Auto util

Funcționarea ambreiajului

Funcționarea ambreiajului

Foarte mulți șoferi au dileme legate de funcționarea ambreiajului și de uzura sa în timp. Încercăm să venim cu un ghid pentru această componentă importantă a mașinii.

Funcționarea ambreiajului
Funcționarea ambreiajului

Funcționarea ambreiajului este un mister pentru mulți șoferi. La fel și ceea ce înseamnă uzura acestei componente esențiale a mașinii. În principiu, rolul ambreiajului este acela de a face legătura între motor și transmisie (cutia de viteze), permițând decuplarea celor două componente. În cazul unei mașini, acest lucru înlesnește schimbarea treptelor de viteză.

Ce trebuie să conțină trusa auto de prim ajutor?

Există mai multe tipuri de ambreiaje mecanice, majoritatea sunt bazate pe unul sau mai multe discuri de frecare, împinse prin forță unul către celălalt. Aceste discuri sunt volantul motorului și discul de ambreiaj (unul sau mai multe),  placa de presiune fiind cea care aplică forța necesară. Datorită mărimii suprafeței de contact a discurilor și puterii de apăsare aplicate, se transmite cuplul motor între cele două componente ale grupului moto-propulsor, adică de la axul primar (legat la arborele cotit) la cel secundar (al cutiei de viteze).

Autoturisme pentru persoane cu handicap. Legislație în domeniu

Pentru a schimba raportul de transmiterea a puterii (trecerea dintr-o treaptă de viteză în alta) este necesar ca motorul să fie decuplat de la cutia de viteze. Această acțiune presupune decuplarea unor roți dintațe și cuplarea altora, cu dimensiuni diferite. Pentru decuplarea/cuplarea roților dințate, acestea trebuie sa aibă aceeași viteză de rotație. Mai precis: la trecerea din orice viteză în alta, roțile dintațe corespunzătoare trebuie să se învârtă cu exact aceeași viteză, pentru că altfel angrenarea lor nu este posibilă. Aici intervin sincronizatoarele, care, înainte de cuplarea efectivă a celor roților dințate, egalează viteza de rotație a acestora.

În mod normal, discul stă mereu lipit de volant, ceea ce permite ca motorul să se învârtă cu aceeași viteză ca și axul care intră în cutia de viteze.  Dacă este apăsată pedala de ambreiaj, discul este depărtat de volant și motorul este deconectat de la trenul de rulare. În momentul în care ridicăm piciorul de pe pedala de ambreiaj, după ce am schimbat treapta, discul face din nou contact cu volantul.

Funcționarea ambreiajului. Tipuri de angrenaj

Ambreiaje umede

Un ambreiaj umed este un ambreiaj scufundat într-un ulei de răcire, care totodată păstrează curate suprafețele de contact, face utilizarea mai eficientă, și prelungește astfel durata de funcționare. Ambreiajele umede tind însă să piardă la transmisie o parte din puterea cuplului motor al axei primare.

Ambreiaje uscate

Ambreiajele uscate nu sunt scufundate în niciun lichid.

Funcționarea ambreiajului. Uzura în timp

Durata de viață a ambreiajului depinde de modul de utilizare. Un ambreiaj utilizat necorespunzător va ceda mai repde. La fel, în cazul unei mașini utilizată mai ales prin oraș ambreiajul are toate șansele să cedeze mai repede. Un semn clar al uzurii în funcționarea ambreiajului este rezistența mare la apăsarea pedalei. De asemenea, la rulare, ambreiajul poate să și „patineze”, ceea ce se traduce printr-o turare excesivă a motorului în primele trepte fără ca mașina să accelereze pe măsură.



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE