Știri Video

(Video) Star în SUA: Centodieci & Drako GTE

Star în SUA: Centodieci & Drako GTE

Săptămâna trecută a fost perfectă pentru fanii americani ai automobilismului. Nu doar pentru că au primit staruri precum Bugatti Centodieci (110 în italiană) sau Drako GTE. Ci mai ales pentru că s-au putut bucura de o întreagă serie de evenimente.

Evenimente despre care veți putea citi pe larg într-un material dedicat din numărul pe octombrie al revistei Auto Motor și Sport. Asta înseamnă că acum ne putem concentra, punctual, pe doar câteva modele – adevărate staruri la Monterey Car Week, The Quail sau Pebble Beach. Concursul de Eleganță de la Pebble Beach a avut parte de o adevărată vizită multi-culturală: evenimentul american marcând premiera hypercar-ului de rezonanță italiană Centodieci al firmei franceze Bugatti (și al cărui părinte este o companie germană). O nouă dovadă că industria auto nu are granițe.

Star în SUA: Centodieci & Drako GTE

Logica din spatele noului Centodieci este un pic complicată. Știm cu toții că Bugatti este o companie franceză – însă pe vremea fondatorului Ettore (născut la Milano) locația de producție – Molsheim (regiunea Alsacia) a aparținut inițial Imperiului German (până la cedarea către Franța din 1919). Așadar, conexiunile franco-italiano-germane sunt cât se poate de istorice. Astfel, „cercul vieții” este cu adevărat complet. Acum, înapoi la Centodieci. Numele – 110 în limba italiană – dar și automobilul par un tribut adus modelului EB110, faimos în timpul decadei 1990. Însă adevărul ar putea fi altul – așa cum Chiron 110 Ans Bugatti este un omagiu adus nașterii în 1909 a companiei, la fel ar putea fi considerate și cele 10 (dieci) exemplare de Centodieci, care vor fi construite pentru un minim de 8 milioane de euro fiecare.

Evident, la fel ca în cazul unor Divo sau a unicatului La Voiture Noire, influențele istorice și moderne se întrepătrund cu seninătate și la Centodieci. Designul este în mod eminamente modern, însă în același timp inspirația stilistică poate fi trasată cu ușurință pe firmamentul logicii către EB110. Iar Bugatti o recunoaște oficial, chiar și ținând cont de momentul creației supercar-ului EB110, realizat sub alt patronaj decât al celor de la Volkswagen. În față, grila stil „potcoavă” are dimensiuni minuscule comparativ cu restul iterațiilor moderne, ceea ce a dus la mutarea emblemei pe capotă. Iar de-o parte și de alta se află prize de aer formate din trei secțiuni – toate elemente care mimează stilul abordat de EB110. Centodieci renunță și la tradiționalul stâlp „B” de forma literei „C” pentru cele cinci mini-admisii care livrează aer masivului propulsor aflat la vedere sub o piesă de sticlă – la fel ca la EB110.

Iar în spate aripa are același tip de prindere ca pe faimosul său înaintaș, primul Bugatti din era modernă a companiei. Centodieci deviază, totuși, de la subiect în mai multe ocazii. Designul bi-dimensional al spatelui modelului EB110 este abandonat în favoarea stopurilor LED aflate „în zbor” și aranjate în grupuri de câte opt elemente. În plus, Centodieci plusează cu imensul difuzor aerodinamic sau evacuările supraetajate. Însă, evident, cea mai notabilă diferență este reprezentată de abandonarea formatului V12 (EB110 avea un V12 de 3,5 litri) în favoarea masivului W16 de 8 litri (totuși cele două păstrează legătură cu ajutorul celor patru turbocompresoare). Acesta dezvoltă 1600 CP la 7000 rpm, suficient pentru a atinge 100 km/h în 2,4 secunde. Apoi 200 km/h în 6,1 secunde și 300 km/h în 13,1 secunde. Plus o viteză maximă de 380 km/h, limitată electronic. Conform Bugatti, Centodieci este cu 20 de kg mai ușor decât Chiron, iar accelerația laterală este similară cu cea a versiunii Divo (1,6G vs 1,5G standard).

Star în SUA: Centodieci & Drako GTE

Centodieci nu a fost singurul produs „de serie” din zona stratosferică a hypercar-urilor care și-a făcut apariția la Pebble Beach. Să facem cunoștință cu Drako GTE, o nouă intrare în din ce în ce mai aglomerata nișă a modelelor de înaltă performanță complet electrice. Drako Motors este o companie americană, cu sediul în California, la fel ca… hmmm, Tesla. Deci, prin asociere, suntem înclinați să-i acordăm un pic de credit și să nu-i închidem în sertarul cu „vaporware” – chiar dacă specificațiile par totuși de domeniul fantasticului. Nu de alta, dar modele precum Nio EP9 sau Rimac C_One ne-au învățat să devenim mai încrezători în zona de vârf a sectorului EV.

La fel ca orice alt hypercar EV care se respectă, Drako GTE pornește la drum cu patru motoare electrice – câte unul pentru fiecare roată, pentru un „torque vectoring” cât mai direct. Acestea livrează o putere combinată de 1200 CP și un cuplu de-a dreptul monstruos, de 8800 Nm. O altă cifră care de obicei nu este asociată cu modelele EV este cea a vitezei maxime – 206 mph (331,5 km/h). Ceea ce este însă cu adevărat incredibil este că Drako consideră noul său model un GT de lux pentru patru persoane – de unde și cele patru portiere sau designul suspicios de asemănător cu cel al modelelor din saga Fisker (Fisker Karma, Karma Revero și Fisker EMotion). 

Este, de asemenea, relativ blând pentru un vehicul dotat cu câte un motor electric și o cutie de viteze pentru fiecare roată, ale căror algoritmi de „torque-vectoring” au fost dezvoltați pe Nurburgring și capabili să ajusteze cuplul dedicat fiecărei roți de peste 1000 de ori pe secundă… În mod evident, Drako se concentrează mai ales pe capabilitățile epice dedicate circuitelor – în timp ce elementele lumești precum autonomia sau timpul de reîncărcare vor fi cel mai probabil surprize dedicate celor 25 de viitori deținători ai hypercar-ului de 1,25 milioane de dolari. Știm totuși că bateriile au o capacitate de 90 kWh și se pot reîncărca la sisteme de maxim 150 kW.

Chiar dacă Monterey Car Week este, în mod efectiv, o întreagă săptămână dedicată pasionaților lumii automobilelor, elementul central l-a reprezentat – ca de obicei – Pebble Beach Concours d’Elegance. Nu de alta, dar chiar și automobile care încă nu există s-au prezentat acolo – chiar dacă în afara concursului propriu-zis. Este cazul celor de la McLaren Automotive, care pe lângă GT by MSO, au mai adus la eveniment și prima schiță cu un viitor „speedster” plasat de CEO-ul Mike Flewitt în cadrul Ultimate Series, între Senna și Speedtail. Strict limitat la 399 de exemplare, acesta va oferi cea mai pură formă de plăcere a condusului – în mod potențial sosind pe lume cu cel mai mic parbriz al unui model de serie din era modernă. Lipsa acoperișului și caroseria din fibră de carbon îl vor transforma, oricum, în cel mai ușor McLaren produs vreodată.

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE