Teste

Mini Test Renault Talisman TCe 225 EDC Intens – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Renault Talisman TCe 225 EDC Intens – 10 plusuri și minusuri

Cu greu mai poți spune la finalul acestei decade ceva de bine despre segmentul mediu european, dacă nu incluzi în ecuație și modelele crossover/SUV. Odinioară regi neîncoronați ai pieței de pe Bătrânul Continent, modelele sedan din segmentul mediu au cunoscut cu siguranță și zile mai bune. Totuși, există destui producători auto care nu uită de prestigiul pe care îl conferă un sedan clasic, în trei volume, de mari dimensiuni și dotat cu toate bunătățile tehnologice ale casei. Cum ar fi Talisman, prezent la noi în versiunea TCe 225 EDC Intens.

Acum doar o decadă, automobilele din segmentul mediu vindeau aproape un milion de exemplare anual în Europa. Astăzi, după prima jumătate a anului 2019, livrările s-au prăbușit cu 21% față de aceeași perioadă a anului 2018 – sectorul mediu reprezentând doar 2,5% din totalul pieței la ora actuală. Foarte interesant, segmentul mediu de lux a coborât doar un procent și reprezintă deja 63% din total, drept pentru care nu trebuie să ne mire faptul că producătorii migrează încet, dar sigur, către această zonă. Un exemplu concludent îl reprezintă noua generație Peugeot 508, care a înregistrat un salt spectaculos – iar Talisman pare unul din principalii săi rivali. Nu doar la nivel de pretenții, ci mai ales la nivelul „pachetului” general – ambele fiind din ce în ce mai orientate către nișa de business, odată cu pierderea clienților familiști tradiționali, convertiți la „religia” SUV. Statutul de vehicul de nișă în interiorul unui segment care a devenit el însuși o nișă are influențe majore asupra francezului, care speră să-și onoreze numele aducând o evoluție mai bună decât locul 7 la vânzări în segment după primele șase luni ale anului. Iar unul din principalele sale argumente ar putea fi unul extrem de simplu – Talisman TCe 225 EDC FAP poate fi achiziționat de la 31.400 euro în versiunea de top, Intens. Și, cu toate că are puterea cea mai mare, este mai accesibil decât cele două variante diesel – Blue dCi-urile de 160 sau 200 CP. Un element interesant, mai ales că de acum companiile vor deveni din ce în ce mai atente la sistemele de propulsie ale automobilelor din flotele proprii – propulsorul pe benzină este și el dotat cu filtru de particule. Practic, la un astfel de preț principalul atu al modelului Talisman devine accesibilitatea – dublată de o serie de dotări mai greu de găsit, chiar dacă ele sunt opționale, cum ar fi sistemul 4Control, care vine la pachet cu suspensia cu amortizare variabilă.

Mini Test Renault Talisman TCe 225 EDC Intens – 10 plusuri și minusuri

Născut în 2016, drept reprezentant de seamă al noului val al designului casei, Talisman a purtat fără eforturi stindardul. Designul croit pe măsura costumului de „executive saloon” nu s-a perimat vreo clipă, chiar dacă ne apropiem cu pași rapizi de momentul facelift-ului. Toate elemente clasice de segment D sunt bifate cu grijă – grilă a radiatorului impunătoare, faruri de dimensiuni sporite, console față/spate considerabile, o suprafață vitrată generoasă și un spate cât se poate de clasic – dar cu tușe moderne. Apropo de spate – Renault a fost printre primii producători mainstream care au ales să introducă stopuri care se întind pe (aproape) toată lățimea portbagajului. Tot așa, în față ei au ales să „exagereze” tema LED-urilor folosite drept lumini de zi – de forma unei litere „C” supradimensionate. Rezultatul, un Renault modern este foarte ușor de recunoscut de la mare distanță. Totuși, Talisman are parte de ceva concurență neloială. Și este una internă – constructorul a ales să utilizeze variabile minime ale noului stil pe noile sale modele. Astfel, Talisman și seria Megane pot fi uneori confundate de către viitori clienți – în special dacă ținem cont de existența versiunii Megane Sedan. Situația este invers proporțională în cazul celui din urmă – Megane Sedan beneficiază din plin de prestigiul modelului mai mare. Însă, cum Talisman se luptă într-un segment în care oricum se duce o bătălie pe viață și pe moarte cu zona SUV, Renault pare că i-a făcut un deserviciu. Fanii mărcii Renault vor recunoaște oricând diferențele dintre un Talisman și un Megane Sedan (indicii – zona grilei, farurile sau stopurile, pe lângă dimensiuni), însă câți pasionați ai mărcii și-ar alege oricum acest model? Talisman ar putea pierde puncte din partea clienților business – mai ales dacă compania are o flotă compusă din ambele modele. Nu de alta, dar anumite detalii sunt periculos de asemănătoare – cum ar fi în zona laterală, acolo unde ambele au elemente parcă trase la indigo. Nici o grijă, în schimb, cu privire la posibile asemănări cu SUV-ul Koleos – chiar dacă limbajul de design este în continuare cât se poate de comun.

Mini Test Renault Talisman TCe 225 EDC Intens – 10 plusuri și minusuri

Per total, în ciuda posibilei probleme „rușinoase” a confundării cu Megane Sedan, Talisman se descurcă onorabil în segmentul D – unul dominat de clasicul Passat, un exemplu total al tradiționalismului. Chiar și acum înainte de facelift, Talisman are un exterior la fel de proaspăt ca în momentul lansării. Nu același lucru îl putem spune și despre interior – unul care poate denota ușor pretențiile de acces în zona mai premium a segmentului, în special dacă se alege combinația opțională de piele Riviera de culoare maro și inserțiile asemănătoare furnirului. Totuși, Talisman își trădează în anumite momente vârsta – unele butoane nu se ridică la nivelul general al calității asamblării, sau sistemul de infotainment are unele zone mai stufoase decât ne-am obișnuit noi. O singură privire într-un Megane (în specificații de top), un Koleos sau Talisman și veți putea spune că este un Renault modern – elementul principal de identificare fiind display-ul vertical al sistemului de infotainment. De asemenea, designerii companiei au ajuns la un nivel ridicat al măiestriei simetriei – zona centrală a planșei de bord, la Talisman, ca și la celelalte modele (Megane, Koleos) formând un „T” atent integrat. Situația ar putea să se schimbe după facelift, dacă stiliștii vor adapta noul stil al interioarelor Renault – popularizat de modelele de mai mici dimensiuni: Zoe, Clio, Captur. Și aici un pic de individualism ar fi de preferat – însă ținând cont de situația segmentului în care activează Talisman este de așteptat ca Renault să dorească să facă economii pe oriunde este posibil. Sincer, această integrare are atu-urile sale – constructorul francez mizează pe un minimalism atent studiat. Sistemele de control sunt grupate în jurul volanului – la îndemâna șoferului, precum și pe zona centrală a planșei de bord și pe tunelul median. Nu sunt multe butoane, dar unele dublează funcțiile digitale – cum ar fi controller-ul rotativ de lângă maneta schimbătorului de viteze. Nu deranjează – uneori este mai rapid să îl acționezi pe acela, mai ales că oferă și acces rapid la sistemul Multi-Sense de alegere a modurilor de condus.

Pasagerii din față sunt tratați cu tot respectul de Renault – scaun cu memorie și reglaj integral electric pentru șofer, funcție de încălzire/ventilație și programe de masaj pentru ambele scaune. Cei din spate sunt tratați cu mult spațiu – pe banchetă au loc lejer trei persoane adulte sau doi copii cu un scaun dedicat și un înălțător, plus un adult însoțitor. Problema este tranșată din start de criteriile dimensionale: 4848 mm lungime, 1869 mm lățime, 1463 mm înălțime și un generos ampatament de 2808 mm. Portbagajul este și el generos și cu un acces relativ bun – 515 litri, cu un compartiment ascuns de 93 litri. Suficient pentru bagajele de conferință ale unui manager, sau toate elementele imaginabile ale unei familii – atâta doar că nu uitați de limitarea constructivă a unui sedan (zona de acces de dimensiuni specifice). Înapoi pe locul șoferului, postul de conducere din Talisman este cât se poate de familiar – poate din cauza prezenței unui instrumentar de bord doar parțial digitalizat. Încă o reminiscență a vremurilor apuse – Renault a fost unul din pionierii acestui tip de afișaj (să ne aducem aminte de Espace, de generația precedentă de Megane, etc.) Cel mai probabil situația se va remedia odată cu reîmprospătarea de la jumătatea ciclului de viață – mai ales că modele precum Clio sau Captur se pot lăuda deja cu instrumentare complet digitale. Talisman compensează prin elementele de „personificare” – cu sau independent de modul Multi-Sense ales (Talisman TCe 225 EDC are cinci – Sport, Confort, Eco, Neutru și Personalizabil) – există mai multe tipuri de afișaje și culori (care se coordonează cu cele ambientale). Nu sunt neapărat necesare, mai ales dacă ne gândim la o posibilă țintă de business – însă nici nu strică cu nimic. Talisman TCe 225 EDC are sub capotă un propulsor pe benzină de doar 1,8 litri. Este turbo, desigur, livrând 225 CP și 300 Nm către puntea față prin intermediul cunoscutei transmisii cu dublu ambreiaj EDC. Performanțele sunt bune, ținând cont de gabarit și masa de 1562 kg: 0-100 km/h în 7,4 secunde și 240 km/h viteză maximă. Consumul mediu declarat este de 7,6 litri /100 km conform noului ciclu WLTP. Și, surpriză, este foarte apropiat de realitate – în cazul alegerii unui condus mai relaxat, cu ocazionale treziri la viață ale întregului potențial.

 

Nu este vorba despre unul sportiv, ci doar dinamic. Asta în ciuda faptului că propulsorul de pe Talisman TCe 225 EDC este același utilizat de Renault pe Megane RS și de Alpine pentru A110. Atâta doar că Talisman este mai mare și mai greu, iar A110 are 252 CP în timp ce Megane RS ajunge chiar la 280 CP… Evident, relația dinamică este cu totul alta – chiar și cu aportul transmisiei EDC cu șapte rapoarte (versiunea diesel are EDC cu șase rapoarte). La Talisman puterea este acolo pentru a facilita deplasări rapide. Și comode. Sincer, confortul este unul din atu-urile acestui „executive saloon” – așa cum este și logic. Dacă nu este ales în mod expres modul Sport (poarta manuală există și ea, dar utilizarea sa ține de gusturile proprii), Talisman va dori să îți ofere înainte de orice confort și abia apoi dinamism. Nu că nu ar putea – de altfel modelul francez se descurcă foarte bine pentru gabaritul său. „De vină” este, desigur, sistemul 4Control, care brachează toate cele patru roți – care se combină fericit cu sistemul de amortizare adaptivă. Totul este controlat de sistemul Multi-Sense – 4Control, amortizarea activă, direcția, răspunsul motorului și transmisia EDC, alături de instrumentar, sunetul motorului și lumina ambientală. Sport și Eco sunt, desigur, extremele – însă ele nu sunt chiar atât de îndepărtate pe cât ar trebui. Spre exemplu, în modul Sport totul este mai prompt (4Control, amortizarea, răspunsul pedalei, transmisia) – însă Renault ratează oportunitatea unui pachet complet datorită direcției, mult prea asistată și necomunicativă în toate ocaziile. În schimb, este deconcentrat – până te obișnuiești, după care te miri de mașinile normale – cât de mare diferență o face direcția pe toate cele patru roți în materie de promptitudine. Culmea este că această interesantă combinație – propulsor destul de puternic, șasiu și transmisie adaptive, este una pe care puțini rivali o au. Ce nu ne-a plăcut, în schimb – deoarece face notă discordantă cu nivelul general al confortului (inclusiv acustic, deoarece izolarea fonică este foarte bună) a fost faptul că pe drumurile din România suspensia suferă serios din punct de vedere acustic: denivelările mici sunt amortizate fără mari proteste, însă cele mai mari (mai ales dacă apar în secvență) își fac rapid simțită prezența în habitaclu din punct de vedere sonor.

 

+ prețul – Talisman este o limuzină cu adevărat atentă la bugetul familiei sau companiei

+ Multi-Sense – este o adevărată centrală de comandă care poate transforma atât caracterul dinamic, cât și aspectul interior al acestui sedan de clasă D

+ spațiu interior – cinci persoane adulte și o mulțime de bagaje vor călători confortabil la bord pe distanțe scurte sau lungi

+ 4Control – direcție pe patru roți și amortizare adaptivă (vin la pachet), elemente foarte nonconformiste în segment

+ EDC – transmisia cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte a evoluat considerabil de la primele implementări. Este rapidă, rafinată și eficientă – indiferent de modul de utilizare

 

+/- design exterior – rafinat și foarte modern, a trecut cu bine testul timpului. Totuși, Renault a ales să deseneze modelul compact Megane Sedan într-un mod aproape deranjant de asemănător

+/- R-Link 2 – sistemul de infotainment așteaptă să fie înlocuit cu o generație nouă și își arată vârsta la nivel de grafică și fluiditate. Totuși, versiunea cu ecran stil portret de 8,7 inch este dotată cu Apple CarPlay și Android Auto, iar implementarea este excelentă

+/- instrumentar de bord – parțial digital, cu un ecran central, color, de dimensiuni respectabile – acesta oferă toate informațiile necesare șoferului. Totuși, este flancat de două indicatoare analogice care par puse acolo pentru a umple spațiul rămas, iar alți producători deja oferă implementări mai avansate

 

– acustica suspensiei – jantele din aliaj de 18 inch sunt cu siguranță parțial responsabile, însă constructorul francez mai are de lucrat și la rafinamentul acustic al suspensiei

– anumite detalii interioare – trădează „vârsta” modelului Talisman, dar mai ales modul „econom” în care Renault a reușit să ajungă la astfel de prețuri pentru un model de segment D  

 

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE