Teste

Mini Test Renault Clio RS Line TCe 130 EDC – 10 (+) și (-)

Mini Test Renault Clio RS Line TCe 130 EDC – 10 (+) și (-)

Renault Clio – indiferent de versiune, nu doar cea testată (RS Line TCe 130 EDC) – a devenit un adevărat „clasic în viață”. Această viziune îi aparține industriei auto, însă. Din punct de vedere demografic, Clio – născut în 1990 – aparține de fapt generației „milenarilor”. Adică Generația Y – care îi cuprind pe cei născuți undeva între 1981 și 1996. Una suficient de modernă pentru a fi în ton cu timpurile. Însă în același timp suficient de matură pentru a nu (mai) repeta erorile „adolescenței”.

A devenit faimos în Europa pentru că datorită constrângerilor geografice pe Bătrânul Continent au mare succes hatchback-urile de clasă mică. Și-a datorat succesul, însă, datorită câtorva factori determinanți. În primul rând, pe vremea aceea Renault avea un renume nefast în ceea ce privește fiabilitate modelelor sale alfanumerice. În al doilea rând, predecesorul său – Renault 5 – avusese o traiectorie exact inversă, de adevărat star de cinema (în SUA chiar a fost promovat drept „Le Car”!) și fusese cel mai bine vândut model din Franța timp de aproape 15 ani. Astfel, pe de o parte Renault se lupta sa-și auto-impună o schimbare de paradigmă – ce a inclus renunțarea la denumirile alfanumerice, dar mai ales o reclădire a reputației pierdute. Pe de altă parte trebuia să intre în ultimul deceniu al mileniului trecut cu un demn succesor pentru fantasticul 5. Cu mai mult de 15 milioane de exemplare deja vândute, am putea conchide că acest deziderat a fost atins și depășit (Renault 5 a fost produs în doar 5,5 milioane de exemplare în perioada sa de maxim succes, 1972 – 1986). Însă mai există un detaliu important, pe care l-am înregistrat în momentul în care am citit „RS Line” în materialele de presă de anul trecut. Clio a reușit să se impună drept un model de clasă mică strălucit cu ajutorul unei imagini sportive. Iar exemplele pot curge – Clio Williams din prima generație, Clio V6 cu motor central din a doua generație, Clio RS din a treia generație, etc. Nu am inclus nimic din a patra generație deoarece – după ani de zile de progres, din punctul meu de vedere modelul anterior a fost cel mai nereușit, per total, din întreaga serie. Sigur, au fost înregistrate și reușite – cum ar fi ampatamentul extins până aproape de limita clasei compacte. Totuși, la acea vreme nu au reușit să mă convingă suspensia posterioară zgomotoasă și calitatea în declin a materialelor din habitaclu – dar nici implementarea transmisiei cu dublu-ambreiaj EDC. Poate că a avut o influență subiectivă și faptul că unul din modelele mele preferate – Clio RS – a trecut de la trei uși și cutie manuală la cinci uși plus EDC. Însă, obiectiv vorbind – am înțeles perfect raționamentul companiei. Nu de alta, dar modelele în trei uși au dispărut mai repede decât MPV-urile din calea SUV-urilor, iar acum transmisiile automate sunt mult mai rapide decât cele manuale. Așa arată progresul. Acum, să ne întoarcem la momentul 2020 – să vedem cum arată progresul trecerii de la generația patru la cinci. Clio V a fost prezentat devreme anul trecut – devenind unul din starurile Salonului Auto de la Geneva.

Mini Test Renault Clio RS Line TCe 130 EDC – 10 (+) și (-)

La noi în țară modelul francez de clasă mică a sosit în urmă cu aproximativ trei luni – la prețuri de acces în gamă deja clasic de… accesibile. Pe atunci remarcam lupta din hexagon pe teren românesc – Clio are în mod clar drept obiectiv declarat detronarea leului 208 (și reciproca este, evident, valabilă). Iar clasa mică, ca întotdeauna, nu este deloc lipsită de pericole – mai pot veni atacuri și din zona germană (Opel Corsa, VW Polo) sau asiatică (Toyota Yaris, Kia Rio). Acum am avut însă la dispoziție versiunea de vârf (la momentul actual) pe benzină – Clio RS Line TCe 130 EDC, exemplarul testat pornind de la 19.100 euro, cu TVA inclus. Practic, această versiune oferă aspectul exterior și interior dinamic al modelului sportiv – într-un pachet mai accesibil și eficient, utilizabil zi de zi. Evident, tendințele sunt cât se poate de dinamice – RS Line are propriile pachete de design exterior și interior, jante specifice de 16 inch, tapițerie specifică, sau contur aeratoare de culoarea roșie. Pentru cei care apreciază un plus de personalitate, RS Line este în mod clar o alegere facilă – mai ales că diferențele de stil pentru modelele standard nu sunt așa de evidente la nivel generațional. Renault a mers la sigur cu designul exterior, înregistrând un progres evident – însă având grijă să nu rupă legătura cu modelul anterior. Unora le va place – altora mai puțin, însă cert este că noul Captur este ceva mai îndrăzneț la acest capitol. În schimb, saltul calitativ este absolut evident la interior. Însuși compania a menționat în mod specific faptul că a avut printre prioritățile trasate echipei de design fix calitatea percepută și ergonomia generală. Pe Clio V a debutat și noul „Smart Cockpit” – cu instrumentar de bord semi-digital și noul sistem conectat Easy-Link, plus setări Multi-Sense (de la Sport la Eco). Am avut de această dată un sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch – însă Clio poate ajunge și la 9,3 sau chiar 10 inch. Per total, Renault este consecvent strategiei sale de a promova interioare moderne, minimaliste. Să ne aducem aminte de generația anterioară a compactei Megane – care promova această atmosferă pe vremea când concurența se lupta să adauge cât mai multe butoane în fiecare automobil. Pentru că am avut la dispoziție versiunea RS Line, locurile din față au fost confortabile și bine profilate – iar astfel de detalii chiar contează într-un segment cu o concurență acerbă. Am remarcat și noul volan, dar mai ales operarea mult mai intuitivă a sistemului de infotainment. Acesta a devenit un punct central pentru orice șofer al anului 2020 – iar Renault pare să fi tras concluziile evidente după experiența cu R-Link. Noul sistem este mai intuitiv – chiar dacă are încă multe zone stufoase – fiind organizat mai logic și cu accent pe interfața care imită sistemele întâlnite la orice smartphone. Are un ecran „home” unde îți poți aduce cele mai uzuale „aplicații”, precum și pagini care pot fi în întregime personalizate cu „widget-uri” de dimensiuni diferite (mici, medii, mari) – plus interfață Android Auto și Apple CarPlay. Nu lipsește nimic de aici – nici măcar opțiunea reîncărcării wireless a smartphone-ului propriu.

Mini Test Renault Clio RS Line TCe 130 EDC – 10 (+) și (-)

Clio adoptă denumirea RS Line – care vine la pachet cu semnătura sportivă de inspirație F1, o parte frontală diferită și câteva elemente schimbate în interior (scaunele sport, volanul cu marker de identificare RS, inserțiile din „carbon” sau pedalierul din aluminiu). Însă Clio RS Line TCe 130 EDC nu își uită poziția în gamă, chiar dacă momentan reprezintă vârful pentru zona pe benzină. Micul motor turbo de sub capotă are fix 1333 centimetri cubi și 130 CP plus 240 Nm. Este disponibil doar în combinație cu transmisia automată cu dublu-ambreiaj EDC, cu șapte rapoarte. De această dată și la acest nivel de performanță, lipsa cutiei manuale nu este deloc un aspect negativ. Din contră – Clio RS Line TCe 130 EDC își va petrece mult timp în aglomerările urbane, acolo unde o transmisie manuală pur și simplu nu se mai justifică. Iar sistemul Multi-Sense – ca să facem și un joc de cuvinte – are mult mai mult sens cu EDC, fiind capabil să îi modifice setările și nivelul de reacție. Nu știu dacă trecerea de la denumirea GT la RS Line a însemnat și o implicare mai profundă a specialiștilor diviziei omonime, însă Clio a devenit mult mai stăpân pe sine în orice situație. În general este neutru în reacții – chiar și la limită, cu cauciucuri de iarnă și pe o vreme care nu le avantajează. Direcția a devenit mai precisă – indiferent de setarea Multi-Sense – și comunică bine cu cel din spatele volanului. De asemenea, nu este aproape deloc influențată de parcursurile cu viteză de autostradă – rămâne la fel de incisivă și la viteze… ne-legale. Trenul de rulare este cu mult mai legat decât în trecut – iar reacțiile motorului și pedalei de accelerație (plus ale cutiei) în modul Sport sunt rapide, fără a deveni intempestive și dornice să ducă la pierderi ale aderenței. Practic, dacă selectezi în prealabil modul de condus, Clio se poate transforma dintr-o citadină econoamă într-un pui de RS. Rămâne la acest statut – cu un sprint la 100 km/h în nouă secunde și o viteză maximă de 200 km/h. Cu o combinație de momente alerte și zone eco, un parcurs urban și extra-urban de viteză mare, testul nostru a reușit să se îndepărteze binișor de zona de confort a protocolului de testare WLTP – acesta indică un consum mediu de 5,2 – 5,5 l/100 km. Mai toți concurenții lui Clio RS Line TCe au o replică comparabilă în această nouă nișă – a modelelor cu tentă sportivă. Peugeot 208 GT Line PureTech 130 EAT8 ajunge la 100 km/h în 8,7 secunde și nu se oprește până la 208 km/h – însă treapta în plus a cutiei de viteze automate nu îi aduce și avantajul consumului, estimat conform WLTP la 5,7 l/100 km. Kia Rio 1.0 T-GDI GT Line DCT (7 trepte) are 10 CP în minus, iar diferența se simte: 10,5 secunde la 100 km/h, 190 km/h viteză maximă și un consum mediu de 6,3 l/100 km. Culmea, VW nu are o replică pe măsură cu Polo – lipsește un „GTI Line”, iar un Highline de 115 CP nu prea merită interesul în cazul de față. Mergem la Opel Corsa, care livrează cu mândrie GS Line de 130 CP și cu transmisia AT8 de la Grupul PSA – de unde și cifrele de performanță aproape identice cu ale modelului 208. Singura diferență – consumul combinat, de 5,6 l/100 km în ciclul WLTP.

+ frâna de parcare electrică – În momentul în care selectorul transmisiei a revenit în poziția „P”, sistemul activează și frâna de parcare electronică. Aceasta se dezactivează singură, desigur, la plecarea de pe loc. Un detaliu mic – însă de apreciat din prisma comodității în utilizare și a siguranței.
+ calitatea materialelor și a fabricației – Un progres evident. Și nu poate fi atribuit doar versiunii RS Line. Clio s-a întors la vremurile bune, când calitatea interioară este iar la cote înalte.
+ suspensia – Generația anterioară a suferit masiv la capitolul confortului acustic al suspensiei. A fost o surpriză foarte plăcută să descopăr o schimbare la 180 de grade la Clio V.
+ transmisia EDC – Progresul înregistrat de Renault cu această transmisie este palpabil de la o generație la alta. Acum transmisia EDC oferă cu adevărat plăcere în utilizare, fiind silențioasă și eficientă.
+ volanul – Renault a schimbat volanul, care vine cu un airbag mai compact și un diametru sporit. Avem și noi butoane de comandă, mai bine organizate, precum și un satelit modificat pentru sistemul audio. Era și timpul!
+ siguranța – Clio nu dezamăgește, ca întotdeauna. Cinci stele Euro NCAP erau de la sine înțelese, dar micul francez plusează cu o cameră video și radar (asistență la menținerea benzii de rulare, recunoaștere a semnelor de circulație, frână de siguranță activă cu recunoaștere pentru vehicule, pietoni și cicliști, etc.).

+/- designul exterior – Parcă temătoare, echipa de design a făcut un compromis major din punct de vedere stilistic. Generația anterioară nu era de lepădat, însă parcă legăturile sunt prea trainice cu un model apărut la începutul deceniului trecut.
+/- portbagajul – Compania promite cel mai bun volum din categorie – 391 litri. Există planșeu dublu și se formează suprafață plană atunci când se rabatează bancheta. Totuși, pragul de încărcare este în continuare situat destul de sus.
+/- economiile de costuri – blocul climatizării va deveni cunoscut oricărui utilizator de Duster sau Clio, comenzile fiind… identice. Din fericire, sunt intuitive și ușor de utilizat.

– instrumentar de bord semi-digital – Renault a fost un pionier al instrumentarului de bord digital. Așadar, ne-am fi așteptat la o trecere rapidă la formatul complet digital – însă, cel puțin momentan, nu este cazul.
– spațiul în spate – Clio V a pierdut 14 mm în lungime (4048 mm, lățime 1798 mm) și până la 30 de milimetri în înălțime (1440 mm). Și, oricum ar fi împachetată situația, în spate locul nu iese deloc din tiparele clasei mici.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE