Teste

Test: Mini Cooper S

_RBC2394

Star de filme, celebrul Mini a devenit maxi în ultima sa declinare… și asta nu doar prin performanțe, ci mai ales ca dimensiuni și preț. Dar să vedem ce poate cu adevărat noul Cooper S… pe ploaie.

Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș

 

OK, s-ar putea ca noului Cooper S să-i fie mai greu să coboare scările sau să gonească prin stațiile de metrou așa cum o făcea cândva predecesorul său într-o treabă italiană. Sau ce să mai vorbim de transportul său pe apă, într-o… barcă? Și cred că nici Mr. Been nu ar mai arăta la fel de haios într-o mașină atât de… spațioasă. Dar dacă se potrivește sau nu unui rol contează mai puțin și, în definitiv, este strict problema regizorului. Pe noi ne interesează cum interpretează noul Mini Cooper S partitura automobilului șic, sportiv, modern și cu sex-appeal. Sigur că dimensiunea contează, iar cei 10 cm în plus la lungime și 4 la lățime se simt la spațiul pentru picioarele pasagerilor, la accesul în spate, grație ușilor mai mari, și la portbagaj. Ceea ce e de bine!

Test: Audi A1 1.4 TFSI

Dar nu sunt de acord cu faptul că, pentru a face mașina să arate precum aceea din test, mai trebuie să scoți din buzunar aproape 14.000 de euro (fără TVA). Sigur, constructorul mizează pe faptul că  un client de Mini vrea o mașină personalizată și, de aici, o listă extrem de lungă de echipamente, dotări și combinații de materiale… dar totuși!  Pentru prețul de bază de 20.500 de euro (fără TVA), primești antifurturi pentru roți, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, pachetul Performance control, scaune sport pentru șofer și pasager, triunghi reflectorizant și sistem Isofix. În rest, totul este extra cost, individual sau în diverse pachete. Dar, dacă ești un client cu dare mână, acest detaliu e mai puțin important, mai ales că noul Mini a câștigat mult la capitolele calitate a materialelor și finisare. În plus, stă mai bine și la ergonomie, ceea ce contează la un automobil sport. Și mă refer aici la faptul că tahometrul central, în fapt un display gigantic, a preluat funcțiile de infotainment, în timp ce vitezometrul, turometrul și indicatorul de combustibil sunt plasate grupat în spatele volanului. Un ajutor important este și head-up display-ul cu proiecție pe plexiglas – foarte lizibil și care oferă toate datele aferente călătoriei: viteză, indicatoare de circulație, indicații de navigație, selecție posturi de radio etc. Noul Mini plusează și mizează în continuare pe trăsăturile sale caracteristice, cu comutatoare tip aviație la care se adaugă buton de start, centrală de comandă iDrive cu touchpad și diverse baghete iluminate pentru o ambianță să-i spunem… modernă.

Lupta cu ergonomia a fost câștigată... fără a compromite designul.
Lupta cu ergonomia a fost câștigată… fără a compromite designul.

Cert este că mașina, așa cum e, a plăcut întregii familii. Copiii s-au bătut pe poziția dintre scaune pentru a urmări jocul de lumini și animațiile de pe display-ul central, soției i-a plăcut mașina – fără a intra în alte detalii –, iar eu am apreciat direcția precisă și suspensia fermă, dar nu rigidă, un mare plus față de generația precedentă, precum și motorul turbo de 2,0 litri și 193 CP. Dacă vorbim despre reglaje, mașina fiind echipată cu suspensii adaptive, în modul Sport aceasta se transformă într-un mic kart, lucru indicat și de pictograma de pe display, fiind foarte plăcută atunci când este aruncată pe viraje, direcția devenind mai fermă, amortizoarele, mai tari și motorul, mai sprinten în turație. La polul opus, modul Green îți oferă inclusiv sfaturi pentru un consum responsabil, însă motorul turbo este atât de vioi și de elastic, încât greu reziști tentației de a transforma iconița verde într-una albastră… de supărare. Nu știu dacă, pus în situația de a alege, aș cumpăra mașina cu cutie manuală sau automată cu posibilitate de selectare a treptelor prin intermediul padelelor. Cert e că inginerii au lucrat mult la rafinarea cutiei automate care selectează rapid și inteligent treapta optimă. Sincer, nu prea am ce să-i reproșez. Și, cu siguranță, este genul de cutie automată pe care, cu timpul, o poți aprecia din ce în ce mai mult. La un nivel înalt e și siguranța – la drum întins, te poți baza din plin pe tempomatul inteligent cu funcție de avertizare și frânare automată, care te protejează de un eventual contact nedorit.

Test: Abarth 500C

Deși sportiv prin definiție, Mini Cooper S te îmbie să conduci relaxat, să te bucuri de sunetul sistemului de evacuare – acordat special –, de accelerațiile line, dar viguroase, de schimbarea imperceptibilă a treptelor de viteză, de vizibilitatea mai bună decât înainte și, în general, de confortul superior, scăldat în privirile pline de admirație ale celorlalți.

ams 6/2014

 

Date tehnice

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE