Teste

Mini Test Renault Kadjar TCe 159 EDC Intens – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Renault Kadjar TCe 159 EDC Intens – 10 plusuri și minusuri

SUV și compact – în Europa, dacă vrei un crossover de segment C, posibilitățile sunt absolut amețitor de numeroase. Renault joacă, totuși, în acest segment cu Kadjar doar din 2015 încoace. Astăzi însă, alături de Captur și Koleos, gama SUV a constructorului francez este una dintre cele mai tinere din Europa. Și când spunem asta, ne referim la prospețime, nu la lipsa de experiență.

În 2019, dragostea pentru SUV-uri și orice model crossover nu mai este o noutate devastatoare pentru producătorii auto. Astăzi, creșterea vânzărilor din segmentele asociate nu mai este o veste care i-a luat pe mulți prin surprindere, iar producătorii știu cum să-și reconfigureze familiile de modele. Un exemplu foarte bun în acest sens este chiar Grupul Renault. Acum doar câțiva ani, fostul Koleos (model care odată cu noua generație a trecut în clasa imediat superioară) era un SUV compact pe care Renault l-ar fi trimis la „azil” fără a sta pe gânduri. Însă tot acum câțiva ani constructorul francez a regândit complet strategia pentru modelele sale SUV. Astfel, în zona subcompactă a fost introdus Captur, frate cu nonconformistul Juke – iar succesul nu s-a lăsat așteptat, modelul francez fiind cel mai bine vândut din segment. Dacia – subsidiarul autohton al Grupului Renault – a urmat propria cale către succes în același segment, Duster fiind în permanență în topul preferințelor clienților din segment. Koleos a devenit, odată cu apariția noii generații a devenit marele Koleos, urcând în clasa imediat superioară compactului Kadjar. Și mai trebuie oare să menționăm că acolo unde se vinde, cea mai recentă iterație a modelului Espace – odinioară monovolum de legendă – acesta încadrat în zona crossover?


Astfel ajungem să înțelegem de ce Renault stă foarte bine la capitolul segmentare SUV. Inclusiv datorită modelului compact Kadjar, introdus în 2015 și restilizat pentru 2019. Versiunea cu facelift aduce cu sine nu doar obișnuitele schimbări la nivelul stilului exterior și interior, ci are parte și de o actualizare profundă la nivelul specificațiilor tehnice – sosind pe piață cu patru motorizări noi. Kadjar, frate cu cel mai bine vândut crossover compact – Qashqai – este replica franceză pentru valul nimicitor al evoluției SUV-urilor compacte. Captur a fost restilizat înaintea sa, Koleos a fost prezentat în straiele noii generații, iar Kadjar a primit recent propriul facelift – de aceea Renault are o gamă SUV extrem de tânără și proaspătă. Atunci când era prezentat, Kadjar își ascundea foarte bine moștenirea tehnologică preluată de la fratele Qashqai – aliatul japonez oferind mărcii franceze experiența sa în materie de sisteme 4×4 și abilități off-road. Acum, după facelift, asemănările sunt și mai greu de identificat. Ar fi bine să trecem în revistă și ce anume s-a schimbat în urma acestei restilizări. La exterior, Kadjar rămâne… Kadjar. Bara frontală și grila radiatorului au fost redesenate, zona proiectoarelor de ceață a devenit mai proeminentă, iar stiliștii au adăugat numeroase elemente cromate (grilă, rama de contur a proiectoarelor, scutul barei spate, chenare în dreptul geamurilor, etc.) – însă personalitatea modelului compact a rămas aproape aceeași. Iar asta, dintr-un motiv foarte simplu. Captur și Koleos utilizează o formă proeminentă a semnăturii luminoase în forma literei C, element generalizat în gamă odată cu apariția noilor generații Talisman și Megane. Kadjar integrează acest element odată cu recentul facelift, însă o face cu mult mai subtil decât Captur, de exemplu – LED-urile DRL (daylight running lights) fiind încorporate în faruri. Acestea din urmă – la fel și proiectoarele sau stopurile – pot fi, în funcție de echipare, dotate exclusiv cu tehnologie LED, pentru un plus de luminozitate, siguranță și eficiență.

Renault a adăugat și culori noi în gamă – Bleu Iron, Gris Highland sau Vert Oural (prezent pe modelul de test), precum și noi opțiuni de jante ce pot ajunge până la 19 inch – nu și în cazul modelelor 4×2 cu Extended Grip, care trebuie să se mulțumească cu jante de „doar” 17 inch. O caracteristică interesantă – remarcată pe modelul de test – a echipării cu sistemul Extended Grip este echiparea standard cu pneuri all-season, o soluție bună pentru România, unde schimbările de temperatură și alternanța rapidă a modificărilor atmosferice are tendința de a da peste cap programul sezonier de schimbare a pneurilor vară/iarnă. Per total, stilul exterior al noului Kadjar a devenit cel mai „subtil” din gama SUV – un plus pentru cei care apreciază seriozitatea mărcii franceze, dar posibil și un minus pentru cei care apreciau nivelul de individualizare oferit în trafic de evidenta prezență a semnăturii luminoase proprii celor mai noi modele Renault. Interiorul era, în trecut, cel care îl dădea de gol pe Kadjar drept frate al japonezului Qashqai – în special zona planșei de bord, care se îndepărta la nivel de detaliu de restul modelelor recente ale constructorului. În urma restilizării senzația de familiaritate a fost estompată, în timp ce capitolul tehnologii este cel care a înregistrat cele mai multe noutăți – Kadjar poate fi dotat cu parbriz încălzit, are o nouă consolă centrală ce integrează sistemul de infotainment R-Link 2 (în continuare cu ecran de 7 inch) dar și butoane digitale pentru controlul sistemului de climatizare, în timp ce în spate constructorul francez oferă două noi prize USB. Și confortul a fost sporit – cea mai evidentă modificare fiind dotarea scaunelor din față cu reglaj pe lungime a șezutului. Acum este timpul să discutăm și despre noutățile de sub capotă – Kadjar aduce cu sine cele mai noi propulsoare pe benzină și diesel, TCe și Blue dCi. Acestea sunt cunoscute de pe alte modele ale grupului – fiind prezente în anumite versiuni inclusiv pe Dacia Duster. Totuși, Kadjar primește ceea ce este mai bun – având parte de noul 1.3 TCe de 140 sau 159 CP și Blue dCi-urile de 116 CP și 150 CP. De notat, în oferta curentă pentru România, transmisia 4×4 nu este oferită decât pe versiunea superioară diesel – în timp ce vârful de gamă TCe vine doar cu tracțiune față, dar poate primi cutia de viteze automată, cu dublu ambreiaj, EDC cu 7 rapoarte. Noi am avut la test această versiune, care se poate lăuda cu următoarele performanțe: 9,3 secunde până la 100 km/h, 210 km/h viteză maximă și un consum mediu de 5,7 – 5,9 litri la 100 km, omologat conform fostului protocol NEDC. Practic, alegerea constă între confortul utilizării transmisiei EDC și dorința de aventură sau de parcursuri foarte lungi – motive pentru care putem considera versiunea pe benzină cu EDC potrivită în special aglomerărilor urbane – în timp ce varianta diesel se pretează mai ales călătoriilor extinse.

+ Cutia EDC – Au trecut vremurile când transmisiile cu dublu-ambreiaj nu reușeau să se ridice la nivelul rafinamentului unei automate clasice. Demonstrația o livrează sistemele EDC de la Renault. Pe Kadjar, cele șapte rapoarte sunt sincronizate aproape imperceptibil, indiferent de sarcina imprimată de conducător.
+ Designul – Kadjar a fost încă de la lansare o reușită stilistică pentru Renault. Facelift-ul a îmbunătățit pachetul per ansamblu, lucrând mai ales la nivelul detaliilor. În plus, mulți vor aprecia subtilitatea integrării noului limbaj de design al casei, realizată cu multă grijă – mai ales la partea frontală.
+ Sistemul Extended Grip – Cum producătorii nu mai oferă pe toate modelele crossover și opțiunea sistemului de tracțiune integrală, este de apreciat existența unui ajutor electronic. La Kadjar, sistemul AWD există, însă nu și în combinație cu propulsorul TCe de 159 CP și mai ales nu cu transmisia EDC. Prețul îl recomandă – 260 de euro cu TVA – drept un substitut eficient. Mai ales că utilizatorii nu se așteaptă la minuni în teren accidentat – ci doar să-i ajute în situații mai puțin întâlnite în condițiile cotidiene.
+ Spațiul în habitaclu – În față persoane agabaritice își pot găsi cu ușurință poziția preferată la volan. Iar în spate au loc fără griji două persoane adulte sau doi copii și scaunele speciale aferente.
+ Personalizarea – Kadjar nu uită să livreze mai multe „personalități”, deoarece avem mai multe opțiuni de culori pentru luminile ambientale și tematica sistemului de infotainment. Plus un instrumentar de bord digital cu adevărat cameleonic, care își modifică nu doar nuanța ambientală, ci și caracteristicile de afișare a informațiilor.
+ Confortul – La bord, viața în Kadjar se traduce într-un singur mod: relaxare. Noile scaune, cu o formă ușor modificată tocmai pentru creșterea confortului – cele față inclusiv cu reglaj pe lungime a șezutului – sunt un exemplu elocvent. Însă mai avem: nivelurile NVH (zgomot, vibrații, asprime) au fost sensibil îmbunătățite – micul propulsor de 1.3 litri fiind atent filtrat și eliminat din habitaclu. Transmisia EDC schimbă lin și imperceptibil. Iar suspensia pare a avea un singur țel – să evite transpunerea în habitaclu a șocurilor numeroase oferite de drumurile mioritice.

+/- R-Link – Sistemul de infotainment, cu ecran de 7 inch, a fost o experiență mixtă la capitolul interacțiuni. Pe de o parte, apreciem integrarea sistemului Android Auto – mai ales că acesta devine imediat activ la cuplarea cablului USB (dacă anterior au fost acordate toate acordurile), sărind practic anumiți pași intermediari, care sunt efectuați doar la configurarea inițială. De cealaltă parte, se vede că Renault se pregătește să introducă un sistem de infotainment cu totul nou – R-Link nu a mai fost „periat” pentru a deveni mai eficient și mai facil în operare.
+/- Modularitatea – Tendința generală de a avantaja mai presus de orice confortul recomandă Kadjar drept un model orientat către familie. Totuși, în afară de bancheta rabatabilă asimetric, nu mai regăsim decât o un singur ajutor la capitolul modularitate. Este vorba despre podeaua dublă a portbagajului – care a fost inteligent împărțită în două, creând „sertare” și ajutând la compartimentarea spațiului portbagajului.

– Comportamentul dinamic – Așa cum am menționat mai sus, criteriul general de trai la bordul SUV-ului Kadjar este relaxarea. Astfel, Renault a exagerat un pic în anumite privințe. Direcția este foarte moale, neoferind aproape nici un fel de informație cu privire la tendințele trenului de rulare. Suspensia moale nu inspiră siguranță, chiar dacă de fapt rezerva de motricitate nu a fost încă epuizată.
– Lipsa 4×4 – Kadjar rămâne un SUV, nu un crossover precum fratele său Qashqai. De aceea ne-am fi dorit să avem pachetul complet – propulsor TCe puternic, transmisie EDC confortabilă și capabilități mai avansate în teren accidentat via sistemul AWD.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE