Noutăți Test-drive Teste

Mini Test Kia Ceed 1.6 DSL 7DCT Star – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Kia Ceed 1.6 DSL 7DCT Star – 10 plusuri și minusuri

Renascentistul sud-coreean – cam așa ar putea fi caracterizat noul Ceed în doar două cuvinte. Și da, ne referim la perioada de înflorire din cultura Europeană – reflectată acum la constructorul sud-coreean de ultimele sale mișcări în cadrul industriei auto.

Astăzi, la rubrica 10 plusuri și minusuri, avem un model care a reușit, odată cu cea de-a treia generație, să se reinventeze – tot în stil european, pentru pretențioasa piață a Bătrânului Continent. Sigur, am putea spune că totul a început mai demult, odată cu introducerea crossover-ului Niro, cel care a pus bazele noii ere la Kia. Însă, în cazul constructorului sud-coreean, în ciuda exploziei nișei SUV, atenția acordată zonei compacte clasice este demnă de toată aprecierea. Ceed – primul argument al renașterii sale fiind chiar acest detaliu aparent minor: cee’d a devenit, simplu și logic, Ceed. Și Kia vrea să cucerească noi culmi cu familia de modele compacte (Ceed hatchback, Ceed SW, Ceed GT, ProCeed… și mai urmează) – urmărind, ca întotdeauna, să atenteze la tronul „împăratului” european, VW Golf. Un deziderat înalt, mai ales dacă ținem cont de acerba concurență din segment – însă Kia pare pregătită să treacă la următorul nivel al asaltului.


Constructorul sud-coreean pune un accent din ce în ce mai proeminent pe unitatea sa europeană – iar Ceed este un exponent de seamă al acestui nou curent de business. Designul, ingineria și producția au fost realizate exclusiv în Europa, special pentru Bătrânul Continent. Locul unde, se știe, se regăsesc unii dintre cei mai pretențioși clienți ai lumii. Un „coșmar” dar și o binecuvântare în același timp – pasionații mărcii, dar și specialiștii, au remarcat progresul remarcabil al mărcii de când au acordat o importanță strategică mai ridicată pieței europene. Iar Ceed este întruchiparea acestui veritabil „tsunami” – Kia a înțeles rapid că trebuie să depună un efort și mai mare pentru a-i cuceri chiar și pe cei mai mofturoși clienți de pe Bătrânul Continent. Și este un exemplu grăitor – Ceed se produce pe continent, în Slovacia, din 2006, cu aproape 1,3 milioane de unități vândute până în acest moment. Deci nimeni nu îi poate contesta succesul. Totuși, Kia pare – la fel cum este cazul cehilor de la Skoda – pregătită să abandoneze titlul de marcă accesibilă, privind dincolo de atu-urile sale clasice, ce au legătură mai ales cu raportul preț/calitate. Testat de noi în versiunea hatchback cu cinci uși, Ceed a sosit în versiunea Star, cu noul propulsor diesel de 136 CP și noua transmisie 7DCT cu dublu-ambreiaj. Prețul de pornire pentru un Ceed 1.4 pe benzină, cutie manuală cu șase rapoarte, în versiune Best este de 13.833 euro cu TVA, fiind inclusă o promoție de lansare de 1500 euro. Varianta testată, 1.6 DSL Star costă 20.277 euro, cu TVA, fără opționale.

Din punct de vedere al designului, este de remarcat ușurința cu care Ceed a decis să abandoneze stilul impus de predecesorii săi – unul cu influențe asiatice și caracteristici aproape monovolumice, ce îi asigurau un spațiu interior de invidiat. De acum, Ceed pune accentul pe noțiunea de model compact – este mai jos, mai dinamic și mai „minion”. Sigur, aceste decizii au un impact asupra habitaclului, însă cel puțin din punct de vedere stilistic Ceed este cât se poate de „ on trend”. Ne-a plăcut în special tratamentul acordat deja clasicelor lumini de zi cu LED „cub de gheață”, integrate de acum cu mai multă logică, în ansamblul farurilor. Interiorul este și el complet schimbat, zona dedicată șoferului fiind parcă gândită drept o îmbinare a calităților dinamice promovate de Stinger și a celor practice venite la pachet cu noul Sportage. Și aici este absolut evident progresul înregistrat de marcă, în general, și în special la nivelul calității percepute. De notat, stilul este o combinație între austeritatea tipic teutonă – negrul fiind culoarea dominantă – și reminiscențele de mentalitate „americană”. Mai exact, este interesant de observat cum toate butoanele de pe cuprinsul planșei de bord sunt de dimensiuni mari, iar sistemul de infotainment cu ecran tactil este dublat de întreaga gamă de butoane fizice. O adevărată îmbinare între tradiție și modernism… cu ceva accente dinamice. Mai exact, acel aer de „eu sunt Ceed, fratele mai mic al performantului Stinger” parcă plutește în aer, ajutat de orientarea către șofer a planșei de bord.

Înfățișarea exterioară și prezentarea interioară sunt noi, dar uneori am descoperit la producătorii auto că „păcătuiesc” la capitolul tehnic. Nici o grijă, Ceed nu face parte din această categorie. Astfel, dincolo de noul design și interiorul schimbat, este remarcabil și progresul la capitolul inginerie. Și da, există argumentele împotrivă – propulsor diesel, la fel de puternic ca în trecut, plus cutie 7DCT… tot cu dublu ambreiaj. Însă, de fapt, nimic nu mai este la fel. Motorul de generație nouă este gândit special pentru a se conforma cu noile standarde de poluare, din ce în ce mai stringente. Este cu mult mai silențios și lipsit de vibrații. Este mai liniar și mai disponibil pe întreaga plajă de turații. Iar cutia de viteze a fost și ea trecută într-o nouă etapă, fiind cu mult mai greu de „păcălit” decât înainte să încurce treptele – o meteahnă deja cunoscută la transmisiile cu dublu ambreiaj. Apoi, cele două combinate cu noua ținută de drum pot face deliciul șoferului – chiar și fără ca această versiune să aibă pretenții de GT, sau măcar GT Line. Sincer, ne așteptam ca propulsorul să fie silențios și econom. La fel, ne așteptam ca transmisia să fie rapidă și „inteligentă”, mai ales pe modul sport. Însă, surpriza cu adevărat plăcută la nivelul trenului de rulare a venit din partea calităților suspensiei. Ceed absolvă cu brio testul „pretențiilor” europene – reușind un echilibru aproape perfect între confortul suveran oferit pe autostradă sau în oraș și parcursurile rapide, ferme, de pe drumurile cu viraje… de tot felul: rapide, lente, cu gradient sau nu. Pentru cei 136 CP și 320 Nm, performanțele sunt demne: 9,9 secunde la 100 km/h și 200 km/h viteză maximă, cu un consum mediu de 4,2 litri. De notat, varianta cu transmisie 7DCT are 40 Nm în plus, iar aceștia se simt. Consumul din testul nostru, realizat pe un parcurs cât mai variat – în condiții de climat rece, urban și extraurban, dar și cu mulți km de autostradă, a fost de 6,4 litri/100 km, cu patru persoane la bord.

+ Atenția la detalii – Kia vrea cu adevărat să intre într-o nouă ligă. Și în cazul monstruoasei concurențe din segmentul compact, detaliile pot face diferența. Ceed-ul de test a fost perfect echipat pentru sezonul rece – volan încălzit și locuri încălzite, atât în față cât și în spate. În plus, mai rar să ai parte în această zonă de preț de frână de parcare electronică, dar și de funcție „auto hold”.

+ Propulsorul diesel – Venită din Coreea de Sud, Kia nu are o tradiție în materie de propulsoare diesel, precum concurența europeană. Însă, deja acest aspect nu mai este perceptibil.
+ Transmisia – Așteptăm deja de ceva vreme ca transmisiile cu dublu-ambreiaj să se maturizeze și să scape de „bolile copilăriei”. Kia pare să fi reușit să treacă la următorul nivel, deci este foarte posibil ca puțini tradiționaliști să mai regrete transmisia automată clasică.
+ Funcționalitatea portbagajului – Cu un volum minim de 395 și un maxim de 1291, acesta este perfect adaptat segmentului, beneficiind în plus de aportul unei configurații inteligente de organizare.
+ Organizarea comenzilor – Sistemul de infotainment (ce include Android Auto și Apple CarPlay) este bine pus la punct, chiar dacă un pic „spartan” la capitolul înfățișare și paletă de culori. Apoi, Kia oferă o interesantă redundanță – operarea tactilă este dublată de un set complet de comenzi fizice.
+ Sistemele de asistență și siguranță – Încă un vârf interesant pentru constructor, care este foarte aproape de abilități semi-autonome. Iar la capitolul sisteme, aproape nimic nu lipsește – și mai ales toate sunt organizate logic, putând fi activate sau dezactivate după voie.
+ Ținuta de drum – Suspensia singură ar face toți banii pe noul Ceed. Însă constructorul oferă un tot unitar. Direcția este corectă și incisivă. Mișcările caroseriei sunt bine stăpânite. Iar modul sport oferă un plus vizibil la capitolul dinamică, făcând motorul și transmisia mai atente și mai receptive la indicațiile șoferului.

Oglinzile retrovizoare sunt elementul pe care nu-l doream „compact” – dimensiunile îngreunează manevrele pe loc (există cameră pentru mersul înapoi pe varianta testată, totuși) și incomodează de multe ori și în trafic.
– Cât se poate de modern la capitolul design, volanul nu este deloc campion la capitolul ergonomie a comenzilor – acestea au dimensiuni mici (culmea, doar aici, în rest este exact invers) și sunt ușor de încurcat funcțiile până te obișnuiești cu plasamentul lor exact.
Spațiul pe bancheta din spate – designul dinamic și cochet trebuia să vină și cu un revers al medaliei. Nu deranjează atât spațiul pentru genunchi sau cel pentru cap – aici există chiar și o profilare specială a plafonului – ci mai ales lățimea banchetei. Astfel, Ceed este potrivit pentru patru persoane – nu pentru cinci.

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE