Teste

Mini Test Kia Ceed SW 1.4 T-GDI 7DCT STAR – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Kia Ceed SW 1.4 T-GDI 7DCT STAR – 10 plusuri și minusuri

În urmă cu nu foarte mult timp am luat contact cu noua generație Ceed în versiunea hatchback și cu propulsie diesel. Între timp, modelul de la Kia a primit recunoașterea juriului European Car of the Year, la Geneva Ceed ocupând un loc pe podium. Iar noi am decis că este timpul să descoperim și capabilitățile variantei de familie – Ceed Sportswagon (SW).

Așa cum vă spuneam și în cadrul review-ului de data trecută, Ceed reprezintă cel mai bine orientarea către cultura europeană a mărcii coreene din ultimul timp. Compacta ajunsă la cea de-a treia generație este un produs exclusiv dedicat Bătrânului Continent, dezvoltat în Europa și produs la uzina Zilina din Slovacia. Este un aspect important, deoarece Ceed a pornit la drum drept un „outsider” care avea în față o provocare imensă – să ajungă din urmă modele consacrate de pe piață. Și cu toții știm cât de dură este piața europeană, datorită pretențiilor clienților – și mai ales ce competiție acerbă este în zona compactă, unde nume mari domină în mod tradițional. Însă piedestalul modelelor europene din zona compactă stă să se clatine. Dovada fără echivoc a venit la ediția 2019 a Salonului Auto de la Geneva, când Ceed a reușit să ocupe un onorabil loc trei – înainte mult mai faimosului Ford Focus. Acum un an, tot la Geneva, Kia prezenta și versiunea de caroserie Ceed Sportswagon. Dacă ne gândim la asaltul neîncetat al modelelor crossover și SUV, care deja poate considera Europa drept o redută aproape cucerită, ne-am putea întreba de ce producătorii auto se încăpățânează să ofere versiuni break ale modelelor consacrate. Însă, adevărul este că un Ceed SW își are logica sa în oferta Kia, alături de Sportage. În primul rând, SUV-urile sunt în general adevărate exponate ale tipologiei crossover chiar și când nu renunță la capabilitățile de acces în teren accidentat (adică au tracțiune integrală, nu doar 2WD). Și nu ne gândim de această dată la transcenderea tendințelor și a segmentelor. Ci la faptul că un SUV nu este un simplu break cu gardă la sol mai mare. SUV-urile au ucis aproape oficial segmentul monovolumelor deoarece oferă tot ceea ce au acestea bun în materie de spațiu, cu minim de compromisuri. Mai exact, cei care doreau un model cu hayon și abilități practice desăvârșite oricum nu se uitau la un monovolum – ci la un station wagon, un break.

În mod practic – și la nivel de accesibilitate – dacă ai o familie numeroasă și îți place să iei cu tine multe lucruri în fiecare weekend, fără a face incursiuni în teren accidentat, atunci un Ceed SW s-ar putea dovedi mai practic decât un SUV precum Sportage. În primul rând, ai parte de eficiență sporită (nu avem un sistem 4×4 pe care îl ducem cu noi și când nu îl utilizăm), costuri mai reduse de exploatare, un consum mai bun. Și un portbagaj în care încape aproape orice. Sigur, dacă vrei un all-rounder, un SUV rămâne opțiunea mai bună – fiind capabil de incursiuni sporadice și în zone mai neamenajate chiar și în versiune 2WD. Însă, testul cu Ceed SW ne-a dovedit încă odată că un break rămâne campion la capitolul elemente practice. Evident, modelele station wagon nu sunt și campioane la concursurile stilistice – însă progresele sunt oricum remarcabile și la acest capitol. Spre exemplu, Ceed SW împrumută partea frontală a modelului hatchback, precum și linia laterală – până la un punct: modificările substanțiale fiind imediat observabile în spate, dincolo de al doilea set de portiere. Aici se văd câștigurile la capitolul habitaclu și spațiu de încărcare, în timp ce stiliștii s-au achitat cu brio de sarcina de a construi Sportswagon drept un model complementar al familiei. Este evident că astăzi, spre deosebire de acum câțiva ani, proiectarea unei familii ia din start în calcul versiunile de caroserie – o situație logică, ce duce la construirea unei imagini aparte pentru Sportswagon, chiar dacă break-ul rămâne ușor de identificat drept un Ceed. Desigur, modelul SW nu va fi pe placul tuturor – motive pentru care stiliștii oferă și o alternativă – sportivul ProCeed. Noi am apreciat ușurința cu care designerii au mascat masivitatea spatelui modelului Ceed SW – eleronul de hayon conferă o notă de dinamism, designul stopurilor a fost schimbat, iar anumite elemente (precum branhiile laterale) întrerup monotonia anumitor linii.

Pentru viitorii utilizatori de Ceed SW, interiorul este unul din elementele primordiale care influențează alegerea sa. În față, mai nimic de raportat – totul este la fel ca în orice alt Ceed, cu bune și rele. În continuare, am rămas plăcut impresionați de nivelul de calitate atins de Kia cu ultimele sale modele – progresul este remarcabil nu doar raportat la generațiile anterioare, ci inclusiv raportat la anumite modele actuale din gama constructorului sud-coreean. Sigur, poate nu tuturor le va plăcea organizarea mai clasică a planșei de bord – Kia oferă și control tactil pentru sistemul de infotainment, precum și un set numeros de butoane pentru a fi siguri că oricine va putea opera rapid și intuitiv toate sistemele. Însă totul este modern – de la Android Auto/Apple CarPlay la prezența parbrizului/volanului încălzit și la integrarea numeroaselor sisteme de asistență și siguranță (o parte standard, altele opționale). În spate, spațiul dedicat zonei cargo excelează nu doar prin dimensiuni – ci mai ales prin organizare. Pentru testul nostru, Ceed SW a sosit dotat cu propulsorul pe benzină 1.4 T-GDI, de 140 CP și 242 CP. Aceasta este motorizarea de vârf la capitolul benzină – fiind al treilea în gamă, după un 1.4 GSL aspirat, de 100 CP și micul 1.0 T-GDI de 120 CP. Cu turbină și legat la transmisia cu dublu-ambreiaj 7DCT, acest 1.4 T-GDI face casă bună cu Ceed SW, fiind și recomandarea noastră între opțiunile de motorizare pe benzină. Motivul este simplu – greutatea maximă admisă de constructor este de nu mai puțin de 1850 kg în această configurație specifică, față de 1760 kg pentru 1.4 GSL. Ambele pot duce multe bagaje, plus cele patru sau cinci persoane de la bord – astfel încât diferența de putere, dar mai ales cea de cuplu motor își va face simțită prezența foarte rapid. Iar combinația dintre propulsorul turbo vioi (cuplul maxim începe de la 1500 rpm și se epuizează la 3200 rpm) și transmisia cu dublu ambreiaj îi va face pe mulți puriști să își pună câteva întrebări cu privire la eficiența transmisiilor manuale. În ciuda performanțelor bune, 0-100 km/h în 8,9 secunde și 210 km/h cu un consum mediu de 5,7 litri/100 km, Ceed SW este orientată către confort. Suspensia filtrează excelent orice tip de șoc, în special cea spate – de la care de obicei ai parte de surprize în cazul modelelor break – iar direcția asistată electric este precisă, dar relaxată. Dacă vă grăbiți, nici o grijă – există o soluție – butonul „Sport” de lângă schimbătorul de viteze: acesta reinterpretează software-ul transmisiei DCT și „sensibilizează” pedala de accelerație și răspunsul motorului la cerințele utilizatorului.

+ Faruri/Stopuri LED – Sigur, nu le veți obține pe toate încă din echiparea de bază, însă le aveți în versiunea Star – testată de noi. Și diferența de stil este evidentă – brusc orice break concurent, privit din spate mai ales, va părea anacronic. În plus, tehnologia LED are o eficiență dovedită, precum și o viață mai lungă.
+ Portbagaj – Volumul disponibil pentru cargo, variabil între 625 și 1694 litri datorită banchetei fracționabile 60/40 (opțional 40/20/40) nu este singurul său atu. Mai degrabă, asul din mânecă este reprezentat de compartimentarea inteligentă: multe spații de depozitarea sub podea, cârlige pentru bagaje, plasă pentru bagaje, șine integrate în podea, plus un separator din aluminiu (dotat inclusiv cu chingi) ce face mai ușoară viața celor care au obiceiul să umple portbagajul cu diverse lucruri care nu trebuie să alunece de la locul lor.
+ Designul – Ca întotdeauna, stilul este un element subiectiv. Ceed SW i-ar putea însă atrage pe mulți cu atitudinea sa modernă, de break stilat. Zona din spate ascunde bine elementele masive, iar tratamentul acordat de designeri îl individualizează bine pe Sportswagon față de Ceed sau ProCeed.
+ Combinația motor/transmisie – Ceed SW este un break dedicat muncii și familiei, însă asta nu înseamnă că este lipsit de rafinament. Din contră, nivelurile NVH (zgomot, vibrații, asprime) sunt bine controlate în orice moment. În plus, consumul nu a fost unul extrem – 6,8 litri/100 km pentru un parcurs mixt ce a inclus de toate: trafic infernal în București, drumuri urbane mai lejere, interurbane și parcurs rapid pe autostradă.
+ Suspensia – Kia se achită cu brio de sarcina de bază a unui model station wagon, Ceed SW fiind confortabil și silențios în ambele situații tipice de utilizare – gol, doar cu șoferul sau încărcat, cu toată familia și bagaje.
+ Tehnologiile dedicate utilizatorului – Kia nu uită nimic. De la Carplay/Android Auto, încărcare wireless și până la sisteme care te vor trece mai ușor peste orice sezon. Și aici nu ne referim la găselnițe pe care nu le vei utiliza prea des. Ci la scaune cu ventilație sau încălzire. Volan și parbriz încălzit. Sau la bancheta spate cu încălzire. Sigur, multe sunt opționale – însă și prețurile sunt modice. Prețul de bază pentru Ceed SW, varianta testată de noi, este de 19.396 euro (promoțional, cu TVA).

+/- Sistemul de infotainment – Simplu de operat – direct pe ecranul tactil sau cu ajutorul butoanelor integrate. Și dotat cu Android Auto/Apple CarPlay în versiunile superioare (există versiuni de 5, 7 sau 8 inch, cu sau fără sistem de navigație). Însă, interfața este departe de modernismul pe care îl așteptăm de la un automobil high-tech – este un pic prea sobră, iar sistemului de navigație îi lipsesc elemente „fashionable” precum reprezentarea 3D a clădirilor, în mediul urban.

– Oglinzile retrovizoare – Am remarcat acest aspect și la Ceed hatchback: dimensiunile oglinzilor laterale ar fi trebuit să fie cu totul altele, chiar dacă utilizatorul poate alege să fie asistat de senzorii de parcare și camera de luat vederi (plus sistemul automat de parcare, opțional). Rămâne însă problema utilizării lor în trafic – iar Ceed SW are oricum alte dimensiuni față de un hatchback.
– Spațiul pentru pasagerii spate – În ciuda creșterii dimensionale față de generația anterioară, Ceed SW rămâne o compactă utilizabilă pentru patru persoane. Ceed Sportswagon este acum cu 20 mm mai lată și cu 95 mm mai lungă decât versiunea precedentă – însă lățimea interioară nu prea permite o configurație familială de tipul scaun de copil + al doilea copil pe înălțător și o bunică/bunic de ajutor alături…
– Volanul – Foarte modern ca design, însă parcă prea aglomerat la capitolul funcții – necesită o perioadă de practică pentru a reține comenzile, iar unele butoane de dimensiuni mici nu facilitează operarea lor intuitivă.

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE