Test-drive Teste

Mercedes A-Class

A-Klasse

Cu noul A-Class, Mercedes vizează direct prima poziție în segmentul compactelor luxoase.

Text: Adrian Drăgan. Foto: Hans-Dieter Seufert

Cel puțin dintr-un punct de vedere, noul A-Class urmează exemplul predecesorilor: renunță la steaua nobilă de pe capotă. Și asta în condițiile în care, cu ea, ar putea să-și ia mult mai bine concurența în colimator. Pentru că aceasta este, în sfârșit, definită clar: Audi A3, Alfa Romeo Giulietta, BMW Seria 1, VW Golf și restul trupei vesele a compactelor cu pretenții.
Cu o grilă lată, o privire tăioasă și proporții hotărâte, noul A-Class cu tracțiune față, de 4,29 metri lungime intimidează chiar înainte de start. Dacă B-Class încă mai navighează relaxat și familiar în orbita lui Golf Plus & Co., A-Class este, punctual, mult mai sportiv, clientela vizată fiind în primul rând cea tânără.
Dacă nu te mulțumești cu modelul de start, A 180 pe benzină, cu 122 CP, oferit pentru 24.676 de euro, poți intra în în joc de la nivelul imediat următor, cum am făcut noi, cu
A 200 CDI cu pachet sport AMG (27.218 euro). Acesta stă bine pe roțile sale de 18 inchi, coboară cu 15 mm datorită trenului de rulare sportiv și, prin eșapamentul dublu, își subliniază pretenția de compactă luxoasă – asta într-un segment în care Mercedes vede un po­ten­țial important și în care investește curajos.
Ne strecurăm prin ușile relativ mici și ne minunăm. La fel ca în cazul curajosului design exterior, și interiorul ne lasă cu gura căscată. Podeaua nu mai e dublă, ca la prima și a doua generație, ci este poziționată considerabil mai jos. Asta cere, într-adevăr, un package mai nou, cu o consolă față mai lungă și mai multe măsuri de protecție la impact, chiar și la cel lateral, dar, altminteri, centrul de greutate este mai jos cu 4 cm, iar scaunele, cu 18 cm. Acestea din urmă oferă, în pachetul AMG, o susținere deosebită și te răsfață cu huse din microfibră. Reversul medaliei este că, în poziția de condus, stai destul de aproape de de volan, ușă și plafon. Interiorul îți oferă însă senzația de intim și de coupé, dar cei care sunt mai sensibili la vizibilitatea generală ar putea fi ușor nemulțumiți. Suprafața vitrată a căzut pe altarul designului!
În dreptul capului șoferului se află montantul B foarte lat și care, împreună cu scaunele sportive, îngustează spațiul foarte mult, la fel cum se întâmplă și în spate din pricina combinației dintre montantul C și luneta îngustă. Dar te obișnuiești cu asta, cu atât mai mult cu cât, spre față, privirea nu este îngrădită, deși parbrizul e destul de înclinat.
În schimb, este o adevărată plăcere să te uiți la bord. Prelucrarea și finisarea îngrijite, materialul plastic (look carbon) cu aderență bună și gurile de aerisire cromate sunt detalii care te conving de grija pentru perfecțiune. La fel și instrumentele de bord, și ecranul separat pentru infotainment, oferit însă la un preț suplimentar. Din dotările de serie face parte o instalație stereo, iar contra cost mai pot fi comandate un i-phone-Dock, instalația pentru sistemul compact de navigație și chiar și programul complet Command, inclusiv o legătură complexă cu i-Phone. Android? Va intra în program cel mai devreme în primăvara următoare. În schimb, există deja aplicații care, printre altele, ajută la căutarea online a unui loc de parcare, transmit știri sau aduc în mașină Google Streetview.
De asemenea, printr-o singură comandă pot fi accesate posturi de radio pe internet, sisteme de navigare și social media: glympse, share, like, tweet cu grafică 3D? Cu plăcere, dar tot de abia din 2013. Cine se încălzește apoi prea tare în rețea, se poate baza foarte bine pe sistemul de climatizare, care funcționează eficient și fără curent chiar și la 35 de grade, așa cum ne-a dovedit-o traseul testat.
Setupul trenului de rulare ajută și el la păstrarea unei minți limpezi și reci. Direcția electromecanică poate avea, contra cost, un volan reglabil pe adâncime, plus susținere servo adaptivă. Astfel, poate reacționa la diferite denivelări mai direct, fără influențe majore. Automobilul de 1,4 tone răspunde la comenzi calm și liniștit, rămâne multă vreme neutru, reacționând prompt chiar și la deplasări provocate ale masei.
Pentru propulsie stau la dispoziție din start două motoare diesel și trei pe benzină – toate cu injecție directă și supraalimentate. A 180 CDI se bazează fie pe un motor de 1,5 litri de la Renault, fie pe unul de 1,8 litri de la Mercedes, oferite cu o transmisie dublă DCT. Deasupra rezidează A 200 CDI, de 136 CP și 300 Nm, care, care în opinia noastră, este cea mai potrivită alegere. Trebuie acceptat un mic compromis doar în materie de tren de rulare sportiv opțional a cărui combinație cu pneuri runflat pe suprafețe denivelate cere oarecare obișnuință.
Chiar și așa vi se pare că totul este prea bine „uns“, funcționează plicticos de bine? Atunci, vă rog să aveți în vedere A 250 Sport. Cu suspensii mai puțin flexibile, sisteme electronice pentru menținerea traiectoriei, un comportament energic al motorului și un sunet pe măsură – versiunea aceasta reacționează mai spontan și i se simte forța când accelerezi sau frânezi. Motorul de 2 litri pe benzină dezvoltă 350 Nm încă de la 1200 rpm, eșapamentul bubuie la schimbarea vitezelor și ajunge, cu 211 CP, la nivelul de performanță al GTI-ului. Cu toate acestea, mai rămâne loc și pentru versiunea AMG cu tracțiune integrală (vezi Spotlight).
Toate au însă în comun talentele practice ale lui A-Class. Volumul portbagajului (341 de
litri) și variabilitatea (plierea spătarelor scaunelor) rămân ceva mai în urma celor ale pre­decesorilor, dar sunt potrivite pentru segment din care face parte mașina. În materie de siguranță, se află însă în frunte: tempomat pentru menținerea distanței, sistem de asistență pentru păstrarea benzii și pentru unghiul mort, precum și sistem Pre Safe, toate astea fiind incluse la opționale, dar sistemul de asistență prin radar împotriva coliziunilor este în dotarea de serie. Aici, șoferul trebuie să frâneze singur după un avertisment luminos sau unul sonor, dar presiunea optimă asupra frânei e asigurată de sistem.
Iar șansele sunt destul de mari ca noul A-Class să-și îndeplinească toate obiectivele.

 

SPOTLIGHT

MERCEDES A 45 AMG

66
Cel mai bun A-Class din toate timpurile se cheamă A 45 AMG – ceea ce nu e un indiciu pentru jubileul de 45 de ani al firmei, și nici al puterii sau cilindreei. Încadrează însă viitorul A-Class, ce va debuta în primăvara anului 2013, în categoria bolizilor V8. Sub capota acestui A 45 AMG mormăie surd motorul de 2 litri turbo a lui A 250, însă care a fost modificat până în străfundurile sale.
Obiective? 160 până la 170 CP per litru, și astfel A-Class AMG țintește spre Audi RS3 de 340 CP. În materie de greutate, A 45 are doar 1500 kg, față de bavarez, care are 1650.
Și asta fără dezavantaje în materie de tracțiune, deoarece, prin intermediul unui diferențial central activ, AMG își poate orienta cuplul de 400 Nm spre toate roțile de 18 inchi. Pe lângă asta, mai există un ESP în trei trepte, precum și o transmisie cu dublu ambreiaj a cărei funcționare poate fi modificată în privința timpilor de reacție și a momentului schimbării treptelor. Un tren de rulare mai ferm, frâne dimensionate generos, un interior amenajat sportiv, cu materiale de calitate și scaune sportive cu contur anatomic. Totul la un preț competitiv, care se spune că ar fi sub nivelul concurenței.




PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE