Noutăți

Test: Lexus IS 300h

Noul IS reprezintă un pariu riscant pentru Lexus în Europa – dieselul lipsește cu desăvârșire din gamă, japonezii mizând aproape totul pe un hibrid foarte avansat tehnologic.

_RBC6145

Sedanul de clasă medie, rival al lui Audi A4 sau BMW Seria 3, a ajuns deja la a treia generație. Introdus în premieră în gama producătorului premium japonez în 1999, a avut un succesor cu mai mare succes la public în 2005, iar IS se prezintă astăzi ca un concept ce pare să fi ajuns la maturitate. Spre deosebire de generația a doua, cei de la Lexus merg pe originalitate și, în loc să copieze ce fac europenii mai bine, adică dieseluri superperformante și supereconomice, marșează pe ideea de hibrid, care, până acum, le-a adus succes. Așadar, IS300h este vedeta noii game, care e completată de o versiune propulsie clasică, pe benzină, denumită IS 250, propulsată de un V6 aspirat ce dezvoltă 208 CP.

Prima imagine cu viitorul Lexus GS F

IS 300h va reprezenta însă, cu siguranță, cea mai mare parte a vânzărilor, nu numai datorită avantajelor evidente ce țin de taxe (timbru de mediu 0 și reducere pentru impozit ce merge până la 95%, cel puțin în România), dar mai ales datorită tehnologiei de sub capotă. Motorul termic de 2,5 l, în patru cilindri dezvoltă de unul singur 181 CP, însă este ajutat de unul electric, de 143 CP. Puterea totală maximă a sistemului e de 223 CP, deoarece cele două propulsoare nu furnizează puterea maximă în același timp, în vreme ce cuplul maxim se ridică la 221 Nm. Mai interesant este însă faptul că japonezii de la Lexus au reușit să monteze o baterie de dimensiuni considerabile fără să afecteze prea mult nivelul de utilitate al mașinii. Bateria cântărește 50 kg și se află sub podeaua portbagajului, întreg sistemul hibrid adăugând la masa mașinii 80 kg, aceasta ajungând la 1620 kg. Distribuția maselor în proporție egală față/spate (50:50%) se datorează și plasării bateriei sub podea, deci IS300h este o mașină destinată celor care vor dinamism.

Tot ca noutate, IS primește acum selectorul pentru modul de rulare pe care l-am întâlnit și la CT 200h. Astfel, se poate alege între modurile Eco, Snow, Sport și Sport S+, ultimul doar pentru echiparea F-Sport. În plus, mașina poate rula exclusiv electric până la epuizarea energiei din baterii dacă e activat modul EV (Electric Vehicle). Altfel, sistemul va alege, în funcție de modul activat, cât și cum să folosească acele două propulsoare. Viteza maximă care poate fi atinsă folosind doar bateriile este de 65 km/h. Prin acționarea selectorului se modifică răspunsul la apăsarea pedalei de accelerație, răspunsul cutiei de viteze și tăria suspensiei.

Test: Lexus GS450h

Noul Lexus IS beneficiază de un tren de rulare amplu revizuit, care pune accentul pe dinamism. Suspensiile oferă un nivel acceptabil de confort, afectat într-o mică măsură de jantele mari din echiparea F-Sport, dar asigură stabilitate pe viraje. Direcția e în mod evident mai incisivă și mai precisă decât în cazul modelului precedent. Cutia de viteze, în fapt un angrenaj planetar ce se comportă ca o cutie CVT, a fost și ea îmbunătățită în sensul ajustării răspunsului la apăsarea pedalei de accelerație. Schimbă treptele simulate lin și fără vreun efort sesizabil de la volan, dar turează inutil de mult motorul în anumite situații, în special în modul Sport, ceea ce duce la creșterea zgomotului interior peste limitele admise pentru o mașină cu pretenții premium. CVT-ul este, am putea spune, călcâiul lui Ahile al întregului sistem de propulsie, altfel foarte avansat.

Avantajul unui hibrid se vede în special la emisii și consum. În oraș, chiar și în modul Sport, am obținut o medie de 8 l/100 km – excelent, am spune. La drum lung, un experiment făcut pe un drum național plin de localități ne-a dezvăluit cât de mult poate coborî această medie. Am parcurs aproape 30 km în modul Eco, folosind cât mai mult bateriile, și am reușit să obținem un consum de 3,5 l/100 km conducând prudent și cu respectarea limitelor de viteză. După ce am optat pentru un condus în regim sportiv, cu multe depășiri și mașina în modul Sport S, media a urcat până la 7 l/100 km, iarăși un rezultat demn de laudă.

Vehiculele Lexus au parte de o garanție specială

Am apreciat însă mult mai puțin interiorul care, deși este plin de dotări interesante, cum ar fi scaunele cu ventilație, sistemul audio Mark Levinson cu 15 difuzoare, ambele standard pentru F-Sport, și butoanele de tip touch pentru climatizare, suferă din cauza materialelor folosite. Din păcate, plasticele folosite și grafica de pe comenzi nu se ridică la nivelul concurenței. Spațiul pentru pasageri este bun în față, însă, în spate, cei mai înalți de 1,8 m vor descoperi că au probleme serioase cu libertatea de mișcare pentru cap.
Navigarea prin meniurile sistemului de infotainment se realizează cu ajutorul unui joystick, introdus în trecut în premieră pe SUV-ul RX. Putem spune că, și atunci când l-am întâlnit prima oară, necesita un timp de acomodare, cotrollerul rotativ al concurenței fiind o alternativă mai bună.

Cel mai ieftin IS300h costă 39.900 de euro, competitiv credem noi, nivelul de preț fiind acela al unui diesel de 2,0 l al concurenței. Echiparea standard este bogată, așa cum ne-au obișnuit japonezii, dar posibilitățile de personalizare sunt limitate. Versiunea de test, F-Sport, cu toate gadgeturile și dotările confort, costă nu mai puțin de 56.700 de euro, dar echiparea standard este extrem de bogată.

 

Concluzie

Lexus IS 300h este unul dintre cele mai avansate modele din segmentul mediu premium. Cei care caută tehnologie de ultimă oră și se vor orienta către acest Lexus nu vor fi dezamăgiți. Mașina are însă câteva probleme, cele mai importante fiind cutia CVT și calitatea unor plastice din interior.



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE