Teste

Test: Mazda CX-3

Mazda_CX-3Tehnologiile Skyactiv și spectaculosul limbaj de design Kodo ajung și în clasa crossoverelor de oraș. Bazat pe Mazda2, noul CX-3 pune mai mult accent pe latura practică, dar nu neglijează deloc sportivitatea.

Text: Cristian Sterea. Foto: Mazda

Ca mai toate modelele Mazda din ultimul deceniu, noul CX-3 impresionează încă de la prima vedere prin aspectul original, îndrăzneț și atractiv. Întâlnim aceeași temă de design Kodo – Sufletul mișcării, care adaugă la cele două ingrediente specifice mărcii, sportivitatea și eleganța, o ușoară aromă de polivalență, prin bandourile din plastic care protejează partea inferioară a caroseriei. Detaliile estetice te duc cu gândul direct la Mazda2, dar proporțiile diferite marchează clar faptul că avem în față un exemplar al speciei crossover. Totuși, înălțimea de 1535 mm, cu doar 40 mm mai mare decât la Mazda2, pare ușor atipică pentru acest segment. Pe lângă grila marcantă a radiatorului, care este pusă în valoare de accentele cromate ce se prelungesc și în faruri, merită menționate și luminile de zi cu leduri, a căror grafică se bazează pe patru segmente distincte, exact ca și la versiunile cu facelift ale modelelor Mazda6 și CX-5. De asemenea, tehnologia LED se regăsește la nivelul stopurilor, precum și, opțional, în cazul farurilor.

Mazda_CX-3

Interiorul elimină orice dubiu în privința legăturilor de rudenie cu Mazda2, bordul, consola centrală, echipamentele de siguranță și confort, precum și scaunele fiind identice. De fapt, conform declarațiilor unor oficiali, aproximativ 80% din componentele noului CX-3 sunt identice sau aproape identice (aceeași configurație) cu cele de la Mazda2. Din păcate, și portbagajul pare cât se poate de similar în ceea ce privește volumul, deși cifrele din fișa tehnică înaintează valoarea de 350 de litri, incluzând spațiul de sub podeaua amovibilă, în cazul versiunilor care nu includ sistemul audio opțional Bose. Pe de altă parte, înălțimea mai mare a caroseriei asigură un spațiu superior la nivelul capului pentru toți pasagerii, inclusiv cei din spate. În acest caz, persoanele ceva mai înalte se pot simți confortabil pe banchetă, cu toate că dimensiunile absolute par sub media clasei. Avem aceeași finisare bună în zona superioară a bordului, cu piele, imitație de fibră de carbon și plastic lucios, ce lasă o impresie plăcută, chiar de nivel premium, însă calitatea materialelor nu este tocmai uniformă, zonele mai puțin vizibile fiind tratate ușor neglijent.

Mazda_CX-3

Fiind vorba despre un model adresat clienților tineri, independenți și care apreciază tehnologia modernă, conectivitatea a jucat un rol important în dezvoltarea sistemului de infotainment MZD Connect, cu ecran tactil de 7 inchi și comenzi poziționate pe tunelul median. Pe lângă posibilitatea conectării rapide la internet (prin intermediul unui smartphone) și a dispozitivelor mobile prin cablu USB sau bluetooth, se oferă o serie întreagă de aplicații care facilitează ascultarea unor posturi online de radio, accesarea rețelelor sociale sau obținerea unor informații legate de sistemul de navigație. Și aici, întâlnim aceeași problemă a vitezometrului digital mic și greu de citit, care poate fi parțial rezolvată prin trecerea la un nivel superior de echipare dotat cu head-up display, situație în care turometrul ia locul vitezometrului pe tabloul de bord, iar viteza este afișată digital. În ciuda poziției la volan ceva mai înalte, problemele de vizibilitate nu sunt total ameliorate. O oarecare ruptură față de Mazda2 întâlnim la nivelul motorizărilor.

La capitolul benzină, s-a renunțat la propulsorul de 1,5 litri, singura opțiune fiind un motor de 2 litri oferit în două trepte de putere, de 120 sau 150 CP. Japonezii par hotărâți să nu se alinieze la trendul downsizingului și merg în continuare pe aceeași soluție a raportului de compresie atipic, mare în cazul motoarelor pe benzină și mic la diesel. În schimb, pe frontul diesel activează același propulsor de 1,5 litri, ce produce 105 CP și afișează un consum mediu de combustibil de doar 4 l/100 km. În practică, valorile înregistrate nu sar cu mai mult de 1–1,3 litri față de cele declarate, asta însemnând 7,3 l/100 km la benzină de 150 CP și 5,6 la dieselul 4×4, ceea ce nu este rău deloc. Lipsa de cuplu a motorului pe benzină în plaja inferioară de turație este compensată de răspunsul spontan la accelerație și de sunetul incitant, iar dieselul trebuie apreciat pentru liniaritate și silențiozitate.

Mazda_CX-3Toate motorizările pot fi echipate cu transmisii automate de viteză. Sistemul de tracțiune integrală e preluat de la CX-5 și urmărește menținerea consumului de combustibil la un nivel cât mai redus, acționând roțile din spate doar când aderența joacă feste. În cazul suprafețelor foarte alunecoase, sistemul electronic de stabilitate intră și el în joc și ajută la plecările de pe loc, evitând patinarea roților. Versiunea mai puternică a motorului alimentat cu benzină vine doar în versiune 4×4, în timp ce dieselul poate avea atât tracțiune integrală, cât și față.

Fără să neglijeze sportivitatea specifică mărcii, Mazda CX-3 acordă mai multă importanță confortului și adoptă amortizoare ceva mai moi decât Mazda2. Chiar și așa, nu avem obiecții în ceea ce privește ținuta de drum, mașina urmărind cu conștiinciozitate trasa indicată de șofer. De asemenea, deși ușurința cu care se rotește volanul ar putea fi criticată de unii, feedbackul mașinii este cât se poate de elocvent. Merită menționate și articulațiile silențioase, precum și insonorizarea bună a habitaclului.

În materie de sisteme de siguranță și asisten­ță, Mazda CX-3 e la zi cu materia. Lista de dotări include tempomat inteligent, sistem de frânare automată în caz de urgență, avertizor la părăsirea benzii de rulare, precum și fază lungă cu control automat.

Mazda CX-3 este deja disponibilă în România și are un preț de pornire de 15.290 de euro cu TVA. Versiunea de echipare Challenge, suficient de bine echipată, costă 17.990 în cazul motorizării pe benzină de 120 CP și 19.790 în cazul celei diesel.

mazda

Tag-uri

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE