Teste

Mini Test DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8 – 10 (+) și (-)

Mini Test DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8

DS Automobiles a devenit o marcă independentă încă de acum jumătate de deceniu, însă în România și-a făcut apariția „oficial” doar de curând. Sigur, modelele brand-ului premium francez erau disponibile și la noi, însă de acum totul este cât se poate de… reprezentativ. La timp pentru ca noi să probăm și un exemplar din noul val de modele – DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8.

Chiar dacă povestea DS începe cam prin 1955, adevărul este că DS Automobiles diferă destul de mult de atitudinea și atmosfera unicat creată în jurul modelului Citroën DS creat de Flaminio Bertoni și André Lefèbvre. Nu de alta, dar în acest moment modelele emblematice ale mărcii sunt două SUV-uri: DS 3 și DS 7 Crossback. Inclusiv în versiunile electrificate – DS 3 Crossback E-Tense și DS 7 Crossback E-Tense 4×4, însă despre ele vom povesti cu altă ocazie. Cert este că DS Automobiles vrea să fie un pic mai altfel în contextul imensei rivalități din segmentul premium – să nu uităm de abordarea sa tip „butic” pentru showroom-uri, denumite „DS Store”. Un lucru este cert: marca DS Automobiles, lansată în 2015, încearcă să reinventeze în cheie modernă spiritul avangardist și moștenirea lăsată de magnificul DS din 1955. În plus, este interesant de observat cum se distanțează de „frații” de concern Peugeot și (mai ales) Citroën pentru a impune atitudinea premium. O atitudine cu puternic iz de „croissant” din Hexagon – în toate cele 34 de țări în care este acum prezentă. Evident, cu rivali extrem de puternici și tradiționaliști – de la trio-ul german la reprezentanții suedezi sau sud-coreeni – DS Automobiles a ales să joace cartea individualității totale. DS 3 Crossback și DS 7 Crossback, mai mult decât modelele din prima generație (DS 3, DS 4, DS 5 sau DS 6), sunt apariții imposibil de trecut cu vederea. Unora le va plăcea atenția, altora nu – însă DS Automobiles pare să își fi ales strategia.

Totul începe cu DS 3 Crossback, micul crossover subcompact prezentat la sfârșitul lui 2018 – unde altundeva dacă nu la Salonul Auto de la Paris… Este reprezentantul de acces în noua gamă a constructorului – ce va include în curând și marele saloon DS 9 – dar mai ales inițiatorul, prezentatorul atitudinii și filozofiei DS. În momentul prezentării era și primul vehicul construit pe baza noii arhitecturi EMP1 – „Common Modular Platform (CMP)” – care astăzi mai include și numeroși alți reprezentanți: Peugeot 208 (și versiunea electrică e-208), Peugeot 2008 / e-2008, sau noua generație Opel Corsa (plus Corsa-e). PSA – părintele DS Automobiles – are gânduri mari cu zona electrificării, drept pentru care această platformă a fost gândită de la bun început cu posibilitatea alternării între sistemele de propulsie pe combustie internă și cele complet electrice. Un pas important pentru companie – factorul producției de scară (platforma a fost dezvoltată în cooperare de PSA și chinezii de la Dongfeng) va duce la o democratizare a propulsiei electrice. Însă nu e cazul să dezbatem acum zona EV – până la urmă foarte șicul DS 3 Crossback testat avea 155 de CP cât se poate de ICE (internal combustion engine). Și o atitudine care nu are cum să fie trecută cu vederea – în România au trecut demult timpurile când erai remarcat de trecători în automobilul propriu. Însă designul excentric al micului DS 3 Crossback nu a fost ușor de trecut cu vederea – și nu credem că de vină este varianta de echipare Grand Chic sau puterea de 155 CP a propulsorului pe benzină de 1,2 litri din gama PureTech. Mai degrabă au fost particularitățile de design – deloc puține.

Mini Test DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8

La DS – iar 3 Crossback Grand Chic nu face excepție – totul pare să aibă legătură cu geometria… diamantelor. Stilul exterior este plin de trimiteri la faimoasele fațete ale acestor piese prețioase – de la grila radiatorului cromată la stilistica farurilor și desenul emblemei. Totul are o logică – iar DS 3 Crossback Grand Chic atrage atenția precum un magnet… în special doamnelor și domnișoarelor. Totuși, designerii au ascuns suficiente elemente care să acorde universalitate de gen stilului – în special în zona profilului tăios și cu o reducere vizibilă a suprafeței vitrate către partea posterioară. La fel și în spate – unde liniile emană forță și sportivitate… elegantă. DS 3 Crossback, chiar dacă are componente și specificații tehnice comune cu fratele crossover Peugeot 2008, de exemplu, are propriile idei cu privire la direcția „fashion” care trebuie adoptată în cadrul nișei proprii. Foarte interesant, constructorul francez are și câteva trucuri menite să-i ușureze „munca” din fabrică, în mod potențial: noile modele de la Peugeot au o stilistică aparte pentru luminile de zi DRL LED, iar DS-urile adoptă stilul vertical… însă într-o interpretare cât se poate de proprie. Un exemplu de eficiență a camuflării originii – nu este singurul, desigur, însă este probabil cel mai reușit. În mod evident, DS 3 Crossback va fi mai interesant pentru doamne și domnișoare, însă această situație va deveni și mai pregnantă odată ajunși în habitaclu. Și aici domină tematica fațetelor „diamantate”, stiliștii alegând să fațeteze aproape toate elementele – de la butonul start/stop la cusăturile de pe tapițerie sau carcasele difuzoarelor ori aeratoarele. Desigur, s-ar putea spune – pe alocuri – că designerii au exagerat: aeratoarele romboidale integrate în portiere sunt de-a dreptul ciudate… Totuși, DS 3 Crossback merge aproape până la capăt pe cartea individualității. Nu o face 100%, din păcate – levierul transmisiei preluat direct din „depozitele” grupului PSA face notă discordantă cu restul elementelor cu atitudine DS. Sigur, mai sunt și altele – însă mult mai mici și mai ușor de trecut cu vederea.

Mini Test DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8

DS 3 Crossback – chiar și în versiunea de top Grand Chic – are doar 4118 mm lungime, fiind succesorul de drept al modelului hatchback DS 3. Nu se mai luptă cu restul modelelor de clasă mică, de această dată. Accede, în schimb, într-o zonă mai rarefiată: cea a SUV-urilor subcompacte premium. Ultima mențiune este foarte importantă – altfel s-ar fi trezit în aceeași situație cu a predecesorului său, luptând cu modele cu mai multă tradiție. Așa, la ai săi 4118 / 1791 / 1534 / 2558 mm (Lxlxh + ampatament), DS 3 Crossback nu trebuie să-și facă griji decât pentru excentricii și creatorii de lifestyle ai segmentului: Audi A1 citycarver, Mazda CX-3, Volkswagen T-Cross. Însă, cel mai aproape de atitudinea și pretențiile sale este, cu siguranță, Audi Q2 – mai ales că are o versiune care rivalizează direct cu DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8: Q2 design edition 35 TFSI S tronic (150 CP, 7 rapoarte). Spațiul interior este potrivit clasei – persoanele din față nu au parte de limitări dimensionale majore, însă în spate situația stă un pic diferit. Doi adulți vor avea loc, cu anumite compromisuri – însă situația este identică pentru majoritatea modelelor concurente. Portbagajul, în schimb, este un pic mai mic decât la Q2 – 350 de litri față de 405 litri, standard. Capacitatea totală, cu bancheta rabatată, este însă egală – 1050 litri. Oricum, la prețul cerut de ambele, pretențiile sunt de obicei cu totul altele decât asigurarea unei capacități de încărcare pentru întreaga familie… DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech are parte de versiunea de top a unui propulsor pe benzină foarte cunoscut printre modelele grupului PSA – iar cei 155 CP sunt la nivelul afișat anterior de cunoscutul 1.6 THP creat odinioară împreună cu BMW. PSA și-a învățat lecția din acea colaborare și a pus la cale o nouă generație de propulsoare fără ajutorul bavarezilor – iar cei 1,2 litri se înscriu în tendința generală de reducere și eficientizare.

Mini Test DS 3 Crossback Grand Chic 1.2 PureTech 155 EAT8

155 CP și 240 Nm, pentru un sprint la 100 km/h în 8,2 secunde și o viteză maximă de 208 km/h, cu transmisia automată cu opt rapoarte. Concurența nu este deloc departe – Q2 are 150 CP și 250 Nm, transmisie cu dublu-ambreiaj și 7 trepte, plus un timp de 8,5 secunde până la 100 km/h și o viteză de top de 212 km/h. Evident, dinamica include la DS 3 Crossback și un sistem de „modificare comportamentală” – nu este nimic psihologic aici, ci doar deja clasicul sistem de management care include setări pentru o atitudine mai „Eco” sau mai sportivă. Consumul WLTP este de 6,3 l/100 km (6,6 l/100 km pentru rivalul Audi Q2) însă diferă extrem de mult în funcție de modul de utilizare – preponderent urban sau extra, mai sportiv sau mai relaxat. Sincer, DS 3 Crossback – chiar dacă nu mai are suspensiile pneumatice de la DS-ul original – are o atitudine foarte pozitivă în timpul manevrelor. Nu are înclinații sportive – chiar dacă dispune de 155 CP – însă stăpânește bine manevrele efectuate de șofer. Secretul constă în adoptarea unui sistem complet independent pe ambele punți – iar reglajul face diferența între DS 3 Crossback și restul „fraților” de platformă. Modelul francez își respectă tendințele premium fiind extrem de silențios în exploatare – doar zgomotul metalic al propulsorului cu doar trei cilindri făcând notă discordantă pe setarea „Sport”. Cum dorințele sale dinamice nu sunt dintre cele mai aprige, îi vom scuza relaxarea sistemului de direcție – este precis, însă clar demultiplicat pentru a asigura un confort sporit. În plus, DS aduce la bord o multitudine de sisteme de asistență gândite pentru a descărca o parte din responsabilități de pe umerii conducătorului auto – head-up display color, Active Safety Brake, avertizor depășire involuntară a benzii de rulare, dar mai ales sistemul DS Connected Pilot. Acesta este un sistem semi-autonom Level 2 SAE, gândit în special pentru condusul în siguranță pe autostrăzi – integrează regulatorul de viteză adaptiv și sistemul de poziționare și menținere a benzii.

+ sistem de acces handsfree – DS a implementat pe DS 3 Crossback un sistem de acces „handsfree” perfecționat, cu senzori care detectează apropierea și îndepărtarea utilizatorului. Este un simplu detaliu, însă contribuie la atmosfera generală premium.
+ comenzile tactile – Suntem în clasa subcompactă, însă DS 3 Crossback are parte de gadget-urile fraților mai mari. Inclusiv anumite comenzi cu interfață tactilă – de la luminile din habitaclu la o bună parte dintre butoanele din zona centrală a planșei de bord.
+ accesul fizic – DS 3 Crossback a preluat moda clanțelor ascunse în portieră. Atunci când este nevoie de ele revin la suprafață printr-un sistem mai degrabă mecanic decât electric – astfel încât par eliminate temerile unei defecțiuni (în stil Tesla).
+ farurile DS Matrix LED Vision – Au un design complet „sărit de pe fix”, însă în același timp se achită cu brio de sarcinile „de serviciu”. În plus, banda luminoasă LED a luminilor de zi asigură un plus de individualitate.
+ designul – DS 3 Crossback poate fi acuzat de orice, însă nu și de lipsă de personalitate. Iar acest element este indispensabil – mai ales când majoritatea rivalilor din segmentul tău costă mult mai puțin și vrei să te lupți de la egal la egal cu mărci tradiționale, precum Audi.

+/- sistemul de infotainment – Chiar dacă are anumite particularități DS, acesta este preluat direct din baza „de date” PSA și nu diferă față de ceea ce este prezent pe alte modele ale grupului. Cine face trecerea între modele ale casei va aprecia continuitatea, însă cei care doreau un plus de individualitate vor avea o dezamăgire.
+/- atmosfera premium – DS mai are un pic de lucru aici (levierul transmisiei este cel mai flagrant exemplu). Chiar dacă a „tăiat” oficial legăturile cu părintele Citroen, marca franceză încă împrumută numeroase componente din familie. Totuși, rivali precum Audi și-au învățat demult lecția și ascund orice legătură cu maximă pricepere.

– poziționarea comenzilor geamurilor – Amplasarea acestora în jurul levierului transmisiei este contrară ideilor moderne de ergonomie, în care se insistă pe reducerea distragerii atenției șoferului.
– poziționarea mânerului interior al portierei – Datorită particularităților de stil adoptate de DS, 3 Crossback are inclusiv o față a portierelor mai altfel. Însă există și un neajuns – mânerul de operare a portierei este amplasat foarte jos, sub cotieră.
– accesul la portbagaj – Stiliștii au determinat o amplasare mult prea înaltă a deschiderii hayonului. În plus, inginerii nu au găsit alt loc butonului de acționare a hayon-ului decât undeva ascuns, sub bară… Nu este ușor de localizat și zona se murdărește foarte repede.

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE