Teste

Mini Test Opel Grandland X 2.0 177 CP Ultimate S/S – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Opel Grandland X 2.0 177 CP Ultimate S/S – 10 plusuri și minusuri

O cunoștință deja familiară, Opel Grandland X continuă să ducă mai departe noua tradiție SUV la constructorul german. Un produs rezultat direct din parteneriatul cu Grupul PSA, Grandland X este ruda francezilor Peugeot 3008 și Citroen C5 Aircross. Și totuși, fiecare dintre aceste modele are o personalitate distinctă. În test, varianta de vârf diesel, în versiunea de top – Ultimate.

Peugeot 3008 este nonconformistul clasei SUV compacte. Citroen C5 Aircross este special creat pentru cele mai lungi călătorii. Iar Grandland X este familistul grupului. Chiar dacă nu are cele mai mari dimensiuni – lungimea este de 4477 mm, fix între 3008 (4447 mm) și C5 Aircross (4500 mm) și chiar dacă arhitectura este identică, cumva inginerii germani au stors mai mult spațiu în habitaclu, în special în zona cargo. 3008 este modelul care te „îmbracă” cu designul său fluid și dinamic – senzație percepută inclusiv la interior drept o reducere a spațiului disponibil. C5 Aircross se vrea polivalentul clasei – cu idei preluate de la monovolume, precum cele trei locuri complet separate din spate. Grandland X pare cel mai tradițional – trei locuri cu banchetă fracționabilă asimetric în spate, precum și un spațiu masiv dedicat portbagajului. Mai exact, Grandland X își merită pe deplin numele și câștigă lupta cu unul din frații săi de concern: spațiul dedicat portbagajului variază între 514 și 1652 litri, în timp ce 3008 dispune de 520 / 1482 litri. Am început cu spațiul dedicat pasagerilor deoarece noi ne-am mai întâlnit cu Grandland X în trecut.

Asta înseamnă că suntem deja familiarizați cu designul noului val de la Opel – Crossland X și Grandland X au fost printre primii exponenți. Acesta duce mai departe stilul promovat de Astra, iar evoluția este constantă. Și una gândită pentru durabilitate – fără elemente încurcate, precum farurile de pe 3008, motivul interstițiului fiind deja abandonat de noua generație de modele. În schimb, Opel mizează pe motivul „aripii” în zbor – prezent în zona grilei radiatorului, dar și în semnătura luminoasă tip bumerang (tot un tip de aripă și el) a luminilor de zi din față sau de poziție din spate. Grandland X, așa cum ne-a obișnuit în ultimul timp Opel, alege un stil curat – elementele pre-definite de design sunt clar poziționate. Iar designerii au avut grijă să livreze proporții separate – mai ales dacă se aleg nuanțe de caroserie bi-ton, precum pe modelul de test. Plafonul este contrastant și dotat cu o zonă vitrată de mari dimensiuni. Apoi urmează zona clasică a caroseriei. Iar la bază stau elementele tipice unui SUV – zonele de protecție. Suficient de extinse pentru a te face să regreți faptul că până de curând Grandland X nu dispunea de opțiunea tracțiunii integrale, ci doar de ajutorul sistemului IntelliGrip. Din fericire, cei care vor aventuri mai… aventuroase pot salva mediul înconjurător fiind mai eficienți și în același timp dotați cu 4×4 datorită recentei apariții a versiunii Grandland X Hybrid4. Acesta este primul plug-in hybrid de la Opel, iar alături de noua Corsa-e conduce asaltul electrificării.

Spre deosebire de Grandland X-ul testat anterior de amsonline.ro, de această dată am avut parte de varianta de echipare de top – Ultimate, care aduce cu sine (standard) numeroase elemente în plus. Farurile sunt de tipul AFL LED, sistemele de siguranță includ funcționalități high-tech precum AEB cu detecție pietoni, sistemul Advanced Park Assist are vizibilitate la 360 de grade, iar scaunele ergonomice sunt certificate de AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). În plus, am remarcat debutul generalizării sistemelor de încălzire și pentru locurile din spate – care alături de volanul încălzit reprezintă opțiuni care au coborât din sfera premium (de preț, mai ales). Opel, ca de obicei, are acum o abordare mult mai minimalistă pentru planșele de bord ale modelelor sale – alegând să uite rapid de momentele în care te încurcai în sumedenia de butoane ale precedentelor generații de modele (Astra, de exemplu). Instrumentarul de bord este clasic, însă centrul de comandă Navi 5.0 IntelliLink cu touchscreen color de 8 inch este la post, oferind acces digital către majoritatea setărilor. Nu lipsesc conexiunea Apple CarPlay și Android Auto, iar pe varianta Ultimate există chiar și radio digital DAB+ pentru sistemul audio premium de la Denon.

Momentan, până la sosirea puternicului Grandland X Hybrid4 cu al său sistem plug-in hybrid de 300 CP și 450 Nm (plus parcurs EV de 50 km WLTP datorită acumulatorilor Li-Ion de 13,2 kWh), versiunile de top pentru crossover-ul compact implică alegerea între un propulsor pe benzină PureTech de 1,6 litri și 180 CP sau un diesel de 2 litri și 177 CP. Acesta din urmă pare alegerea cea mai eficientă – în special pentru familiile cu copii și planuri de vacanțe în locuri îndepărtate. Cu o greutate de 1350 kg – lipsa tracțiunii 4×4 are o influență benefică asupra masei – și 177 CP / 400 Nm, Grandland X este suficient de abil chiar și în cazul unor abordări dinamice ale parcursurilor zilnice. Ajunge la 100 km/h în 9,1 secunde și nu se oprește până la 214 km/h – însă suspensia este totuși programată pentru parcursuri ce favorizează confortul. Ținuta de drum este în general neutră, însă direcția nu excelează la capitolul redării reacțiilor – la parcursuri lungi nici nu prea este nevoie, aici venind în ajutor și elementele ADAS, precum asistentul la depășirea benzii de circulație, care intervine gentil pentru a remedia traiectoria. Nu îl abordați însă ca pe un sistem semi-autonom – Grandland X este încă total sub controlul șoferului său. La fel ca frații din grupul PSA, SUV-ul Opel este dotat cu transmisia automată cu opt rapoarte. Sincer, pentru un model de familie care își va duce veacul atât în aglomerările urbane, cât și în călătorii lungi, întoarcerea la transmisia manuală nu mai este recomandată. Confortabilă, lipsită de vibrații și eficientă, transmisia automată este perfectă pentru propulsorul de 2 litri și 177 CP.

+ spațiu portbagaj – 514 litri, dar mai ales podea „falsă” care permite fie extinderea spațiului cargo, fie ascunderea numeroaselor mărunțișuri (în cazul nostru, o mulțime de articole sportive dedicate celor mici).

+ protecțiile portierelor – calitățile de SUV adevărat sunt importante și la nivelul detaliilor. Chiar dacă nu are 4×4, Grandland X nu uită că pragurile se pot murdări foarte ușor.

+ transmisia automată – eficientă și rapidă, crește sesizabil nivelul de confort – atât în trafic urban cât și la drum lung – față de alternativa tradițională, manuală.

+ scaunele – cele din față sunt ergonomice și cu reglaje multiple, parțial electrice. Au și extensie pentru șezut, un element aparent insignifiant, dar care poate face diferența la drum lung. În spate este loc suficient pentru un adult și doi copii – unul pe înălțător și al doilea în scaun dedicat.

+ ergonomia – Grandland X este un exemplu în materie de organizare a comenzilor dedicate șoferului – zonele sunt clar delimitate, iar Opel reușește să livreze un stil minimalist plăcut ochiului.

 

+/- IntelliGrip – sistemul opțional de optimizare a tracțiunii are cinci moduri de funcționare, inclusiv pentru zone ude, cu nămol sau nisip, ori zăpadă. Însă, cu distribuția cuplului operată doar pe roțile din față, își poate atinge limitele rapid în situații neprevăzute.

+/- Navi 5.0 IntelliLink – abia așteptăm să vedem ce pot noile sisteme Multimedia de la Opel. Varianta prezentă este simplu de utilizat, însă vine de la începuturile erei digital – aspect remarcat mai ales la nivelul rezoluției și puterii de procesare: avem sistem de navigație 3D cu afișarea clădirilor, însă randarea detaliilor (chiar și a drumurilor simple, fără clădiri, uneori) lasă mult de dorit.

+/- prag de încărcare înalt – portbagajul este accesibil după ceva eforturi, în special de a trece bagajele voluminoase și grele peste pragul de încărcare înalt. Hayon-ul este din fericire electric și are inclusiv funcție „mâini libere”.

 

– antifonarea suspensiei – cu jante de 19 inch, orice imperfecțiune a drumului nu este neapărat percepută la nivel tactil, ci mai ales auditiv, zgomotele neplăcute nefiind filtrate cu succes.  

– consumul – ne-am fi așteptat ca transmisia automată cu opt rapoarte și propulsorul puternic, bun să mute cele 1350 de kg fără efort, să reprezinte o combinație mai eficientă, însă pe un parcurs preponderent extra-urban la viteze de autostradă aerodinamica nu a reușit să facă minuni. Astfel, nici vorbă să ne apropiem măcar de consumul mediu declarat, de 4,9 litri / 100 km.  

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE