Teste

Mini Test Mini Cooper S Hatch – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Mini Cooper S Hatch – 10 plusuri și minusuri

Anul acesta Mini a împlinit 60 de ani. Nu e rău pentru un model transformat într-o marcă de sine stătătoare. Și nu e rău deloc pentru un model care s-a mândrit dintotdeauna cu dimensiunile sale… mini. Așadar, acum când au trecut șase decade de la apariția originalului, se cuvine o reîntâlnire cu urmașul său – Mini Cooper S Hatch.

Originalul, acel „British pop culture icon” asociat cu nume precum John Lennon, Peter Sellers, Mr. Bean sau chiar Regina Elisabeta aIIa avea în 1959 puțin peste trei metri lungime. Evident, și un design unicat la acea vreme, dar și caracteristici dinamice neașteptate. Sau două modele, de la bun început – pe 26 august 1959 British Motor Corporation (BMC) prezenta Morris Mini-Minor şi Austin Seven. Astăzi, Mini a devenit o marcă recunoscut pe plan mondial, inclusiv datorită renașterii în cheie modernă de după achiziția BMW Group din 2000. Și o marcă dotată cu familie întreagă de modele: Hatch cu trei și cinci portiere, Cabriolet, Clubman, Countryman și versiuni sportive John Cooper Works. Ah, dar să nu divagăm, ne întoarcem la origini. Adică la „nepotul” originilor, actualul Mini Hatch cu trei portiere. Ajuns el însuși la cea de-a treia generație din era modernă și deja trecut printr-o reactualizare și o serie de împrospătări ale caracteristicilor tehnice. Puține automobile din clasa sa nu au depășit încă baremul celor patru metri – iar dacă luăm în calcul versiunea de top Cooper S avem extrem de puține alternative: Abarth 595 Competizione (180 CP), Ford Fiesta ST (200 CP) sau poate Opel Adam S (150 CP). Sigur, putem deschide o întreagă dezbatere despre încadrarea premium, însă eu am decis să nu merg pe acest drum presărat cu capcane… Ideea de bază este simplă – Adam și 595 sunt chiar mai mici, în timp ce Fiesta este cu un „fir de păr” dincolo de baremul celor patru metri. De ce am menționat acest aspect – fix pentru că la 60 de ani distanță, originalul Mini și Cooper S Hatch sunt încă suficient de încăpătoare pentru patru persoane și ceva bagaje. Sigur, umanoizii secolului XXI nu mai sunt la fel de mini precum cei din Marea Britanie a decadei 1960, drept pentru care acum avem parte de o lungime de 3850 mm și un ampatament de 2495 mm.

Mini Test Mini Cooper S Hatch – 10 plusuri și minusuri

Istoric vorbind, chiar nu mai are sens să discutăm despre cum Mini a reprezentat un hit (unul cu peste 10 milioane de exemplare produse) – transformarea într-o marcă (premium, dacă ne luăm după prețul de achiziție) este suficientă. A fost iubit de The Beatles, star de cinema, accesoriu fashion, sau concurent în raliuri. Și a devenit, pur și simplu, atemporal. Poate de aceea este justificabil faptul că a trebuit să consult din când în când materialele oficiale ale companiei pentru a-mi aduce aminte ce s-a schimbat după facelift și actualizările tehnice de anul trecut. Succint, acestea includ noul logo al mărcii, stopurile LED cu design „Union Jack” (un fel de element anti-Brexit, dacă am vrea să ne legăm de politică), o mulțime de opțiuni de personalizare prin „MINI Yours Customised”. Și mai justificabil este designul exterior care urmărește îndeaproape liniile originalului, dar în cheie modernă – fiind fidel în același timp modelului renăscut la sfârșitul anului 2000 sub tutela BMW. Ba chiar am pierdut o grămadă de timp urmărind micile detalii – pe care le sesizezi după o muncă de documentare prealabilă sau doar dacă ești un fan înrăit. Și apoi mi-am dat seama rapid că aveam parte de un Cooper S cu kit-ul de caroserie John Cooper Works. Așa că am abandonat lupta și m-am strecurat la volan. Designul nu mai este nonconformist – pur și simplu a intrat în folclorul industriei auto. Și nu este nimic rău în asta – avem nevoie de continuitate uneori. Iar Mini nu este singurul – Jimny, Clasa G sau Wrangler. Sau Beetle („fie-i caroseria ușoară”), ori Mustang. Așadar, capitolul design este simplu – stilul este retro-modern. Cu tehnologii din secolul XXI, desigur – faruri LED cu funcție Matrix sau proiecție a logo-ului companiei din oglinda retrovizoare exterioară a șoferului. Și cu tușe sportive – evacuarea dublă centrală și portierele fără rame sunt detalii mini, dar totuși de maxi-personalitate.

Mini Test Mini Cooper S Hatch – 10 plusuri și minusuri

Nu e totul cușer. Accesul pentru șofer și pasagerul din dreapta este facil – nu și pentru cei care vor utiliza cele două locuri din spate. Iar pentru o familie cu copiii, scaunul odată montat la bord acolo va rămâne (atenție la model, unele ar putea să nu încapă). Dar știm cu toții că un Cooper S Hatch în trei uși nu este pentru familii, este pentru tineri fără griji și pentru criza vârstei de mijloc. Înapoi la bord, atmosfera este familiară de vreo trei generații încoace și aici. Cu „gamă extinsă de decorațiuni din piele, suprafețe de interior şi Colour Lines, volan multifuncţional şi radio cu ecran color de 6,5 inch (plus sisteme opționale de radio şi navigație cu ecran tactil), USB şi interfață Bluetooth” printre dotările standard. Ca de obicei, modernul se combină în mod relevant cu atmosfera din trecut – funcțiile Connected şi Connected XL cu zona rotundă a centrului planșei de bord, instrumentarul de bord analogic și „plimbăreț” datorită atașării de volan (JCW în cazul de față) cu sistemul de încărcare wireless al telefonului. În Cooper S Hatch stai aproape cât de jos vrei – scaunele John Cooper Works arată bine și au o lungime variabilă a șezutului (însă nu au oferit decât o susținere laterală medie). Cu parbrizul de dimensiuni mici și toate comenzile la îndemână, șoferul are parte de o reiterare clasică a „comuniunii om-mașină” – ca o interfață analogică, intimă. În față chiar și persoanele mai înalte au loc – spațiul pentru cap este mai mult decât suficient. În spate… dacă șoferul este mic vor avea loc și adulți. Dacă este mare… copiii sunt singurii care au spațiu la picioare (lățimea și spațiul pentru cap rămân generoase). Iar portbagajul are 211 litri (Adam are doar 170 de litri, iar 595 vine cu 185 litri). Suficient pentru cumpărăturile zilnice și cam atât – însă are inclusiv un compartiment sub podea.

Revenim la volan, deoarece acolo s-a petrecut acțiunea testului nostru. Astăzi toate automobilele pun accentul pe siguranță, eficiență și confort. Mini Cooper S Hatch rămâne un model care pune accentul pe distracție și eventuale dureri interne dacă conduci prea mult prin București (acea capitală fantastică care nu vrea să înțeleagă că infrastructura este o problemă). Și pe eficiență, datorită actualizărilor tehnice. Spicuim încă odată din materialele oficiale: „controlul emisiilor la toate variantelor de motorizări pe benzină vor include un filtru de particule începând din iulie 2018” – astfel încât toate modelele din gama Mini (inclusiv cele diesel) s-au aliniat încă din vara trecută la normele Euro 6d-TEMP. Inginerii constructorului britanic au lucrat inclusiv la tehnologia propulsoarelor TwinPower Turbo, modificările vizând mai ales consumul de combustibil şi nivelul emisiilor. Puterea a rămas aceeași – 192 CP și 280 Nm, iar consumul mediu a ajuns la valoarea de 5,4 l/100 km. Testul nostru a inclus un parcurs devenit tipic pentru România – aglomerație urbană totală (start/stop indisponibil pe modul Sport), aglomerație relativă pe autostradă și un parcurs interurban… Acesta din urmă a fost mai mult montan – cum în oraș nu mai te poți bucura decât de dimensiunile mini și posibilitatea de a parca aproape oriunde – ultima redută a infrastructurii autohtone a rămas… muntele. Una care va fi rapid doborâtă – dacă n-ar exista drumurile alternative: Valea Doftanei este superbă ca variantă la DN1… Apropo, înainte de orice impresie, performanțele: 6,7 secunde la 100 km/h și 235 km/h viteză maximă. Cu noua transmisie automată cu dublu-ambreiaj și șapte rapoarte – în versiunea Steptronic Sport în cazul nostru.

Acum, acestea depind un pic de modul din „Performance Control” – Green, Medium sau Sport. Totul ține de eficiență. Și de starea de spirit a șoferului. Spre exemplu, modul „Green” este perfect pentru a oferi copiilor o activitate interesantă – ai mei au fost fascinați de peștele (zâmbăreț sau trist, în funcție de stelele acumulate) care sare să prindă stelele pe care le primește șoferul atunci când are o atitudine eco de condus. Modul de mijloc este cel standard, cu care se pornește de fiecare dată la drum. Un fel de setare confort – un prag între eficiența înaltă și sportivitatea distractivă. Aici, situația este un pic logică. Chiar și pe Green și în ciuda suspensiei adaptive, Cooper S Hatch rămâne tributar celor 192 CP de sub capotă și șasiului orientat către dinamism. Adică direcția devine mai ușoară – dar oferă în continuare un feedback bun. Iar suspensia continuă să te facă să îți compătimești automobilul al orice groapă pe care nu ai reușit să o eviți. Confortul acustic este bun, pe cât posibil – evacuarea dublă te anunță că este prezentă dacă nu ești diafan cu pedala de accelerație. Marea diferență pe care am sesizat-o a ținut de modul în care reacționează accelerația/propulsorul și transmisia – cât mai liniștite și suave pe cele două moduri mai sus menționate. Adevăratul deliciu al acestui automobil este, desigur. modul Sport. Plus poarta „S” a transmisiei. E ca o trecere printr-un portal – din două mișcări: comutatorul spre Sport și maneta transmisie spre șofer în S. De acolo, în funcție de preferințe și nivelul de experiență, te poți ocupa doar de volan și accelerație sau inclusiv de schimbarea treptelor din padele. Sigur, poți schimba oricând manual, însă ce sens are dacă nu ești cu mintea pe modul sport? Acest mic ritual este foarte bun – șoferul ia o decizie conștientă de a trece în modul dinamic. Și e nevoie de conștientizare – cuplul mare și puterea vor cere intervenția sistemului de control al tracțiunii destul de des. Mai ales dacă suprafața de rulare nu este perfectă – însă Cooper S Hatch rămâne tot timpul ușor de stăpânit. Da, încă o tratare în cheie clasic modernă a originalului – dinamismul este accentuat, mai ales la cerere.

+ spiritul Mini – greu de cuantificat, însă atunci când ești lângă sau într-un Mini știi că ești și tu un pic mai „Mini”.

+ motor/transmisie – propulsorul răspunde prompt solicitărilor iar transmisia poate fi extrem de eficientă (turație redusă pe autostradă la viteze de croazieră) sau rapidă

+ poziție la volan – ușor de găsit și mai ales ușor de iubit, ca o invitație deschisă la condus dinamic

+ design interior/exterior – la fel ca la un Fiat 500 sau marele G-Klasse, atmosfera este totul, atât pe dinafară, cât și pe dinăuntru

+ eficiență – când ești mic de obicei ești oricum eficient. Nu și cu un propulsor de aproape 200 CP – însă combinația dintre sistemul start/stop și transmisia cu rapoarte bine etajată salvează situația

+ ținuta de drum – suspensia este fermă indiferent de modul ales, trebuie să te obișnuiești cu gândul. Însă, în rest, ținuta de drum este foarte maleabilă  – de la un dinamism responsabil la o eficiență foarte verde

 

+/- sistemul de infotainment – oferă de toate, de la navigație cu informații din trafic în timp real la conexiune cu telefonul prin Apple CarPlay. Știm că părintele BMW este unul din creatorii CarPlay, alături de gigantul din Cupertino – însă mai există atâția clienți care și-ar dori și Android Auto

+/- suspensia – trebuie să fii pregătit pentru ea, deoarece puține automobile moderne (exceptând versiunile declarat sportive – gen John Cooper Works) mai oferă un grad atât de înalt de fermitate. Perfect pentru escapadele dinamice, dezastruos atunci când carosabilul nu se prezintă în stare bună

 

– spațiul în spate/portbagaj – primul este potrivit în special copiilor, al doilea celor care nu obișnuiesc să plece cu toată casa în vacanță

– prețul – un Austin Mini din 1959, testat de revista britanică „The Motor” a costat doar £537 (inclusiv taxe în valoare de £158). Un Mini Cooper S Hatch costă acum de la 26.180 euro, cu TVA

– opționale – avem un preț de achiziție premium, avem și costuri de lux pentru opționale. Transmisia Steptronic Sport este 1970 euro, iar pachetul JCW este 2828 euro. Per total, vehiculul de test avea la bord opționale în valoare de 15.203 euro

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE