Test-drive Teste Uncategorized

Mitsubishi Outlander PHEV, primul test

Pe lângă posibilitatea conectării la priză, Mitsubishi Outlander PHEV poate să își încarce bateria și singur, în staționare și folosind motorul termic. Mai mult, SUV-ul japonez beneficiază de tracțiune 4×4 inclusiv în modul exclusiv electric.016

Prin lansarea lui i-MiEV, Mitsubishi a fost și este unul dintre principalii promotori ai vehiculelor ecologice. În ciuda reticenței publicului, citadina japoneză a fost apreciată nu doar pentru capacitatea de a-i scăpa de poluare pe locuitorii metropolelor, ci și pentru curajul de a propune un sistem de propulsie complet electric. Acum, japonezii încearcă din nou marea cu degetul și plusează cu un SUV hibrid al cărui sistem de propulsie se apropie mult de senzația și comportamentul vehiculelor electrice.

Încă de la stadiul de proiectare, Outlander a fost prevăzut cu posibilitatea echipării fie cu propulsoare termice convenționale, fie cu sistem PHEV. În consecință, doar un minim de actualizări au fost necesare pentru varianta PHEV. Acestea sunt legate în special de montarea bateriei sub podeaua habitaclului, lucru care nu a redus decât marginal spațiul util destinat persoanelor sau bagajelor și a sporit rigiditatea torsională a caroseriei. De asemenea, suspensia a fost ușor întărită pentru a ține eficient sub control greutatea mai mare, iar sistemul de climatizare a fost electrificat.

Mai mult decât un hibrid obișnuit

Sistemul de propulsie PHEV este compus dintr-un motor electric, de 60 kW și 137 Nm, ce acționează pe puntea față împreună cu un propulsor termic alimentat cu benzină, de 2,0 litri (120 CP și 190 Nm), în timp ce puntea spate e antrenată de un motor electric de 60 kW și 195 Nm. Outlander PHEV nu va funcționa niciodată la regim de putere maximă a tuturor elementelor pentru că sistemul PHEV va alege întotdeauna modul de funcționare optim și, implicit, sursa sau mixul de surse de putere adecvat în funcție de condițiile de rulare. Rezultatul: nu există noțiunea de „putere maximă totală“. În lipsa acesteia, cel mai bun indicator al performanțelor este accelerația până la 100 km/h, care se realizează în exact 11 secunde, mai rapid decât în cazul versiunilor 2.0 CVT 4WD (150 CP) și 2.2 DiD A/T 4WD (150 CP), cu transmisii automate și 4×4.

În schimb, există trei moduri de rulare diferite:

1. Modul pur electric. Mașina este propulsată până la 120 km/h de motoarele electrice din față și din spate, energia provenind de la baterie.

full electric

2. Modul hibrid serie. Mașina este propulsată tot de motoarele electrice din față și din spate, dar propulsorul termic e angajat în antrenarea generatorului, pentru a încărca bateria în timpul mersului. Acest mod se activează automat pentru maximum 3–10 min. și la viteze de peste 120 km/h. Sistemul este conceput să comute în modul electric pur cât mai des posibil. De asemenea, motorul termic e activat punctual, pentru a păstra convertorul catalitic în condiții optime.

hibrid serie

3. Modul hibrid paralel. Mașina este propulsată inclusiv de motorul termic prin intermediul transmisiei multimodale. Motoarele electrice din față și spate asistă motorul termic, iar modul 4WD este încă activ. Sistemul e conceput să comute în modul hibrid serie (sau în modul electric pur) cât mai des posibil. Motorul termic este, de asemenea, angajat în încărcarea acumulatorului prin intermediul generatorului, utilizând surplusul de cuplu.

hibrid paralel

În mers, mașina este silențioasă și schimbă imperceptibil modurile de funcționare. Trenul de rulare se descurcă onorabil cu greutatea suplimentară, virajele putând fi parcurse fără emoții chiar și la viteză mai mare, iar confortul pe denivelări nu e compromis. În plus, sistemul 4×4 inteligent are un cuvânt important de spus în privința dinamicii, prin schimbarea rapidă a cuplului aplicat fiecărei punți.

Mai multe moduri de încărcare a bateriei

1. Automată în timpul mersului, în modurile hibrid serie și hibrid paralel.

2. De la prize de încărcare:

  • Încărcare normală (aproximativ 5 ore pentru încărcare completă, 230 V – 10 A)
  • Încărcare rapidă (aproximativ 30 min. pentru un nivel de încărcare de 80%)

 3. În staționare, cu ajutorul motorului termic. Fără a fi conectat la o sursă externă de curent, Outlander PHEV își poate reîncărca bateria generând curent electric cu ajutorul motorului termic. Acest mod reușește să încarce bateria la 80% din capacitate într-un timp de aproximativ 40 min.

4. Frânare regenerativă

  • Activat la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație sau la frânare.
  • Gradul de regenerare este controlat de șofer cu ajutorul padelelor de la volan. Se pot selecta șase trepte (se simulează rularea cu o anumită treptă de viteză, deși nu există cutie de viteze).

Mitsubishi Outlander PHEV, debut comercial spectaculos

Costuri reduse de exploatare

Teoretic, cu aproximativ 3 euro, cât este costul mediu al unei încărcări în statele UE, se pot parcurge aproximativ 50 km. În practică, fără un efort deosebit din partea celui de la volan, autonomia electrică trece lejer de 30 km, după care se activează modul hibrid. Nici acesta nu se arată prea costisitor – pe o distanță de circa 80 km și plecând cu bateria aproximativ 70% încărcată, media consumului înregistrat în timpul testului este de 3,1 l/100 km. Dacă bateria e complet descărcată, consumul mediu ar trebui să se situeze, conform declarațiilor constructorului, la 5,8 l/100 km. Oricum, această valoare are mai puțină importanță având în vedere că Outlander PHEV se vrea a fi un hibrid foarte apropiat de mașinile electrice, care adoptă motorul termic doar pentru ca autonomia redusă a bateriei să nu reprezinte un impediment capital.

Mitsubishi Outlander PHEV va fi disponibil în România din luna mai, iar prețurile cu TVA vor pleca de la aproximativ 45.000 euro.



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE