Teste

Mini Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech EAT6 Shine – 10 plusuri și minusuri

Mini Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech AT6 Shine - 10 plusuri și minusuri

Constructorul francez și-a regăsit cunoscutul „mojo” de marcă decisă să facă lucrurile un pic altfel decât restul lumii în 2014 – atunci când arunca pe piață un pariu destul de riscant. Pe numele său C4 Cactus, crossover-ul compact i-a înțepat pe rivalii mult prea tradiționaliști. Acum, C4 Cactus însuși se reinventează, din crossover SUV în hatchback compact. Sau este doar o acoperire? Adevărul pare undeva între… Să aflăm la rubrica 10 „+ și –” cu C4 Cactus 1.2 PureTech EAT6 Shine.

Înainte de reinventarea întregului grup PSA – după ce s-a aflat față în față cu un posibil dezastru – Citroen devenise un adevărat „paria” al industriei auto europene. Fiabilitatea nu era punctul său forte, designul modelelor sale nu mai aveau mai nimic în comun cu spiritul de avangardă atât de iubit de fanii mărcii franceze (și nu numai). Însă PSA a decis că este timpul pentru o strategie nouă – una care în primul rând să diferențieze mai bine Peugeot și Citroen, mărci care se cam încălecau la capitolul vânzări. Rezultatul îl știm cu toții – grupul PSA a fost nu doar capabil să renască, ci chiar să se și extindă rapid pentru a aduce în familie și germano-englezii de la Opel/Vauxhall. Am făcut această mică paranteză deoarece un model – C4 Cactus – le-a oferit cheia (cel puțin una principală) succesului strategilor mărcii. Aceasta deoarece SUV-ul compact – un crossover cu tracțiune exclusiv față, de fapt (dar asta nu a contat pentru nimeni) – a re-întruchipat tot ce își doreau fanii Citroen. Spiritul de producător „neliniștit”, care caută soluții acolo unde nu te-ai aștepta, a fost un adevărat leitmotiv pentru ceea ce înseamnă C4 Cactus. Și, istoria spune că inclusiv managementul de top de la Citroen a fost surprins de succesul acestuia.


Acum, aproape întreaga gamă a constructorului a fost refăcută în spiritul originalului C4 Cactus – aspect pe care l-am remarcat și odată cu testul național cu noul SUV C5 Aircross. Noile generații C3, Berlingo și C4 Cactus (da, este un facelift, însă Citroen a decis și o repoziționare pe piață), precum și noutățile absolute – C3 Aircross și C5 Aircross. Vestigiile rămase – C1 sau C4 SpaceTourer – sunt și ele foarte apropiate de imaginea stilistică nouă. Și totul se datorează modelului C4 Cactus. Și succesului său într-un moment în care tradiția prima – chiar dacă de fapt clienții fugeau de clasicism către zona modernă, crossover / SUV. Iar Citroen a reușit să-și regăsească valorile – exprimate foarte bine în ultimul timp, inclusiv pe anumite nișe, precum cea reprezentată de e-Mehari. De altfel, Citroen dintotdeauna a fost un specialist al nișelor – iar încercarea de a merge către mainstream a dat greș… și a fost un eșec răsunător. Unul rămas în spate, de acum, dacă judecăm din prisma cifrelor – plus 5% creștere pe cele 30 de piețe europene majore în 2018, cu un record pentru ultimii 7 ani de 825.000 de unități. Dintre acestea, din martie 2018 încoace, C4 Cactus a vândut peste 80.000 de unități – și abia acum intră în primul său an complet de disponibilitate. Din punctul de vedere al constructorilor, C4 Cactus nu mai este însă același. Însă moștenirea sa este prezentă peste tot în gamă – și nu ne referim doar la designul nonconformist al farurilor separate, ci și la popularele Airbumps – protecțiile laterale din plastic negru cu textură 3D și „pungi” de aer menite să protejeze caroseria de micile incidente în trafic. Aruncați o privire în gama actuală și le veți descoperi într-o formă sau alta la toate modelele noi – chiar și mai utilitarul Berlingo. C4 Cactus și-a schimbat între timp orientarea – drept pentru care a abandonat titulatura de crossover și s-a transformat într-un hatchback. Nu de alta, dar Citroen pur și simplu a renunțat la versiunea clasică C4 – un model compact care pur și simplu nu a reușit să țină pasul cu vremurile.


Din punct de vedere stilistic, C4 Cactus este tot C4 Cactus, însă ceva mai altfel. Și nu mai nonconformist de această dată – ci… mai liniștit. Poate părea o decizie neinspirată – însă odată ce am făcut cunoștință cu noul C4 Cactus mai îndeaproape, ceva ne spune că este o rațiune de marketing pai presus decât una practică. Facelift-ul este suficient de pronunțat pentru a-i permite constructorului francez să pretindă că avem de-a face cu un Cactus complet nou. Însă, din fericire – vechiul Cactus a reușit să supraviețuiască ascuns… la vedere. Designul a evoluat – în special la partea frontală și în spate. Acum, farurile și calandrul cu sigla Citroen urmează aceeași linie stilistică cu restul noutăților din gamă – C3, C3 Aircross și C5 Aircross. Spatele se remarcă mai ales prin noul stil al stopurilor – de dimensiuni sporite, pentru o vizibilitate mai bună și o recunoaștere a mărcii mai rapidă. Multe s-au schimbat – cea mai evidentă fiind repoziționarea și redimensionarea Airbump-urilor, plus renunțarea la bandourile de protecție din plastic din zona farurilor și stopurilor. Însă la fel de multe au rămas la fel – chiar dacă C4 Cactus este repoziționat pentru a suplini dispariția versiunii clasice C4, spiritul de crossover este în continuare prezent, datorită numeroaselor protecții din zona inferioară a caroseriei și a gărzii la sol, încă suficient de generoasă. În plus, s-au păstrat și particularitățile – precum definirea separată a plafonului de restul caroseriei sau anacronicul geam de custodă al portierelor din spate, care în schimb reprezintă artificiul perfect pentru a defini mai bine zona habitaclului (oare cum ar fi fost ca inginerii să reușească implementarea unor portiere față fără ramă?!).


Interiorul este și mai evident evocator – aici C4 Cactus rămâne aproape neschimbat. Cel puțin la nivelul designului – deoarece capitolul tehnologii a fost bine acoperit de o seamă de îmbunătățiri: sistem acces/demaraj mâini libere, o nouă zonă dedicată dispozitivelor mobile cu priză USB și 12V, precum și nu mai puțin de 12 sisteme de asistență a șoferului. Avem de toate, de la frânare activă între 5 și 85 km/h, sistem de avertizare a depășiri benzii, un foarte folositor sistem de recunoaștere a limitelor de viteză, park assist, și chiar Grip Control. Și mai important, capitolul conectivitate este cât se poate de complet – C4 Cactus țintește cu precădere segmentul mai tânăr de clienți ai mărcii – instrumentarul de bord rămâne digital (și aproape la fel de mediocru), însă ecranul central de 7 inch (cu display capacitiv) reunește destul de eficient toate funcțiile vitale ale automobilului. Citroën Connect Nav include cel mai nou sistem de navigație 3D al casei, însă mai importantă este funcția de Mirror Screen ce aduce la bord Android Auto, Apple CarPlay și MirrorLink, astfel încât utilizatorul poate aduce la bord aplicațiile preferate de navigație (în special pe cele cu actualizări de trafic în timp real, precum Google Maps sau Waze), muzică, etc. Ce rămâne la fel este și oferta de spațiu – C4 Cactus se bazează pe mai bătrâna platformă PSA PF1, utilizată mai ales în zona subcompactă (C3, C3 Aircross, DS3, precedenta generație Peugeot 208, Peugeot 2008 sau Opel/Vauxhall Crossland X). Asta înseamnă dimensiuni cu adevărat compacte – 4,17 metri lungime, cu 1,71 metri lățime și un ampatament de 2,6 metri. Suficient pentru patru adulți sau doi adulți doi copii, plus un însoțitor pe bancheta din spate. Oferta de spațiu – în spate în special, nu este dintre cele mai generoase, însă Citroen salvează situația oferind o lățime interioară bună și o banchetă foarte confortabilă, fără profilări care să încurce utilizarea spațiului (un avantaj pentru părinții cu copii în scaune speciale). În față este loc suficient – însă dincolo de planșa de bord rămâne destul spațiu neutilizat, în stil „cab forward”.


PSA se bazează în acest moment pe o serie de propulsoare de mici dimensiuni devenite cât se poate de tradiționale. Astfel, pentru fanii MAS (motor cu aprindere prin scânteie) omonimul tradițional pentru zona HDI este grupul PureTech. Pentru C4 Cactus acesta se materializează prin versiunea de 1.2 litri, turbo, care oferă 110 CP din cei trei cilindri. Este opțiunea de mijloc – între baza PureTech aspirată de 82 CP, dotat cu o transmisie manuală cu cinci rapoarte și mai puternicul PureTech de 130 CP și oferit cu transmisie manuală cu șase trepte. Versiunea PureTech de 110 CP este cea mai polivalentă – transmisie manuală cu cinci rapoarte sau automată EAT6. Iar combinația este una cât se poate de fericită dacă alegem varianta a doua – 110 CP și 205 Nm, la o greutate la gol de doar 1165 kg înseamnă performanțe mai bune decât media segmentului – un sprint la 100 km/h în 9,9 secunde și o viteză maximă de 193 km/h. Consumul mediu oferit de constructor este de 5,3 l/100 km – noi pe parcursul testului am ajuns la o medie de 7 litri, fără prea multe menajamente: autostradă la limita de vârf a vitezei legale, drumuri naționale cu virajele cunoscute de pe Valea Oltului și Dealul Negru, plus destui km în mediul urban al Capitalei. Nimic de reproșat aici – C4 Cactus este clar axat pe livrarea unui confort cât mai bun șoferului și pasagerilor, însă noua suspensie PHC (Progressive Hydraulic Cushions) oferă mai mult decât te-ai aștepta. Cu o experiență de aproape un secol în rafinarea sistemelor proprii de suspensie, Citroen reușește un compromis optim între confortul excelent pe orice suprafață de rulare și un comportament neutru în timpul unui șofat dinamic. Nu va deveni un model de „raliu” rutier – însă dacă șoferul poate trece peste direcția moale (suficient de exactă, totuși) va descoperi că sistemul de amortizare acceptă doar până la un punct efectul de ruliu. Dincolo de acel moment, la fel ca la C5 Aircross, C4 Cactus devine mai pregătit dinamic decât te-ai aștepta.

+ Citroen Advanced Comfort – programul care reprezintă unul din acele elemente care fac noile modele Citroen mai altfel: la C4 Cactus aceste include scaunele Advanced Comfort, noua suspensie PHC, dar și alte elemente – precum atenția sporită acordată zonei NVH (noise, vibration, harshness).
+ Scaunele – Advanced Comfort, introduse în premieră de C4 Cactus, și care cel mai probabil se vor generaliza rapid pe întreaga gamă – deja sunt oferite și pe noul C5 Aircross. Foarte confortabile la drum lung, atât în față cât și în spate. Bancheta, rabatabilă 60/40, este cât se poate de evident inspirată de canapelele de designer.
+ Spații de stocare – numeroase și generoase. Portbagajul are 358 litri și un maxim de 1170 cu bancheta rabatată. În plus, avem prin interior numeroase alte buzunare și spații de depozitare – pentru smartphone, pentru răcoritoare și chiar pentru sticle de până la 1,5 litri.
+ Opțiunile de personalizare – ajută la crearea unei atmosfere aparte, alături de mici detalii: torpedo-ul ce pare o geantă de voiaj, sau mânerele portierelor tip curea. Apoi vin la rând cele 9 culori exterioare, patru Pachete de Culori și cinci opțiuni pentru jante. În interior, ambianța clasică Mica Grey poate fi schimbată cu Metropolitan Red, Wild Grey, Hype Grey sau Hype Red – ce aduc la bord inclusiv tapițerie din piele, Nappa sau Alcantara.
+ Consumul și performanțele – sunt mai bune decât te-ai aștepta, în special datorită tehnologiilor moderne și masei proprii reduse. 1165 kg la gol cu transmisie automată, sub 10 secunde la 100 km/h și un consum mediu de 5,3 litri.
+ Transmisia EAT6 – grupul PSA a trecut deja la versiunea mai modernă, EAT8 (cu opt în loc de șase rapoarte), însă pentru C4 Cactus este suficientă și această variantă. Este confortabilă, rapidă dacă se dorește – în modul sport (are chiar și poartă manuală etajată corespunzător, fanii motorsport știu de ce) și mai ales perfectă pentru spiritul „Advanced Comfort” promovat de Citroen în ultimul timp.

+/- Spațiul interior – platforma dedicată mai ales modelelor subcompacte își spune cuvântul, astfel încât în față există spațiu neutilizat de structura habitaclului. Însă, Citroen oferă – cu ajutorul unor artificii (profilare atentă a spătarelor scaunelor față, o banchetă plană și portiere spate non-intruzive) suficient spațiu interior în spate.
+/- Ecranul central de 7 inch – este poarta centrală de acces a informațiilor și de comandă a sistemelor de la bord. Este capacitiv, însă nu este neapărat cel mai intuitiv. Iar grafica lasă în continuare de dorit – însă măcar ai opțiunea utilizării sistemelor Android Auto și CarPlay.

– Geamurile spate tip „custodă” – au logică la nivel stilistic, însă induc o senzație de vehicul utilitar, mai ales privite din interior.
– Instrumentarul de bord digital – este cu mult prea minimalist, oferind foarte puține informații (viteza, jurnalier, treapta curentă, setarea pentru cruise control sau limitator și limita de viteză), în era display-urilor digitale personalizabile.

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE