Test-drive Teste

Renault Zoe

Renault_44597_global_en

Renault Zoe este următorul pas pe calea democratizării vehiculelor electrice. În cazul unor stimulente substanțiale oferite de autorități, prețul său poate ajunge la același nivel cu al modelelor din clasa mică.

Text: Cristian Sterea

 

Fie că ne place sau nu, aproape totul pe lumea asta, mai ales în economiile de piață mai mult sau mai puțin dezvoltate, se reduce la profit. Dacă bilanțul este pozitiv, se cheamă că ai succes, în caz contrar, intri cu brio la capitolul dezamăgiri. Aproape că nici nu mai contează judecata chibzuită, interesul comun și chiar efectele benefice. Din păcate, acest raționament de gândire nu caracterizează doar entitățile economice, ci a devenit o adevărată religie a societăților contemporane. Evident, responsabil pentru situația creată e sistemul, și nu fiecare cetățean în parte, dar ce mai contează. Așa că n-ar trebui să fie nicio mirare că mașinile electrice se găsesc mai mult pe podiumurile saloanelor auto internaționale decât pe străzi. Însă progresul tehnologic nu bate pasul pe loc, și nici hotărârea unor constructori auto, precum Renault, de a oferi soluții de deplasare moderne la prețuri accesibile nu este atât de ușor înfrântă. Astfel a apărut noul model electric Zoe ce condensează întreg caracterul său ecologic într-o caroserie specifică mașinilor de clasă mică.

Dacă am face o comparație între preț și autonomie, Zoe este, la ora actuală, cel mai avantajos automobil electric.
Dacă am face o comparație între preț și autonomie, Zoe este, la ora actuală, cel mai avantajos automobil electric.

Referitor la preț, pentru că acesta pare să fie călcâiul lui Ahile în cazul mașinilor electrice, lucrurile par mai bune decât niciodată.  În Franța, Renault Zoe costă 20.700 de euro, din care ar trebui să se scadă subvenția de 7000 pe care statul le-o oferă cetățenilor care achiziționează mașini electrice. În cazul acesta, noua citadină electrică marca Renault are un preț similar cu un Clio, iar costurile de întreținere sunt cu 20–30% mai mici. E drept că prețul afișat nu include și bateria care trebuie închiriată de la Renault contra sumei de 79 euro pe lună, pe o perioadă de minimum 3 ani și în limita a 12.500 km pe an. Dar, chiar și așa, având în vedere că un plin cu electroni costă doar 2 euro, Zoe iese pe plus în cazul unui bilanț ce are în vedere toate costurile legate de achiziția și exploatarea unei mașini. Deci, succesul ar trebui să fie garantat, cel puțin în Franța, pentru că în România subvenția pentru mașinile electrice se pare că va fi aproximativ 2700 de euro.

În locul clasicelor ceasuri ale tabloului de bord, Zoe dispune de un display cu o grafică spectaculoasă.
În locul clasicelor ceasuri ale tabloului de bord, Zoe dispune de un display cu o grafică spectaculoasă.

Trecând cu vederea peste sistemul de propulsie neconvențional, Renault Zoe respectă la mai toate capitolele – de la spațiul oferit pasagerilor și materialele folosite la finisare până la comportamentul dinamic – canoanele clasei mici. Interiorul propune locuri față și spate încăpătoare, cu menținea că, în spate, podeaua este ceva mai înaltă, iar portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 338 și 1225 de litri, adică mai mult decât la Clio. De la omologul său cu motor termic sunt preluate și o serie întreagă de elemente și dotări de confort, precum sistemul R-Link cu ecran tactil de 7 inchi, ce primește noi funcții odată cu debutul lui Zoe. Acum, pe lângă controlul sistemului de navigație, al celui audio și al funcțiilor principale ale mașinii, există posibilitatea conectării la internet prin sistem 3G, și deja se pot instala o serie întreagă de aplicații care permit, printre altele, chiar programarea temperaturii din habitaclu. Un alt atu este tapițeria tratată cu teflon, ce promite să rămână indiferentă la murdărie și uzură.

Renault și Nissan au vândut 100.000 de vehicule electrice

Ținuta de drum a reprezentat o surpriză foarte plăcută. Suspensiile moi estompează eficient și destul de silențios denivelările, iar centrul de greutate, mai coborât cu 35 mm față de Clio, grație bateriilor amplasate sub podea, asigură o dinamică peste așteptări. În plus,  repartiția echilibrată a maselor 51/49%, față/spate și greutatea ceva mai mare transmit un sentiment de siguranță și stabilitate specific mașinilor din clasele mai mari.

Structura tehnică pare similară cu a mașinilor convenționale, dar distribuția pe punți a masei este aproape echivalentă.
Structura tehnică pare similară cu a mașinilor convenționale, dar distribuția pe punți a masei este aproape echivalentă.

Direcția electrică are o asistare ceva mai mare, pentru a facilita manevrabilitate în zonele aglomerate, dar nu dezamăgește în privința feedbackului. Motorul impresionează mai mult prin cuplul de 222 Nm disponibil la aproape orice viteză și turație decât prin cei 88 CP. Accelerația până la 100 km/h se realizează în 13.5 secunde și viteza maximă se plafonează la 135 km/h, însă ai șanse foarte mari să pleci primul de la semafor. De asemenea, la bordul lui Zoe nu trebuie să suporți trepidațiile și zgomotul motoarelor termice și nici corvoada pedalei de ambreiaj sau stângăcia unor cutii de viteză automate care schimbă treptele cu ușoare șocuri. În schimb, ai de acceptat o pedală de frână mai puțin sensibilă la schimbarea fină a forței de apăsare.

Renault ZOE, primul Renault electric de cinci stele

În ceea ce privește autonomia, lucrurile par ceva mai complicate. Dacă normele ECE indică 210 km, în practică, atunci când te urci în mașină, computerul de bord e mult mai pesimist și se rezumă la 125–130 km. În condiții extreme (frig, utilizarea cu generozitate a sistemelor de confort și stil de condus sportiv), Renault admite că autonomia poate scădea chiar până la 100 km. Îmbucurător e faptul că, de cele mai multe ori, numărul kilometrilor parcurși crește mai rapid decât scade autonomia, deci recuperarea energiei la frânare chiar se dovedește a fi eficientă. În cadrul testului, la o temperatură exterioară de primăvară cu dinți, după ce am parcurs 73 km, computerul de bord ne mai credita cu încă 65 km. Deci, necesitățile uzuale de transport ale unui orășean care nu depășește, conform statisticilor, 80 km/zi sunt fără emoții satisfăcute.

După cum este și normal, datele de consum ale computerului de bord sunt exprimate în kilowați oră. Cei care adoptă un stil de condus economic sunt răsplătiți cu frunzulițe verzi.
După cum este și normal, datele de consum ale computerului de bord sunt exprimate în kilowați oră. Cei care adoptă un stil de condus economic sunt răsplătiți cu frunzulițe verzi.

De la o priză casnică obișnuită (16 A), Zoe „își face plinul“ într-un interval de timp cuprins între 6 și 9 ore, dar, grație sistemului inteligent de încărcare pe care Zoe îl are, în doar 30 de minute, bateria poate ajunge la 80% din capacitate dacă se folosește o priză specială de 63 A. În cazul unei prize de 32 A, timpul de încărcare la 80% se dublează, ajungând la o oră. Cum bateria este închiriată, dacă, de-a lungul timpului, aceasta își pierde caracteristicile inițiale, capacitatea de stocare a energiei scăzând sub 75%, ea va fi înlocuită gratuit.

În funcție de facilitățile pe care fiecare țară le oferă, tot prețul rămâne principalul avantaj sau dezavantaj al lui Renault Zoe. Evident, comparația se face cu vehiculele convenționale cu motoare termice, pentru că, printre cele electrice, pare cel mai avantajos.

ams 04/2013



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE