Teste

Test: Capacitate de încărcare

Beladungstest-Moebel-Autos-fotoshowImage-6a1fe0fa-668558

Câteodată, mașinile trebuie să transporte și mobilă. Cât de bine le iese demonstrează un test cu șase modele și dotările necesare unei camere studențești.

Text: Anna Matuschek. Foto: Dino Eisele

 

Toate trebuie să încapă: mobilier pentru o cameră studențească

1 Măsuță; 2 Etajeră; 3 Scaun de birou; 4 Lampă de birou; 5 Birou; 6 Șifonier; 7 Canapea; 8 Pat; 9 Saltea; 10 Masă extensibilă; 11 Scaune rabatabile

Diverse piese mai mici: abajur, coș de gunoi, tablou, suport pentru reviste, plantă în ghiveci, plapumă, pernă și așternuturi, două covoare

document498260813147876236.indd

Se numesc Klippan, Pax, Malm, Billy, Lack și Bjursa: mobilele cu nume suedeze care vor dota o cameră studențească și care așteaptă cuminți, în ambalajul lor original de la IKEA, să fie duse cu mașina la destinație. Marea întrebare la care trebuie să răspundă acest „test al elanului“ ceva mai altfel este dacă portbagajele celor șase mașini alese pot înghiți totul? Dacă ne uităm la un microbuz VW T5, răspunsul vine de la sine. Dar oare încape tot mobilierul și în mult mai compactul Ford Grand C-Max sau în și mai scurtul Mercedes B-Class? Cu aceste trei modele, cărora le-am alăturat o Dacia Dokker, o Mazda CX-5 și un Audi A6 Avant, vom începe proba. Cu toate că sunt 27 de piese, nu trebuie să ne temem de supraîncărcare în cazul oricăruia dintre candidați, fiindcă la niciunul sarcina maximă admisă nu scade sub 550 kg. Vom renunța la asigurarea cu chingi, pentru că testul va fi efectuat pe loc.

 

Dulapul și canapeaua ocupă mult loc.

Mobilierul în valoare de circa 1000 de euro include și un Pax, și un Klippan. Șifonierul Pax măsoară 2,36 m înălțime și 60 cm lățime. Sofaua Klippan se întinde pe 180 x 89 x 58 cm, cu tot cu ambalaj. Pentru a face cât mai mult loc, îndepărtăm banchetele la mașinile la care asta se poate face fără să apelăm la scule. Dar, din cauza greutății mari, la Ford și VW este nevoie de trei perechi de brațe puternice. La Dacia, Mercedes, Mazda și Audi ajunge să rabatăm bancheta din spate și să aplecăm scaunul din dreapta-față. Cum era de așteptat, cumpărăturile intră fără nicio problemă în microbuzul VW, care oferă un volum de încărcare de 4300 l.

 

A6 Avant nu e chiar un campion al spațiului.

Ciudat este că tocmai în cea mai lungă mașină, Audi A6 Avant, cu 4,93 m lungime la exterior și cu 1680 l volum, dulapul nu încape. Problema o reprezintă spătarul scaunului din dreapta-față care nu poate fi rabatat suficient nici înainte, nici înapoi. „Canapeaua n-are cum să încapă“, am fost tentați să spunem uitându-ne la portbagajul de 1620 l al Mazdei CX-5, cu o lungime de 4,56 m, dar am constatat imediat că ne-am înșelat. Cu bancheta rabatată, încape absolut totul, chiar dacă, la sfârșit, portbagajul arăta ca o pivniță în dezordine. Numai pasagerul din dreapta va trebui să meargă acasă cu autobuzul, fiindcă nu mai rămâne loc și pentru el. Aceeași soartă o împărtășește și pasagerul din Ford Grand C-Max. Numai că, aici, nici canapeaua nu intră, deși, având numai 4 cm mai puțin ca lungime exterioară, teoretic, sunt 122 de litri în plus față de portbagajul Mazdei.

 

Scurt nu înseamnă neapărat și mic.

Dacia Dokker poate fi încărcată fără cea mai mică urmă de stres, deși este cu 16 cm mai scurtă decât Ford. Din câteva mișcări, bancheta poate fi rabatată în față, iar spătarul scaunului din dreapta, în spate. Klippan și Pax își găsesc repede locul, la fel și etajera Billy, masa de scris Malm și toate piesele mai mici, fără să trebuiască să ne concentrăm ca la nivelul al zecelea al unui joc tetris. O privire aruncată în banca de date ne dezvăluie 3000 de litri spațiu de depozitare – minunat pentru o mașină care poate fi achiziționată la un preț sub 9000 de euro. Dar și aici, scândurile lungi ale șifonierului acaparează locul pasagerului din dreapta. Și cum se descurcă Mercedes B-Class, cea mai scurtă mașină din test și cu cel mai mic volum de încărcare? Toate piesele mici intră fără probleme în portbagaj, dar șifonierul și canapeaua rămân pe dinafară. În viața reală, acestea ar trebui să fie aduse de serviciul de livrare de la IKEA.

 

În aceste trei mașini a încăput totul…

■ VW T5, de la 30.079 euro

VW-T5-Seitenansicht-fotoshowImage-4fe14796-668560

Se descurcă fără probleme și la cumpărături în exces de la IKEA. A-i depăși capacitatea de 1000 kg este practic imposibil.

+     Fără bancheta din spate, spațiu enorm de depozitare și loc pentru două persoane

      Bancheta din spate și scaunele sunt îngrozitor de grele și greu de manevrat.

L x l x h: 4892 x 1904 x 1970. Portbagaj: 657–4300 l/VDA. Sarcină maximă: 954 kg

VW-T5-Kofferraum-fotoshowImage-a7a4796e-668561

 

■ Dacia Dokker, de la 9000 euro

Dacia-Dokker-Seitenansicht-fotoshowImage-4f1ea07a-668562

Deși cumpărăturile au fost substanțiale, volumul de încărcare al Daciei Dokker nu este nici pe departe epuizat, în ciuda banchetei care nu poate fi scoasă ușor.

+ Excelent transportor mic la un preț la fel de mic

– Încărcătura maximă ar putea fi mai mare, având în vedere volumul generos.

L x l x h: 4363 x 1751 x 1814 mm. Portbagaj: 800–3000 l/VDA. Sarcină maximă: 603  kg

Test: Dacia Dokker

Dacia-Dokker-Kofferraum-fotoshowImage-bf53e912-668563

 

■ Mazda CX-5, de la 22.190 euro

Mazda-CX-5-Seitenansicht-fotoshowImage-c1128c9-668564

Surpriza testului nostru este Mazda CX-5. Cu toate că interiorul pare strâmt, totul încape înăuntru, încărcat prin spate.

+ Chiar și cu bancheta din spate nedemontată, foarte multe spațiu de încărcare.

– Marginea înaltă a portbagajului face încărcarea anevoioasă.

L x l x h: 4555 x 1840 x 1710 mm. Portbagaj: 503–1620 l/VDA. Sarcină maximă: 555 kg

Mazda a produs 1 milion de modele cu tehnologie Skyactiv

Mazda-CX-5-Kofferraum-fotoshowImage-bbaa7b5-668565

 

 … iar în celelalte trei nu.

■ Ford Grand C-Max, de la 19.500 euro

Ford-Grand-C-Max-Kofferraum-fotoshowImage-211e2089-668567

Proprietarul Fordului trebuie să aleagă între canapea și dulap. Dar numai în combinație cu dulapul toate celelalte piese încap în C-Max.

+ Bancheta din spate poate fi scoasă foarte ușor. Așa, mai facem ceva loc.

– Deși am scos bancheta, nu încap toate cumpărăturile.

L x l x h: 4520 x 1828 x 1684 mm. Portbagaj: 475–1742 l/VDA. Sarcină maximă: 725 kg

Ford-Grand-C-Max-Beladung-Ueberlaenge-fotoshowImage-fd7d9b8c-668568

 

■ Audi A6 Avant, de la 45.790 euro

Audi-A6-Avant-Seitenansicht-fotoshowImage-d8f0d9b0-668569

Cumpărăturile mari nu sunt o problemă pentru un break? Poate că nu, dar asta numai dacă obiectele mari au măsurile potrivite. Dulapul rămâne afară.

+ Posibilități bune de ancorare, pentru o încărcare în siguranță

– Nu poate fi încărcat până la capăt, pentru că spătarul din dreapta nu se rabatează suficient.

L x l x h: 4926 x 1874 x 1461 mm. Portbagaj: 565–1680  l/VDA. Sarcină maximă:555 kg

Test comparativ: breakuri de lux

Audi-A6-Avant-Kofferraum-fotoshowImage-f960e1e3-668570

 

■ Mercedes B-Class, de la 25.265 euro

Mercedes-B-Klasse-Seitenansicht-fotoshowImage-3542cd92-668571

B-Class este cea mai mică mașină din test, iar asta se vede și la încărcare. Dulapul și canapeaua nu încap în Ford nici cu bancheta rabatată.

+ Cu bancheta nerabatată, mai mult volum decât la Ford

– Spătarul nu poate fi rabatat complet, iar tetiera nu poate fi scoasă.

L x l x h: 4359 x 1786 x 1557 mm. Portbagaj: 488–1547  l/VDA. Sarcină maximă: 565 kg

Mercedes B-Class se apropie de facelift

Mercedes-B-Klasse-Kofferraum-fotoshowImage-843cdbfd-668572

 

Concluzie: Dacia Dokker și Mazda CX-5 surprind în mod plăcut.

Marea surpriză este Mazda, care, deși se află pe penultimul loc în clasamentul pe volum de încărcare, înghite totul. Ford obține un rezultat slab, cu toate că se află pe locul al treilea din același clasament, neputând fi încărcat cu toate piesele. Cumpărăturile ar fi încăput și în Audi A6 Avant, dar numai cu prețul inacceptabil al incomodării șoferului. Obiectele mai lungi nu pot fi încărcate în siguranță, din cauză că spătarul scaunului din dreapta-față nu poate fi rabatat destul. Mașina care din punct de vedere financiar se potrivește cel mai bine locuinței studențești este Dacia Dokker, fiind și tovarășul ideal atunci când cauți o mașină fiabilă (doar cu 4 cm mai lungă decât Mercedes B-Class).

 

Marcajul este obligatoriu dacă încărcătura iese în afară mai mult de un metru.
Marcajul este obligatoriu dacă încărcătura iese în afară mai mult de un metru.

 

INFO: Să încărcăm corect

Obiectele grele trebuie să fie depozitate la bază și cât mai spre mijlocul mașinii. Numai așa se asigură o rulare în siguranță. Bunurile trebuie asigurate, eventual cu chingi, în așa fel încât, la o frânare bruscă, să nu fie catapultate. Încărcătura nu trebuie să-l incomodeze pe conducătorul auto, iar ambele oglinzi laterale exterioare trebuie să rămână vizibile. Încărcătura care iese în afară trebuie marcată cu un steag, dacă depășește lungimea de un metru, iar numărul mașinii trebuie să rămână vizibil.

În A6, scândura se sprijină pe umărul pasagerului din dreapta. Să nu porniți la drum așa!
În A6, scândura se sprijină pe umărul pasagerului din dreapta. Să nu porniți la drum așa!

 

 

 

 

 

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonament ams

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE