Teste

Mini Test Opel Combo Life 1.5 130CP Innovation S/S – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Opel Combo Life 1.5 130CP Innovation S/S – 10 plusuri și minusuri

Despre Opel Combo Life – în versiunea de 1.5 sau în oricare alta – se pot spune multe lucruri. Modelul german a ajuns la cea de-a cincea generație – însă versiunea de pasageri Life are o istorie ceva mai scurtă. Este unul dintre produsele definitorii pentru „mariajul” dintre Opel și Grupul PSA – însă în același timp rămâne suficient de teuton pentru clienții fideli. Și asta nu este tot…

Primul Combo (A – produs între 1986 și 1993) a fost de fapt un Kadett Combo, după care Combo B și C au fost cât se poate de Corsa – deci dimensiunile au variat destul de procentual în zona subcompactă (Kadett era în clasa compactă pe atunci, însă dimensional acum l-am încadra mai jos). A patra generație de Combo (D) s-a aliat cu „Imperiul Otoman” via o vizită prin peninsula italică – fiind produs între 2011 și 2017 la fabrica turcă Tofaș. În același timp, arhitectura și o bună parte din trăsăturile de design erau împrumutate de la FCA printr-o strânsă legătură de rudenie cu Fiat Doblo. Anul trecut, la Salonul Auto de la Geneva, familia din care face parte Combo și Combo Life s-a reorganizat sub umbrela noului părinte ale Opel – Grupul PSA. Și, mai ales, a crescut rapid: Opel Combo / Combo Life, Citroen Berlingo și Peugeot Rifter / Partner primind în mijlocul lor – odată cu „The Commercial Vehicle Show” (NEC Birmingham, UK), din aprilie, și pe japonezul ProAce City de la Toyota. Așadar, Opel Combo Life nu are cum să ducă lipsă de socializare – fiind un exemplu extrem de concludent al strategiei adoptate de PSA în ultimii ani. O strategie care a transformat grupul francez dintr-un conglomerat paria, gata de implozie financiară, al industriei auto globale într-o forță capabilă de achiziții majore, așa cum a fost cazul cu germanii de la Opel (veniți cu britanicii de la Vauxhall la pachet). De altfel, Combo este unul dintre cele mai „vechi” exemple ale parteneriatului dintre PSA și constructorul german – dezvoltarea noului model pornind la drum încă din 2012, atunci când fostul deținător – General Motors – era interesat de un parteneriat cu francezii în zona comercială și nu numai. După achiziția din 2017 alte modele i-au luat-o înainte lui Combo (precum Crossland și Grandland X), însă familia extinsă de modele comerciale ușoare și LAV (leisure activity vehicle) rămâne un pilon important al cooperării dintre cele două companii – înainte de achiziție, în timpul tranziției și chiar și acum după ce toate rotițele angrenajului merg ca unse.

Mini Test Opel Combo Life 1.5 130CP Innovation S/S – 10 plusuri și minusuri

Pentru clienți, Opel Combo Life este un model ales mai ales pentru caracteristicile sale practice – și mai puțin pentru un stufos și nobil arbore genealogic. Iar germanii și-au învățat bine lecția de-a lungul celor cinci generații. Astfel, Combo Life poate fi ales în versiune standard (4,4 metri lungime) sau cu ampatament extins cu 35 de cm, cu cinci sau șapte locuri (pentru ambele), cu tracțiune față și chiar cu sistem de control al tracțiunii IntelliGrip. Ba chiar mai mult, Combo Cargo poate fi livrat chiar și 4×4, prin intermediul unui parteneriat cu specialiștii de la Dangel. Și mai amintim aici – în treacăt – și despre Combo Cargo deoarece pentru prima oară modelul german a fost dezvoltat conform standardelor dedicate autoturismelor. Adică, din rațiuni de eficiență și confort, nu mai avem de-a face cu un autovehicul comercial ușor căruia i se modifica destinația pentru a putea transporta și pasageri – iar legăturile cu zona LCV au fost aproape în totalitate eliminate în cazul versiunii Combo Life. Totuși, Combo este ușor de recunoscut drept un Combo – ADN-ul său primordial având legătură cu elementele practice, utilitare. Nu de alta, dar cu suprafețele sale drepte și dimensiunile impozante – pe lățime și înălțime – Combo nu poate trece drept un simplu break. Stilul – cât se poate de actual și în concordanță cu gama actuală Opel, mai ales la partea frontală – este cât se poate de evident subordonat rațiunilor „economice”. Însă, pentru cei care au nevoie de elemente practice înainte de orice, acesta este un atu – Combo Life poate avea două portiere culisante în spate, are bandouri de mari dimensiuni pe laterale și un hayon imens – unul cu deschidere separată pentru lunetă, din fericire. Dacă nu ar fi fost culoarea care atrăgea atenția, Combo Life-ul din testul nostru s-ar fi integrat rapid în traficul cotidian – însă pe noi ne-au bucurat deciziile „la limită” luate cu privire la dimensiuni: o vizită pe foarte îngustele străduțe ale pitorescului oraș bulgar Veliko Tarnovo ne-au făcut perfect conștienți de două elemente. Primul a fost lățimea de 1848 mm și al doilea a fost unul din numeroasele sisteme de asistență de la bord – „Flank Guard”. Acesta este nou inclus în portofoliul Opel și se bazează pe o baterie de 12 senzori care protejează împotriva loviturilor și zgârieturilor ce pot apărea în timpul efectuării unor manevre cu viteză mică – de mare ajutor nu doar în situații… strâmte, ci și în traficul aglomerat al marilor metropole. Evident, motivul pentru care Opel Combo are parte de o multitudine de noi sisteme de confort, asistență și siguranță se datorează trecerii la arhitectura EMP2 a Grupului PSA, aceeași utilizată și pe o multitudine de autoturisme și SUV-uri.

Pentru că discutăm despre un model cu evidente trăsături de familist, vom începe invers discuția despre interiorul lui Combo Life. Adică pornind de la portbagajul de 597 litri către zona destinată șoferului. Pe parcurs, să remarcăm un element interesant – Combo Cargo are un volum de încărcare de până la 4,4 m3, adică suficient pentru doi europaleți. O evoluție dublă pe parcursul anilor, de la Combo B care era bazat pe Corsa și avea un ampatament și o zonă de încărcare extinsă – tocmai din dorința de a respecta condițiile necesare încărcării unui singur europalet… Înapoi la Combo Life – care folosește altfel spațiul disponibil: în portbagaj, sub plafon se află o cutie de depozitare foarte practică, în special deoarece este accesibilă atât din interior cât și prin simpla deschidere a lunetei. Apoi, pe parcursul plafonului – opțional vitrat – se mai află un spațiu de depozitare perpendicular pe direcția de mers, translucid și iluminat. După ce trecem de cele trei locuri individuale din spate și le rabatăm pentru a obține volumul maxim de 2126 litri – cu o remarcă asupra faptului că deja ne așteptam și la opțiuni de înclinare/culisare – ajungem și la spațiul rezervat șoferului și pasagerului. Înainte de asta, o mențiune despre cele trei locuri – fiecare este capabil să găzduiască un adult sau un scaun de dimensiuni normale pentru copiii – deci vacanțele cu întreaga familie nu presupun compromisuri dimensionale. În față, Combo arată complet diferit de predecesorul său – planșa de bord este complet regândită și cu elemente moderne. Totuși, anumite alegeri ne reamintesc de profilul utilitar – deasupra parasolarelor rămâne disponibil un spațiu suplimentar de depozitare, iar zona consolei centrale este aproape nefiresc de generos dimensionată – mai ales în cazul echipării cu transmisia automată cu opt rapoarte. Altele, în schimb, ne duc cu gândul la automobile din segmentele superioare – de la sistemul de detectare a oboselii la volan la sistemul head-up display sau sistemul adaptiv IntelliGrip și ale sale cinci moduri de control al tracțiunii. Nu lipseau de pe versiunea testată nici scaunele încălzite, sistemul de climatizare pe două zone sau a ecranului principal tactil, cu diagonala de opt inch, compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto. Apropo de scaune, ele sunt generoase din punct de vedere al dimensiunilor și confortabile la drum lung – spațiul rezervat atât celor din față cât și celor din spate fiind mai mult decât suficient.

În România, Combo Life se poate achiziționa cu două propulsoare – unul pe benzină și unul diesel. Primul are 1,2 litri și oferă 110 CP, în timp ce al doilea este disponibil în trei versiuni – 1.5 litri de 75, 102 sau 130 CP. Cu o masă, în versiunea testată, între 1505 și 1615 kg, Combo nu este un vehicul prea ușor, astfel încât cuplul de 300 Nm dezvoltat de versiunea diesel de top este mai mult decât binevenit. Iar viitorii posesori nu trebuie să fie îngrijorați cu privire la eventuala diferență de consum între varianta de vârf și cele mai mici – transmisia automată cu opt rapoarte și sistemul start/stop își fac datoria la drum lung și în aglomerările urbane. Astfel, cu noile norme WLTP mult mai aproape de realitate – oficial parcursul mediu este de 5,7 litri/100 km – Combo Life își dovedește și la acest capitol polivalența. Noi recomandăm alegerea opțiunii cutiei de viteze automate – este fix aceeași de pe turismele grupului PSA – fiind foarte confortabilă și lină, dar în același timp eficientă și economică. Iar posibilitatea de a te juca cu padelele din spatele volanului (sport, cu trei spițe) este una complet neașteptată ținând cont de clasa vehiculului – nu te va îndemna la sportivitate, ci doar îți va conferi un plus de atmosferă premium. De altfel, Combo Life este un compendiu de astfel de momente neașteptate – percepția este clară, avem de-a face cu un vehicul cu ADN utilitar. Însă nivelul a crescut extrem de mult între cele două generații succesive – designul păstrează caracteristicile de bază, în timp ce restul tehnologiilor sunt fix la nivel cu cele mai moderne automobile. Propulsorul diesel de 130 CP este foarte silențios și lipsit de vibrații, cutia de viteze schimbă lin și rapid, iar sistemele de asistență sunt mult peste ceea ce ne-am aștepta de la această clasă – de la HUD la diversele „gadget-uri” de siguranță.

La fel se întâmplă și cu ținuta de drum. Volanul – asistat o ideea mai mult decât ne-am dori, chiar și pentru un Combo – este foarte ușor de manevrat. Șoferul știe foarte clar că are de-a face cu un model care teoretic are mai multe dorințe utilitare decât de aventuri – însă realitatea contrazice „regulamentul” adesea. Spre exemplu, caroseria destul de masivă nu are un zgomot pronunțat la vânt, aerodinamica fiind atent studiată și, per total, categoria NVH (noise, vibration, harshness) este absolvită cu brio. Antifonarea joacă și ea rolul ei, însă e clar că nu ea este cea care face minuni – zgomotele provenite de la partea din spate a suspensiei sunt cele care trădează faptul că un Combo Life este frate geamăn cu versiunea Combo Cargo. Însă compromisurile, în rest, sunt foarte ușor de trecut cu vederea – în special datorită excelentului ansamblu motor-transmisie. Iar Combo Life chiar este un aventurier, în cazul echipării opționale cu sistemul IntelliGrip – astfel devenind posibile mici escapade în afara șoselelor asfaltate. Nimic excepțional, deoarece garda la sol nu este mare, însă ajutorul electronic tot poate fi binevenit în anumite situații. Desigur, nu trebuie uitate nici o clipă dimensiunile unui Combo Life, astfel încât un condus dinamic pe viraje este aproape exclus – cel mai probabil șoferul uituc ar fi oricum admonestat de restul pasagerilor. Pentru cei neatenți intră în joc și bateria de sisteme de asistență – recunoașterea semnelor de circulație este un sistem care nu ar trebui să lipsească de la bordul oricărui automobil modern, la fel și asistentul la păstrarea benzii de mers. Per total, Combo Life pare pregătit atât pentru parcursuri zilnice în mediul urban, dar și pentru escapade către aventuri ce implică drumuri lungi. Iar confortul oferit, alături de spațiul generos, îl transformă într-o opțiune foarte bună. Un singur detaliu ar fi putut strica impresia generală bună – prețul. Însă, chiar și aici am avut parte de o surpriză plăcută: configuratorul opel.ro indică un barem de pornire (Combo Life Innovation L1 Standard Payload 1.5 DTH, 96 kW / 130 CP Start/Stop AT8) de 22.650 euro, versiunea testată de noi, cu opționale – după discount – ajungând la un nivel de doar 24138 euro, TVA inclus.

 

+ geamuri electrice spate – foarte rar, spre deloc, am mai întâlnit în acest segment geamuri spate „reale” – majoritatea modelelor de pasageri primesc anacronicele versiuni tip „custodă”, cu acționare strict manuală

+ cameră video & senzori 360 grade – dimensiunile ar putea părea impozante în aglomerările urbane cotidiene în momentul inițierii manevrelor de parcare, însă aici nu este cazul

+ modularitate interior – nu este un monovolum, însă Combo Life are destule atu-uri pentru a convinge o familie, de la scaun față complet rabatabil la scaune individuale în spate și o multitudine de spații de depozitare

+ funcții de asistență – tempomat și limitator de viteză, avertizarea și frânarea automată în cazul detectării unei posibile coliziuni frontale cu funcție dedicată pietonilor, asistența automată la menținerea benzii, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, etc – în total sunt oferite standard sau opțional nu mai puțin de 20 de sisteme de asistență pentru conducător

+ confort – acustic și fizic, ne așteptam la o evoluție cu mult mai slabă. Însă, propulsorul diesel este silențios și lipsit de vibrații. Cutia de viteze automată este la fel de lină ca într-un autoturism, iar zgomotul la vânt mai puțin pronunțat decât ne așteptam

 

+/- comutator rotativ AT8 – transmisia automată cu opt rapoarte este o premieră în acest segment pentru Combo, fiind preluată de la PSA și este opțiunea care nu ar trebui să lipsească din echiparea acestui model. Comutatorul rotativ necesită însă un timp suplimentar de acomodare

+/- sistemul de infotainment – ecranul de 8 inch cu interfață tactilă este suficient de generos, iar compatibilitatea Apple CarPlay / Android Auto este întotdeauna un bonus. Totuși, conform strategiei PSA, accesul la diverse capitole de setări se face de pe marginile „glossy” – iar uneori este greu să nimerești rapid locul exact de acționare. În plus, grafica sistemului de navigație ar merita ceva îmbunătățiri la nivel de rezoluție – dar la schimb oferă totuși navigare cu vizualizare 3D a clădirilor

 

– poziția la volan – rămâne destul de tipică la nivelul pedalierului pentru un model cu pronunțat caracter utilitar, chiar dacă Combo Life are reglaje ample pentru scaunul șoferului și volan

– amplasament clanță portiere față – sunt amplasate mai jos decât suntem obișnuiți, în linie cu picioarele șoferului și pasagerului dreapta

– suspensia spate – este singurul punct nevralgic al trenului de rulare, generatoare de sunete neplăcute și sesizabile la trecerea peste denivelările scurte și dese

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE