apariție undeva la orizontul 2020. Apoi, anul acesta, aceeași uzină din Marea Britanie a sărbătorit cu fast și exemplarul cu numărul un milion – compania de altfel promite un Juke la fiecare 105 secunde, deoarece micul crossover este în continuare un bestseller, alături de Qashqai.

Ce anume transformă un crossover „bătrân” după standardele de astăzi, când o nouă generație apare odată la șapte/opt ani, într-o poveste de maxim succes pentru Nissan? În primul rând, Juke este „chef-ul” care a inventat rețeta pe care se ghidează absolut toți rivalii din noul segment al crossover-elor subcompacte. În al doilea rând, Juke rămâne același produs nonconformist, care a uimit o lume întreagă în 2010 cu îndrăzneala design-ului său. Curajul etalat de constructorul japonez a fost de altfel replicat foarte târziu – cu modele precum Toyota C-HR sau Hyundai Kona, ambele apărute în ultimii doi ani. În plus, până de curând, Juke era oferit inclusiv în România în versiune 4×4 – puține modele crossover se mai pot lăuda în segment cu această alternativă. Totuși, nu totul este roz – platforma B dezvoltată de Alianța Renault-Nissan a început s-și arate și ea vârsta. Nu de alta, dar a fost utilizată pentru modele care sunt chiar mai în vârstă decât Juke – precum Renault Clio II sau chiar și Dacia, în versiunea alungită B0, pentru prima generație Logan. Până când Juke trece la noua arhitectură CMF-B (alături de Captur, viitorul Clio sau generațiile trei de la Dacia), anumite compromisuri vor trebui acceptate.

În test am avut versiunea de echipare de top Tekna, propulsorul pe benzină de 1,6 litri și 117 CP – cuplat la transmisia X-Tronic cu variație continuă (CVT). Prețurile pentru Juke încep de la 16980 euro pentru versiunea pe benzină DIG-T Stop&Start de 115 CP cu transmisie manuală, urcă la 21200 euro pentru varianta testată și pot ajunge până la 22500 euro dacă este aleasă varianta diesel de 110 CP în echiparea de top. Ca performanțe, modelul de test ajunge la 100 km/h în 11,5 secunde și are o viteză de top de 170 km/h. Consumul oficial mediu este de 6 litri/100 km – unul nu foarte departe de adevăr. Noi, pe baza unui parcurs mixt de peste 500 km ce a inclus condus urban cu și fără aer condiționat, parcurs interurban pe drumuri naționale și autostradă (viteza însă a fost adaptată mai degrabă primelor, cu o maximă de 115 km/h), dar și unul montan cu serpentine – am ajuns la o medie de aproximativ 6,8 litri/100 km.

+ Personalizarea – opțiunile, conform companiei, ar fi de peste 20.000. Desigur, în funcție de piață ele sunt cu mult mai puține, însă Juke se remarcă la acest capitol, devenit un element obligatoriu în segment. Pe modelul de test culoarea de bază gri a exteriorului și negru a interiorului a fost combinată cu albastru mat, pentru un plus de stil – fără însă a depăși limitele suportabilului, mai ales la interior.
+ Asistența oferită șoferului – Around View Monitor, sistemul de camere ce oferă ajutor în efectuarea manevrelor de parcare, cu vedere 360°. Nissan Safety Shield – ce include avertizare unghi mort, avertizare depăşire involuntară bandă, avertizare obiect în mişcare. Ne-a plăcut în special alegerea pentru martorul avertizării unghi mort – este o soluție mai simplă și ieftină, cu lumina integrată în interiorul automobilului în dreptul oglinzii. Însă, alegerea localizării îl face cu mult mai vizibil – mai ales pentru șoferii uituci, care uneori consideră oglinzile laterale drept accesorii inutile…
+ Nissan Dynamic Control System – sistemul central de comandă a funcţiilor vehiculului şi a modului de afişare a informaţiilor. Este acel artificiu care variază între funcțiile sistemului de climatizare și cele de management dinamic. Este simplu și încă eficient. Și da, este de apreciat, mai ales raportat la segment. Un astfel de sistem este de obicei apanajul modelelor premium, iar la Juke nu este doar de formă. În funcție de setări – Eco, Normal, Sport – diferențele se simt, mai ales din punct de vedere dinamic.
+ BOSE Personal – un sistem audio unicat, oferit doar de Nissan, ce include cele două difuzoare UltraNearfield integrate în tetiera șoferului.
+ Cheia inteligentă – sistem start/stop de la buton și cheie tip „hands-free” – un detaliu minor, dar unul care întotdeauna va oferi un plus de confort în utilizare.
+ Portbagajul dublu-stratificat – podeaua „falsă” este un alt mic detaliu care poate face diferența, variind spațiul disponibil în portbagaj în funcție de necesități.
+ Ținuta de drum – este un crossover, însă Juke pare un mic hatchback, manevrabilitatea și stabilitatea fiind la cote înalte, cu suspensia înclinată către adoptarea unui stil de condus dinamic.

– Nissan Connect Plus – această opțiune, standard pe Tekna, include sistem de navigaţie, ecran color touch 5,8 inch, integrare smartphone și aplicații. Însă din păcate este unul din cele mai evidente elemente „îmbătrânite” de pe Juke: rezoluția pare din era 8bit, aspect absolut evident în momentul utilizării oricărei funcții – de la AVM la hărți.
– Prețul – raportat la stilul nonconformist, ai putea fi tentat să accepți. Însă, cu o incredibilă dinamică a segmentului, există numeroase alte opțiuni mai ușoare pentru buzunar.

+/- X-Tronic – Avem și un punct indecis – cutia cu variație continuă a transmisiei. Unora le place răspunsul mai rapid decât în cazul unei automate clasice, dar și mai confortabil față de o versiune cu dublu-ambreiaj. Însă reversul medaliei este regimul sonor foarte ridicat în momentul accelerațiilor puternice – și de acestea uneori chiar ai nevoie.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE