Știri Video

(Video) Octavia 4 e K(am)5, dar Zéda e mai colorat

Octavia 4 e K(am)5, dar Zéda e mai colorat

Skoda Octavia 4… a ajuns la cea de-a patra generație (a cincea de fapt, dacă socotim și modelul produs între 1959 și 1971) și sărbătorește șase decade de existență. În Coreea de Sud, Kia a prezentat fratele modelului Hyundai Sonata – K5, iar Maserati celebrează încheierea producției modelelor GranTurismo și GranCabrio cu un unicat – Zéda.

Skoda a prezentat noua Octavia 4 în cadrul unui eveniment dedicat la Praga, capitala Republici Cehe. Moment sosit la doar câteva săptămâni de la prezentarea modelului compact chintesențial – cel de-al optulea VW Golf. Ca întotdeauna, apropierea nu este o coincidență – Octavia este al doilea model al grupului german care utilizează cea mai nou versiune a platformei modulare MQB. Însă, spre deosebire de Golf, prezentat deocamdată strict în formatul hatchback cu cinci portiere, Octavia 4 și-a prezentat întreaga familie de versiuni încă din primul moment. Astfel, Skoda ne îmbie atât cu versiunea „sedan” (de fapt utilizează o caroserie tip „liftback”), cât și cu Octavia Combi sau versiunile electrificate iV.

Octavia 4 e K(am)5, dar Zéda e mai colorat

Octavia, sora cehă a celui mai bine vândut model din Europa, are propriile motive de mândrie în statistici. În primul rând, liftback-ul continuă să împingă limitele clasei compacte – este cu 19 mm mai lung și cu 15 mm mai lat decât în trecut: 4689 mm lungime și 1829 mm lățime. Iar Octavia Combi, cel mai bine vândut „station wagon” din Europa, a crescut la rândul său cu 22 mm în lungime și 15 mm în lățime. Singura coordonată rămasă nemodificată este cea dintre punți, ampatamentul măsurând în continuare fix 2686 milimetri. Astfel, versiunea liftback oferă cu 10 litri mai mult spațiu în portbagaj (600 litri), în timp ce Octavia 4 Combi a crescut cu 30, până la o valoare record – 640 litri. În plus, spațiul pentru genunchii pasagerilor din spate a fost mărit cu 5 mm până la valoarea de 780 mm.

Octavia 4 e K(am)5, dar Zéda e mai colorat

Designul este cât se poate de clar derivat din noul stil modern al casei, introdus de marele SUV Kodiaq și apoi cizelat cu fiecare model nou apărut. Octavia se inspiră din zona automobilelor, preluând anumite elemente de la mai marele Superb (cum ar fi lămpile de ceață LED) și mai ales cizelând la maxim ideile introduse de mai micul Scala. Astfel, grila radiatorului este și mai adânc sculptată, în timp ce liniile de „forță” sunt și mai proeminente (pe capotă sau în lateral). După numeroasele controverse legate de stilul farurilor de pe versiunea cu facelift a generației a treia, Skoda a revenit la o atitudine mai clasic-modernă – farurile au o atitudine high-tech, în special în cazul echipării cu tehnologia opțională „matrix LED”. Profilul are parte de aportul noilor jante de 19 inch, dar și al unor nuanțe la fel de proaspete: Crystal Black, Lava Blue, sau Titanium Blue. Cumpărătorii vor putea opta și pentru noile pachete Chrome sau Dynamic.

Spatele de la Octavia pare mai degrabă inspirat de ideile introduse de Scala decât de mai marele Superb – stopurile „aripă” cu design 3D se extind pentru prima oară pe hayon la fel ca la modelul mai mic. Acestea au parte inclusiv de indicatoare „dinamice” și de o secvență de închidere/deschidere alături de faruri atunci când automobilul este încuiat/descuiat, la fel ca la anumite modele de la Audi. Octavia Combi primește și ea un spoiler pentru hayon, însă Skoda a ratat oportunitatea de a copia ideea hayon-ului realizat parțial din sticlă neagră (Scala parcă arată mai premium cu el). La fel de chestionabilă, pentru unii, ar putea fi decizia de a împrăștia literele „Skoda” de dimensiuni mari pe acesta, în locul clasicei sigle a constructorului. Un element pozitiv este adus de aerodinamica îmbunătățită, coeficientul de rezistență fiind redus la 0,24 / 0,26 pentru liftback și Combi.

La fel ca în cazul fratelui Golf, Skoda a optat pentru rezervarea schimbărilor cu adevărat revoluționare pentru interior. Octavia 4 vine cu elemente absolut evidente – cum ar fi stilatul volan cu două brațe, o premieră pentru gama actuală Skoda. Acesta este și high-tech, oferind acces la nu mai puțin de 14 funcții diferite și este dublat (la versiunile cu DSG) de un mini-selector al transmisiei automate – aceasta adoptă tehnologia „shift-by-wire” prezentată la Golf. Luminile ambientale LED au 10 nuanțe diferite, iar sistemul de sunet nou dezvoltat vine de la partenerul Canton, în timp ce priza de 230V din habitaclu este complimentată și de până la cinci porturi USB-C. Planșa de bord este și ea complet nouă, zona instrumentarului șoferului primind un nou display digital de 10,25 inch. Alături se află noul sistem de infotainment MIB3 cu design tip tabletă și diagonală a ecranului ce variază între 8,25 și 10 inch, în funcție de echipare. O noutate interesantă este și mica bară tactilă de sub ecranul principal – aceasta permite ajustarea rapidă a unor setări – nivelul sonorului sau al scalei hărților din sistemul de navigație.

Și gama de motoare/transmisii a fost creată în oglindă cu cea a fratelui Golf, Octavia oferind nu mai puțin de 14 combinații de propulsoare și cutii de viteză. La baza piramidei se află clasicele sisteme TSI și TDI în format ICE (motor cu combustie internă), de 1.0 (TSI), 1.5 (TSI) și 2.0 (TSI & TDI) litri cilindree – cu 110, 150 și 190 CP / 200, 250 și 320 Nm (TSI) sau 116 (250 sau 300 Nm –transmisie 7 DSG sau 6 manuală), 150 (340 / 360 Nm – 6 manuală & 7 DSG / 7 DSG cu 4×4) sau 200 CP (7 DSG, 4×4). Transmisiile sunt cu 6 sau 7 rapoarte, iar tracțiunea integrală este oferită din start, însă doar pe variantele de vârf TSI (190 CP) și TDI (150 sau 200 CP). Versiunile TSI de 190 CP și TDI de 200 CP sunt, desigur, cele mai rapide: 0-100 km/h în 6,9 / 7,1 secunde și viteze maxime de 232 (234 pentru Octavia Combi) sau 235/236 km/h. Iar asta nu este tot, deoarece Octavia are și o gamă completă de sisteme de propulsie alternative.

În primul rând, Octavia 4 oferă din start două versiuni CNG (gaz natural comprimat), de 130 CP / 200 Nm – cu transmisie manuală sau automată DSG. În al doilea rând și la modelul ceh debutează tehnologia mild hybrid, în noile versiuni 1.5 TSI e-TEC, de 110 sau 150 CP (200 / 250 Nm). Acestea nu sunt strălucitoare la capitolul performanțe: 0-100 km/h în 10,6 sau 8,4 secunde și o viteză maximă de 216 (213 la Combi) sau 215 (212) km/h. Apoi, și mai important, Octavia 4 este oferită și în format iV – versiunea plug in hybrid se bazează pe un 1.4 TSI pe benzină, un motor electric și o transmisie DSG cu șase rapoarte. Puterea totală este de 204 CP și 350 Nm, suficient pentru performanțe demne și economii bune: 7,9 s la 100 km/h și o viteză maximă de 220 km/h. Apropo de economii, acumulatorii de 13 kWh pot livra o autonomie de până la 55 km cu emisii zero, conform WLTP. Fiind cea mai bine vândută versiune, Octavia Combi va debuta prima, urmată de versiunea liftback – iar variantele Scout și RS au fost și ele confirmate pentru debuturi în 2020.    

Am văzut de curând cât de nonconformist poate fi un model de clasă medie de la Hyundai – noua Sonata. Acum a sosit timpul și pentru Kia să dubleze oferta – deocamdată doar cu noua generație K5 pentru piața de acasă, din Coreea de Sud. Însă, deja știm că noua Optima va semăna ca două picături de apă – din punct de vedere mecanic, dar și stilistic. Deci, nu mai rămâne decât să așteptăm și dezvăluirea versiunii europene – până atunci vă putem spune că noul K5 a crescut: +50 mm până la o lungime de 4905 mm, +25 mm pentru lățimea de 1860 mm și un ampatament de 2850 mm, cu 45 de mm mai mult decât înainte. Singura coordonată aflată în descreștere este cea a înălțimii, redusă cu 20 mm la cota 1445 mm.

Maserati a decis că este timpul să ne despărțim de modelele GranTurismo și GranCabrio – lansate în 2007 și 2009. Cele două au fost desenate de Pininfarina și dotate cu un propulsor V8 co-dezvolta cu Ferrari. Pentru a marca încheierea producției, constructorul italian a creat o versiune unicat – GranTurismo Zéda, elementul principal de atracție fiind culoarea caroseriei. Aceasta îmbină trei nuanțe – albastru în față, un gri median și alb la spate.  

Tag-uri

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE