Teste

Test: Alfa Romeo Stelvio – Pas la înălțime

Stelvio, primul SUV Alfa Romeo este deja disponibil în România, oferit pentru început într-o versiune specială de echipare, First Edition. Numele Stelvio nu a fost deloc întâmplător ales: un drum cu peste 75 de viraje în ac de păr șerpuind pe o distanță de 20 km și atingând o altitudine maximă de 2758 m trece prin pasul omonim, cel mai înalt din Italia.

La mai puțin de o lună de la debutul comercial pe piața din România, am luat pulsul noului SUV italian într-un mediu pe care Alfa Romeo îl consideră ideal: un circuit de motorsport, în speță MotorPark România. A fost un eveniment dedicat deopotrivă presei de specialitate și potențialilor clienți, astfel că importatorul mărcii în România a condimentat experiența Stelvio cu sesiuni de teste cu deja celebra Giulia, în versiuni de motorizare diesel și Quadrifoglio.

Primul SUV din istoria Alfa Romeo
După cele câteva cuvinte rostite de oficiali care au descris atuurile lui Stelvio, dar și regulile rulării pe circuit, așteptam cu toții pe linia boxelor să intrăm pe circuit cu primul SUV din istoria de peste 100 de ani a mărcii italiene. Credeam că o să butonez doar versiunea pe benzină, dotată cu motorul de 2 litri turbo, capabil să genereze 280 CP, aferent versiunii Stelvio First Edition, dar importatorul mărcii în România a decis să extindă meniul Alfa Romeo pe MotorPark și cu un Stelvio diesel, dotat cu același motor care face casă bună și cu Giulia.

Deși nu am obiceiul să vorbesc despre aspect, deoarece susțin cu tărie că „gusturile nu se discută“, îmi permit să spun că designerii Alfa Romeo au fost vizitați din plin de muza inspirației atunci când au creionat acest SUV. E adevărat, au avut destul timp la dispoziție, știindu-se de mai bine de un deceniu faptul că marca italiană lucrează de zor la primul său SUV. Din orice unghi privești mașina, ADN-ul sportiv Alfa Romeo este evident în fiecare muchie a caroseriei. Practic, cel puțin din punctul meu de vedere, doar Porsche Macan arată la fel de sportiv precum Stelvio. În acest context, am doar două critici vizavi de aspectul modelelor Stelvio testate pe circuit: deși este frumos integrată în partea frontală, masca tipică Alfa Romeo, cu trei lobi, pare mai frumoasă la Giulia decât la Stelvio, precum și griul tern al caroseriei, mai ales că în paleta de culori disponibile este un Rosso Alfa de senzație. Același lucru l-aș spune și despre interiorul tratat în piele neagră al versiunii diesel: deși contrastul cu inserțiile din stejar gri arată bine, nu avem parte de aceeași încântare pentru ochi ca în interioarele cu tapițerie din piele bej, cafenie sau roșie. Sfatul meu: dacă vă rupeți de nemți și alegeți o Alfa, optați pentru una dintre aceste tapițerii!

La fel ca în cazul Giuliei, șoferul lui Stelvio este actorul principal al interiorului, bordul, consola centrală și comenzile fiind „construite“ în jurul lui. Instalat la volan, doar poziția mai înaltă a scaunului trădează faptul că te afli într-un SUV, și nu într-o berlină sport. Gabaritul mai mare a adus cu sine mai mult spațiu pentru cap și picioare la cele trei locuri din spate, dar și un portbagaj cu un volum util mai mult decât decent.

„Când trece o Alfa Romeo, îmi scot pălăria!“
Nu sunt cuvintele mele, ci ale lui Enzo Ferrari! În mai bine de 100 de ani, Alfa Romeo a fost strâns legată de competițiile automobilistice, astfel că aproape toate automobilele sale au mers pe cartea sportivității. În cazul lui Stelvio, această sportivitate vine de la un excelent raport greutate/putere, grație propulsoarelor performante și structurii ușoare, în construcția SUV-ului fiind folosite fibra de carbon (pentru cardan) și aluminiul pentru capote, uși, elementele suspensiei, motor și cutia de viteze. Prin așezarea motorului în spatele punții față, Alfa a obținut o distribuție ideală a greutății pe punți: 50% față și 50% spate. Această distribuție dublată de suspensia sofisticată, care permite ca fiecare roată să rămână aproape perpendiculară pe sol inclusiv în virajele atacate în forță, au condus la un comportament rutier neutru, mașina stabilă și fiind ușor de stăpânit chiar dacă la volan se află un ziarist cu gura până la urechi de fericire că „se dă pe circuit“!



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE