Test-drive Teste

Ford B-Max 1.6 TDCi 95CP

Ne pornirăm la drum. După o gestație destul de lungă, pe porțile fabricii de automobile de la Craiova a ieșit în sfârșit mult așteptatul B-Max. Apariția este extrem de interesantă prin soluțiile constructive cu care vine în segmentul subcompact, ceea ce ne-a făcut și pe noi extrem de curioși.

_RBC1412

Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș

Așteptarea destul de lungă de la achiziția de către Ford a fostei fabrici Oltcit și Daewoo din Craiova până la lansarea pe piață a lui B-Max a dat apă la moară folclorului și glumelor cu olteni. Dar gluma s-a terminat, iar Ford construiește acum în România cea mai bună mașină din punct de vedere calitativ. B-Max se produce doar aici atât pentru piața autohtonă, cât și pentru Occident, la ora când scriu aceste rânduri fiind mare sărbătoare în birourile Ford din Europa datorită numărului neașteptat de mare de comenzi, inclusiv în Marea Britanie. Chiar și la noi, modelul cu un preț de pornire de 13.400 de euro a început să stârnească interes, dată fiind, în primul rând, polivalența sa.

Ceea ce-i cu adevărat interesant la B-Max este curajul cu care propune un nou format de caroserie pentru clasa subcompactă a MPV-urilor.  Practic, Ford a mizat doar pe soluții verificate, dar pe care a reușit să le asambleze într-o formă inedită. Indiscutabil, B-Max li se adresează celor cu cățel și purcel, putând fi folosit și ca unic automobil de familie, în ciuda lungimii de puțin peste 4 metri. Atuurile sale sunt dimensiunile compacte, care îl fac extrem de util în oraș, poziția înaltă de condus și, bineînțeles, construcția cu uși culisante în spate și interiorul modulabil. Versatilitatea este caracteristica principală a lui B-Max, începând cu accesul în mașină într-o parcare aglomerată și încheind cu posibilitatea de a transporta obiecte cu o lungime apreciabilă. În plus, portbagajul are podeaua dublă, volumul de 318 litri putând crește la 1372, prin rabatarea foarte ușoară a banchetei, în condițiile în care automobilul e prevăzut cu roată de rezervă de uz temporar, și nu cu kit de pană.

Lipsa montanților centrali, integrați în uși, precum și înălțimea mașinii amplifică senzația de spațiu, iar ergonomia interioară – cu bancheta și scaunele bine profilate, dar și cu numeroase spații de depozitare pentru cele mai diverse obiecte – generează un confort deplin.

Deși este bine finisat, în unele zone, precum spătarele scaunelor sau partea inferioară a planșei de bord, plasticul nu e foarte prietenos cu zgârieturile, fiind rugos și greu de curățat. Dar, per total, cockpitul este finisat îngrijit, cu materiale ce nu lasă loc observațiilor negative.

Întregul ansamblu are o unitate exemplară, fapt pe care l-am remarcat și în mers, când motorul, transmisia și trenul de rulare sunt foarte bine armonizate. Deși nu are pretenții sportive, B-Max beneficiază de o ținută de drum sigură, cu o suspensie ce absoarbe bine denivelările, inclusiv cu punte spate semirigidă. Nu are ruliu, iar subvirarea ocazională e ușor de controlat prin intermediul unui sistem de direcție pe care noi îl considerăm cel mai bine optimizat din segment. Propulsorul din test, dieselul 1.6 TDCi de 95 CP, nu este o noutate în gamă, dar oferă prestații decente. Deși ușor zgomotos în ture, micul turbodiesel își dezvoltă armonios curba de cuplu încă de la turații joase, ceea ce i-a făcut pe americani să considere suficiente doar cinci viteze pentru cutia manuală ce funcționează ireproșabil. Nici noi nu am simțit lipsa celei de-a șasea trepte și credem că, pentru o mașină de familie cu o utilizare preponderent urbană, nici nu este necesară. Mai ales că, și așa, consumul în test nu a depășit 6 litri/100 km, în condițiile unui traseu mixt. De altfel, cei mai conștiincioși dintre șoferi pot apela la indicațiile sistemului Eco, care oferă, pe display-ul consolei, indicații pentru optimizarea consumului.

 Confortul la drum este completat și de noul sistem multimedia SYNC, care poate primi comenzi vocale pentru accesarea meniului, pentru sistemul de sunet sau conectarea la telefonul mobil. Acesta se poate conecta la sistem prin bluetooth, iar prin interfața SYNC poate reda muzică sau se poate efectua o convorbire telefonică. Sistemul Sony oferit pe echiparea Titanium se aude lacrimă și face toți banii. Pentru toate informațiile și meniurile sistemului SYNC, există însă un display monocromatic TFT, de numai 4,2 inchi, dar navigația nu există nici măcar în lista de opționale.

După ergonomie și confort, siguranța este un alt punct forte.  Modelul produs la Craiova e prima mașină construită în România care primește cinci stele la testul Euro NCap și asta în condițiile unei arhitecturi extrem de curajoase. Lista de echipare standard pentru siguranță este decent completată de șase aibaguri, ABS, EBD și ESP. În plus, pentru pachetul Titanium mai există sistemul Active City Stop, care oprește automobilul automat în cazul unui impact iminent în mediu urban și un sistem de asistență în caz de urgență, care sună automat la 112 în cazul unui accident grav – sistem ce va fi obligatoriu pe toate automobilele nou construite, începând cu 2015. Bine închegat, bine finisat și cu materiale de calitate, cochetul MPV cu uși laterale culisante are o tehnologie modernă și o echipare bogată. Remarcăm însă lista cam modestă de echipări opțio­nale, posibilitatea configurării doar pe bază de pachete predefinite, dar și lipsa unui sistem stop/start.

Suntem însă încrezători că, odată depășite bolile copilăriei, B-Max va deveni un model de referință, pentru că, la capitolele unde contează cel mai mult, precum versatilitate, ținută de drum și echipare de confort și siguranță, stă foarte bine. Îi urmăm drum bun și le spunem cu toată sinceritatea oltenilor noștri: „A job well done!“

Produced_by_convert-jpg-to-pdf.net (2)

 



PUBLICITATE

ABONAMENTE

NEWSLETTER





CATALOGUL AMS

AUTODNA

EVENIMENTE

PUBLICITATE