Teste

Mini Test Peugeot 3008 GT – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Peugeot 3008 GT – 10 plusuri și minusuri

SUV-ul care marchează noua eră la Peugeot, cea gândită pentru a cuceri însuși vârful „Everest” al vânzărilor europene și mondiale. SUV-ul care cu doar o generație în urmă nu era SUV. 3008, modelul de care se leagă cea mai recentă istorie a mărcii Peugeot. În testul nostru, versiunea de vârf, 3008 GT.

Dacă vă mai aduceți aminte, PSA Peugeot Citroen se afla într-o situație aproape dezastruoasă la începutul decadei, după ce trecuse cu greu prin cea mai recentă criză financiară mondială. Astăzi, acest episod nefast a fost șters cu buretele de evoluția extrem de pozitivă care a dus la proliferarea mărcilor sale clasice, Peugeot și Citroen, la dezvoltarea brand-ului premium DS Automobiles și chiar la o achiziție istorică – aducerea în grup, de la GM, a constructorului germano-britanic Opel/Vauxhall. Iar modelul de care s-ar putea lega cel mai ușor revirimentul mărcii Peugeot este, cu siguranță, 3008. Acest model s-a transformat, ca în povești, din Cenușăreasa unei prime generații (lansată chiar în anul de grație 2008) în cavalerul francez al segmentului SUV odată cu sosirea celei de-a doua versiuni, în 2016. 3008, alături de fratele mai mare, 5008, era printre primele modele ale PSA care utilizau nou-dezvoltata arhitectură modulară EMP2. Iar aceasta este utilizată, astăzi, pe tot cuprinsul grupului, de la modele compacte la monovolume lungi de peste cinci metri (Opel Zafira Life, Peugeot Traveler, Citroen SpaceTourer) – și va continua să fie utilizată mult timp de acum încolo, dovadă a succesului și calității sale. 3008 aducea cu sine stilul exterior curent al casei, rafinat și modern. Stil care dă tonul și care continuă să evolueze nu doar în jos, pe modele precum compactul 308, ci și în sus, către marele 508. Iar interiorul, cu a sa nouă generație Peugeot i-Cockpit, era chiar mai revoluționar decât exteriorul – care oricum nu mai avea absolut nimic în comun cu prima generație.

Astăzi, ne-am obișnuit deja cu designul exterior. Nu tuturor le place tratamentul acordat farurilor – iar Peugeot în mod evident a ascultat vocile clienților săi, dotând modelul 508 cu un stil mai clasic. Evident, ne așteptăm ca apropiatul facelift operat pe 3008 să aducă ceva schimbări la acest capitol. Însă nimeni nu poate reproșa SUV-ului 3008 liniile foarte curate utilizate pentru părțile laterale și din spate. Și spatele este cu siguranță un exemplu de urmat pentru competiție – din două „tușe de condei”, designerii Peugeot au creat inconfundabila semnătură a stopurilor și au impus teorema premium a zonelor dual-tone (inclusiv atunci când nu se folosesc două nuanțe pentru caroserie) – zonele negre din partea de jos, din plastic (pentru protecția tipică a unui SUV) fiind complementare cu zonele negru-glossy din partea superioară, dintre stopuri. Amplasat drept vârf de gamă, 3008 GT este o combinație reușită între abordările distincte ale competiției. Pe de o parte este mai premium, în special la nivelul detaliilor – așa cum se doresc modelele Vignale de la Ford sau Initiale Paris de la Renault. Apoi este dinamic, datorită utilizării unei motorizări de top. Și nu în ultimul rând este polivalent – propulsorul diesel este eficient, în timp ce confortul rămâne la cote înalte pentru a fi primitor cu întreaga familie. Un mix eclectic, care impune destul de puține compromisuri. Spre exemplu, detaliile exterioare (plafon Black Diamond, faruri LED, jante 19 inch – 18 inch pentru pneurile de iarnă) sunt capabile să diferențieze un GT de un 3008 standard, fără însă a deveni epatante. În același timp, propulsorul de 2 litri oferă 180 CP și 400 Nm, pentru o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde, o viteză maximă de 207 km/h și un consum mediu de doar 4,8 litri/100 km. În practică, 3008 GT este un SUV capabil – nu va da senzația că depune vreun efort în orice regim de viteză și de încărcare. Însă, sportivitatea nu este neapărat o prioritate – ci rafinamentul și confortul, SUV-ul fiind extrem de bine antifonat și gata pentru călătorii oricât de lungi.

+ Peugeot i-Cockpit – După ce au trecut deja câțiva ani peste el, aranjamentul postului de conducere și al planșei de bord, holistic și minimalist, încă arată ca desprins direct dintr-o navă spațială din franciza Star Trek. Sigur, anii au trecut peste el – astfel încât am putea comenta cu privire la aranjamentul meniurilor sistemului de infotainment cu ecran tactil de 8 inch. Nu avem nimic de reproșat în schimb instrumentarului de bord digital, cu ecran de 12,3 inch și numeroase moduri de afișaj – inclusiv cu opțiune de personalizare.
+ Atmosfera interioară premium – Varianta GT este demnă de statutul său de vârf de gamă. Aspecte observabile în special la interior, unde habitaclul are parte de numeroase elemente exclusive. Avem parte de cusături duble în culoarea cuprului (culoare care poate fi dublată de una din ambianțele sistemelor de afișare), scaune tapițate cu trei materiale (TEP, Alcantara și piele Nappa Mistra) sau de inserții „Grey Oak”.
+ Propulsorul diesel – Francezii rămân specialiști ai tehnologiei diesel. Să nu uităm că PSA oferă date cu privire la consumul și emisiile în condiții de exploatare reală pentru multe din modelele sale. Așadar, nici urmă de Dieselgate aici. Iar cei 180 de cai putere sunt de la o herghelie stilată, fiind silențioși (în modul Sport sunt amplificați electronic, pentru o atmosferă mai sportivă) și eficienți. Sigur, cei 4,8 litri pentru parcursul mediu nu sunt nici pe departe reali – însă 3008 GT oferă un compromis excelent între eficiență și dinamism. Îl ajută etajarea transmisiei automate, care la viteze de croazieră pe autostradă arată turații reduse, demne de o cutie cu mai multe rapoarte.
+ Opționale „șic” – Anumite echipamente de pe lista opționalelor sunt de-a dreptul indispensabile pentru a creiona farmecul francez al versiunii GT. Ne lipsim de elemente precum vopseaua Rouge Ultimate sau plafonul panoramic cu bare longitudinale (foarte costisitor, de altfel, la 1217 euro), dar nu și de sistemul audio Focal (neapărat de alăturat unei melodii romatice în limba franceză), hayonul cu deschidere „hands free” sau de scaunele față cu masaj.
+ Spațiul în habitaclu – Locurile din față sunt excelente, confortabile și cu o susținere laterală potrivită. Însă mai importante sunt locurile din spate. Acolo au loc doi adulți în condiții excelente, dar și două scaune de copii – sau, alternativ, un scaun de copil plus un înălțător și plus o bunică/bunic. Iar portbagajul are nu mai puțin de 591 litri, podea cu nivel dublu și un maxim de 1670 litri.
+ Tehnologia de la bord – 3008 oferă ce are mai bun Peugeot în acest moment. Avem regulator de viteză adaptiv, alertă coliziune frontală, sistem de frânare de urgență, ajutor pentru menținerea benzii de rulare, sistem semi-automat de parcare, camere video cu vedere la 360 de grade, dar și elemente foarte populare în acest moment, precum aplicații, compatibilitatea Android Auto / Apple CarPlay sau încărcare wireless pentru smartphone.

+/- Transmisia – 3008 GT a fost oferit inițial cu o transmisie automată cu șase rapoarte. Bine etajate, însă nu suficiente în era modernă. Acestea au o influență importantă – dinamica este penalizată de rapoartele mai lungi ale treptelor superioară, aspect care nu este rezolvat complet nici măcar de setarea „Sport”. Din fericire, acest punct minus s-a transformat într-un atu – noi am avut pe versiunea de test transmisia EAT6, însă clienții care își comandă acum un 3008 GT au parte de mult mai moderna versiune cu opt rapoarte.
+/- AWD – Un SUV fără tracțiune integrală. Cu asterisc. 3008 GT oferă sistemul Grip Control, cu setări pentru diferite suprafețe și chiar și sistem de asistență la coborârea în pantă. Însă dacă doriți AWD pe 3008, singura soluție este versiunea Hybrid4, ce aduce cu sine un sistem de propulsie de tip plug in hybrid.

– Prețul – O configurare rapidă va demonstra oricui că un 3008 GT pornește de la 34.637 €, cu TVA, în timp ce versiunea testată de noi avea un preț de listă (cu vechea transmisie automată) de 33.410 euro cu TVA. Chiar și așa, situația escaladează rapid, configurația probată fiind oferită la un preț de 38.251 euro, cu TVA, după adăugarea tuturor opționalelor.

– Anumite detalii – Per total, atmosfera din 3008 GT este cu adevărat premium – de la volanul îmbrăcat în piele la inserțiile Grey Oak din bord sau tapițeria ce combină spectaculos mai multe tipuri de materiale. Însă avem și scăpări. Spre exemplu, calitatea materialelor este la ani lumină distanță de generația anterioară. Însă mai există mici luft-uri la asamblare (de exemplu, îmbinarea capacului torpedo-ului cu restul bordului). Iar blocul de comandă al sistemului tempomat (apropo, foarte modern – cu limitator și funcție adaptivă pentru cruise control) pare preluat direct de pe bătrânul… 206.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonament ams

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE