Test-drive Teste

Seva inteligenței și a bunăstării – test cu BMW 740Le xDrive iPerformance

Sună ca în basme: și atunci, toate resursele tehnologice avansate au fost aduse la un loc pentru facerea unei mașini cum nu s-a mai văzut. Nu e chiar așa, astfel de limuzine s-au mai văzut – vorbim de variantele Seria 7 cu propulsie convențională. Dar treaba cu „toate resursele tehnologice avansate“ e de privit cu luare-aminte, uneori acestea dând manifestări vecine cu magia.

Când ajungi undeva foarte sus, devine din ce în ce mai greu să urci și mai mult. Confort, silențiozitate și performanțe de top – toate acestea sunt deja disponibile, sub diverse forme și la diverse prețuri. În general mari, pe măsura nivelului caracteristicilor menționate. Când ai deja în gamă limuzine de lux conforme celor mai înalte pretenții posibile față de acest gen de produs, ce faci? Te oprești? Asta nu ar fi o atitudine creativă, ci una suficientă. Dar poți să reiei abordarea temei din perspective noi. Cum suna expresia aceea – mai puțin înseamnă mai mult? Poți obține performanțele acelea și cu un efort mai mic? BMW 740Le xDrive iPerformance dovedește că da. În cazul de față, indicativul „740“ nu mai face referire la o anume cilindree sau o anume putere maximă a motorului (după cum ne-a obișnuit tradiția BMW), ci direct la nivelul prestațiilor mașinii, un nivel realmente înalt. Altfel, motorul TwinTurbo Power aflat sub capota din față are doar patru cilindri și cilindreea de 2,0 litri. Acesta furnizează 258 CP și un cuplu maxim de 400 Nm, fiind cel mai puternic propulsor de 2,0 litri alimentat cu benzină din actuala gamă BMW. Potențialul său – respectabil, de altfel – nu ar fi pe măsura scopului mașinii dacă nu ar fi completat cu acela al unui motor electric de 113 CP, integrat în carcasa cutiei de viteze automate cu opt trepte. Ca urmare, puterea sistemului hibrid de propulsie ajunge la 326 CP, iar cuplul său maxim, la 500 Nm. Astfel propulsat, automobilul poate să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5.3 s și să ruleze cu viteza maximă de 220 km/h. Și să revenim la ideea pomenită mai devreme (mai puțin înseamnă mai mult): limuzina oferă performanțele notate în condițiile unui consum mediu de benzină de 2,5 l/100 km, emisiile poluante de CO2 corespunzătoare fiind de 54 g/km. Așadar, versiunea hibridă înaintează pe o cale proprie a superiorității, schimbând subtil jocul în clasa de lux. Poți să nu admiri o astfel de realizare?


Toate cele menționate apar într-o nouă lumină dacă luăm în considerare situația în care BMW 740Le xDrive iPerformance ar putea să nu mai viziteze vreo benzinărie cu lunile. Iată și de ce: autonomia sa în regim de rulare pur electric este de 30–40 km. Dacă luăm în considerare că, prin definiție, destinația lui Seriei 7 este aceea de vehicul de protocol, vom constata că sunt șanse ca spectrul respectiv de rute (reședință – birou – aeroport – hotel – etc.) să nu depășească autonomia electrică, iar în fazele de așteptare, branșarea la o sursă de electricitate va permite încărcarea parțială sau totală a pachetului de baterii litiu-ion de 7,4 kWh.

Rularea electrică este atât de silen­țioasă și lipsită de factori perturbatori, încât numai conștientizarea faptului că te-ai urcat într-o mașină care a pornit și merge te face să nu-ți pui întrebarea dacă nu cumva dincolo de geamurile habitaclului ultraluxos este afișată la superrezoluție o realitate virtuală. Apropo de realitate virtuală, prin intermediul sistemului de infotainment de la bord ai acces la reglajele mașinii, la navigație, internet și alte elemente cu care se poate interacționa în mediul digital pentru completarea și rafinarea realității curente a călătoriei. Pentru afișare, iDrive propune fie touch­screenul situat în partea superioară a consolei centrale, având dimensiuni generoase (diagonală 12,3 inchi), fie tableta integrată în cotiera de pe banchetă (furnizor Samsung). Cel puțin pentru cei din față, interacțiunea cu iDrive nu va avea nimic dificil: meniurile sunt foarte bine structurate, comutatorul rotund „clicabil“ cu touchpad se află la locul lui, deja cunoscut de la alte modele BMW (între scaune), iar accesarea pe touchscreen a funcțiilor înlesnește cursul lucrurilor. Foarte adevărat, avem de-a face deja cu niște suprapunere în căile de comandă multimedia de la bordul mașinii. Pe de altă parte, în acest mod fiecare utilizator își va găsi rapid și conform propriei abordări intuitive accesul la funcția dorită. Mai sunt disponibile comenzi vocale și prin gesturi, iar acestea vor da un plăcut sentiment de siguranță și eficiență celor care vor utiliza automobilul pe termen lung, creându-se astfel o legătură deosebită om-mașină.


În privința modurilor de rulare disponibile, la BMW 740Le xDrive iPerformance vom regăsi cunoscutele variante de reglare pentru răspunsul mașinii după criteriile Sport, Comfort și EcoPro. Modul Comfort, cel mai potrivit în esență cu scopul automobilului, asigură un răspuns progresiv și fin la comenzi, în paralel cu eficientizarea resurselor energetice. Modul EcoPro vizează maximizarea utilizării propulsiei electrice, pune accent pe exploatarea fazelor de regenerare, iar în momentele de rulare „coasting“ asigură decuplarea motorului termic de transmisie și, după caz, funcționarea temporară a motorului electric în rolul de generator, pentru alimentarea bateriilor. În modul Sport, resursele de putere oferite deopotrivă de motorul cu benzină și de cel electric sunt exploatate la maximum pentru obținerea celor mai ridicate performanțe dinamice.

Dincolo de acestea, la bordul lui BMW 740Le xDrive iPerformance mai pot fi selectate reglajele specifice părții electrice a sistemului de propulsie, eDrive. Este vorba despre modurile Auto eDrive (acesta gestionează automat sistemul hibrid de propulsie, inclusiv după datele furnizate de navigație, plus optimizarea încărcării bateriilor pentru circulația urbană), Max eDrive (automobilul înaintează numai cu propulsie electrică, excepție făcând accelerațiile comandate prin kick-down, mod operațional până la 120 km/h) și Battery Control (mod oferit de BMW numai pentru sistemul hibrid al Seriei 7, prin care conducătorul stabilește un nivel dorit de încărcare a bateriei, iar sistemul, în funcție de posibilitățile din trafic, urmărește să-l atingă și să-l mențină).


La bunăstarea celor care călătoresc cu uimitoarea limuzină a mărcii bavareze contribuie discret, dar decisiv mai multe soluții constructive rafinate. Dintre acestea, vom nota realizarea caroseriei autoportante cu componente structurale din oțel, fibre de carbon și aluminiu (pentru reducerea masei), suspensia față/spate pneumatică (confortul la rulare este literalmente impresionant) și, bineînțeles, tracțiunea integrală (motricitatea oferită de aceasta favorizează atât stabilitatea, cât și cursivitatea mersului mașinii). Prin 740Le xDrive iPerformance, cei de la BMW demonstrează convingător că pot să exploreze cu succes și alte idei decât cea asociată tradițional cu caracterul mărcii, dinamismul. Fără a-l pierde pe acesta din vedere, desigur…

Plusuri: Lux de top, interactivitate hightech extinsă, aspect ecologic

Minusuri: Sunet motor la rece (numai afară din mașină)



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE