Teste

Test comparativ: Porsche Boxster, Jaguar F-Type, Audi TT RS, BMW Z4

_Porsche-Boxster-Jaguar-F-Type-Audi-TT-RS-BMW-Z4-Fahrt-fotoshowImage-4eded382-706082

Având în bagaj toată moștenirea E-Type, noul Jaguar F-Type se apropie vijelios și țintește domeniul roadsterelor germane. Va înlătura de pe primele locuri Porsche Boxster S, BMW Z4 35is și Audi TT RS?

Text: Sebastian Renz. Foto: Hans-Dieter Seufert

 

Fumatul pipei și degustatul de whisky – pe vremuri, hobby-urile favorite ale șoferilor răsfățați de soare, vânt și viață – s-a cam demodat în ultimii 52 de ani. În schimb, entuziasmul pentru mașinile sport decapotate este etern. Chiar și atunci când se afla în maxima sa formă, Jaguar, după încetarea producției lui E-Type, a fost – să spunem – puțin cam lipsit de potențialul sugerat de rezonanța numelui său. Însă acum sosește tare noul F-Type, în cazul nostru în versiune V6 S cu compresor, 360 CP și șase cilindri. Și, chiar dacă am poreclit MTK-F-ul 1019, mașina noastră de test, „un calcan lustruit“, am făcut-o nu doar pentru a șterge amintirea lui E-Type, ci și pentru că ne-a fermecat deja cu ocazia unui test anterior (ams 6/2013). Dar asta nu a fost suficient și am organizat acum o întâlnire mai amplă la care mai participă Audi TT RS, BMW Z4 35is și Porsche Boxster S. Gentlemen, start your engines!

 

59 Jaguar-F-Type-V6-S

Jaguar F-Type: lejer și mai nepăsător

O apăsare a butonului de pornire al lui F-Type și, trei străzi mai încolo, părinții își cheamă copii în casă pentru că au impresia că se apropie o adevărată furtună. Decența nu se numără printre atuurile motorului V6. Ceea ce primele șase dăți e amuzant devine apoi destul de enervant, la fel ca trena de vacarm pe care o trage după sine Jaguarul pe autostradă, chiar și cu clapetele eșapamentului închise.

În interior, totul se concentrează în jurul pilotului. Habitaclul suficient de spațios este aranjat cu gândul la șofer, care însă ar avea nevoie de asistență în utilizarea meniului infotainmentului cu touchscreen. Dar nu suntem aici ca să ne jucăm, ci ca să șofăm.

Așadar, Jaguarul cu meniuri greu de înțeles se răstește răgușit și pornește la drum. Prin oraș, transmisia automată cu opt trepte lucrează bine și relaxat. Însă din această relaxare nu iese nici pe porțiunile de drum interesante din afara orașului. Așa că mai bine schimbi singur vitezele, dar nici așa nu reușești să scoți transmisia din calmul ei. Regulatorul electronic dramatizează schimbarea treptelor în jos cu un ușor șpriț, dar nu te zdruncină. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că F-Type nu e destul de vehement chiar și așa.

Test: Jaguar F-Type

 Are o tracțiune puternică și se deplasează foarte echilibrat.  Își permite însă, chiar și atunci când nu te dai la el, o anumită nervozitate a punții spate și are un ESP care intervine târziu și deloc autoritar. Ceea ce ar trebui să placă majorității șoferilor, la fel ca și talentul spre o supravirare largă la dezactivarea sistemului de control a tracțiunii, deoarece direcția foarte sensibilă oferă un feedback excelent. Acesta este rezultatul componentelor deosebit de rigide din mecanica direcției, precum și a caroseriei dure. Dar trenul de rulare ar fi putut profita de o rigiditate mai mică. Chiar și în modul confort al amortizoarelor adaptive de serie, F-Type te cam scutură când trece peste denivelări, nu-i plac deloc hârtoapele mai mari, ba chiar derapează pe cele verticale, cu roțile opționale de 20 de inchi.

Ar mai fi câteva mărunțișuri de criticat – zgomotul la vânt pricinuit de acoperiș, portbagajul cu denivelări, mânerele nepractice de la portiere și masivitatea caroseriei pe străzile înguste. Însă apoi țâșnești cu Jaguarul decapotat pe drumurile din afara orașului, vântul te biciuiește, compresorul împinge motorul V6 spre performanțe maxime (pompa de benzină la fel) și îți dai sema că acest roadster n-are nevoie absolut deloc să câștige un comparativ pentru a fi un învingător.

 

21 Audi-TT-RS

Audi TT: Pentru că RS poate mai mult decât s-ar putea crede

Din 2007, Audi TT face slalom între pragmatismul Golfului și pretenția sa de a fi o mașină sport. Chestia cu pragmatismul i-a ieșit – are loc destul, un acoperiș silențios și care se mișcă rapid, eleroane acționabile electric, utilizare ușoară și o ergonomie relaxată. Dar și un infotainment vechi. Acesta provine din altă epocă, atunci când muzica era salvată pe carduri SD și audio-streamingul era considerat vrăjitorie. Probabil, de prin 2005.

Dar, în rest, Audi TT nu se simte îmbătrânit, ci matur. Asta ne-o dovedește finisarea îngrijită din interior și marea rigiditate torsională a caroseriei. Criticii îi reproșează că, de fapt, este doar un model cu motor transversal și tracțiune pe față, de mare volum, tracțiunea integrală fiind adăugată ulterior, ceea ce nu poate fi negat, însă ei probabil că nu știu încă tot ce reușește să scoată TT din toate astea.

Audi TT offroad prefigurează un viitor model Q4

Adică, un stil propriu de dinamism. Acesta poate să valorifice forța motorului turbo pe benzină de 2,5 litri, motor care îl propulsează cu furie indiferent care dintre cele șapte trepte de viteză ale cutiei cu dublu ambreiaj este selectată. În oraș, transmisia se mai bâlbâie câteodată, dar în afara sa reacționează perfect, însă tot mai bine e să schimbi singur vitezele. Da, așa treci cu TT-ul mugind peste munți și peste văi și îți amintești că și vechiul Quattro câștiga nu prin manevrabilitate, ci prin tracțiune. Lucru valabil și astăzi pentru rapidul și sigurul Audi TT cu comportament subvirator. Direcția acestuia pare imună la intervențiile propulsiei, are un feedback estompat și reacționează prea puțin rapid.

Prin urmare,  nu abordează curbele direct, dar forța cu care se catapultează din ele îți netezește ridurile de pe față.  Ce-ar mai fi de spus, în rest, despre TT? Ar putea să frâneze mai vehement, este setat destul de rigid, e bine echipat, chiar economic la consum și, la un cost suplimentar de 1910 de euro, poate atinge 280 km/h. Așadar, 63 euro/kilometru.

 

46 BMW-Z4-s-Drive-35i

BMW Z4: cel nou, și tot vechi

Dacă ar fi stat la fel de bine la viteză în slalom cum stă la viteza de top, posesorii de Z4 ar fi încântați. Dar așa, drama copilului talentat continuă. Are de toate: tracțiune pe spate, o strălucită transmisie cu cinci ambreiaje și șapte trepte de viteză, un echilibru rafinat și cei mai senzaționali (da, senzaționali!) șase cilindri în linie – economici, vehemenți și energici. Dar Z4 nu valorifică toate astea. Și nu învață nimic nou.

Test: BMW Z4 sDrive 28i

Faceliftul le-a dat un elan nou farurilor cu xenon, însă nu și manevrabilității. Z4 tot se mai leagănă și se mai clatină pe drumurile din afara orașului. Chiar și în setarea sport a amortizoarelor sale adaptive, se înclină alene în viraje și se hurducăie pe denivelările mai lungi. Direcția confundă nervozitatea agitată cu feedbackul rapid. Pe drumurile mai sinuoase, ESP-ul trebuie să regleze mereu tracțiunea și să tempereze spatele, dar tot nu poate să împiedice mereu deplasările centrului de greutate. Așadar, atuurile relevante rămân oferta bună de spațiu, scaunele comode, utilizarea ușoară, precum și prețul avantajos. Z4 – un cabriolet rapid pentru călătorii lungi, dar nu o mașină sport.

 

1 Porsche-Boxster-S

Porsche Boxster: motor central pentru succes

Îți pui centura „legându-te“ astfel la cei șase cilindri din motorul boxer de la Porsche, aflat în spatele habitaclului. Rotești cheia cu stânga, pui selectorul de viteze pe D – și orice autostradă devine Hunaudière. Propulsorul fără niciun pic de alimentare turbo sau încurajare din partea unui compresor azvârle ca din tun mașina cu două locuri și care cântărește 1,4 tone.  La câteva mii de ture, trece de la șuierat la urlet, compensând prin turațiile ridicate deficitul de 65 CP și 100 Nm cuplu față de F-Type,  la un consum mult mai mic însă. Îl ajută și cutia cu dublu ambreiaj care, în modul automat, ține motorul la ralanti, atunci când Porsche Boxster rulează la viteze mici. Dar este deranjant uneori să lași motorul să subtureze în modul Drive, așa că mai bine selectăm singuri vitezele sau trecem pe Sport.

Porsche Boxster GTS și Cayman GTS, noi modele de top

Și pornim la drum, și ne avântăm în curbe. Cu ajutorul volanului cu priză bună, Boxsterul poate fi înscris milimetric pe traiectorie, micile bosaje de pe aripi marcând granițele caroseriei. Limitele trenului de rulare pe drumurile publice sunt atât de bune, încât te împing să faci lucruri ilegale și imorale. Dar să nu uităm niciodată că aceasta este o mașină cu motorul central, una care derapează voios pe drumuri ude doar dacă șoferul este prea lacom.

În rest, Boxsterul entuziasmează cu dinamismul tipic pentru Porsche, are o direcție cu feedback bun, rămâne neutru, iar ESP-ul reglează micile imperfecțiuni, scoțându-l cu tracțiune puternică din curbe.

Faptul că la toată această agilitate și sportivitate mai și amortizează cu talent se datorează trenului de rulare adaptiv. Acesta costă – de fapt, ca orice altceva – nesimțit de mult în plus. Dar cei 1428 de euro merită, deoarece Boxsterul amortizează foarte bine micile denivelări și nu se lasă intimidat nici de cele mai mari. Așadar, pe lângă multe altele, mai oferă și confort, cu scaune comode și un nivel redus de zgomot.

Sigur, modelul din Zuffenhausen nu duce lipsă de încredere de sine și nici nu-și subestimează importanța în lume. Așadar, doamnelor și domnilor, dragi copii: așa se construiesc mașinile sport. Cu toate astea, avem înțelegere dacă domnii din clubul elegant al roadsterelor englezești nu sunt de aceeași părere cu noi.

ams 9/2013

CONCLUZII

1. Porsche Boxster S: Să-l lăudăm pe Porsche pentru ținuta sa de drum excelentă, pentru frânele deosebite, confortul bun, motorul boxer hiperactiv și consumul redus. Și ceva nou: nici măcar nu e exagerat de scump.

2. Audi TT: Maturizat, nu îmbătrânit, TT-ul decapotabil este un roadster solid, cu un motor puternic și plin de caracter. Mașină sport? Nu chiar, prea e evidentă baza sa cu motor transversal de clasă compactă.

3. BMW Z4: Căutarea de sine a lui Z4 continuă: pentru un roadster, este excelent motorizat cu cilindri în linie, pentru un sportiv e prea moale. Dar este practic în utilizarea cotidiană.

4. Jaguar F-Type: Căutarea de sine a Jaguarului a luat sfârșit. F-Type nu-i cel mai bun, însă este un roadster charismatic. Trenul de rulare bine echilibrat și direcția ne conving, dar e zgomotos și ușor cam scump.

 

 

 

 

Date tehniceClasament

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE