Auto util Știri

Taxa Oxigen, aprobată cu amendamente de CGMB

Taxa Oxigen, aprobată cu amendamente de CGMB

Astăzi a fost votat și avizat favorabil de CGMB – Consiliul General al Municipiului București proiectul „Taxa Oxigen” al primarului general Gabriela Firea. Acesta va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2020, însă forma sa finală a fost schimbată de câteva propuneri și amendamente.

Conform proiectului aprobat, de la 1 ianuarie 2020 accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizata mai mică de 5 tone, în București, va fi restricționat zilnic de luni pană vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00-22:00. Automobilele electrice, hibride sau Euro 5 și Euro 6, accesul se va face fără restricții. Cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4 vor primi acces oriunde în București doar în urma procurării vinietei electronice „Oxigen”, însă restricția pentru Euro 4 va intra în vigoare doar de la 1 ianuarie 2021.

În schimb, autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 vor avea accesul interzis în Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), iar în restul zonelor municipiului București va fi permis doar după plata vinietei „Oxigen”. Aceasta va costa 15 lei (sub Euro 3) sau 5 lei pe zi pentru Euro 3 și 4. Vor exista tarife diferențiate pentru o lună, șase sau un an – cuantumul maxim fiind de 1900 lei. Zona de Acțiune pentru Calitatca Aerului (ZACA) va fi instituită în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – şos. Pandurilor – șos.Cotroceni – spl. Independentei – str. Știrbei Vodă – str. Berzei – str. Buzeşti – p-ța Victoriei.

Nerespectarea prevederilor va duce la amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei, aplicarea fiind efectuată de polițiști și polițiști locali, dar și de „împuterniciți ai primarului general”. „Sumele provenite din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului București şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții şi proiecte din domeniul protecției mediului şi al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului”, scrie în proiectul aprobat de majoritatea PSD-ALDE din CGMB. Reprezentanții PNL și USR din CGMB au votat împotrivă. Amendamentul pentru Euro 4 a fost făcut de Gabriela Firea, în timp ce un al amendament acceptat a fost făcut de ALDE.

Acestea sunt faptele concrete, însă mai rămân destul de multe întrebări în urma acestui proiect. În primul rând, ce se întâmplă cu proprietarii de automobile până în Euro 3 care au domiciliul în perimetrul ZACA? În al doilea rând, cum va demonstra PMB și CGMB faptul că sumele din această nouă taxă chiar vor fi utilizate pentru îmbunătățirea calității aerului și protecția mediului? De ce nu există un studiu cu privire la impactul în trafic asupra zonelor din București din afara perimetrului ZACA? Și, nu în ultimul rând – de ce această taxare și interzicere este doar pentru vehiculele sub 5 tone – adică TIR-urile, camioanele, basculantele, excavatoarele, automacaralele și dubele de la non-euro la orice alt euro vor putea tranzita liniștite centrul Capitalei?

Credit foto: Octav Drăgan

 

Aurel Niculescu

1 comentariu

Click aici pentru a comenta

  • Din ce se poate observa, numai posesorii de autoturisme sunt vizati. Dar ce facem cu multitudinea de dube, maxitaxi si alte vehicule? Acestia chiar circula in mod continuu si polueaza efectiv mai mult decat cineva, oarecare , care utilizeaza masina personala ocazional, chiar in intervalul 7-22 in perioada L-V. Dece nu se diferentiaza intre motoarele Otto si Diesel? Prin noxele si particulele emise. Metoda ” interzicerii ” de orice fel este tipic comunista. Metoda “capitalista” ar trebui utilizata, asa cum deja le-am trimis de anul trecut o esalonare pe 12 ani impartiti in patru perioade, in care, progresiv, prin introducerea unor coeficienti de majorare a cuantumului impozitului auto se putea determina posesorii de autovehicule vechi sa renunte la ele sau sa plateasca suplimentar. Dar cu gropile, lucrarile prost receptionate, marcajele neefectuate si altele, CGMB nu le vede? Ar trebui ca toti cei care circula si intra involuntar prin diversele denivelari (a se citi gropi) sa trimita la CGMB tariful de “groapa”, sa zicem de 1 leu. Sa vedem atunci cum se rezolva. Pot ei achita reparatiile ? Vor zice ca nu au cum numara nici gropile si nici numarul celor care trec prin ele. Mai bine sa puna organele de politie si reprezentantii PMB sa numere gropile, sa stea la ore de varf sa numere si masinile care trec prin ele si sa caute sa le elimine (gropile).

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE