Test-drive Teste

Test: Seat León FR 1.4 TSI (122 CP)

Seat León, astăzi: generație nouă, imagine complet diferită și altă perspectivă asupra inițialelor FR. Genul ideii surprinzătoare care îți vine dimineața și schimbă tot ce aveai de gând să faci în cursul zilei.

_RBC8065

Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș

 

Sub forma recent lansatei generații de modele compacte León, caracterul latin al mărcii Seat pare să-și fi găsit, în sfârșit, o interpretare convingătoare și consistentă. Contururile angulare, stilul bine personalizat, plus un echilibru foarte fin între eficiența simplității și multivalențele complexității fac din Seat León un automobil mai atractiv decât a fost oricare dintre modelele precedente, o propunere care se detașează pe fondul clasei compacte printr-o inspirație estetică aparte. Marele său secret: o disociere clar sesizabilă între agresivitate și dinamism. Toate acestea, tratate cu o acuratețe și o competență tipic germane.

Familiea Seat Leon se extinde cu un break

Efortul de personalizare care și-a lăsat amprenta asupra seriei León pare să fi rezolvat și problema delicată a poziționării automobilelor Seat între Škoda și VW, dat fiind că toate cele trei mărci folosesc aceleași platforme tehnice. Până la urmă, cazul de față ne arată că designul poate fi argumentul necesar și suficient în acest sens. Din fericire, există destule particularități funcționale și de interacțiune om-mașină care susțin demersul stilistic.

Tratarea stilistică a noii generații Seat León mizează pe expresivitatea unui dinamism incisiv.
Tratarea stilistică a noii generații Seat León mizează pe expresivitatea unui dinamism incisiv.

Motorizarea turbo de 1,4 litri este deja bine cunoscută celor preocupați de domeniul auto, fiind una dintre primele vedete pe plan internațional ale curentului „downsizing“.  E genul de motor care reține atenția printr-o excelentă caracteristică de cuplu, oferind reprize rapide inclusiv la regimuri din prima jumătate a plajei de turație. Chiar ușurința pornirii de pe loc lasă impresia că sub capotă s-ar afla un propulsor cu cilindree semnificativ mai mare. La răspunsul plin de vivacitate al motorului contribuie, desigur, o alegere judicioasă a demultiplicărilor treptelor cutiei de viteze – avem de-a face cu o eșalonare mai degrabă scurtă a acestora, dar nu atât de scurtă încât să devină imperios necesară manevrarea frecventă a schimbătorului. Ce-i drept, o conducere în manieră sportivă presupune schimbări mai dese ale treptelor pentru a păstra turația motorului în zona cea mai apropiată de valoarea maximă a cuplului. Precizia ridicată a selecției acestora va fi apreciată, în general și mai ales, în astfel de sesiuni de conducere. Cursele scurte și finețea ghidării sunt compatibile cu ceea ce întâlnim la modele premium.

Arhitectura planșei de bord se remarcă printr-un concept nou de consolă centrală. Zona comenzilor audio-multimedia este foarte bine delimitată de aceea a comenzilor pentru ventilare și climatizare.
Arhitectura planșei de bord se remarcă printr-un concept nou de consolă centrală. Zona comenzilor audio-multimedia este foarte bine delimitată de aceea a comenzilor pentru ventilare și climatizare.

Sub caroseria acestei versiuni León se află versiunea cu punte spate semirigidă a platformei tehnice pe care grupul VW o folosește în prezent pentru clasa compactă și nu numai.  Direcția cu asistare electrică are realismul și precizia cu care suntem obișnuiți din partea celor mai bune automobile de concepție germană. Eficiența punții din față e remarcabilă atât în privința acurateței înscrierii pe traiectorie, cât și a filtrării efectelor produse la trecerea peste orice fel de denivelări. Să nu uităm, această punte a fost concepută pentru a face față unor solicitări mult mai ample decât cele care pot apărea la un vehicul cu motorizare de 1,4 litri. Nota de fermitate evidentă a suspensiei se potrivește bine cu tenta sportivă a mărcii de origine spaniolă. Fermitatea se datorează, printre altele, și pneurilor cu secțiune joasă montate pe jante de 18 inchi (opționale). Sincer, pentru calitatea infrastructurii din România și o utilizare cotidiană, eu, unul, aș prefera anvelope ceva mai înalte și mai comode. Stabilitatea e bună, chiar dacă, la nivelul punții din spate, pe carosabil degradat și în virajele tratate agresiv, se fac simțite limitele păstrării contactului dintre roți și sol mai curând decât era de așteptat. Pe de altă parte, ușurința cu care poate fi intuit comportamentul mașinii în funcție de perturbările pe care acest gen de suspensie nu le filtrează cu eficiența unei punți cu roți independente este, în definitiv, un argument favorabil pentru soluția tehnică robustă și mai puțin costisitoare a punții semirigide.

În față, scaunele sport vor fi apreciate de către toți cei care sunt în mod  special preocupați de tema condusului. Pasagerii din spate dispun de guri de ventilație dedicate zonei posterioare a habitaclului.
În față, scaunele sport vor fi apreciate de către toți cei care sunt în mod special preocupați de tema condusului. Pasagerii din spate dispun de guri de ventilație dedicate zonei posterioare a habitaclului.

Spre deosebire de cazul generațiilor precedente, în interior nu mai este vizibil niciun compromis de calitate a finisării. Noul León s-a aliniat întru totul la nivelul ridicat de aspect al materialelor și al asamblării tipice grupului Volkswagen. Merită să fie menționată organizarea nouă a planșei de bord, cu cele două zone adiacente extinse în vecinătatea tabloului de instrumente. Astfel, consola centrală nu mai are forma clasică, înaltă, iar comenzile audio-multimedia sunt foarte clar separate de cele pentru ventilație și climatizare. În plus, cel puțin vizual, lățimea interioară a mașinii are de câștigat. Probabil că, în funcție de variantele de finisare, sunt propuse diferite nuanțe pentru detalii. În cazul versiunii FR din testul nostru, predomină nuanțele întunecate cu expresie marțială, pe fondul cărora sunt vizibile discrete accente cromate și roșii, rezultând un efect estetic ce nu va trece neobservat, fiind demn de mașini mai scumpe.

Mulțumită obsesiei tradiționale a nemților pentru funcționalitate, interiorul are dimensiuni cât se poate de generoase pentru clasa compactă, inclusiv portbagajul, iar studiul ergonomic se prezintă ireproșabil. Poziția la volan și vizibilitatea vor fi apreciate de toți cei care acordă în mod special atenție condusului, lucru valabil și pentru scaunele sport specifice modelelor FR.

Seat Leon Verde, un concept plug-in hybrid

Schimbarea perspectivei asupra temei FR despre care vorbeam la început se referă la faptul că, în cazul noii generații, inițialele purtătoare ale semnificației Formula Racing se vor regăsi la un spectru larg de variante de motorizare, nemaifiind atribuite doar celor mai puternice și mai performante versiuni ale seriei. E de bine? E de rău? În balanță atârnă, pe de-o parte, personalizarea mai atractivă a unui număr mai mare de versiuni, iar pe de alta, trivializarea ideii de „top-model“ sportiv. Greu de precizat acum dacă, din punctul de vedere al strategiei comerciale, a fost orientarea cea mai bună.

Cu toate că nu-i o propunere chiar ieftină, León 1.4 TSI FR reține atenția datorită bunelor prestații dinamice și prin stilul bine personalizat. Da, este o mașină de mare serie, însă una cu caracter.

ams 04/2013



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE