Test-drive Teste

TEST: Dacia Sandero Stepway Prestige 1.5 dCi 90 CP Easy-R – Formula completă

Trecut recent printr-un facelift expresiv, care aduce schimbări semnificative atât la exterior, cât și în habitaclu, cu transmisia pilotată Easy-R și în versiunea de echipare Prestige, noul Sandero Stepway afișează o personalitate distinctă, ce combină caracterul polivalent cu atractivitatea unui vârf de gamă.

Viscolul stârnește zăpada în rafale furioase, care se năpustesc asupra autostrăzii. Asfaltul crispat de ger dispare în unele locuri sub straturi de zăpadă înghețată, frământată de roțile mașinilor. Sandero Stepway înaintează netulburat spre Pitești, încetinind pentru o clipă în spatele unei utilitare care îm­prăștie dezordonat material antiderapant, în timp ce transmisia robotizată Easy-R retrogradează automat în așteptarea momentului potrivit pentru o depășire.

Este greu să îți imaginezi condiții mai vitrege pentru un test auto. În oraș, traficul e înțepenit între troiene, unele drumuri naționale sunt în continuare închise, iar prognozele anunță un nou val de ninsori. Totuși, pentru Sandero Stepway acest scenariu este cât se poate de nimerit pentru a-și expune calitățile latente, asigurate de dimensiunile compacte și garda la sol generoasă (173 mm), care îl ajută să se fofileze prin aglomerație, utilizând orice fărâmă de spațiu în vreme ce taie fără rețineri făgașele de zăpadă lăsate în urmă de celelalte mașini.
În cazul versiunii testate, nivelul de echipare Prestige cu transmisie Easy-R adaugă câteva elemente de confort esențiale pentru a lupta cu succes împotriva vitregiei de-afară: aerul condiționat cu reglare automată (sistem manual pentru versiunea de bază Sandero Stepway) menține o temperatură constantă în habitaclu, fără intervenții suplimentare asupra comenzilor; de asemenea, transmisia Easy-R scoate din ecuație pedala de ambreiaj și reduce operațiunile de schimbare a vitezelor doar la cuplarea modului D (Drive – regim complet automat) sau la impulsurile aplicate de șofer în modul manual.
Nivelul Prestige include un design aparte al consolei centrale, cu guri de aerisire rectangulare, retrovizoare exterioare cu semnalizări integrate și geamuri cu acționare electrică în spate (opțional, de 100 de euro pentru versiunea de bază Stepway). Chiar și cu câteva opționale incluse – de pildă, cotieră centrală rabatabilă, cameră video pentru marșarier, fiecare costând 100 de euro –, prețul acestui exemplar care are sub capotă dieselul 1.5 dCi de 90 CP rămâne sub pragul de 14.000 de euro, dacă nu alegi și tapițeria de piele, care costă 600 de euro. Lopata de zăpadă rezemată de spătarul banchetei nu figurează printre opționale.

Trucuri la îndemână

Încercarea de a curăța parbrizul este luată în derâdere de vântul de-afară: lichidul degivrant împroșcat de duzele de pe capotă e aruncat în diagonală, departe de raza de acțiune a șter­gă­toarelor, care profită în schimb de zăpada spulberată de viscol pentru a spăla geamul.
Drumul este liber. În treapta a șasea, mașina își găsește rapid regimul de croazieră. Spre deosebire de tricilindrul pe benzină de 0,9 litri (90 CP), care utilizează cutia cu cinci viteze pentru transmisia Easy-R, dieselul beneficiază de cutia TL4, cu șase trepte, folosită și de Dacia Duster 4×2. Altfel, soluția Easy-R este identică pentru ambele motorizări, cu un calculator de gestiune și două sisteme electrice de comandă, unul pentru ambreiaj, celălalt pentru schim­barea vitezelor.
Ieșirea de pe autostradă este însoțită de trecerea transmisiei din D în modul manual. Acomodarea cu Easy-R îi scoate în evidență nu doar calitățile, ci și cum poți să-i transformi limitările în avantaje. Dacă accepți realitatea – că până la urmă ai de-a face cu o cutie manuală, nu cu una automată cu variație continuă sau cu dublu ambreiaj –, ajungi să apreciezi pe deplin eleganța soluției tehnice care îți permite, pentru un cost suplimentar de doar 500 de euro, să selectezi vitezele printr-un simplu impuls asupra schimbătorului.

Pe cât de comodă este schimbarea automată a rapoartelor în modul D când ești blocat în trafic sau când rulezi relaxat pe autostradă, pe atât de frustrantă poate deveni lipsa de cursi­vitate a transmisiei Easy-R când te deplasezi în ritm alert și vrei să ai un control mai bun asupra schimbărilor de viteze. În termeni reali, frustrarea este închipuită, fiind determinată de sincopele pronunțate la trecerea dintr-un raport în altul în modul D, pentru că altfel performanțele transmisiei Easy-R sunt identice cu cele ale versiunii având cutie manuală clasică.
Practic, dacă treci schimbătorul în poarta +/– și schimbi raportul manual concomitent cu eliberarea ușoară a accelerației, ca atunci când în mod normal ai apăsa pedala de ambreiaj, trecerea de la o viteză la alta se face mai fluid decât ai reuși în cazul unei cutii manuale clasice. Eliberat de povara ambreiajului și a manevrării tradiționale a schimbătorului, poți să te bucuri mai mult de călătorie și de atmosfera de la bord.
Comanda manuală a transmisiei Easy-R înlătură și o neplăcere care se manifestă mai ales la rularea pe drumurile naționale: în modul D, sistemul de gestiune tinde să schimbe prea devreme vitezele, aproape de limita subturării, ceea ce dă naștere la rezo­nanțe neplăcute în habitaclul lui Sandero Stepway. Menținerea motorului într-un regim de turație ușor mai ridicat decât prevede softul de gestiune automată a transmisiei înlătură acest inconvenient.

Legături de familie

Faceliftul adoptat recent de familia Dacia nu a adus modificări semnificative la nivelul comportamentului dinamic – ținuta de drum rămâne confortabilă, cu o ușoară tendință subviratoare, într-o gamă de reacții previzibile, gestionate cu ușurință de orice șofer –, dar noutățile vizibile la exterior și interior sunt notabile. Cele mai multe sunt comune familiei Logan/Sandero: comanda claxonului mutată pe volanul nou, cu patru brațe, butoane pentru geamurile electrice pe panourile portierelor (acționare cu impuls pentru geamul șoferului), priză de 12 V pentru locurile din spate, spoilere noi, blocuri optice revizuite cu semnătură luminoasă cu LED în față și cu profiluri duble rectangulare suprapuse în spate.
Însă calandrul redesenat face o distincție clară între Sandero (cu linia argintie orizontală care unește conturul cromat din interiorul farurilor) și Sandero Stepway, cu cele opt careuri argintii care îl apropie mai mult de identitatea vizuală a Daciei Duster.


De fapt, într-o anumită măsură Sandero Stepway și-a asumat rolul de frate mai mic al lui Duster 4×2, devenind un SUV citadin cu gardă înălțată, roți mari (205/55 R16, față de 185/65 R15 pentru Sandero) și repere stilistice care îi asigură o pre­zen­ță impunătoare. Iar acum, în versiunea de top Prestige și cu Easy-R, noul Sandero Stepway reproduce la o scară mai mică versiunea Duster 1.5 dCi (110 CP) 4×2 cu transmisia cu dublu ambreiaj EDC, disponibilă pe piață din această primăvară.
În plus, în buna tradiție a versiunii Stepway, lansată de Sandero și extinsă la modelele Dokker și Lodgy, echiparea de bază cuprinde cam tot ce este disponibil în familia Dacia, lista restrânsă de opționale subliniind faptul că lucrurile cu adevărat utile sunt deja incluse în preț. În definitiv, în ciuda provocărilor iernii, lopata de zăpadă de pe banchetă nu a fost scoasă din mașină până la terminarea testului.

Plusuri: Echipare completă și confort sporit grație opțiunilor oferite de transmisia Easy-R
Minusuri: Izolare fonică insuficientă la viteze mari și lipsa unor artificii de depozitare, cum ar fi un plafon dublu pentru portbagaj



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE