Teste

Mini Test BMW 320d xDrive Sport Line – 10 plusuri și minusuri

Mini Test BMW 320d xDrive Sport Line – 10 plusuri și minusuri

BMW se află într-o ofensivă aproape fără precedent în zona superioară a ofertei sale premium – cu modele precum SUV-ul X7, facelift-ul pentru Seria 7 și mai ales reinventarea Seriei 8 ca o întreagă familie. Însă bavarezii nu au uitat nici de zona care le asigură succesul la capitolul cifre de vânzări – vezi recenta nouă generație a Seriei 1. Și toată avalanșa de modele noi are un exponent ultra-major. A șaptea generație a celui mai de succes model BMW din toate timpurile. Este chiar el – Seria 3, sosit la noi în versiunea 320d xDrive Sport Line.

Ce am mai putea spune despre modelul executiv compact cu blazon alb-albastru fără a ne repeta. Că există din 1975, deci anul viitor va sărbători 45 de ani de existență? Cum ar spune britanicii, este deja „old news”. Că de-a lungul timpului – pe parcursul acestor șapte generații – a experimentat cu toate formele de caroserie posibile: sedan cu 2 portiere, sedan cu 4 uși, station wagon sau chiar hatchback cu hayon, coupé și convertible – ba chiar și hatchback/fastback cu cinci portiere (Gran Turismo)? Astăzi, Seria 3 este mai clasică decât oricând – noua generație existând (momentan) drept sedan și, foarte recent, drept Touring (break). Sau că fanii au avut destul de mult de așteptat – Seria 3 a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris, apoi și la Salonul Auto de la Los Angeles (M340i), ajungând pe piață (inclusiv în România) abia din primăvara anului curent. Însă putem fi siguri că așteptarea a meritat. Și nu este o expresie gratuită – să fim sinceri, triumviratul german (Seria 3, Audi A4, Mercedes-Benz Clasa C) – încă este standardul în segmentul premium mediu/compact (depinde cum privim încadrarea, de pe Bătrânul Continent sau de peste Atlantic). Și asta în ciuda înăspririi competiției atât în segment, cât și din afara sa – să nu uităm că de acum o Tesla Model 3 chiar este o alternativă viabilă la zona clasică, mai ales dacă ne gândim la ce prețuri pot atinge modelele premium tradiționale. Și rivalitatea nu se va opri aici – în China deja există numeroase alternative premium electrificate programate pentru viitorul apropiat: Geely, de exemplu, a prezentat la Salonul Auto de la Shanghai conceptul Preface. De ce este el interesant – în principal deoarece utilizează fix aceeași platformă cu modelele compacte de la Volvo, precum XC40 (CMA – Compact Modular Architecture). Iar marca de performanță a suedezilor – Polestar – se pregătește să debuteze electricul Polestar 2, tot pe CMF. Un viitor mare rival pentru zona clasică, dar și pentru Tesla Model 3… în special în America. Acasă pe Bătrânul Continent situația este un pic mai liniștită pentru Seria 3 Sedan. Și da, în ciuda temerilor legate de tehnologia diesel, un saloon german premium încă este aproape ideal cu acest tip de propulsie. Pentru că au atins un alt nivel de rafinament, chiar și la nivelul motoarelor cu patru cilindri în linie. Și pentru că oferă cadrul optim pentru parcursuri cotidiene eficiente – fie ele de scurtă sau de lungă durată.

Așadar, să atacăm covrigul bavarez cât mai direct. Designul noului Seria 3 este mai neașteptat decât ne-am obișnuit – germanii sunt în general foarte conservatori, fie că este vorba despre BMW, Audi sau Mercedes. Totuși, din când în când, câte un salt stilistic este inevitabil. Iar bavarezii – la bine sau la rău (reacțiile la X7, mai ales, sunt foarte controversate) – au decis că acum este momentul pentru un astfel de pas. Seria 3 este un BMW, însă nu mai este unul pe care să-l recunoști instantaneu datorită semnăturii luminoase a celor patru inele (separate, nu îngemănate ca sigla rivalilor din Ingolstadt). De altfel, asta știam deja de ceva vreme – astfel încât „șocul” a trecut deja. Mai ales că tranziția s-a realizat progresiv și lin. Cei doi rinichi sunt acum întrepătrunși – însă aici avem de fapt o întoarcere la origini. Cu ce vei rămâne de pe urma acestei generații de Seria 3? La nivel stilistic, cu imaginea mentală a „T” urilor dispuse orizontal ce încadrează luminile de ceață (standard cu tehnologie LED) în față și „ochii de pisică” din spate. Lateralul rămâne clasic – BMW nu uită să includă la mai toate modelele sale semnătura inflexiunii „Hofmeister”, la Seria 3 inclusă în montantul C. Iar muchiile trasate cât se poate de clar sunt incluse și în spate – acolo unde se remarcă mai ales detaliile. Subtile – de genul transformării muchiei capacului portbagajului într-un mini-eleron „coadă de rață”. Sau cât se poate de evidente – separarea dual-tone a blocului luminilor. De remarcat, Seria 3 a câștigat cm importanți la capitolul dimensiuni, în primul rând pentru a oferi un interior mai spațios pasagerilor din spate. Apropo de habitaclu, postul șoferului este la fel de familiar oricărui conducător care a mai probat un BMW din era modernă. Și totuși, Seria 3 face progrese importante și aici, mai totul fiind reproiectat. Ca de obicei, planșa de bord este subtil orientată către conducător, iar ecranul central al sistemului de infotainment este din categoria tactilă – clasicul comutator rotativ iDrive nu a dispărut nici el. Cockpit-ul nu este deloc axat pe minimalism – ar putea fi chiar considerat aglomerat după standardele moderne. Însă logica este la locul ei. Iar BMW aduce schimbări subtile, care nu îi vor afecta pe cei obișnuiți cu modelele casei.

În habitaclu, luxul este un dat la bordul unui model premium. De aceea, poate, îți este ușor să treci cu vederea faptul că modelul aflat în test nu este unul de bază – pornind de la Sport Line au fost adăugate numeroase elemente opționale, precum tapițeria din piele Vernasca, bordul îmbrăcat în Sensatec sau scaunele față reglabile electric, cu memorie pentru șofer, încălzire și suport lombar. Ele sunt sport încă din echiparea standard, însă poziția la volan a fost dintotdeauna unul din punctele forte pentru Seria 3 – deci nimic de reproșat nici acum. Mai ales că șoferul este înconjurat de cele mai noi tehnologii ale casei. Avem ceea ce bavarezii denumesc cam pompos BMW Live Cockpit Professional – adică instrumentar de bord complet digital, personalizabil. Însă aici ei mai includ și „Control Display” – ecranul central de 10,25 inch. Nu lipsesc nici sistemul Head-Up Display sau opțiunile connected. Smartphone-ul poate fi încărcat wireless, iar pachetul Connected Professional include Apple CarPlay. Ceea ce contează foarte mult la un model sedan este și spațiul oferit locurilor din spate. Seria 3 reușește să câștige puncte la acest capitol, față de precedenta generație – datorită unui acces mai facil pe portierele din spate, precum și a creșterii spațiului la nivelul picioarelor. Portbagajul are 480 de litri și acces standard inclusiv din interior, prin intermediul banchetei rabatabilă în raport 40:20:40. De asemenea, ne place că producătorii tradiționali ne pregătesc – încet, dar sigur – pentru condusul autonom, oferind standard din ce în ce mai multe sisteme de asistență și siguranță: pilot automat cu funcție de frânare (diferit de Active Cruise Control), sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, avertizare de coliziune şi pietoni/bicicliști cu funcție de frânare. Ah, și să nu uităm de Reversing Assistant, un sistem parcă specific creat pentru „blonde” – care poate conduce automobilul cu spatele pe distanţe de până la 50 de metri pe exact același drum pe care a venit.

Apropo, în ciuda tuturor tehnologiilor ambarcate, BMW promite că Seria 3 Sedan cântărește mai puțin cu până la 55 de kilograme față de modelul anterior – însă cifrele variază în funcție de model și echipare. 320d xDrive pare la fel de dinamic ca întotdeauna – constructorul promițând în continuare o distribuție ideală 50:50 și de acum un centru de greutate și mai coborât, chiar dacă de fapt înălțimea a crescut cu un milimetru. Ceea ce putem spune este că la 320d avem o cifră interesantă – coeficientul aerodinamic de 0,23, care alături de eficiența recunoscută a propulsorului în patru cilindri de 190 CP și transmisia automată Steptronic cu opt rapoarte rezultă în cifre bune de consum. Apropo de eficiență, Seria 3, ca de obicei poate fi Eco Pro, Confort sau Sport. Culmea, modul Eco Pro l-am utilizat cel mai puțin, deoarece chiar și fără ajutoarele sale inteligente pe parcursul testului eficiența a fost exemplară. Seria 3 rămâne un automobil destul de greu – 1615 kg cu propulsorul diesel și xDrive – astfel încât un consum mediu de 6,5 litri/100 km (cifra oficială este de 4,5 litri/100 km) este un rezultat bun. Obținut cu un parcurs complet, ce a inclus trasee urbane la temperaturi ambientale ridicate, parcursuri de autostradă la viteza maximă legală și drumuri interurbane de munte. Bavarezii oferă cinci versiuni de propulsie pentru Seria 3 în România – iar 320d poate fi configurat cu sau fără xDrive. Vor mai exista în viitorul apropiat și altele – sportivul M340i, dar și electrificatul 330e. Până atunci, purtătorul de stindard este 320d, singurul disponibil din momentul lansării cu tracțiunea integrală inteligentă xDrive. Acesta combină mai multe elemente pentru a-l face un all-rounder de business – transmisia Steptronic cu opt trepte este standard, iar sistemul xDrive îi conferă un comportament dinamic absolut neutru, mai ales la limită. În condiții de carosabil umed oferă un plus de siguranță – iar pe uscat permite evoluții dinamice mai extinse, fiind un ajutor ce intervine înaintea sistemelor de siguranță. Iar propulsorul diesel este cât se poate de… tradițional. Avem 190 CP și 400 Nm. Suficient pentru un sprint la 100 km/h în 6,9 secunde și o viteză maximă de 233 km/h. Pe care nu am probat-o, însă 320d excelează – datorită cuplului – la capitolul reprize, în special cele dedicate mediului pe autostradă (80-120 km/h).

+ Dimensiuni sporite – Seria 3 Sedan este mai mare decât predecesorul, ceea ce ajută atât pasagerii, cât și dinamica. Are 4709 mm lungime (+85 mm), 1827 mm lățime (+16 mm), iar ampatamentul este mai lung cu 41 de milimetri (2851 mm). Ecartamentele au fost extinse cu 43 mm în față și 21 mm în spate.
+ Cockpit – comenzile sunt grupate pe zone pre-definite, în jurul șoferului. Luminile sunt acum doar operate de butoane, clar aranjate în stânga. Display-ul central este de dimensiuni mari. Blocul climatizării formează un tot unitar și are inclusiv propriile afișaje independente. Iar în jurul levierului transmisiei automate Steptronic cu opt rapoarte a fost repoziționat butonul de pornire/oprire a motorului. Tot acolo regăsim și clasicul comutator rotativ iDrive sau butoanele pentru Driving Experience Control, frâna de parcare și funcția Auto Hold.
+ Sistemul de acces Confort – opțional, însă merită plătit prețul său: este nou și în sfârșit cu adevărat „hands free”, inclusiv la nivelul operării capacului portbagajului.
+ Autonomia – un drum pe care șoferul ar trebui să fie liber să-l aleagă. Sau nu. BMW oferă această opțiune. Succesiv, se poate plăti în plus pentru Driving Assistant și apoi pentru Driving Assistant Professional, care livrează funcții semi-autonome.
+ Mix-ul excelent de debut – 320d xDrive oferă un compromis optim: este confortabil la drum lung, eficient atât în mediul urban cât și în afara lui și mai dinamic decât te-ai aștepta datorită aportului sistemului de tracțiune integrală.

+/- Sistemul de operare BMW 7.0 – Este nou și mai are nevoie de timp pentru a se maturiza pe deplin. Este foarte bine că bavarezii optează pentru display-uri de dimensiuni mari – 12,3 inch pentru instrumentele de bord și 10,25 inch pentru cel central. Și este bine că oferă mai multe modalități de operare – tactil, iDrive cu funcţie touch, butoanele de pe volan, control vocal. Însă pur și simplu opțiunile sunt atât de numeroase și de stufoase încât ai nevoie de timp pentru adaptare – și memorizare a locației funcțiilor.
+/- Noua suspensie – standard, își face debutul pe un model BMW o nouă tehnologie, ce utilizează amortizoare cu funcție de ridicare. Acestea oferă un răspuns progresiv la capitolul fermitate – mișcările reduse favorizează confortul, la o cursă mai mare amortizoarele se rigidizează şi livrează un răspuns mai sportiv. Însă, posibil și datorită prezenței jantelor de 19 inch cu talon redus, suspensia este destul de zgomotoasă pe denivelările mai pronunțate – știrbind din senzația premium de la bord.

– Jantele – „BMW Individual Double-spoke” de 19 inch, care costă o mică avere, arată fantastic și te fac să le urăști în orice ambianță rutieră tip „București” – orice groapă, oricât de mică, va fi resimțită neplăcut în habitaclu, în special la nivel acustic.
– Accesul la portbagaj – Acesta are 480 de litri, la egal cu A4 și peste Clasa C (455 litri), însă accesul este îngreunat de pragul de încărcare înalt și dimensiunile reduse ale zonei de acces.
– Premium – Și totul se plătește, în special opționalele. Modelul testat, 320d xDrive Sport Line, costă în echiparea de bază 43.495 euro, cu TVA. Numai linia de model Sport Line este apoi 3689 euro, iar o simplă culoare albă (Alb Mineral metalizat) este 922 de euro. La final, cu opționale absolut necesare (precum sistemul Head-Up Display, 1005 euro) sau nu (jantele de 19 inch, aspectuoase, dar păcătoase pe drumurile patriei) ajungi la un preț de 63.823 euro (deci opționale – multe, este adevărat – în valoare de 20.328 euro).

PUBLICITATE

ABONAMENTE

abonamente auto motos si sport

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE