Teste

Mini Test Dacia Duster TCe 150 GPF Prestige – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Dacia Duster TCe 150 GPF Prestige – 10 plusuri și minusuri

Originalul a pornit la drum în 2010, iar cea de-a doua generație a sosit spre finalul anului 2017. După primul an plin de vânzări, Dacia Duster aproape cucerea reduta segmentului SUV, clasa subcompactă, în 2018 reușind clasarea pe locul doi în Europa – în spatele liderului Renault Captur. La noi, în varianta TCe 150 Prestige. 

Părintele Renault doar ce a prezentat noua generație Captur, astfel încât pe parcursul anului 2019 ar putea foarte bine să încerce să-l devanseze pe „fratele” de concern – mai ales că o bună parte din clienți vor amâna decizia de cumpărare până la sosirea noului model. De asemenea, lupta strânsă cu 2008 ar putea fi tranșată și mai elocvent, deoarece și Peugeot a dezvăluit a doua generație 2008. Iar vânzările Duster în 2018 au urcat cu 24%, la peste 180.000 de unități – în timp ce Captur a stagnat (la peste 211.000 exemplare) iar 2008 a înregistrat un mic regres, de un procent (la peste 177.000). De ce discutăm despre statistici în cadrul unui test – în primul rând deoarece clasarea pe podium este cu atât mai spectaculoasă cu cât este concurența mai acerbă. Și va deveni de-a dreptul incredibilă, odată cu intrarea pe piață a numeroase noi modele. Deja Volkswagen face o treabă excelentă cu T-Roc, care anul trecut a ajuns pe locul patru, cu o creștere mirobolantă de 2735%, până la aproape 140.000 de unități. Este evident, dacă își joacă bine atu-urile, Duster ar putea termina anul acesta pe primul loc – sau din contră, orice pas greșit ar putea reprezenta un adevărat dezastru. Momentan, scenariul pozitiv pare în curs de materializare, cu Dacia atingând o producție record de 191.776  unități la Mioveni, după primele șase luni ale anului – în creștere cu 9% față de perioada similară din 2018. Motorul expansiunii a fost, ca de obicei, SUV-ul Duster, care deja a ajuns în jumătate de an la 145.559 unități…

Mini Test Dacia Duster TCe 150 GPF Prestige – 10 plusuri și minusuri

Evident, cu Duster unul din cele două SUV-uri produse la noi în țară (EcoSport de la Ford este al doilea, urmează din toamnă noul crossover Puma), Dacia mai are puține secrete pe care nu le-a dezvăluit. Duster a jucat pe cartea evoluției la sosirea celei de-a doua generații, modificările exterioare fiind subtile – dar ușor de remarcat. De altfel, chiar dacă partea frontală este aproape complet modificată, am rămas încă odată mirat cum designerii au reușit să păstreze anumite detalii – spre exemplu, din anumite unghiuri, farurile de pe Duster 2 sunt aproape identice stilistic cu cele de pe Duster 1.5 (versiunea cu facelift). Între timp am reușit chiar să ne obișnuim cu noua semnătură a stopurilor, extrem de asemănătoare cu cea a modelului de bază (Renegade) din gama legendarului constructor american Jeep. Rămâne un mister, desigur, dacă designerii Dacia au vrut sau nu să ofere o paralelă între capabilitățile mărcii în chestiune și ale modelului Duster, în teren accidentat. Nu de alta, dar mulți fani sunt de părere că ele pot fi comparate destul de direct – însă de această dată noi nu ne-am aventurat prea mult în afara drumurilor asfaltate, deoarece modelul de test era cu transmisie față. Sincer, una peste alta, Duster a intrat în „patrimoniu” și cu a doua generație, însă designul evolutiv ar putea reprezenta un impediment peste nu foarte mult timp – în timp ce rivalii direcți vin cu o stilistică proaspătă, modelul Dacia va suferi la capitolul modernism. În schimb, pași importanți au fost parcurși la interior. Foarte importanți, am putea spune. Dacia pur și simplu „plantează” semințele schimbării – iar cu fiecare nouă evoluție intermediară apar elemente noi. Spre exemplu, au fost abandonate comenzile de pe planșa de bord pentru geamurile electrice – în favoarea celor de pe portieră, sau volanul se poate regla acum atât pe înălțime, cât mai ales pe adâncime. Sunt detalii simple, însă unele care săreau imediat în ochi în trecut. Mai mult chiar, Duster a avut înaintea altor modele din grup anumite comenzi – cum este cazul blocului climatizării automate și linia de comutatoare de deasupra.

Fapt care, din păcate, îți atrage atenția asupra unui element încă nerezolvat – integrarea anacronică a sistemului MediaNav. În așteptarea viitoarei generații, acesta pare „aruncat” acolo în ultimul moment – ca o soluție de avarie. În continuare unul dintre cele mai ieftine sisteme de navigație de serie al oricărui producător, în versiunea Evolution aceste capătă funcții demne de secolul XXI. Nu și grafica aferentă, chiar dacă între timp Dacia a lucrat – pe cât posibil – la rafinarea aspectului vizual. Mai bine așa, totuși, decât să fi avut o rezoluție înaltă – pentru că în schimb primim integrare Apple CarPlay / Android Auto. Atenție însă – sistemul nu oferă nici un indiciu cu privire la această capabilitate, integrarea smartphone devenind activă fără vreun avertisment prealabil doar odată cu conectarea unui smartphone compatibil prin USB. Apropo, dovadă a faptului că mai este de lucru – portul USB este plasat la vedere, însă complet inestetic (mai ales dacă conectezi un cablu, nu un stick). Toate acestea sunt elemente cunoscute deja – alături de capacitatea bună de încărcare în portbagaj și de locul de pe banchetă, potrivit pentru persoane adulte (două) sau pentru scaune pentru copiii. Ceea ce ne-a interesat pe noi în mod special a fost propulsorul pe benzină, TCe, dotat inclusiv cu filtru de particule. Propulsorul 1.3 TCe, disponibil în două variante de putere, de 130 CP și 150 CP, este oferit inclusiv cu transmisie 4×4 (de la 17.200 eur pentru TCe 130 sau 17.700 eur pentru versiunea 150 4WD). Noi am avut parte de varianta de 150 CP cu tracțiune față, noul propulsor fiind un rezultat elocvent al colaborării dintre Alianța Renault Nissan Mitsubishi și Daimler – diverse modele din grupul francez primind variante diferite.

Aici, oferă 150 CP și 240 Nm (250 Nm în configurație 4WD), suficient pentru un sprint de la 0 la 100 km/h în 10,4 secunde și o viteză maximă de 191 km/h – periculos de aproape de standardele magice ale celor 10 secunde și 200 km/h. Însă mai este destul de lucru, deoarece Dacia nu modifică setările suspensiilor sau ale direcției – iar Duster nu mai are maxim 125 CP. Motorul și transmisia se împacă foarte bine cu noile valori, direcția și suspensia nu prea. Asta înseamnă un plus de atenție la reacțiile automobilului – precum și un stil de condus temperat, nu sportiv. Duster a favorizat dintotdeauna confortul, însă recunoaștem că acum am fi simțit nevoia unor setări mai ferme. Mai ales că de acum, în ciuda aerodinamicii (în continuare deficitare), transmisia manuală chiar are șase rapoarte reale, nu cinci plus o treaptă de reducție pentru teren accidentat. Sigur, ne așteptăm ca situația să se remedieze în anii ce vor veni – mai ales la facelift. Iar Duster are potențial, însă și elemente care îl împiedică să le valorifice. Important este ca Dacia să găsească un echilibru, deoarece introducerea noilor motorizări a dus și la o creștere a valorilor de achiziție – cu unele versiuni periculos de aproape de pragul psihologic de 20.000 de euro.

 

+ card – Un simplu element de acces/demaraj cu funcție „mâini libere” și Duster joacă direct în zona premium. Pornire de la buton, precum și acces fără a atinge vreun buton sau măcar clanțele portierelor – totul pentru doar 200 de euro. Este un opțional care nu doar își justifică costul, ci îl depășește cu mult.

+ TCe – Duster are parte de cele mai moderne motorizări disponibile la Grupul Renault. Mai exact, Blue dCi și TCe. Noul propulsor de 1,3 litri oferă 130 CP chiar și în versiunea de bază. Adică mai mult decât cea mai puternică versiune de pe generația anterioară. Dar și un nou vârf de gamă, de 150 CP. Este cel mai puternic motor de serie din istoria Dacia.   

+ rafinament – Greu de spus că ai putea ajunge să apreciezi acest capitol la Dacia, însă progresul este evident: sunetele diverselor avertizări sunt acum mai „melodioase”, iar antifonarea rivalizează de la egal la egal cu ceea ce oferă concurența.

+ tehnologii – varianta Prestige are aproape totul inclus, de la sistem de navigație cu Android Auto la ESP-HSA sau asistență video la parcare și regulator cu limitator/cruise control. Mai rămân de adăugat puține: sistemul video Multiview (4 camere) sau sistemul de avertizare pentru unghiul mort.

+ TCe și transmisie – Ansamblul propulsor pe benzină TCe și transmisia manuală cu șase rapoarte este unul optim configurat – este evident că inginerii au lucrat nu doar la montarea unui nou schimbător de viteze în interior, ci și la demultiplicarea rapoartelor cutiei pentru a lucra confortabil cu puterea și cuplul sporite.  

 

+/- prețul – Dacia Duster, chiar și în versiunea Essential, cu motorizarea de bază (Blue dCi 115) și tracțiune 4×2, trece dincolo de pragul psihologic de 15.000 de euro (pornește de la 15.200 eur). În schimb, constructorul de la Mioveni are acum doar motorizări moderne – TCe sau Blue dCi (130 sau 150 CP, 95 sau 115 CP). Varianta testată pornește de la 17.800 euro.

+/- interiorul – Dacia a schimbat multe lucruri în bine în zona habitaclului. Avem prinderi ISOFIX pentru locurile din spate, sau planșa de bord complet nouă. Plus primele materiale „moi” și plăcute la atingere, pe fețele portierelor din față. Însă, în același timp avem parte de aceleași plastice mult prea dure. Dar mai ales de un anacronism evident – integrarea neatentă a sistemului MediaNav cu restul comenzilor de pe planșa de bord.

+/- consum – Cu un pic de atenție se pot obține valori bune – există mod Eco, precum și sistem Start/Stop. Însă într-o utilizare obișnuită, versiunea aceasta nu strălucește – chiar dacă cei 150 de CP ar fi trebuit să ajute din plin pe o caroserie „ușurică”. Totuși, aerodinamica își spune rapid cuvântul, dincolo de pragul vitezelor interurbane.

 

– direcția – extrem de „ușoară” datorită supra asistării, dar mai ales necomunicativă.

– ținuta de drum – dacă există un singur mare neajuns al utilizării unei platforme tehnice create acum mulți ani, și apoi doar ajustată cu elemente de la alte modele (disparate și din segmente diferite), atunci acesta este. Duster este confortabil, însă extrem de sensibil la capitolul manevrabilitate. 

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE