Teste

Mini Test Kia Stinger 2.0 T-GDi 8AT RWD GT Line – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Kia Stinger 2.0 T-GDi 8AT RWD GT Line – 10 plusuri și minusuri

Stinger, propulsor pe benzină de 2 litri, T-GDi, cutie automată 8 AT, tracțiune spate – RWD și GT Line. Foarte, foarte pe scurt, în traducere: lovitură de imagine în Europa și SUA, motorizare clasică de turație, turbo, transmisie elegantă și rapidă, tracțiune clasică și aluzie la încadrarea tematică. Sau, și mai pe scurt, începutul revoluției…

Să vedem datele de dinaintea nașterii – Stinger își trage seva din prototipurile GT Concept (Frankfurt, 2011) și GT4 Stinger (NAIAS, 2014), fiind un produs direct al imaginației europenilor Peter Schreyer (Audi TT, designer șef la Kia din 2006, președinte din 2012) și Gregory Guillaume (designerul șef al Kia Motors Europe). Un produs implementat apoi de Albert Biermann, omul care a condus BMW M din postura de vice-președinte pe inginerie și este acum mintea din spatele a tot ceea ce înseamnă performanță pentru întreg grupul Hyundai Motor. Și, în nuanța de pe automobilul de test – din nefericire ieșită din producție – un model care întoarce privirile așa cum odinioară o făcea un Porsche ivit de după Cortina de Fier. Vânzările europene nu livrează o imagine prea roz pentru Kia și al său Stinger, fiind pe locul nouă în segment după prima jumătate a lui 2019 – însă trebuie să recunoaștem că producătorul sud-coreean a avut un mare curaj. De fapt, a avut un tupeu vecin cu inconștiența – modelele sedan sunt în continuă scădere de formă pe Bătrânul Continent. Apoi, Stinger se luptă cu modele ultra-consacrate precum BMW Seria 3 / 4 (mai precis, cu Seria 4 Gran Coupé – nicidecum cu Seria 3 GT), Audi A4 / A5 (în special A5 Sportback) sau livrate de constructori foarte iubiți – precum VW Arteon. Și asta nu este tot, deoarece și Europa a fost luată pe sus de mirajul electric marca Elon Musk – Tesla Model 3. Sigur, Stinger are dimensiuni ceva mai mari – însă să fim sinceri, Kia își joacă în continuare cartea accesibilității. Practic, Stinger este mai ieftin decât modelele premium gen 4 GC, mai puternic decât un Arteon fără integrală (și oferă avantajul sportivității RWD față de tracțiunea față) și de dimensiuni egale cu modelul fastback german. Un pachet foarte echilibrat, care pare să fi corespuns unui tipar ADN foarte precis.

Mini Test Kia Stinger 2.0 T-GDi 8AT RWD GT Line – 10 plusuri și minusuri

Mai exact, ne putem imagina cum au abordat problema Schreyer, Guillaume și Biermann – caietul de sarcini a cuprins un design emoțional dar totuși încă recognoscibil ca parte din familia Kia, dimensiuni generoase pe un stil sportiv, precum și calități tehnice ce îi vor surprinde pe cei obișnuiți cu produsele mărcii coreene. Stinger este, în mod evident, un model de pus pe cartea de vizită – nu unul de volum. Nici nu credem că a încercat Kia să lupte de la egal la egal cu rivalii consacrați – ci mai ales să arate unei lumi întregi că au ajuns la același nivel. Iar de acolo a debutat, practic, revoluția prin care trece Kia acum – doar uitați-vă la conceptul „Imagine by Kia” și ne putem închipui ce linii de stil vor adopta în viitor automobilele mărcii. Deja se pregătesc – Kia a dezvăluit acasă în Coreea noua generație K5, Optima pentru restul lumii. Și K5 este la fel de îndrăzneț precum surata sa mecanică, Hyundai Sonata. Nimeni nu a înnebunit acolo la ei la vârf – pur și simplu par să fi înțeles că vor avea succes dacă creează automobile care să treacă de „veto-ul” pretențioșilor clienți europeni. Și nu sunt precum chinezii – ei nu copiază, ci pur și simplu au adus în poziții cheie oameni din Europa și le-au dat mână liberă să își implementeze viziunea. Una mai radicală decât a constructorilor europeni – deoarece aceștia sunt temători să nu piardă din baza clasică de clienți. La Kia terenul este, în mare parte, virgin – clienții lor se vor bucura de progres, iar cei noi vor aprecia evoluția pozitivă. Și, cu siguranță, Kia Stinger a fost modelul care a mers direct în inima noii strategii. Cum anume – designerii au mixat noul cu elementele deja consacrate la Kia: formatul de sedan fastback este unul aproape genial, în timp ce oricine va recunoaște grila „tiger nose” din aproape orice poziție. Restul a fost nou acum doar câțiva ani – profilul de coupé cu patru portiere, foarte jos. Partea frontală agresivă – inclusiv la GT Line, care este doar o „dedublare” a versiunii de top (GT). Sau spatele impozant, cu stopuri subțiri și „fustă” joasă care găzduiește patru ieșiri pentru sistemul de evacuare – să nu existe vreo urmă de îndoială cu privire la pretențiile sportive.

Mini Test Kia Stinger 2.0 T-GDi 8AT RWD GT Line – 10 plusuri și minusuri

Totul arată european și pe alocuri, american. Însă cred că tușa de geniu care face tot ansamblul să funcționeze este impresia de lățime aproape exagerată – Stinger pare să fi fost creat după formatul „OK, e bine, dar să îl facem și mai lat/plat!” O singură concesie – accesul în habitaclu este relativ dificil pentru persoanele înalte. Neașteptat pentru un sedan, însă clar nu oricine vrea un astfel de model fără să anticipeze astfel de „neajunsuri”. Interiorul este și el un mix de clasic Kia și nou / nemaivăzut. Și liniile sportiv-emoționale generale se mențin bine după câtva timp – Stinger a punctat decisiv adoptând gurile de ventilație rotunde din mijlocul planșei de bord. Totuși, anumite elemente lipsesc – în curând instrumentarul de bord clasic va deveni cu adevărat perimat. Se acceptă totuși, din motive de clasicism dinamic – însă ne-ar fi plăcut ca blocul comenzilor climatizării să nu fie asemănător cu orice alt model Kia… Sau ca stufosul meniu al sistemului de infotainment să fie mai logic organizat. Sau ca producătorul să nu uite un element esențial – Kia dublează comenzile digitale cu cele fizice, iar scurtăturile „esențiale” te duceau în toate categoriile majore… cu excepția celei dedicate telefoniei. Desigur, Kia rezolvă problema datorită butonului programabil – sau o fac Android Auto și Apple CarPlay pentru constructor. Nu de alta, dar coreenii au fost printre primele companii care au adoptat și implementat pe scară largă sistemele de „smartphone mirroring” – devenite aproape esențiale în traficul cotidian. În schimb, anumite detalii merită studiate – cum ar fi zona butoanelor de lângă cotiera centrală, sau faptul că padelele +/- ale transmisiei automate au indentații diferite pentru a fi mai ușor de recunoscut. Exceptând accesul mai dificil pentru persoane mai înalte, Stinger este mai generos decât norma în materie de spațiu în habitaclu. În față se stă foarte confortabil – iar poziția la volan joasă/sportivă este un element de care nu prea mai ai parte nici măcar în unele automobile cu două portiere. În schimb, în spate se poate crea o atmosferă de business sau una familială – Stinger merge foarte bine drept automobil de companie. Serios, puțini îi vor conferi o destinație de acest tip – însă spațiul dedicat pasagerilor de pe banchetă (doi adulți, profilarea e clară!) este mai mult decât suficient pentru orice director de corporație. Sau, din contră, Stinger poate primi la bord chiar și o familie – una rapidă, desigur. Iar această caracteristică este susținută de portbagajul cu hayon și un spațiu de depozitare de 406 litri (extensibil 60/40 la un maxim de 114 litri). Mai puțin decât la Arteon (563/1557 litri) sau 4 GC (480 / 1300), însă la nivel cu Tesla Model 3 (425 l).

 

Kia este cunoscută pentru propulsoarele sale T-GDI, turbo pe benzină, însă niciodată acestea nu au avut pretenții de standarde foarte ridicate. Desigur, amatorii de călătorii prelungite pot alege și versiunea diesel 2.2 CRDI de 200 CP – cei din interior nu vor fi privați de farmecul unui sound dinamic datorită existenței sistemului de modulare prin incintele acustice. Totuși, recunoaștem că Stinger-ul se poate savura – după părerea noastră – cel mai bine în format T-GDI. Fie el 2.0 T-GDI RWD GT Line, sau 3.3 T-GDI GT… Noi am avut în probe versiunea „de bază”, de 245 CP și 353 Nm – variantă care luptă de la egal la egal mai ales cu BMW 430i GC (252 CP / 350 Nm). Însă se mai pot alege și alți rivali – Arteon R-Line 2.0 TSI (190 CP) DSG sau chiar un Tesla Model 3 (Extended Range Plus – 238 CP). Da, am inclus un model complet electric aici – așa cum Stinger rupe barierele în felul său, la fel o fac și noile EV-uri „de masă”, precum Model 3. Stinger 2.0 T-GDi 8AT RWD GT Line are o masă considerabilă – este o Kia cu greutate – 1730 kg. Drept pentru care performanțele sunt ceva mai liniștite decât la 430i GC: 6,3 secunde la 100 km/h și 233 km/h viteză maximă, față de 5,9 secunde și 250 km/h. Electricul Model 3, cu al său cuplu instant, ajunge la 100 km/h chiar mai repede – în 5,6 secunde, însă se și plafonează mai devreme, la 225 km/h. Și autonomia WLTP de 409 km nu va mai fi disponibilă în acea zonă… Stinger nu are această problemă… am glumit, o are! Asta este situația cu propulsoarele dedicate automobilelor dinamice – sunt gurmande indiferent de tehnologiile ambarcate. Conform WLTP, consumul mediu este de 9,3 litri (la noi a fost un pic mai mare) – peste Arteon-ul de 190 CP (7,7 s la 100 km/h, 239 km/h viteză maximă), însă complet acceptabil. Mai ales că producătorul sud-coreean a dotat Stinger-ul cu diverse moduri de condus: Smart (recunoaște stilul de condus), Eco, Confort, Sport sau Sport+. De menționat că și în versiunea 2.0 T-GDi fastback-ul este un companion relaxant la drumuri lungi – vitezele de croazieră pe autostradă nu implică un nivel ridicat de zgomot, dar mai ales nici turații înalte. Cutia automată cu opt rapoarte, cât se poate de clasică, este eficientă – silențioasă și lină, în plus. Nu este cea mai rapidă, chiar și în modul sport – însă șoferul poate apela cu încredere la padelele din spatele volanului.

Apropo de acesta, direcția ar putea fi singurul punct nevralgic al ansamblului programat de Biermann – nu deranjează vizibil, ci pur și simplu nu este la fel de incitantă precum ansamblul grup propulsor-transmisie-suspensie. Este exactă – dar nu foarte comunicativă la limită. Din fericire nici nu este neapărat nevoie, deoarece lățimea de 1870 mm include ecartamente generoase (1596 față / 1619 mm spate) și lungimea de 4830 mm este dublată de un ampatament cât se poate de generos, de 2905 mm. Împreună cu înălțimea de doar 1400 mm rezultă un centru de greutate foarte coborât, perfect pentru a pune la treabă tracțiunea spate. Nu uitați să treceți în modul Sport dacă doriți o călătorie dinamică – la pornirea de pe loc modul pre-selectat este Confort, iar călătoria este… un pic prea relaxată. Odată „sportivizat”, Stinger chiar înțeapă – atât dinamica concurenței cât mai ales virajele. Iar rezervele de motricitate și dinamică sunt excelente – chiar și cu pneurile de iarnă, obligatorii și necesare odată ce vremea devine „neplăcută”. Per total, așa cum știam deja datorită unor întâlniri anterioare cu Stinger – inclusiv în cadru organizat, pe pistă – rezervele dinamice sunt mai generoase decât vrea să creadă șoferul uneori. Iar asta este o moștenire clară a experienței adusă de Biermann – nu putem decât să ne dorim ca producătorul sud-coreean să-i dea mână liberă la cât mai multe modele din gamă…

 

+ design – Stinger a uimit o lume întreagă, fiind un model Kia care își depășea cu mult condiția de marcă de masă accesibilă. Iar restul este istorie – una pe care o trăim chiar acum. Stilistic vorbind, Hyundai și Kia au devenit din ce în ce mai îndrăznețe în ultimul timp

+ accesibilitate – versiunea de bază pornește de la 33.800 euro, iar cea testată – fără opționale – de la 37.783 euro. Chiar și varianta 3.3 T-GDi 8AT AWD GT nu depășește pragul psihologic de 50.000 de euro

+ spațiu în habitaclu – dimensiunile sunt impozante, iar asta pe bună dreptate. Cinci persoane adulte pot lua loc la bord – însă se stă excelent mai ales în patru, în special din cauza profilării banchetei spate.

+ propulsorul T-GDi – are „doar” 2 litri și 245 CP. Cuplul de 353 Nm este însă generos aranjat între 1400 și 400 rpm, astfel încât Stinger-ul își face rapid proprietarul să uite de masa de peste 1,7 tone

+ transmisia 8AT – o transmisie automată de-a dreptul clasică, cu opt rapoarte. Elegantă și silențioasă în orice moment, chiar și atunci când șoferul vrea sportivitate

 

+/- sistemul de infotainment – Kia a trecut între timp la versiuni mai noi. Mai puțin complicate, cu ecrane de dimensiuni sporite și cu mai multe servicii. Totuși, situația este salvată de prezența Android Auto și Apple CarPlay

+/- eficiență – avem modul Eco, pe care oricum nu l-am folosit mai deloc. Și start/stop, chiar și în modul sport. Iar transmisia cu opt rapoarte are opt trepte… reale, nu de marketing. Totuși, este aproape imposibil să nu depășești consumul mediu citat oficial…

+/- portbagaj – volumul nu este cel mai generos, mai ales datorită tracțiunii spate. În schimb, avem parte de un hayon generos dimensionat și de polivalența banchetei rabatabile fracționat

 

– accesul în habitaclu – stilul cere sacrificii: portierele au dimensiuni mari, atât în față cât mai în spate. Totuși, înălțimea redusă își cere tributul – mai ales de la persoanele mai înalte – în momentul accesului în habitaclu.

– detaliile… Kia – anumite elemente îți aduc aminte că te afli într-o Kia. Iar Stinger aproape că nu merită asta, deoarece acele elemente sunt parcă prea… comune

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE