Teste

Mini Test Renault Kadjar Blue dCi 150 4×4 Intens – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Renault Kadjar Blue dCi 150 4x4 Intens – 10 plusuri și minusuri

SUV și crossover în același timp, Renault Kadjar se întoarce la noi tot în versiunea sa cea mai puternică. Însă, de această dată avem parte de motorul de vârf diesel, de 1,7 litri – Blue dCi cu 150 CP. Și, mai ales, primim și sistemul de tracțiune integrală.

Renault își joacă cu atenție cartea în Europa. Are un combatant nou în zona de interes a clienților de citadine – noua generație Clio. Respectatul Megane joacă în clasa compactă, iar Talisman ține stindardul sus în zona medie. Apoi unii europeni mai pot alege și Espace cu facelift. Culmea este că fostul monovolum legendar este acum mai degrabă un crossover. Iar Renault plusează și cu noua generație Captur, cu facelift-ul pentru Kadjar și recent îmbunătățitul Koleos. Deci temele sunt făcute, putem pleca la joacă. Nu demult am avut în redacție un Kadjar, trecut și el prin procedura de facelift, dotat cu una din noile motorizări – pe benzină și cu 159 de ponei la bord. Marele său avantaj era disponibilitatea transmisiei automate cu dublu-ambreiaj EDC. Marele dezavantaj – lipsa tracțiunii integrale. Nici o problemă, o avem disponibilă pe noua motorizare de 1,7 litri Blue dCi 150 – însă trebuie să renunțăm de această dată la EDC. Om fi noi un pic mai cârcotași, dar ne întrebăm de ce nu putem să le avem pe toate la un loc. Un răspuns logic – poate nu și singurul – este cel legat de argumentul prețului.

Mini Test Renault Kadjar Blue dCi 150 4x4 Intens – 10 plusuri și minusuri

Renault și-a aranjat astrele contabile în România pentru a nu trece de pragul psihologic de 30.000 de euro, chiar și în echiparea de vârf Intens. De aici și baletul pe gheață al combinațiilor de EDC și 4×4, TCe sau dCi. Aceasta deoarece Kadjar își dorește să rămână opțiunea accesibilă într-un segment foarte aglomerat – unde are de luptat inclusiv cu fratele de concern foarte bine vândut Nissan Qashqai. De aceea, un Kadjar de bază – Life TCe (140 CP) costă doar 18.600 euro cu TVA. Iar modelul testat, fără opționale, Blue dCi 150 4×4 costă 29.150 euro, cu TVA. Gimnastica prețurilor este foarte bună, mai ales ținând cont de tendința îngrijorătoare de „îngrășare” a facturilor finale din ultimul timp. Sigur, tehnologiile își au prețul lor – dar în același timp cine nu face eforturi de a limita creșterile va primi rapid avizul negativ al neîncrederii cumpărătorilor. Pentru că am mai avut totuși un Kadjar – chiar dacă diferă culoarea – nu vom mai relua toate etapele unui test standard. Însă, dacă cineva este interesat de schimbările survenite odată cu introducerea facelift-ului, vă putem face un rezumat pe scurt – acesta a afectat în special zona frontală. Acolo, bara și grila radiatorului au fost redesenate, cu o zonă a proiectoarelor de ceață mai proeminentă și cu numeroase elemente cromate peste tot. Acestea sunt prezente și pe lateral – de la conturul geamurilor laterale (fumurii în spate) la barele de pavilion. Toate luminile sunt de acum LED – faruri și proiectoare, precum și stopurile. Semnalizatoarele au fost integrate în carcasa oglinzilor, jantele din aliaj ajung de acum până la dimensiunea de 19 inch, iar clienții pot alege una din cele trei noi culori: Vert Ouval, Bleu Iron, Gris Highland.

Mini Test Renault Kadjar Blue dCi 150 4x4 Intens – 10 plusuri și minusuri

Interiorul are și el parte de o serie de schimbări. Spre exemplu, sistemul multimedia are tot ecran cu diagonala de 7 inch, dar a fost redesenat și are parte inclusiv de butoane digitale. La fel cum am spus și la testul anterior, așteptăm totuși sosirea generației noi de sisteme de infotainment – butoanele digitale sunt mai ales o găselniță de „marketing”, deoarece arată bine. Însă nu sunt cele mai practice – uneori trebuie să le atingi de mai multe ori pentru a înregistra comanda. Iar grafica sistemului de navigație este cât se poate de… antică. Noroc cu integrarea Apple CarPlay / Android Auto – dragă Google și Apple, noi românii suntem mari pasionați de Waze (și restul aplicațiilor din ecosistemele smartphone), deci pe când și suport oficial pentru țara noastră?! Altfel, apreciem introducerea de noi elemente practice și de confort – noi aeratoare, două prize USB în plus (pentru locurile din spate), noile scaune cu reglaj pentru șezut sau volanul din piele Nappa. Kadjar rămâne ofertant la nivelul spațiului interior – trei adulți sau doi copii (unul cu scaun complet, al doilea cu înălțător) și un adult (bunica, desigur) au loc în spate. Locurile din față sunt orientate către confort – nu neapărat către asigurarea unui sprijin în timpul manevrelor dinamice. Iar portbagajul, chiar dacă în această versiune există și tracțiune integrală, are aceeași valoare de 472 / 1478 litri – precum și o podea compartimentată. Din punct de vedere dinamic, Kadjar rămâne orientat către confort. Însă, odată cu acest facelift, am remarcat un aspect important legat de confortul oferit de suspensie – a crescut în special nivelul confortului acustic, Kadjar nefiind în trecut vreun campion la acest capitol. De acum situația s-a îmbunătățit… audibil, nu vizibil – ceea ce va aduce mai multă liniște (la propriu, dar și la figurat) viitorilor proprietari.

În plus, Kadjar se comportă bine în teren accidentat. Pe șosele este un companion de nădejde – niciodată prea grăbit (indexarea lungă a schimbătorului de viteze nu ajută nici ea), dar mereu gata să confere siguranță și confort. Deci, Kadjar este mai ales pregătit pentru drumuri lungi – aerodinamica atentă mai compensează faptul că transmisia manuală are rapoarte cam scurte. Înapoi la ieșirile din zona de confort cu asfalt, Kadjar reconfirmă alegerea excelentă făcută de Renault – francezii au împrumutat tehnologia 4×4 de la colegul de concern Nissan. Iar sistemul 4×4 este cel cunoscut – comutatorul rotativ se regăsește pe întreg grupul, cu cele trei setări ale sale. Tracțiune doar pe două roți, motricitate programată automat în funcție de necesități – setare care ar trebui să rămână activă din toamnă până în primăvară pentru un plus de siguranță și eficiență. Și blocarea 50/50 pentru acele momente dificile din viață… Ținând cont de cei 150 CP ai noului propulsor Blue dCi de 1,7 litri, am putea fi tentați să credem că Renault a redus încă odată cilindreea motoarelor sale. Da… și nu. Motorul de 2 litri nu mai face parte din oferta din România – diesel pe Kadjar înseamnă 116 sau 150 de CP, nu mai mult. Însă de fapt noul Blue dCi 150 de pe versiunea 4×4 este foarte apropiat de vechiul 1.6 dCi – pe care de altfel se și pregătește să-l înlocuiască. Este, dacă vreți, o evoluție a motorului R9M, trecând la 1747 cmc și venind cu modificări ale cursei și diametrului pistonului – cursa trece de la 80 la 87 mm și diametrul de la 79,5 la 80 mm. Astfel, după ani de „downsizing”, de reducere a cilindreei, Renault – alături de alți concurenți – revin la creșteri ușoare ale motorului înlocuitor. Propulsorul de 1,7 litri are între 120 și 150 CP, în funcție de aplicație – iar motorizarea de 2.0 litri Blue dCi nu a fost de fapt pensionată, ea primind o putere mai mare (Blue dCi 200) pentru apariția sa la bordul modelului Koleos. Astfel, Renault și-a regândit motorizările – legendarul 1.5 dCi (K9K), introdus din 2001 pe Clio 2, își continuă neabătut parcursul, fiind deja evoluat pentru a primi inclusiv noul dispozitiv SCR (Selective Catalytic Reduction System).

 

+ stilul exterior – Renault nu a greșit modificând minim modelul Kadjar cu ocazia facelift-ului. Acesta a fost o reușită încă de la lansare – iar alinierea la noile standarde stilistice ale gamei va avea cu siguranță loc odată cu lansarea celei de-a doua generații

+ sistemul 4×4 – Este testat și probat, preluat din concern. Își face treaba foarte bine, oferind un plus de siguranță pe șosea – dar mai ales capabilități de acces în zonele neprielnice. Să nu uităm că România nu este prea asfaltată în afara localităților mari – uneori nici în interiorul lor…

+ oferta de spațiu – În față este loc pentru persoane de talie mare. În spate este spațiu pentru trei adulți pentru călătorii nu foarte lungi, de ajutor fiind și lipsa unei profilări „dinamice” a banchetei

+ portbagaj modular – Volumul util este bun, de 472 / 1478 litri, însă ce este cu adevărat de folos este compartimentarea podelei. Aceasta are două spații ascunse, precum și o poliță din două bucăți ce pot fi puse inclusiv în poziție verticală

+ confortul – L-am mai menționat și în cadrul testului trecut, însă chiar dacă am trecut de la benzină la diesel și de la EDC la transmisie manuală, datele NVH excelente s-au menținut. Un real progres față de modelul anterior

 

+/- R-Link – A fost îmbunătățit, dar nu suficient. În special grafica „vintage” deranjează. Totuși, familiile cu copii se pot bucura de posibilitatea schimbării eternei săgeți de pe sistemul de navigație cu o pictogramă ce înfățișează modele standard sau prototip ale companiei

+/- acces/demaraj „mâini libere” – Sistemul este oferit standard încă din echiparea intermediară Zen, însă recunoaștem că Renault ne-a răsfățat cu pachetul complet – datorită legăturilor tehnice cu Nissan, pe Kadjar încă trebuie să mai apeși un buton pentru accesul în habitaclu (nu și la plecare, se încuie automat)

 

– etajarea cutiei de viteze – Încă un exemplu despre cum transmisia cu șase trepte are de fopt rapoarte pentru vreo patru. Martorul asistent de schimbare a treptelor este mereu grăbit – și știe el ceva în plus. La viteze de autostradă ai și răspunsul… unul nu foarte plăcut (al turației ridicate)

– combinațiile – Kadjar se joacă un pic cam mult cu atenția noastră la configurare: primești 4×4 doar pe motorizarea de vârf de 1,7 litri diesel. Dar în același timp trebuie să renunți la posibilitatea echipării cu transmisie automată EDC 

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE