Teste

Lansarea națională – Citroen C5 Aircross

Prima impresie - Citroen C5 Aircross

Constructorul francez nu mai are un sedan de clasă medie în Europa încă din 2017, însă numele C5 continuă să existe cu ajutorul celui mai recent model din clasa SUV-urilor compacte: C5 Aircross. Lansarea națională ne-a prilejuit o primă întâlnire cu modelul crossover din hexagon, însă în cunoscutele condiții „aventuroase” de pe meleagurile autohtone.

PSA nu își face mari griji cu privire la golul lăsat de sedan-ul C5 în gama europeană. Partea leului (da, aluzia este intenționată) este asigurată de China, acolo unde generația actuală C5 continuă să atragă clienții locali după o binemeritată restilizare operată în urmă cu exact doi ani, fix în preajma Salonului Auto de la Shanghai. Zvonurile despre o posibilă reapariție a C5-ului în trei volume persistă încă, însă cel mai probabil o materializare a acestora nu va avea loc înainte de 2020. Până atunci, piața în continuă scădere a sedan-urilor de clasă D este acoperită fără probleme de fratele Peugeot 508 și de surata Opel Insignia. Astfel, Citroen se poate concentra în continuare pe „reinventarea” sa impusă întâi de necesități – acum doar o decadă PSA avea probleme majore, însă astăzi este unul dintre cei mai în formă constructori. Cu o gamă de modele foarte tânără, bazată în special pe noutățile din clasele B/C – C3 & C3 Aircross, C4 Cactus, Berlingo și de acum și C5 Aircross, producătorul din hexagon s-a poziționat exact pe tendințele europene de creștere. Dovada, creșterea de 5% la vânzări din 2018 (825.000 unități, al cincilea an de creștere consecutivă), oglindită și de performanța din România – un spectaculos +44%, însă la un volum cu mult mai mic, de doar 2600 unități. Deci, spațiu maxim de manevră pentru un brand care se axează pe un design îndrăzneț și mult confort, valori care i-au fost alături de la începuturi, acum exact 100 de ani.

2018 a fost un an cu bune și rele pentru industria auto europeană – noul standard WLTP dând peste cap calculele multor constructori. Astfel, volumul total al regiunii a fost destul de plat, la puțin peste 15,5 milioane de exemplare. În schimb, livrările de SUV-uri și modele crossover, de orice formă, mărime și nivel de preț au crescut cu nu mai puțin de 18% la 5,3 milioane de exemplare, conform JATO Dynamics, segmentul ocupând o cotă de 34,3 % din total. Logic, dacă ținem cont de majorările declinurilor înregistrate de alte segmente tradiționale – monovolumele au pierdut 273.000 de unități anul trecut, compactele au rămas fără 244.000 exemplare, iar sedan-urile din clasa medie au fost lovite de o micșorare a volumului cu aproape 172.000 de vehicule. Conform datelor statistice, dintre cele șapte segmente SUV/crossover, sectorul compact a fost în continuare lider, la mare luptă cu modelele de clasă B – 1,88 milioane unități versus aproape 1,83 milioane. Iar Citroen joacă cu modele complet noi în ambele segmente – cu C3 Aircross în zona subcompactă și noul C5 Aircross în segmentul superior. Iar ultimul vine pe un fond interesant – în clasamentul celor mai bine vândute modele din Europa (indiferent de clasă, segment) eternul Nissan Qashqai (locul 6 la general) a suferit o cădere de 6 procente, la fel și tradiționalul VW Tiguan (locul 7, -5%), asaltați de concurența neîndurătoare. Mai exact, fratele Peugeot 3008 a avut o creștere spectaculoasă, de 26% până pe locul 14 la general. Iar PSA intenționează clar să ofere un tandem complementar – 3008 este opțiunea mai dinamică, în timp ce C5 Aircross se axează pe confort și modularitate.

Două aspecte evidente din primul moment. Însă nu trebuie neglijat nici stilul. C5 Aircross este lung de 4,5 metri, are o gardă la sol excelentă pentru un crossover – de 230 mm și toate elementele caracteristice designului modern al casei. Vă mai aduceți aminte de senzația stârnită de C4 Cactus – ei bine, stilul îndrăzneț a devenit normalul pentru casa din hexagon. Iar modelele mai recente nu fac decât să rafineze elementele de bază – în special partea frontală cu blocurile optice separate. Elementele tip „bloc” par un adevărat leitmotiv pentru C5 Aircross – farurile, detaliile de culoare din zona inferioară a grilei, de pe Airbumps sau din ansamblul stopurilor. Chiar și la interior regăsim aceeași tematică – în designul volanului sau al aeratoarelor duble. La modă, personalizarea este omniprezentă și pe C5 Aircross – Citroen promite pentru România 7 culori de caroserie, trei pachete de ornamente, plafon bi-ton, precum și trei ambianțe interioare. Așa cum exteriorul nu oferă nici un indiciu cu privire la gradul de rudenie cu Peugeot 3008/5008 – chiar dacă ambele modele crossover utilizează platforma EMP2, la fel se întâmplă și în habitaclu. Separarea celor două modele este aproape perfectă, în special la nivelul designului – dar chiar și al tehnologiilor. Spre exemplu, sistemul de infotainment cu ecran de 8 inch (standard pe toate nivelurile de echipare) este cât se poate de Citroen – la bine și la rău (grafica este cam anacronică, totuși). Singurul indiciu – vizibil doar dacă utilizatorul cunoaște bine și 3008/5008 – este oferit de ecranul instrumentarului digital de bord, de 12,3 inch, care are anumite elemente grafice comune între opțiuni (spre exemplu grafica proiectării sistemului de navigație). Ce are unic C5 Aircross sunt în schimb scaunele și suspensia. Primele sunt purtătoarele directe ale stindardului programului „Citroen Advanced Confort” – realizate dintr-o spumă specială (cu memorie) și cu grosime de +15 mm. După primele câteva sute de km cu C5 Aircross, acestea se dovedesc – mai ales în față – foarte confortabile. În schimb, lipsește cu desăvârșire suportul lateral. În spate, Citroen plusează în segment cu o modularitate demnă de un MPV – trei scaune individuale, toate cu aceeași lățime, capabile să culiseze pe o distanță de 150 mm și dotate cu cinci poziții de înclinare a spătarului, între 19 și 26 de grade. Perfect pentru familiile cu copii de vârste diferite, însă nu foarte grozav pentru persoanele ceva mai „corpolente”, care se vor plânge de elementele dure dintre cele trei locuri. Avantajul locurilor culisante este mai vizibil în portbagaj, acolo unde volumul poate varia între 580 și 720 litri standard, cu un total de 1630 litri (cele trei locuri rabatate) și o lungime de încărcare de până la 1,9 metri.

Celălalt secret al lui C5 Aircross este reprezentat de noua suspensie cu amortizare hidraulică progresivă, deținătoare a 20 de patente și standard pe toată gama. Aceasta este soluția mai modernă și mai puțin costisitoare de înlocuire a faimoasei suspensii hidropneumatice de la Citroen, menită să ofere cel puțin același nivel de confort dar și o adaptabilitate bună la un condus relaxat sau dinamic. Noua suspensie pare pregătită să preia stindardul, însă Citroen mai are de lucrat la ea – în special dacă se aleg jantele de 19 inch, așa cum am avut pe vehiculele prezente la lansare. Amortizarea este bună, inclusiv în regim de condus dinamic – atunci când progresia sistemului stopează înclinarea caroseriei în viraje. Însă, soluția tehnică își are limitele sale pe denivelările scurte și profunde (așa cum întâlnim atât de des pe drumurile patriei) atunci când este combinată cu imensele jante de 19 inch cu profil îngust. Citroen nu a uitat de istoria sa de constructor inovator nici la capitolul tehnologii – C5 Aircross vine, inclusiv în România, cu nu mai puțin de 20 de sisteme de asistență la condus. Marea notate este reprezentată de sistemul semi-autonom Highway Driver Assist, dotat cu tempomat adaptiv cu funcție Stop&Go (pe cutia automată) și sistem de asistență pentru poziționarea pe bandă. Așa cum o demonstrează și numele, acesta este pregătit pentru condusul pe o singură bandă pe autostradă – însă dacă virajele nu sunt foarte pronunțate funcționează foarte bine și pe drumurile naționale. Un detaliu – nu uitați, aceste sisteme sunt semi-autonome, astfel încât nu uitați să rămâneți atenți și să țineți mâinile pe volan tot timpul, pentru a putea corecta orice eroare din timp. Nici conectivitatea nu lipsește – deja ne-am obișnuit ca Apple CarPlay sau Android Auto să fie prezente. Citroen oferă și pe C5 Aircross sistemul Connected Cam, precum și încărcare wireless pentru smartphone. Gama de motorizări pentru România este cât se poate de democratică – trei versiuni pe benzină și trei diesel. Toate propulsoarele sunt deja cunoscute – 1.2 și 1.6 PureTech de 130 sau 180 CP (primul cu manuală în 6 rapoarte sau automata EAT8, al doilea doar cu ultima), plus BlueHDi de 1.5 sau 2 litri, tot cu 130 sau 180 și tot cu opțiunea manuală/automată pe primul și doar EAT8 pe al doilea. Citroen promite un consum cu 7% mai redus cu noua transmisie automată cu opt rapoarte, precum și rulare „freewheel” în modul Eco. Vom avea și versiune plug-in hybrid de 225 CP, care sperăm că va aduce și varianta 4×4 la fel ca la Peugeot 3008 – marele dezavantaj față de o parte din concurență pentru C5 Aircross este lipsa sistemului de tracțiune integrală. Prețurile, la noi, pornesc de la 21.600 euro și pot ajunge la 33.700 euro, existând trei versiuni de echipare: Live, Feel și Shine.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE