Test-drive Teste

Test: Ford Focus ST

ams FB Focus-ST_bj011

Da, da, așa e! Ford Focus ST este mai puternic, mai modern și mai eficient. Dar pe cine interesează asta?

Text: Adrian Drăgan. Foto: Beate Jeske, ams

 

Mai puțini cilindri, mai multă putere. În locul a cinci cilindri, la noul Ford Focus ST trage un motor de 2 litri cu patru cilindri supraalimentat. Dar există în continuare basul profund, acul săltăreț al indicatorului de presiune și puterea turbo a vechiului propulsor cu cinci cilindri, de 2,5 litri. Mai ales că, datorită acestuia, fostul ST și „fratele“ său mai agil, RS, s-au imprimat chiar și în memoria celor care nu au o părere prea bună despre Ford.

Ford a aplicat bine downsizingul și la  Focus ST. Motorul cu patru cilindri sună chiar foarte bine.
Ford a aplicat bine downsizingul și la
Focus ST. Motorul cu patru cilindri sună chiar foarte bine.

Acum, s-a terminat! Viitorul din spatele noii sigle ST se cheamă EcoBoost, are exact 2 litri, injecție directă, patru cilindri și dezvoltă – asta ca să mai atenuăm din durere – 250 CP, așadar cu 25 mai mult decât predecesorul său. „Față de motorul de bază cunoscut, propulsia ST a primit un nou turbo, precum și o chiulasă modificată“, ne explică Matthias Tonn, inginerul-șef al Departamentului de dezvoltare. Astfel s-a reușit o aterizare perfectă în clasa compactelor sportive, care mormăie toate în aceeași zonă de putere. ST-ul în variantă de bază poate fi achiziționat pentru 28.000 de euro, în Germania. Dotat la exterior cu spoilere și bare de protecție, precum și cu roți de 18 inchi adaptate pentru ST, în interior, mașina își întâmpină pilotul cu scaune Recaro, un volan sport și pedalele corespunzătoare. Așadar, vă invităm la dans.

Scaune Recaro bicolore, cu un design special
Scaune Recaro bicolore, cu un design special

Da, bineînțeles, imediat… Mai întâi însă, să privim un pic în jur, pentru a remarca dotările de serie bunicele, inclusiv instalație de climatizare, senzori de lumină și de ploaie, sonorizare stereo și lumină ambientală. Pentru o diferență de preț onestă, de 1000 de euro în plus, poți primi scaune îmbrăcate în piele și instalație de climatizare pe două zone.

Dar să nu mai pierdem vremea, ci să o luăm din loc: apăsăm butonul de pornire și deja acul indicatorului de presiune saltă, indicator care constatăm că a rămas în ST. Motorul de 2 litri merge cuminte, reacționează curat, dar e reținut din punct de vedere acustic. Ford se pare că a înțeles cum funcționează downsizingul, lucru demonstrat, tot la noi în revistă, și de alte modele Ford, în special cele echipate cu noul motor de un litru.

Test: Opel Astra OPC

Rafinament la Ford Focus ST? Totul este bine și frumos, dar vrem să știm cum sună, cum se mișcă. Uleiul de motor s-a încălzit, ST-ul accelerează într-o trecătoare din Alpi. 360 Nm îl aruncă din viraj în viraj. Și sună aproape la fel de răgușit precum cel vechi – opera așa-numitului „sound-symposer“ care conduce sunetul din aspirație spre interior. Fără amplificare artificială, ci printr-o clapetă care face ca pasagerii să nu fie deranjați inutil. În ciuda unui program de compensare special, inginerii nu au reușit să evite chiar de tot influența serioasă a propulsiei asupra direcției electromecanice la accelerări bruște. Aceasta lucrează cu o cremalieră zimțată diferit, în funcție de unghiul de bracare al direcției, iar la unghiuri mai mari, transpune comanda ceva mai direct, lucru la care contribuie și susținerea servo adaptivă. Față de predecesorul său, bolidul de 1,4 tone nu e un tip dur, ci un prieten binevoitor, al cărui tren de rulare cam rigid, inclusiv o poziționare mai joasă cu 10 mm, poate negocia chiar și drumuri mai puțin îngrijite.

Eleron pentru lunetă, eșapament dublu și spoiler – emblemele noului ST.
Eleron pentru lunetă, eșapament dublu și spoiler – emblemele noului ST.

Ca și la versiunea anterioară, există o punte multilink preluată de la vechiul RS, iar în față sunt convenționalele McPherson, care, din rațiuni de costuri, trebuie să se descurce fără Revo Knuckle (pivot flotant), care mai amortizează din influența propulsiei. Nu-i grav, căci ST-ul se avântă cu elan în viraje. În locul unui diferențial blocabil mecanic, se ajută – așa cum e obiceiul în clasa sa – cu șmecherii electronice. Astfel, în curbe, roata dinspre interior este frânată sau cuplul e trimis către roata exterioară, pentru a reduce subvirarea și a spori aderența. Pe lângă asta, printr-o simplă apăsare de buton, ESP-ul poate fi adaptat stilului de conducere al pilotului: în treapta mediană, renunță la controlul tracțiunii, în treapta a treia, la orice intervenție. Vreți mai multă asistență pentru șofer? Poftiți, vă rog: pentru 1200 de euro în plus există Active City Stop, care, la viteze de sub 30 km/h, scanează cu laser distanța dintre vehicule și, la nevoie, inițiază frânarea de urgență. La acestea se adaugă sistemele de asistență pentru unghiul mort și pentru menținerea benzii și senzorul pentru semnalarea oboselii.

VW Golf R, un nou vârf de gamă

ST-ul oferă o soluție și pentru o altă problemă: nevoia de mai mult spațiu este satisfăcută de versiunea break Turnier, pentru 950 de euro în plus la aceleași performanțe. Astfel, noul model, este incontestabil mai șmecher și mai eficient decât predecesorul său.

ams 7/2012



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE