Teste

Mini Test Peugeot 508 GT 1.6 THP 225 Aut. 8 – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Peugeot 508 GT 1.6 THP 225 Aut. 8 – 10 plusuri și minusuri

Ne reîntâlnim cu a doua generație 508, de această dată în format 508 GT 1.6 THP 225 Aut. 8 – propulsor pe benzină și caroserie în cinci uși (fastback). Iar prilejul este unul pozitiv, chiar dacă automobilul testat este la fel de sobru ca și data anterioară – culoarea neagră pare să-l îmbrace precum un frac, cu tușele de culoare acordate de „gulerul” argintiu al grilei radiatorului, jante și „ghearele” LED DRL.

Știm cu toții, modelele sedan nu mai sunt campioane la vânzări ca în urmă cu doar câțiva ani. Peugeot a resimțit foarte acut această tendință mai ales datorită primirii nu foarte călduroase acordată primei generații. Adevărul este că aceasta avea o sarcină destul de ingrată. Să combine dinamismul modelului 407 cu spațiul impozant oferit de mai marele 607. Compromisul nu pare să fi avut efectul scontat, astfel încât este evident că a doua generație a fost regândită… cam de la zero. Iar 508 pare, cel puțin la nivel stilistic, un demn urmaș al frumosului 407. În același timp, 508 – mai ales în formatul de vârf GT 1.6 THP – pare un automobil care a ales nișa pentru Peugeot. Constructorul francez probabil nu se așteaptă la vreun reviriment spectaculos al segmentului, în general, astfel încât cel mai probabil au ales să încerce să extragă maximum de profit. Iar asta, bineînțeles, este posibil doar cu o apropiere de segmentul premium. Constructorul din hexagon este, în mod evident, consecvent propriei strategii – Peugeot tinde către zona de vârf, Citroen este marca mai accesibilă, iar DS oferă alternativa clar luxoasă. Iar 508 marchează – alături de noile 208 și 2008 – inclusiv o schimbare, o evoluție a imaginii „feline”. O evoluție la vârf, deoarece 508 este automobilul de top pe care îl putem selecta de la Peugeot. Și o retragere majoră în zona dimensională, cel puțin vizual și din punctul de vedere al spațiului interior. Culmea, 508 nu a pierdut mulți mm față de generația anterioară – însă designul își spune clar cuvântul și oferă o imagine cu mult mai compactă.

Mini Test Peugeot 508 GT 1.6 THP 225 Aut. 8 – 10 plusuri și minusuri

Mai exact, prima generație 508 avea 4.830/1.828/1.456 și 2.817 mm între punți – în timp ce noul 508 merge pe 4.750/1.859/1.403 mm (L/l/h) și un ampatament de 2.793 mm. Sunt puțini mm raportat la total, însă aceștia se resimt – în special la nivelul locurilor din spate. Ne credeți sau nu, Peugeot a reușit totuși o mică minune – volumul portbagajului a crescut subtil de la 473 la 487 litri. Scăderea dimensională este un sacrificiu adus pe altarul designului – iar șoferii (care oricum nu ajung prea des pe locurile din spate ale propriului automobil) în general îl fac bucuroși. Drept pentru care este foarte clar, 508, mai ales în versiunea de top 508 GT 1.6 THP și-a ales drept rivali doar o parte din modelele segmentului mediu. Iar dacă adăugăm în ecuație și caroseria cu cinci portiere – tip fastback – atunci ajungem rapid la opțiuni aproape sau de-a dreptul premium: VW Arteon, Audi A5 Sportback sau BMW Serie 4 Gran Coupé. Caz în care, dacă uităm că Peugeot vine din zona mass-market, rezultă că 508 GT 1.6 THP este mai performant decât un Arteon (R-Line TSI 190 CP DSG7 – 39.604 eur) și mult mai accesibil decât 420i Gran Coupé (Steptronic, 184 CP și preț de 42.069 euro). Prețul pentru versiunea testată, 508 GT 1.6 THP, pornește în România de la 37.009 euro, cu TVA. Este un detaliu important, deoarece cei 225 CP ai felinei franceze sunt binișor peste ceea ce oferă rivalii săi pe aceeași specificație cu două roți motrice. Singurul pericol vine din asocierea de imagine – Peugeot nu este văzut drept un rival direct pentru BMW, iar de Volkswagen chiar compania spune că încearcă din răsputeri să se apropie. Însă, cel puțin la nivel stilistic, 508 este un pas înainte în ambele direcții. Designul este o evoluție a limbajului modern al casei, devenit între timp extrem de curat și bazat pe doar câteva elemente foarte ușor de recunoscut: Peugeot a renunțat să mai crească dimensiunile grilei, însă oferă o semnătură luminoasă inconfundabilă. Stopurile au câte trei elemente luminoase, în timp ce partea frontală are o singură „gheară” – însă una de dimensiuni impozante. În rest, designerii trasează noul 508 din doar câteva linii – și stilul este cu siguranță reușit.

Interiorul se prezintă și el drept o adevărată revoluție – nu neapărat față de gama actuală (care a marcat schimbarea încă de la 3008), ci mai ales față de predecesor. Designul clasic, pe zone strict delimitate, a fost abandonat în favoarea unui stil ultra-modern – acesta presupune îngemănarea anumitor zone. La 508, aceasta are loc pe traseul instrumentar de bord / volan și planșă de bord / consolă centrală, adică vertical și orizontal. Diferențele sunt atât de mari încât 508 pare să fi sărit cam două generații – iar tehnologiile avansate își fac din plin simțită prezența. Stilul este unul elegant, cu îmbinări mai reușite decât în trecut și elemente tactile plăcute la atingere – am remarcat că zonele moi sunt aproape peste tot, inclusiv acolo unde vei atinge cu genunchii atunci când alegi să-ți odihnești picioarele (de exemplu, cu sistemele ADAS activate în timpul unei lungi croaziere pe autostradă). Per total, 508 se ridică la pretențiile sale de a concura în zona „near-premium” și în ceea ce privește interiorul. Iar versiunea GT oferă tot ce ți-ai putea dori la nivel de echipamente, de la scaune sport confortabile și cu o bună susținere laterală (plus masaj) la un sistem de infotainment cu Apple CarPlay / Android Auto, sistem audio premium de la Focal sau sisteme avansate de asistență la condus. Printre acestea am remarcat pozitiv instrumentarul de bord digital cu opțiuni de personalizare, sistemul de citire a semnelor rutiere – dar sunt încă nelămurit în ceea ce privește asistentul la menținerea benzii. Acesta este un sistem semi-autonom, care poate prelua controlul și asupra volanului alături de tempomatul adaptiv. Funcționează atât la viteze urbane – cât mai ales la cele de croazieră, însă trebuie mare atenție în utilizarea sa. Pe autostradă este, clar, un ajutor prețios în cazul unor parcursuri lungi. Însă, în rest, șoferul ar face mai bine să-l dezactiveze – mai ales că nu există vreun martor evident (în afara unei avertizări vizuale) la dezactivarea sa. Ne apropiem cu pași repezi de momentul zero al automatizării vehiculelor – însă drumul rămas de parcurs este încă presărat cu motive de neliniște. Zona dedicată pasagerilor din față este la nivelul clasei, la fel și spațiul din portbagaj – hayon-ul electric susținând pretențiile. Bancheta oferă și ea loc pentru doi copii (unul în scaun complet, al doilea cu înălțător) plus un adult însoțitor – însă atenție la înălțimea călătorilor.

Mini Test Peugeot 508 GT 1.6 THP 225 Aut. 8 – 10 plusuri și minusuri

Data trecută am văzut ce poate un 508 în patru portiere și cu propulsor diesel. Acum 508 GT 1.6 THP are 225 CP și tendințe sportive. Unele bine stăpânite – de transmisia automată cu opt rapoarte foarte fină și de antifonarea exemplară a habitaclului. Să nu uităm că 508 are portiere fără rame, însă aerodinamica intens studiată își spune clar cuvântul. Cu performanțe de 7,3 secunde la 100 km/h și 248 km/h viteză maximă, 508 GT 1.6 THP stă mai bine și decât Arteon 2.0 TSI DSG7 (190 CP – 7,7 secunde și 239 km/h) dar și față de 420i Gran Coupé Steptronic (184 CP – 7,7 secunde și 236 km/h). În plus, este și eficient – setările permit alegerea modurilor Sport / Normal / Confort / Eco – iar consumul omologat de WLTP este de 7,1 litri / 100 km. Unul cu mult mai aproape de realitate decât vechile norme NEDC – mai ales în cazul iernii blânde din această perioadă de la noi din țară. Cel mai important este că 508 devine o felină rapidă (nicidecum feroce, însă) în modul Sport sau un alergător de cursă lungă în modul Eco. În ciuda sistemului electronic de control al suspensiei nu am sesizat mari diferențe între modurile Normal și Confort, totuși. Există și un element care te poate îndepărta de 508 – încăpățânarea cu care Peugeot promovează ideea volanului de dimensiuni mici și poziționarea superioară a instrumentarului de bord. Pentru vizibilitate este un bonus – însă condusul sportiv livrează senzații contradictorii. Logic, padelele și un volan de mici dimensiuni ar trebui să ușureze condusul dinamic – însă acesta este totuși nepractic de multe ori. Este posibil – cel puțin subiectiv, pentru mine – ca problema să vină din forma sa teșită atât la bază cât și în zona superioară: bracările rapide cu mai mult de o cursă completă te fac să te întrebi dacă chiar ai revenit la punctul neutru…

+ design și stil – 508 arată mai bine decât multe modele competitoare din segment. Atât la exterior, cât și la interior – în special în cazul versiunii de top GT. Este un sedan foarte dinamic, dar în același timp livrează aura clasică de „limuzină”
+ propulsor turbo pe benzină – venerabilul 1.6 THP continuă să devină mai bun. Are 225 CP și 300 Nm, suficient pentru a trimite un 508 la 100 km/h în 7,3 secunde și apoi până la un maxim de 248 km/h.
+ transmisia elegantă – este exact ce trebuie pentru sedan-ul francez, mai ales că șoferul poate alege între mai multe moduri de funcționare. Oricum, schimbările sunt line în orice situație.
+ tușe high-tech LED – spot-urile de iluminare interioară, cât și anumite comenzi de pe planșa de bord au control tactil, în stil smartphone.
+ caroseria fastback – design spectaculos, hayon de dimensiuni generoase și un acces foarte bun la spațiul din portbagaj.

+/- interfața media – ecranul wide este de mari dimensiuni, există „shortcut-uri” către anumite funcții (iar butoanele sunt o încântare vizuală), însă meniul este în continuare foarte alambicat. În plus, în era smartphone, resimțim mai acut decât în trecut lipsa unui ecran „home”. Noroc cu Apple CarPlay și Android Auto.
+/- levierul transmisiei – are un buton „M” pentru transferul manual, însă nu are o poartă rapidă pentru funcția Sport. În schimb, padelele din spatele volanului își fac cu brio datoria.

– spațiu restrictiv – Destul spațiu în față, cu scaune cam mici (dar șezutul se poate extinde), însă 508 este tributar designului exterior spectaculos. Astfel, o persoană de peste 1,8 metri va avea ceva probleme de claustrofobie – mai ales că se va afla și mult prea periculos de aproape de plafon.
– vizibilitate spate – Încă o dată, tot stilistica poartă vina. Hayonul are o lunetă de dimensiuni generoase, însă șoferul nu vede prea multe în spate – eventual se poate consola cu oglinda interioară fără ramă…
– suspensie gălăgioasă – Aici am descoperit un punct nevralgic pentru 508. Pretențiile sale „near-premium” nu sunt susținute și de tratamentul acordat suspensiei, un pic prea gălăgioasă pe drumurile autohtone. Paradoxal, senzația este accentuată de excelenta antifonare – una foarte bună, mai ales dacă ținem cont de portierele fără rame.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE