Test-drive Teste

Test: MB E-Coupé – über alles

Mai mare, mai rafinat, mai puternic tehnologizat, cu un design mai ­seducător, cu motoare economice și cu cea mai bună aerodinamică din segment, noul Mercedes-Benz E-Coupé a fost lansat oficial în ­însorita Spanie. Am fost de față pentru a lua pulsul nou-venitului, iar impresiile ­generate ne-au impus cam multe cuvinte de laudă…

Din 1922, cântecul Das Lied der Deutschen este imnul națio­nal al Germaniei. Versurile sale „Deutschland, Deutschland über alles“ sunt scrise de August Heinrich Hoffmann von Fallersleben în 1841, iar melodia a fost compusă de Franz Joseph Haydn (1797). A fost interzis după cel de-al Doilea Război Mondial și a redevenit imn național în 1952. Cauza? Oricine cunoaște puțină istorie știe ce s-a întâmplat după 1945… În 1841, această melodie semnifica pentru Hoffman dorința unei Germanii unite, un deziderat mai presus de interesele particulare ale diverșilor monarhi ai micilor regate și principate cu populație germană. În prezent, „Deutschland über alles“ ar putea fi sloganul celor care consideră că mași­nile se împart în două categorii: germane și restul lumii. Mare parte din mitul mașinii germane a fost construit chiar de Mercedes-Benz, cu stră­moșii exemplarului pe care îl admi­rați în aceste imagini.

În clubul coupé-urilor de clasă mare, aerul este extrem de rarefiat, exemplarele combatante putând fi numărate pe degete. Între acestea, E-Coupé reprezintă o dinastie aparte, fiecare nou model având menirea de a stabili standardele de urmat de către competitori. Este și cazul actualei mașini, în dezvoltarea căreia MB a investit mai mult capital și mai mult efort decât lasă să se întrevadă câteva fotografii și relatarea unui jurnalist entuziast…

Aspect seducător

Locul ales pentru primele teste realizate de presa de specialitate a fost Catalunia, regiunea din jurul Barcelonei punând în valoare cu o pre­cizie nemțească noul Coupé Mercedes-Benz. În oraș, pe autostradă, pe drumuri virajate de munte sau în parcarea unui club de golf, E-Coupé arată și se simte ca acasă. Spre deosebire de alte coupé-uri, derivate din berlinele cu care împart platforma tehnică, E-Coupé a fost de la bun început proiectat de sine stătător, designerii și inginerii având astfel posibilitatea să se exprime în voie, să aleagă proporții care să încânte ochiul și să asigure o excelentă distribuție a maselor.

Conform noii strategii de design Mercedes-Benz, E-Coupé are un aspect curat, fără linii sau muchii pregnante. Este vorba despre Sensual Purity, conceptul de design de­spre care am mai relatat. Comparativ cu C-Coupé și chiar S-Coupé, dar și cu limuzinele din clasele paralele, noul E-Coupé are cel mai echilibrat design, semn că noul limbaj a ajuns la maturitatea stilistică. Este adevărat că, din cauza acestui design, cam toate automobilele Mercedes-Benz au ajuns să semene prea mult între ele, dar, după cum bine știți, detaliile fac diferența!

În acest caz, detaliile stilistice rezervate exclusiv modelului sunt cele două „sprâncene“ LED ale luminilor de zi, care fac trimitere la „fața patru ochi“. De asemenea, gurile de aerisire din spoilerul frontal sunt mai elegante și mai bine integrate în aspectul general. La fel ca și celelalte coupé-uri din gama MB, și nou-venitul are grila radiatorului îmbogățită cu puzderia de elemente cromate ce disimulează un cer înstelat, pe mijlocul acesteia tronând imensa stea în trei colțuri flancată de o baghetă cromată. De la S-Coupé a preluat salutul de bun venit (pe luminile de zi din faruri se deplasează un fascicul luminos de culoare albastră atunci când se descuie mașina), dar l-a dus ceva mai departe: E-Coupé este primul MB care își salută proprietarul și la venire, și la plecare, și din față, și din spate. La descuiere, fasciculul luminos se deplasează de la interior la exterior, iar la închidere, în sens contrar.
GT veritabil

După cum spuneam, E-Coupé este construit de la zero, cu propriile proporții, ca un model de sine stătător. Nefiind o berlină căreia i s-au extirpat portierele din spate, atât accesul, cât și spațiul interior sunt la cele mai bune cote din clasă, noul model depășindu-și înaintașul la toate dimensiunile interioare. Astfel, pasagerii din față au cu 18 mm mai mult loc pentru cap și cu 50 mm mai mult pentru umeri, iar cei din spate au în plus 74 mm spațiu pentru picioare, 15 pentru cap și 34 pentru umeri. Deși par valori mici, în ziua de astăzi este greu să oferi atât de mult în plus fără a crește dimensiunile exterioare cu 10–12 cm pe toate părțile! Dorind să ofere un GT (Gran Turismo) pursânge, Mercedes a configurat interiorul lui E-Coupé pentru 2+2 pasageri.

Ambianță desăvârșită

M-am învârtit de câteva ori în jurul mașinii căutând ceva care să nu-mi placă. (Atunci când a fost deconspirat în primele fotografii oficiale, noul E-Coupé mi s-a părut mai puțin frumos decât vechiul model.) Nu am găsit nimic! Dimpotrivă, pentru că este genul de mașină care arată mai bine în realitate decât în poze și care îți place din ce în ce mai mult pe măsură ce o privești. Deși apreciez foarte mult decizia Mercedes de a mai renunța la clasicul argintiu în favoarea unor culori mai vii și mai… pasionale, nuanța care îmbracă perfect caroseria lui E-Cou­pé este chiar cea pe care o vedeți în aceste imagini, arătând privitorului cel mai bine tot ceea ce înseamnă Sensual Purity. Aceeași nuanță domină și tapi­țeria din piele, pusă perfect în valoare de inserțiile de aluminiu eloxat și de suprafața generoasă cu lemn veritabil.

Dinamism eficient

La startul vânzărilor sunt oferite doar trei motoare, dintre care unul diesel. Datele tehnice ale acestora le puteți citi în tabelul de mai jos, așa că am să mă limitez la a spune doar atât: deși au o cilindree redusă raportată la gabaritul și pretențiile mașinii, rafinamentul tehnologic Mercedes-Benz și-a spus cuvântul.

În prima din cele două zile de test, am mers cu E 300 Coupé cu transmisie spate. Nici măcar o secundă nu am simțit că am la dispoziție doar patru cilindri, nici în materie de cuplu, nici la capitolul sound, indiferent că am rulat prin oraș sau pe drumuri de munte puternic virajate. După o zi întreagă în trafic deschis, computerul de bord raporta un consum mediu de 6,9 l/100 km. A doua zi, am testat die­selul în compania transmisiei integrale 4Matic. Nu oferă același dinamism precum E 300, la turații joase se aude croncănitul diesel – ce-i drept, abia perceptibil –, dar consumul mediu la peste 50% trafic de oraș a fost de 5 l/100 km.

Coupé-ul meu preferat este un melanj între W114 (Bot de cal) și W123 (Cobra). La prezentarea oficială a noului E-Coupé, Mercedes a expus toată dinastia acestor Coupé-uri de clasă mare. După două zile, noul preferat este acest E-Coupé. De regulă, nu vorbesc despre design, pentru că gusturile nu se discută, dar îmi permit să spun că această mașină e superbă. De asemenea, este o adevărată vitrină tehnologică. Și este economică. Dar are nevoie de un V8!

Plusuri: Design superb, interior rafinat, ținută de drum demnă de un GT de lux
Minusuri: Lipsa unui propulsor V8 din ofertă (deocamdată)



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE