Magazin

Interviu: Laurens van den Acker

RenaultGroup_11757_global_en

 

Omul care a schimbat și a pus ordine în designul mărcilor grupului Renault ne lămurește conceptul din spatele formelor senzuale ale noului Captur, care sunt liniile pe care Dacia va continua din punctul de vedere al designului și cum vor arăta, în opinia sa, vehiculele viitorului.

 

Interviu realizat de Adrian Drăgan

 

Ați afirmat, la Paris, anul trecut, că, de acum înainte, fiecare produs Renault va fi desenat și conceput ca un simbol al unei stări umane, a unei etape din viața fiecăruia. Clio reprezintă dragostea sau dragoste la prima vedere, dar ce reprezintă Captur?

Totul a început odată cu conceptul DeZir, din care a derivat Clio, ca mașină de serie. Acum, intrăm într-o nouă fază. Astfel, după ce te-ai îndrăgostit, începi să explorezi. Îți găsești prieteni, îți găsești marea dragoste, iar apoi vrei să ieși în lume. Și asta este ceea ce Captur încearcă să transmită. Am vrut să facem o mașină cu care să poți ieși, să descoperi lumea împreună cu prietenii tăi sau cu o mică familie. O mașină care e plăcută, tânără, atletică, dinamică. Dar și foarte practică la interior. O mașină care combină ceea ce este mai bun din lumea emoțiilor și cea a funcționalității.

 Renault_42122_global_en

Asta înseamnă că designul unei noi mașini nu începe totuși de la zero? Nu poți desena o mașină pornind de la o foaie albă de hârtie?

Cred că e foarte important ca mașina să răspundă, să întrunească așteptările din piață. Foarte des, pornim un proiect întrebându-ne ce vor viitorii clienți, ce așteptări au. Care sunt necesitățile lor ce nu pot fi satisfăcute de produsele actuale? Și cred că se observă acum că oamenii vor din ce în ce mai mult mașini prietenoase cu mediul înconjurător. Astfel că Renault propune motoare cu un foarte scăzut nivel al emisiilor poluante. Oamenii vor să descopere lumea din ce în ce mai mult, au venituri mai mari. Vor să iasă și să descopere, deci le oferim o mașină cu roți mari și cu un aspect care îi subliniază capacitățile chiar și în condițiile unor drumuri neamenajate. O mașină care poate merge oriunde. Apoi, vor o mașină care să fie foarte practică. Astfel că am făcut o mașină cu un torpedou magic, cu scaune a căror tapițerie poate fi scoasă și curățată foarte ușor în propria mașină de spălat, datorită fermoarelor, o mașină cu bancheta spate culisantă.

 

Cum se pretează realizarea mașinii din punctul de vedere al designului cu partea de inginerie, siguranță, costuri și așa mai departe? Trebuie făcute compromisuri?

Eu văd altfel lucrurile. Pentru mine, cea mai bună mașină iese atunci când poți combina cele mai bune soluții ale tuturor membrilor echipei. Astfel că nu văd compromisurile făcute cu marketingul sau cu inginerii ca pe o piedică. Le consider, mai degrabă, o oportunitate de a scoate ce-i mai bun din fiecare și, în final, de a găsi cel mai bun mod pentru obținerea formulei câștigătoare.

 Renault_42224_global_en

Pentru că ne interesează, într-o mare măsură, și Dacia – care, iată, are deja o nouă imagine mulțumită aportului dumneavoastră –, a fost dificil să preluați designul acestei mărci, nu de la zero, dar de la un anumit punct și să schimbați aproape radical fața acestei mărci, în ideea că Dacia trebuie să arate ca Dacia, dar să fie mult mai modernă?

A fost, de fapt, un mare ajutor, pentru că Dacia are un suflet puternic, are valori – se bazează pe simplitate și robustețe. Am vrut doar să fac ca aceste două branduri să conviețuiască unul lângă celălalt. Așa că m-am gândit că Renault trebuie să arate mult mai latin, iar Dacia trebuie să rămână germanică. Și practică. Renault – romantic, Dacia – rațională. Și astfel am creat două branduri, cu două poziționări diferite de preț, care nu se canibalizează sub nicio formă.

 

În privința vehiculelor electrice, pentru că, teoretic, mecanismele electrice se pot pune oriunde în mașină, de ce ați făcut totuși mașini care arată atât de convențional? Sau nu este încă momentul pentru o abordare prea futuristică a modelelor electrice?

Cred că Renault, prin strategia mașinilor electrice, a demonstrat ceea ce poate face în acest domeniu și ceea ce poate face în privința bateriilor și arhitecturii. Avem mașini foarte convenționale, precum Kangoo ZE, care e doar un vehicul funcțional, avem o mașină progresivă, precum Zoe. Care este modernă, puțin mai înaltă, și apoi avem Twizy, care e o mașină „nebună“, foarte distractivă. Dar cred că, în cazul lui Zoe, vrem să asigurăm lumea că, deși oamenii cumpără o mașină electrică, aceasta este o mașină adevărată. Astfel că am fost mult mai subtili, mașina are niște puncte forte deosebite. E mult mai aerodinamică, mai fluidă, cu elemente moderne, precum detalii cromate și iluminări albastre. Am ales nu să revoluționăm, ci să le facilităm oamenilor un acces ușor în lumea mașinilor electrice.

 

În ceea ce privește designul automobilelor viitorului, cum îl considerați?

Mă uit mult mai departe în viitor, și cred că vom putea face adevărate salturi în materie de design, pe măsură ce mașinile vor deveni din ce în ce mai inteligente. De pildă, când vor deveni atât de inteligente, încât nu vor mai mai exista accidente, vom putea elimina toate aceste airbaguri, toate sistemele de siguranță pe care nici acum nu le folosești cu adevărat. Acum, din punct de vedere genetic, mașina este destul de ineficientă. Și e păcat, dar, pe măsură ce mașinile vor deveni suficient de inteligente ca să ne protejeze pe unii de alții, vom putea elimina 300–400 kg din mașină și vom obține spațiu. Atunci, vom putea desena vehicule cu adevărat frumoase, cu logoul Renault pe capotă.



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

EVENIMENTE

PUBLICITATE