Magazin

Istoria Oltcit – de la Citroën la Ford

Citroen Visa

Istoria Oltcit este strâns legată de cea a industriei auto românești în general, care a urmat un traseu marcat de multe momente dificile.

Istoria Oltcit
Istoria Oltcit

Astăzi, puțini își mai amintesc de istoria Oltcit, marca născută la finalul anilor ’70. Ambiția autorităților comuniste de la București a avea o industrie auto puternică nu s-a oprit la Dacia, realizată în parteneriat cu Renault. Societatea Oltcit din Craiova ia naștere în 1977, ca o companie mixtă româno-franceză, partea franceză fiind producătorul Citroën.

Planurile inițiale prevedeau crearea a 7000 de locuri de muncă și o producție anuală de 130.000 de unități. În final, cifrele de producție aveau să fie mult mai modeste. Numele Oltcit sugerează cooperarea dintre români și francezi. Numele râului Olt a fost ales pentru a indica locația fabricii, în timp ce “cit” este o abreviere de la “Citroën”. Această combinație este evidentă și dacă privim atent sigla.

Sinteza legendei ARO

Din primul moment, istoria Oltcit a fost legată de dorința francezilor și a autorităților de la București de a crea o mașină relativ ieftină, care să aibă dimensiuni potrivite pentru traficul din marile orașe. Construcția fabricii Oltcit începe la finalul anilor ’70, iar prima mașină iese pe poarta fabricii în 1981. Citroën va vinde propria versiune a lui Oltcit sub numele de Axel între anii 1984 și 1990.

Citroen Visa
Citroen Visa

Acest moment din istoria Oltcit nu este unul de mândrie, din păcate. Citroën dorea să vândă Axel pe piețele europene mai devreme, însă problemele de calitate din România au făcut ca lansarea să fie amânată. Chiar și după lansare, mașina nu s-a bucurat de prea mult succes în Vest, fiind produse doar 60.184 de unități.

Există o serie de asemănări între Oltcit/Citroën Axel și Citroen Visa, produs între 1978 și 1988. Însă în afară de utilizarea unor motoare similare, cele două mașini au platforme complet diferite. Cele două modele au fost chiar competitori pe piața franceză, însă Citroën și-a asumat acest lucru. Un Axel cu motor în patru cilindri era cu 10% mai ieftin decât un Visa cu motor în doi cilindri.

Ford Craiova a produs 100.000 de modele B-Max

După 1990, istoria Oltcit ia o altă turnură. Francezii se retrag în 1991 de la Craiova și statul român preia acțiunile francezilor. Producția intră rapid în declin, pe măsură ce problemele de calitate se înmulțesc. Uzina este preluată de către Daewoo, grup coreean aflat atunci într-o ofensivă la nivel mondial, iar la Craiova încep să fie produse modele mai vechi ale grupului GM fabricate sub licență.

Istoria Oltcit. Modele produse la Craiova

Special – echipat cu motorul de Visa și LNA, de 652 cmc

Club – echipat cu un motor de 1129 cm cubi și o cutie cu 4 trepte

Axel 12 TRS – dotat inițal cu un motor de 1200 cmc, dar a fost înlocuit cu un motor de 1299 cmc și o cutie de viteze în 5 trepte. A fost un destinat exportului pe mai multe piețe, printre care și cele din Europa de Vest

Club 12 CS – disponibil din 1993. Era camionetă cu două locuri și motor de 1299 cmc.

Istoria Oltcit. De la Citroen la Ford

1977 – se înființează societatea Oltcit din Craiova, companie mixtă româno-franceză

1981 – primul model iese pe poarta fabricii

1991 – Citroën se retrage. Oltcit devine SC Automobile Craiova SA

1994 – Daewoo preia fabrica. Se înființează o companie mixtă în care coreenii dețin 51% din acțiuni, iar SC Automobile SA 49%

2006 – Statul român preia acțiunile Daewoo

2007 – Uzina este din nou privatizată și ajunge în proprietatea Ford. Procesul se finalizează în 2008



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE