Test-drive Teste

Test: Mazda6

În vocabularul unui japonez, Jinba ittai exprimă legătura strânsă, aproape intuitivă, dintre un călăreț și calul său. Noua generație Mazda6 vrea să-și atragă clienții printr-o filosofie similară, și nu apelând la clasicele artificii de marketing pe care concurența le utilizează cu prea mare generozitate.

Mazda6Mazda6 a fost întotdeauna o concurentă cu șanse reale la titlul de Miss al clasei medii. Chiar de la apariția, în anul 2002, a primei generații, care a condimentat serios modelele gamei Mazda cu spiritul Zoom-Zoom, berlina japoneză a făcut furori. A doua generație, nici ea prea timidă, a continuat să frângă inimile europenilor plictisiți de prea multe suprafețe drepte și linii trase cu rigurozitate excesivă, iar noul model este o adevărată încununare a acestui limbaj de design în care eleganța, sportivitatea și personalitatea puternică sunt elementele-cheie.

Viitoarea generație Mazda MX-5, primele imagini spion

În termeni de specialitate, cea mai nouă declinare estetică a spiritului Zoom-Zoom se numește „KODO – Soul of motion“ și are ca sursă primordială de inspirație mișcarea animalelor în sălbăticie. Acum, să nu mă întrebați despre ce animale e vorba, că-mi va veni destul de greu să răspund, însă cert este că asta susțin reprezentanții mărcii, în frunte cu Akira Tamatani, designerul-șef. Practic, alura atletică și impunătoare a fost obținută sporind lungimea și lățimea, dar și păstrând înălțimea la un nivel cât mai redus. Cu toate astea, greutatea mașinii a scăzut și rigiditatea torsională e considerabil îmbunătățită grație folosirii de oțeluri înalt prelucrate, într-un procent mai mare cu 20% decât la vechea generație. Pe cifre, masa la gol a noii Mazda6 pleacă de la 1300 kg pentru motorul de 2,0 litri, fiind printre cele mai reduse din segmentul mediu, iar coeficientul aerodinamic Cx are valoarea de doar 0,26.

Dacă treci pragul habitaclului, perspectiva estetică își pierde puțin din savoare în favoare unei ergonomii exemplare. Toate comenzile le găsești exact acolo unde ai dori să fie, pentru că acestea nici nu și-au schimbat prea mult locul sau modul de acționare față de generația trecută. În schimb, calitatea execuției este fără cusur, iar materialele de calitate folosite la finisare tind să îmi întărească impresia că modelele japoneze sunt unele dintre cele mai durabile de pe piață. Evident, cum dimensiunile exterioare au crescut și ampatamentul de 2830 mm e unul dintre cele mai generoase din segment, în noua Mazda6 te simți foarte bine, mai ales că scaunele sunt excelent configurate. Pentru pasionații de recorduri inedite, oficialii japonezi scot din pălărie două surprize: cel mai mare loc la picioare pentru pasagerii din spate și cel mai mare portbagaj, ambele din clasa medie. Probabil, la acest concurs nu a participat și Skoda Superb, dar ce rost mai are să ne pierdem în detalii neimportante?

Mazda6_2013_interior_19

La capitolul gadgeturi, Mazda6 bifează toate dotările la modă, însă fără a face prea mult tam-tam. Avem tempomat inteligent, sistem de prevenire a accidentelor cu frânare automată (până la 30 km/h, de evitare, și de reducere a daunelor, între 30 și 145 km/h), sisteme de asistență pentru părăsirea neintenționată sau la schimbarea benzii de rulare, faruri adaptive și activare automată a fazei lungi. Deși toate sistemele de asistență sunt acolo pentru a spori siguranța, crezul Mazda are în vedere că șoferul este singurul responsabil în cazul unui accident și, în consecință, acestea nu intervin decât în cazurile extreme. O abordare foarte bună din punctul meu de vedere, pentru că nu apar avertizări inutile, iar cel de la volan e responsabilizat știind că sistemele sunt acolo doar ca să-l ferească de neplăceri și nu să conducă singure mașina.

Mazda crește producția motoarelor Skyactive

Întreaga parte tehnică a noii Mazda6 stă sub semnul tehnologiilor Skyactive. De la motoare și până la construcția caroseriei și a trenului de rulare, peste tot găsim o declinare a acestei filosofii care are în vedere reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante, precum și sporirea plăcerii de a conduce. Și aici avem ceva recorduri: motorul diesel de 2,2 litri cu două turbine are cel mai mic raport de compresie din segmentul automobilelor de pasageri aflate în producție de masă, iar cel alimentat cu benzină de 2,0 litri și cu injecție directă, pe cel mai mare. Despre diesel, în ambele versiuni de putere (150 și 175 CP), pot să vă spun că nu este ca vreun alt diesel cu care să mai fi mers până acum. Are un cuplu foarte bun pe toată plaja de turație, nu face gălăgie prea mare, sună bine în ture, e maleabil și respectă deja norma de poluare Euro 6, dar nu prea se ostenește cu frâna de motor. Indiferent dacă este cuplat la noua transmisie manuală cu șase rapoarte sau la cea automată, răspunde bine la solicitări și promite cifre de consum foarte mici. Din păcate, practica nu prea le confirmă, dar aici ar putea să intervină și comportamentul dinamic entuziasmant al mașinii, care are tendința să te țină permanent în priză.

Dacă m-ar întreba cineva de ce să-și cumpere Mazda6 și nu altă mașină, aș răspunde fără nicio teamă că aș putea greși: Pentru felul în care merge! Este o mașină pe care îți place să o conduci repede, îți place să o conduci încet, îți place să o conduci în oraș, pe autostradă sau oriunde altundeva. De fapt, este o mașină pe care îți place să o conduci, punct! Trenul de rulare e mai confortabil decât la vechea generație, dar totuși păstrează aceea fermitate care aduce aminte de modelele sport. Direcția este destul de asistată, însă precisă, iar timoneria și sincronizarea vitezelor la noua transmisie manuală sunt foarte bune.

Astea fiind zise, Mazda6 a reprezentat o surpriză frumoasă pentru mine. Arată bine, se conduce la fel de bine și va spune despre tine ceva ce alte mașini nu vor reuși niciodată. E adevărat că nu are transmisie automată cu dublu ambreiaj sau motoare pe benzină mici supraalimentate, dar știe cum să îți intre în suflet. Și asta s-ar putea să conteze cel mai mult.

Date tehnice



Taguri

PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE