Teste

Test comparativ: SUV-uri cu motoare diesel

1 Kompakt-SUV-mit-Dieselmotoren

Va avea Kuga succes? Dar RAV4, va reuși oare să ne convingă? Cu noile modele, Ford și Toyota doresc să ajungă în fruntea segmentului foarte îndrăgit al SUV-urilor compacte. Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubishi ASX și VW Tiguan sunt pe baricade să își apere poziția.

Text: Heinrich Lingner. Adaptare: Cristian Sterea
Foto: Hans-Dieter Seufert, Karl-Heinz Augustin, Arturo Rivas

 

Puteți să recunoașteți deschis, doar suntem între prieteni: v-ar plăcea să aveți un SUV compact în garaj. Evident, nu sunteți singurii care au această dorință, având în vedere că mașinile cocoțate pe platforme compacte și pluritalentate se numără, de ani buni, printre segmentele de piață cu cea mai mare creștere.

77

SUV-urile de dimensiuni medii au devenit noua clasă compactă.

Toyota, de pildă, cu al său RAV4, care a debutat încă din 1994, este chiar părintele moral al acestui gen, dar faima perioadei de tinerețe a trecut de mult. Cea de-a patra generație pășește într-o lume dominată, de câțiva ani, de VW Tiguan, lansat abia în 2007 și cu o carieră deja destul de lungă în care nu a beneficiat de îmbunătățiri importante. Nici măcar Ford Kuga, care a apărut în 2008, nu a reușit mare lucru împotriva liderului, așa că, după 5 ani, acum, sosește la start o generație complet nouă.

Cei doi nou-veniți au foarte mulți concurenți, dar în acest test se vor confrunta cu Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubishi ASX și VW Tiguan în variantele cu tracțiune doar pe față, tocmai pentru că acestea sunt foarte căutate de clienți. Singura excepție în privința tracțiunii o reprezintă Ford, care, la momentul testului, era disponibil exclusiv în variantă 4×4. Și pentru că tot suntem la excepții: Kia nu are un diesel de 2 litri, ca majoritatea competitorilor, ci se prezintă în versiunea mai ieftină, dar și ceva mai slabă 1.7 CRDi. Iar Mazda se face că nu a auzit de downsizing și vine cu un diesel de 2,2 litri, cel mai mic al gamei.

 

Din postura de cel mai mic model din test, ASX oferă destul de puțin spațiu, confortul nu impresionează, iar dinamica și frânarea sunt modeste. Cele mai bune lucruri sunt motorul vioi și puternic, precum și echiparea bogată.
Din postura de cel mai mic model din test, ASX oferă destul de puțin spațiu, confortul nu impresionează, iar dinamica și frânarea sunt modeste. Cele mai bune lucruri sunt motorul vioi și puternic, precum și echiparea bogată.

Mitsubishi ASX 1.8 Di-D

Din toamna anului trecut, SUV-ul japonez este disponibil într-o nouă versiune cu facelift, dar diferențele sunt atât de discrete, încât doar un fin cunoscător al acestui model le poate repera. Făcând abstracție de partea din față, care acum are un aspect mai plăcut, tehnica și motoarele rămân neschimbate, iar asta nu-i deloc un lucru rău. Motorul vioi și puternic, de 1,8 litri (150 CP și 300 Nm) se numără printre avantajele acestui SUV de numai 4,30 metri, furnizează performanțe bune la un consum relativ decent și garantează o autonomie mulțumitoare.

Test: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D

În rest, Mitsubishi adună preponderent calificative doar medii: oferta de spațiu nu prea e un motiv de laudă, confortul este relativ modest, iar ținuta de drum e încurcată de un ușor caracter subvirator. De asemenea, mașina suferă din lipsa tracțiunii, iar frânele sunt cam temătoare.

Ce pledează însă în favoarea lui ASX, care a terminat acest test la o distanță considerabilă (14 puncte) de penultimul clasat? Echiparea neobișnuit de generoasă a versiunii Instyle, care oferă scaune din piele, sistem de navigație și climatizare automată. Trebuie însă să menționăm că infotainmentul cu utilizarea sa complicată și haotică mai degrabă ne întristează decât ne bucură. Oricum, apreciem că această opțiune nu este oferită contra cost, ca în cazul altor concurenți.

Cu un motor mai mic, Kia are probleme de propulsie și dinamică. În schimb, este mai accesibilă ca preț și solidă, iar oferta de spațiu e bună. Și să nu uităm, pentru că e important, 7 ani garanție.
Cu un motor mai mic, Kia are probleme de propulsie și dinamică. În schimb, este mai accesibilă ca preț și solidă, iar oferta de spațiu e bună. Și să nu uităm, pentru că e important, 7 ani garanție.

Kia Sportage 1.7 CRDi

Sigur că n-ar fi frumos să spunem că singurul lucru bun pe care îl are o mașină e perioada lungă de garanție. Din fericire, Kia oferă mult mai multe decât cei 7 ani lipsiți de grija că s-ar putea strica totuși ceva. Deși pornește cu un handicap considerabil de putere (116 CP) și cuplu (260 Nm), Sportage se comportă mai bine decât ne lasă să ghicim cifrele și socoteala finală. Dieselul cu patru cilindri e foarte agil, astfel că performanțele sunt cam la același nivel cu ale concurentelor dotate cu motoare cu o cilindree mai mare.

Kia demarează o campanie de rechemare

De asemenea, SUV-ul coreean este destul de economic, fiind întrecut doar de Toyota la acest capitol. La consumul minim, se află însă în spatele concurenței cu tracțiune pe față. În schimb, trenul de rulare nu se dovedește la fel de convingător. Amortizează destul de stângaci, lasă de dorit când mașina e încărcată și înăbușă orice tentativă de abordare în viteză a curbelor, din pricina ESP-ului cu intervenții extrem de riguroase, dar corecte. Nici direcția flegmatică și ușoară, care îți dă senzația unei asistări sintetice, nu ajută prea mult la capitolul acesta.

Kia nu se descurcă prea nici bine ca spațiu interior, dar punctează mai bine în alte domenii.  De pildă, are un infotaiment ușor de utilizat, pe care îl împarte cu celelalte modele Kia și Hyundai, precum și costuri de utilizare mai avantajoase. Oferit ca un opțional nu chiar ieftin – 1128 de euro –, pachetul de navigație are, pe lângă un meniu clar și o grafică plăcută, cameră pentru marșarier și subwoofer. Chiar și așa, Sportage e mai ieftin decât concurența, ceea ce ar trebuie să-i aducă titlul de best buy. Cel puțin.

Pentru un model nou, RAV4 are destul de puține de oferit. Doar spațiul amplu, confortul și echiparea generoasă îi aduc puncte scumpului model Toyota.
Pentru un model nou, RAV4 are destul de puține de oferit. Doar spațiul amplu, confortul și echiparea generoasă îi aduc puncte acestei scumpe Toyota.

Toyota RAV4 2.0 D-4D

Da, RAV4 a pus piatra de temelie a acestui segment. Și da, între timp, s-a ales multă concurență europeană și asiatică. Ajuns la a patra generație, SUV-ul compact de la Toyota ar trebui să facă totul mai bine decât predecesorii săi, lucru care nu-i prea reușește în totalitate. Faptul că s-a clasat doar pe locul 4 este motivat și de filosofia rigidă de configurare, care nu permite obținerea anumitor dotări decât prin comandarea unui nivel de echipare superior.

Ca versiune cu tracțiune pe față, poate fi livrat doar cu un motor de 2 litri
(124 CP),
care nu dă dovadă de prea mult rafinament. Astfel, o achiziție mai inspirată pare dieselul mai mare și mai dinamic, de 2,2 litri și 150 CP, care vine inclusiv cu tracțiune integrală și costă, conform prețului de listă, cu doar 2975 de euro mai mult decât versiunea 4×2 cu motor mai slab (29.212 de euro), la același nivel de echipare Executive. Totuși, modelul din acest test se află momentan într-o campanie de discount ce presupune un avantaj pentru client de peste 4000 de euro, prețul fiind de 25.200. Mai mult, echiparea e destul de generoasă și include, pe lângă climatizarea automată, un sistem multimedia cu touchscreen și cameră pentru marșarier.

Test: Toyota RAV4

Spre deosebire de cei trei predecesori care ofereau acces la portbagaj printr-o ușă ce se deschidea în direcția greșită (dreapta), noul model are acum un hayon convențional. De altfel, capitolul portbagaj reprezintă una dintre realizările Toyota. Este foarte mare, oferă o capacitate maximă de 1746 de litri și, având o suprafață plană de încărcare și un mecanism simplu de rabatare a banchetei din spate, poate fi folosit foarte ușor. Sigur, mai frumos ar fi dacă și pasagerii s-ar putea simți la fel de bine ca bagajele. Dar locurile din spate, altfel generoase în privința spațiului, au o suprafață de ședere prea scurtă, iar spătarul, deși ajustabil, e și el prea scurt. Ceva mai bine stau cei din față, chiar dacă scaunele sunt cam mici și nu au o susținere laterală bună.

Nici în ceea ce privește dinamismul, Toyota nu reușește să ne convingă.  Cu o accelerație cam le­neșă și cu frânele greoaie, nu prea îți vine să profiți de trenul de rulare cu o setare inspirată a amortizoarelor, silențios și intuitiv în privința tendințelor dinamice.

Noua Kuga se prezintă bine, dar cam atât. Pare ușor submotorizată și greoaie. În schimb, ne-au convins trenul de rulare și frânele, restul fiind destul de mediocru.
Noua Kuga se prezintă bine, dar cam atât. Pare ușor submotorizată și greoaie. În schimb, ne-au convins trenul de rulare și frânele, restul fiind destul de mediocru.

Ford Kuga 2.0 TDCi 4×4

Noul SUV de la Ford nu ajunge chiar în fruntea clasamentului, dar se urcă pe podium. Este foarte posibil ca varianta încă indisponibilă cu tracțiune pe față să fi obținut rezultate mai bune, având în vedere că tracțiunea integrală adaugă câteva kilograme bune la masa totală și crește consumul.

Comparativ cu concurența, Kuga e mai gurmandă cu peste un litru (8,3 l/100 km), fără a oferi însă la schimb performanțe mai bune.  Dimpotrivă, motorul, de altfel rafinat și cultivat, pare un pic suprasolicitat de cele 1,7 tone, doar mai suplele Kia și VW urcând în ture mai greu. Subiectiv vorbind, sub capotă par să se ascundă mai degrabă 110 CP decât 150.

Test: Ford Kuga Trend 2.0TDCi

Păcat, pentru că trenul de rulare ar suporta mai multă putere venită de la motor. Direcția extrem de sensibilă pare chiar o idee cam prea vitriolică și nervoasă. Chiar și încărcat, SUV-ul cu un gabarit considerabil ia virajele rapid, se menține bine pe direcție și are suficiente resurse pentru a se descurca și în cazul unui stil de conducere mai agresiv. Schimbările rapide de greutate sunt dezamorsate de ESP-ul care intervine blând, iar frânele sunt de departe cele mai bune. Pe scurt, un tren de rulare armonios, care amortizează foarte bine denivelările, chiar dacă nu perfect.

Interiorul lui Kuga ne convinge însă mai puțin din pricina scaunelor cam incomode și mai ales a bordului cu instrumente în stilul Focus. Acesta arată haotic și neordonat, iar utilizarea e cam nepractică și nu întotdeauna logică. Mai mult, ecranul navigației este mic și poziționat destul de departe. În schimb, Kuga vine cu un sistem denumit Sync ce poate semnala situațiile de urgență la 112.

Nu avem nimic de obiectat în ceea ce privește oferta de spațiu, doar că VW și Toyota pot mai mult. Oricum, acest lucru nu schimbă prea mult clasamentul final în care Kuga ocupă locul 3.

Cu motorul său diesel convingător, oferta generoasă de spațiu și trenul de rulare bine reglat, CX-5 se apropie cel mai mult de Tiguan. Dar, pentru victorie, mai are nevoie de un plus de rafinament.
Cu motorul său diesel convingător, oferta generoasă de spațiu și trenul de rulare bine reglat, CX-5 se apropie cel mai mult de Tiguan. Dar, pentru victorie, mai are nevoie de un plus de rafinament.

Mazda CX-5

Informații inutile despre Mazda: numele înseamnă în persana veche „înțelept“, iar limbajul de design al modelelor actuale se numește Kodo. Doar pentru cazul în care, după ce lecturați acest test, vă decideți să cumpărați un CX-5 și vreți să-l impresionați, la achiziție, pe dealer cu cunoștințele dumneavoastră. SUV-ul apărut pe piață acum câțiva ani are alte calități care fac din el un potențial învingător, chiar dacă, în acest test, nu a ajuns pe prima treaptă a podiumului.

În ceea ce privește propulsia, se află clar în față, motorul diesel Skyactiv de 150 CP dovedindu-se a fi cel mai bun din acest comparativ. Este neobișnuit de dornic de turații, plin de temperament, silențios și cultivat, fără să iasă în evidență printr-un consum exagerat.

Mazda revine pe profit

Dar CX-5 are chiar mai multe de oferit decât numai un propulsor strălucit. Trenul său de rulare e confortabil și riguros, cu un ruliu foarte bine ținut sub control. Și, cu toate că oferta de spațiu nu este la fel de mare ca în Toyota, volumul portbagajului și variabilitatea se află la un nivel mulțumitor.

Există însă câteva aspecte ale SUV-ului construit la Hiroshima care subminează un pic impresia de calitate și ordine. Sigur că poate fi achiziționat la un preț relativ bun, dar, ca variantă cu tracțiune pe față și motorizare diesel de bază, costă, inclusiv cu pachetele recomandate de confort și siguranță (printre care asistență la schimbarea benzii și menținerea benzii, senzori la parcare și faruri cu xenon), sub 30.000 de euro, practic la fel de mult ca Tiguan 2.0 TDI, care se prezintă aici în versiunea Sport & Style.

Armoniosul și solidul Tiguan reușește să se impună și în acest comparativ în fața concurenței mai tinere. Dar avantajul față de următorii doi clasați este foarte mic, iar propulsia leneșă l-a costat multe puncte.
Armoniosul și solidul Tiguan reușește să se impună și în acest comparativ în fața concurenței mai tinere. Dar avantajul față de următorii doi clasați este foarte mic, iar propulsia leneșă l-a costat multe puncte.

VW Tiguan 2.0 TDI

Din nou, Tiguan, veți spune acum. Da, și noi putem să vă explicăm încă o dată de ce. Cu recomandabilele amortizoare adaptive, SUV-ul german oferă un confort încă neatins în această clasă. Pe deasupra, VW are în ambele rânduri de scaune cea mai mare distanță de confort și cea mai comodă și relaxată poziție de condus.

VW Golf R, un nou vârf de gamă

 Oferta bună de spațiu, prelucrarea atentă a materialelor și utilitatea practică a mașinii îi aduc multe puncte acolo unde concurența lasă de dorit.  Chiar și așa, nu dorim să vă ascundem nici părțile mai slabe ale acestui bestseller. Sistemul multimedia a cam îmbătrânit, iar concernul VW are și ce să ofere mai bun. Mecanismul de rabatare a banchetei nu convinge nici el cine știe ce.

Ba mai mult, motorul de 2 litri și 140 CP este cultivat și silențios, dar, în ceea ce privește reprizele, se clasează spre coada plutonului. E păcat, deoarece direcția sensibilă și frânele bune îi oferă lui Tiguan destulă dinamică. Dar atunci probabil că Tiguan ar avea un avantaj și mai mare. Iar celor de la concurență nu le place să audă asta. Între noi fie vorba.

ams 07/2013

Date tehniceClasament

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE