Magazin Noutăți

Petre Cristea, pilotul legendar care s-a impus pe Nürburgring

Aceasta este povestea lui Petre Cristea, cel mai mare pilot român al tuturor timpurilor, și legătura lui specială cu legendarul BMW 328.

Marele Premiu al orasului Brasov, Fritz Wernek in fata lui Petre Cristea 13.08.1939
Marele Premiu al orașului Brașov, Fritz Wernek în fața lui Petre Cristea

În acest weekend are loc una dintre cele mai importante și spectaculoase curse ale anului pe Nürburing, etapa a VII-a a sezonului 2013 de DTM. Cu 74 de ani în urmă, în 21 mai 1939, un român câștiga una dintre cele mai importante curse pe Nürburing, chiar la debutul său pe acest circuit.

BMW M4 Coupé prezentat în SUA, la Pebble Beach

Nürburgring este unul dintre cele mai faimoase circuite din istoria sporturilor cu motor, scenă de mari confruntări sportive și o destinație supremă pentru producătorii de automobile pentru a testa noi modele. Două curse deosebit de importante au avut loc aici în 2013, Marele Premiu de Formula 1 al Germaniei, în 7 iulie, și o etapă de DTM programată pentru această duminică, 18 august. Acum 74 de ani, Nürburgring era scena unei victorii istorice a unui român în faimoasa cursă Eifelrennen – Petre Cristea era primul pilot care câștiga în cursa de debut pe acest circuit și, în același timp, stabilea un record de viteză care avea să fie doborât de marele pilot britanic Stirling Moss, abia 14 ani mai târziu.

Fritz Werneck si Petre Cristea (dreapta) dupa cursa
Fritz Werneck și Petre Cristea (dreapta) după cursă

Duminică, 21 mai 1939. Circuitul Nürburing (22,81 km), cel mai lung și dificil circuit din lume prin complexitatea virajelor și variațiile de relief. Este un loc încărcat de istorie, prima competiție desfășurându-se sub denumirea de Eifelrennen, pe o combinație de străzi în jurul satelor de munte din regiunea Eifel. Din motive de siguranță s-a luat decizia construirii unui circuit aici și astfel se inaugura, în 1927, faimosul Nürburing. International Eifelrennen, etapa a doua a campionatului german, programând curse de motociclete și automobile clasele Sport (sub 1500 cm și sub 2000 cm)  și Competiție. Clasa Sport sub 2000 cmc era practic confiscată de BMW 328, toți participanții folosind o versiune a acestui model.

BMW i3, informații complete

Cursa presupunea parcurgerea a șase tururi de circuit, totalizând 136,86 km.  Nu mai puțin de 17 concurenți și-au anunțat prezența, însă doar 10 au luat startul. Dintre aceștia numai 5 au reușit să termine cursa care avea să fie câștigată de un român: Petre Cristea. În cursa clasei Competiție (10 tururi), Hermann Lang (Mercedes W154) îl învingea pe Tazzio Nuvolari (Auto Union Type D) cu peste 11 secunde. Cristea era, cu o victorie importantă pe scena internațională, alături de cei mai mari piloți ai vremii și se impunea împotriva echipelor de uzină.

BMW începea producția de automobile în 1923, cu automobilul BMW 3/15 PS, fabricat sub licență Austin. După numai 13 ani era prezentat deja BMW 328, unul dintre cele mai legendare modele ale mărcii și cel care avea să afirme imaginea BMW de producător de automobile sportive.

BMW X4, poze-spion

Extrem de modest, Cristea mărturisea, la începutul anilor ’90, rememorând celebra cursă, faptul că aceia care se ocupau de paza circuitului, cu puțin înainte de startul cursei, nu vroiau să-i permită accesul în zona boxelor, văzându-l costumat în haine de stradă. Celebra sa bască înlocuia căștile nelipsite din echipamentul adversarilor, purtarea acestora nefiind obligatorie la acea vreme. Cum Cristea nu obișnuia sa poarte nici combinezon, brasarda care purta inscripția „Fahrer – Eifelrennen 1939“ a fost cea care l-a scos pe pilotul român din încurcătură.

Puțini știu că mașina cu care a concurat Cristea aparținea prietenului său, inginerul Petru Iscu. Iscu își cumpărase, în ianuarie 1938, prin firma bucureșteană Tracta (importatorul BMW în România, în perioada interbelică), un BMW 328 nou. El nu numai că îi pune la dispoziție lui Cristea mașina, dar acceptă și ca aceasta să fie radical modificată pentru performanțe mai bune.

BMW X5 se dezvăluie

Caroseria originală este înlocuită cu una realizată din aluminiu, cel mai probabil la fabrica de avioane SET din București. Aripile față sunt înlocuite cu unele minimaliste. Se renunță la parbriz și la sistemul de decapotare, inutile în competiții. Aripile spate sunt „închise“ prin aplicarea unor capace. Cristea sosește pe circuitul Nürburing  însoțit de Petre Iscu. Mașina este transportată pe o platformă construită după proiectul lui Cristea. Față de alte curse ulterioare, unde Cristea s-a deplasat pe roți, cu automobilul cu care concura, pierzând și din cauza oboselii acumulate, la Nürburing, pregătirea cursei s-a făcut în mod profesionist. Cristea este înscris pe poziția a 11-a listei de start și îi este repartizată boxa cu numărul 17. Avea să realizeze cel mai bun timp în calificări, urmând să ia startul de pe prima grilă.



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE