Teste

Mini Test Opel Insignia GSi

Mini Test Opel Insignia GSi

Printre ultimele vestigii ale legăturilor istorice cu General Motors, seria Insignia este un adio mândru și valoros pentru Opel – în special pentru clienții care aleg un Grand Sport ori Sports Tourer în versiunea dinamică GSi.

Modelul de clasă medie/mare – Opel poate încadra Insignia cu succes în ambele clase – ajungea la cea de-a doua generație în 2017, după un parcurs de succes al versiunii originale între 2008 și 2017. A doua generație este acum fabricată sub licență de la General Motors în urma achiziției Grupului Opel de către francezii de la PSA Peugeot Citroen. Însă aceste detalii sunt chiar… detalii. Opel își produce singur seria Insignia, acasă la Rüsselsheim, în Germania. Și avem Insignia și sub emblema Vauxhall, în Marea Britanie. Sau drept Holden Commodore, în Australia. Ori cea de-a șasea generație Buick Regal în Americi și Asia. Un motiv bun ca să reflectăm la faptul că GM a reușit în sfârșit să descopere cartea câștigătoare a modularității… chiar înainte să renunțe la eforturile sale europene. Aproape complet – nu uităm de Camaro și Corvette, considerate „mărci” de sine stătătoare pentru mâna de clienți consecvenți de pe Bătrânul Continent. Și nici de Cadillac, desigur – un adevărat exotic în clasa de lux. Pentru majoritatea, Opel va mai rămâne legat de moștenirea GM pentru câtva timp – iar Insignia are șanse să ofere o conotație pozitivă acestei legături. Platformă nouă, design modern, opțiuni numeroase și tehnologii de avangardă. Insignia nu duce lipsă de ele. Avea nevoie și de un model prin care să strălucească – iar constructorul german a decis că este timpul să readucă în actualitate o emblemă ce dăinuia de pe vreme unor succese majore precum faimoasele Manta și Kadett – GSi. În rolul titular, de această dată – Insignia.

Opel a prezentat primele imagini și informații oficiale cu versiunea Insignia GSi încă din a doua jumătate a anului 2017, constructorul german oferind chiar două opțiuni fanilor săi la prezentarea de la IAA Frankfurt: turbo în patru cilindri, de 2 litri, pe benzină sau diesel, cu 260 sau 210 CP. O diferență față de capul de afiș al generației precedente – Insignia OPC – care era dotat cu propulsor V6 de 325 CP, pe benzină. Însă, în același timp, Insignia Grand Sport GSi este mai mare și mai încăpător – dar mai ușor decât bătrânul OPC. Noi, tot ca un fel de adio, am avut la dispoziție versiunea pe benzină de 2 litri și 260 CP, care între timp a fost retrasă de pe piață. Producătorii auto, dar și noi – clienții – trebuie să ne obișnuim cu teoria progresului: câștigi pe o parte și pierzi pe cealaltă. Astăzi, așa cum este logic (dacă vrem să mai avem un viitor ca specie), trebuie să devenim mai eficienți și să încercăm să ne aducem fiecare contribuția la salvarea planetei – noi nu suntem de aceeași părere cu Trump, poluarea chiar este o problemă de supraviețuire a speciei umane. Asta înseamnă să acceptăm că, uneori, anumite propulsoare nu vor reuși să treacă baremul – cam asta s-a întâmplat cu Insignia GSi în versiunea pe benzină. Culmea – mai ales dacă ținem cont de faptul că varianta diesel a reușit să ia „examenul”. Însă, nu am scăpat ocazia de a ne mai bucura de un propulsor turbo pe benzină – gata să urce vesel în ture pentru a da toți cei 260 de ponei.

Dincolo de sentimentele amestecate – de frustrare (la gândul că trebuie să renunți la acest propulsor) și ușurare (că îți aduci mica, foarte mica contribuție la o viață mai puțin poluantă) – Insignia GSi te întâmpină ca o adevărată navetă din seria Star Trek. Nu este nava spațială care te va duce în noi galaxii, ci naveta spațială – rapidă și performantă, însă în același timp încăpătoare și stilată – care te va ajuta să explorezi lumile noi și stranii pe care le vei întâlni cu siguranță în călătoriile tale de explorare. Comparația cu micile navete (care în interior putea adăposti destui exploratori) am făcut-o nu din primul moment, nici măcar din al doilea. Ea s-a insinuat puțin câte puțin. Opel Insignia GSi este un sedan cu o caroserie perfectă – germanii nu au renunțat la îmbinarea profilului în trei volume cu un hayon cu deschidere largă. Asta înseamnă că primești o parte din versatilitatea modelului Sports Tourer fără a fi catalogat din prima clipă drept „familistul de serviciu” (un fel de „soccer mom/dad” în versiune europeană). Iar Opel a făcut minuni la capitolul design cu GSi – minuni pentru că în primul rând nu a operat modificări foarte numeroase. Insignia este și la a doua generație o apariție spectaculoasă în segmentul mediu – aspect foarte apreciat și la predecesor. Iar designerii modelului GSi au lucrat exact în punctele cheie – partea frontală este mai agresivă cu ajutorul unor simple prize de aer, lateralele au un set de praguri, jantele sunt și ele mai interesante. Iar spatele se adresează cunoscătorilor – din câteva tușe și un spoiler „ducktail” (codiță de rață). Prima impresie este excelentă – a doua, lasă loc de comentarii. Deoarece multe dintre elementele adăugate sunt pur și simplu din plastic, rămâne de văzut dacă vor rezista în timp – în special în traficul neaoș… Reversul medaliei – sunt din plastic, deci nu vor fi costisitoare la înlocuire. Interiorul a fost cel care mi-a inspirat prima senzație de navetă spațială – și recunosc că Opel pare să-și fi asumat decizia de a fi în special pe placul unui public preponderent masculin. Cel puțin în versiunea Grand Sport.

Motivul este simplu. Exteriorul bine lucrat dinamic ascunde din proporțiile „gigantice” – Insignia GSi are dimensiuni apropiate de standardul clasei mari: 4910 mm lungime, 1871 mm lățime, 1445 mm înălțime (mai lungă și mai scundă decât Insignia OPC) și un ampatament de 2829 mm. Cel din urmă este responsabil pentru spațiul în spate care transformă Insignia într-o limuzină executive „de buget”. Sigur, dacă clientul alege versiunea GSi, în mod clar nu va trece și neobservată. Însă, Insignia este cu siguranță o „limuzină” care își menține renumele – se luptă la vârf cu Skoda Superb sau VW Arteon. Și trece peste Ford Mondeo, care ne-a făcut în urmă cu câțiva ani surpriza neplăcută de a oferi mai puțin spațiu în spate odată cu schimbul generațional. Dacă stilul exterior a fost creat cu scopul de a atrage atenția, interiorul este cu mult mai reținut – avem scaune sport concepute special pentru GSi, volan sport îmbrăcat în piele și pedale din aluminiu… și cam atât. În rest, avem parte de o Insignia standard – planșa de bord minimalistă fiind al doilea element care m-au dus cu gândul la analogia SF – Star Trek. În centru se află sistemul de infotainment – care are parte de îmbunătățiri constante pentru a deveni și mai eficient. Iar Opel nu uită să îl doteze cu Android Auto / Apple CarPlay, devenite parcă mai indispensabile pentru un șofer modern decât sistemele de navigație ale fiecărui constructor în parte. Piesa de rezistență de la bordul celor două versiuni Insignia GSi sunt cu siguranță cele două scaune spate sport premium, certificate AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) – și dotate cu tot ce îți dorești: ventilație, încălzire, masaj și suporturi laterale reglabile.


Nu recomandăm să duceți Insignia GSi la limită pe drumurile publice, însă Opel promite că aceasta poate să răspundă pozitiv solicitărilor: înainte de a fi lansată pe piață, varianta sportivă a fost „retușată” pe legendarul circuit Nürburgring-Nordschleife, la centrul propriu de testare Opel din Munții Eifel. Spre deosebire de modelele Insignia standard, GSi are parte de un șasiu modificat, arcuri mai scurte cu 10 mm și amortizoare sport. Nu au fost uitate nici frânele, acum de la Brembo. Așa cum este și normal, avem parte standard și de șasiul mecatronic FlexRide – cu cele trei programe deja cunoscute: Normal, Tour sau Sport. Iar pentru momentele când un circuit îi stă la dispoziție utilizatorului, GSi are și un mod „secret” Competition – o apăsare dublă a butonului ESP anulează controlul tracțiunii și oferă un control mai direct asupra direcției. O singură problemă – acesta este recomandabil numai pe circuit, chiar dacă sistemul de tracțiune integrală 4×4 mai oferă ceva marje de siguranță. Iar în viața de zi cu zi, modul Sport este bun doar pentru 90% din timp. În restul de 10%, aproape că îți dorești o direcție mai comunicativă și mai „grea”, care să solicite efort din partea celui aflat la volan pentru ca acesta să primească la rândul său mai multe informații. GSi este, în orice condiții, un gentleman în „trening”. Are 260 CP și 400 Nm sub capotă. Bun pentru 0-100 km/h în 7,2 secunde (7,9 s pentru GSi diesel) și 250 km/h viteză maximă (233 km/h). Iar cutia automată cu opt rapoarte, combinată cu tracțiunea integrală asigură o transmisie eficientă a puterii.

Direcția, la rândul său, nu greșește. Însă, parcă uneori îți dorești și o doză de „nebunie” – un „kickdown” al transmisiei mai brusc (o singură dată am reușit să o „păcălim”), o direcție mai brutală și un comportament mai intempestiv. Însă, cel puțin pe asfalt uscat – combinația dintre șasiul FlexRide și frânele modificate nu s-au lăsat impresionate. Manierele, înainte de orice. Spre exemplu, chiar și sistemul Engine Sound Enhancement intervine vizibil doar la selecția modului Sport. Un paradox, de altfel. Să reproșezi eficiența tipic germană și manierele alese unui sedan de peste 1680 kg. Această cifră te va face să înțelegi posibila dilemă pe care au avut-o inginerii Opel – GSi nu este un OPC, astfel încât confortul cotidian a primat înainte de orice. Practic, în modul Tour aproape că nu mai simți neclaritățile (majore, doar a început primăvara) drumului – doar le auzi, o suspensie sport are totuși limitările sale. Nici pe modul Sport Insignia GSi nu devine inconfortabil – ci doar foarte atent cu deciziile pe care le ia cel de la volan. Per total, confortul este posibil – pentru un director, pentru întreaga familie sau pentru tăticul grăbit către antrenament. Sportivitatea este și ea posibilă – însă este vorba despre dinamică manierată. Și dacă ai chef poți da și o tură de Nurburgring – până la urmă, „Grand Sport injection” le face cinste unor Manta GSi, Kadett GSi, Astra și Corsa GSi. Singurul nostru regret – nu am încercat pe viu să fim mai rapizi pe Iadul Verde decât precedenta generație Insignia OPC…

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonament ams

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE