Revista AMS

Fețele sportivității

ams iulie 2016

Paginile acestei ediții sunt înțesate de mașini sport, de la modele mici sau decapotabile până la hot hatchuri dopate sau coupé-uri de performanță autentice. Fiecare interpretează tema într-un mod particular și are un caracter bine definit. Acum se naște însă întrebarea: Dacă există atât de multe abordări, ce înseamnă și cum se percepe cu adevărat sportivitatea?

Alături de lux sau caracter premium, sportivitatea este un alt cârlig de marketing prin care sunt agățați, dacă îmi permiteți să spun așa, destul de mulți clienți. Nu știu de ce, dar, într-un trafic din ce în ce mai aglomerat și strict reglementat, unii șoferi își doresc puteri fantastice, suspensii aproape dureros de rigide, eșapamente și motoare care sună fioros sau accente estetice destul de radicale. Analizând la rece, această opțiune pare cel puțin nefirească, dacă nu chiar ilogică. Dar cine mai dă doi bani pe logică după o plecare de pe loc ca din pușcă, un viraj luat cu anvelopele scrâșnind sau o bubuitură zdravănă a eșapamentului la schimbarea treptelor de viteză. Chiar și cei care nu sunt pasionați de automobile simt un fior când trăiesc o astfel de experiență. Iar ceilalți, cei care au benzină în sânge, ca să parafrazez mottoul revistei noastre, ar putea părea că manifestă o dependență puțin ciudată. Noroc că aceste lucruri nu sunt interzise prin lege, cum este cazul drogurilor.

Nu știu alții cum sunt, iar în lipsa unui subiect de studiu mai bun, o să mă iau pe mine drept exemplu pentru a diseca problema sportivității. Nu sunt pilot, dar nici vreun împiedicat al volanului, iar atunci când se aliniază stelele și se nimerește combinația potrivită de viraje, îmi place să merg mai repede, să simt mașina cum se înclină, să o provoc, să îi încerc limitele și totodată să găsesc felul de a conduce prin care reușesc să îi pun în valoare calitățile. Nu caut să bat vreun record, ci să rulez cursiv și cu un ritm mai susținut. Pentru mine, cel mai important lucru este felul în care simt mașina. Adică, feedbackul transmis de aceasta și încrederea că fiecare acțiune a mea se reflectă precis în comportamentul său dinamic. Privind lucrurile din această perspectivă, acea sportivitate afișată, care presupune spoilere imense, detalii țipătoare și sunete produse doar pentru spectacol, nu prea mă prinde.

În continuare urmează o afirmație care ar putea să surprindă. De la un anumit punct încolo, performanțele foarte ridicate ale unei mașini parcă nu mai reușesc să mă atragă la fel de tare. Știți cum se spune, ce-i prea mult strică. Așa este cazul și aici. Să nu mă înțelegeți greșit, după o tură pe circuit cu vreun Porsche 911 Turbo, Chevrolet Corvette sau cine mai știe ce nebunie de peste 500 CP am reflexul de a-mi înclina capul în fața unor asemenea realizări tehnice, dar parcă sportivitatea gustată la volan nu mai are aceeași savoare. Aici, vorbim despre o cu totul altă ligă, una destinată în principal piloților, nu șoferilor, fie ei chiar și foarte buni, iar satisfacția acestora se măsoară în timpi pe circuit, nu în zâmbete. După propria evaluare, mașinile de acest nivel sunt axate atât de mult pe performanță, încât nu prea mai rămâne loc pentru emoțiile celui de la volan. Acesta este fascinat mai degrabă de viteza cu care se derulează peisajele atât în linie dreaptă, cât și în viraje.

În concluzie, mă declar adeptul mașinilor normale cu abilități dinamice peste medie, al hot hatchurilor și al unor GT-uri care nu uită că satisfacția celui de la volan provine în principal de la un feedback precis și un răspuns foarte bun la comenzi. Deci, iată că, cel puțin în cazul meu, satisfacția sportivității nu este dată de mașinile sport autentice, ci de cele mai puțin performante. Pare un paradox, ar putea chiar să și fie, dar asta e realitatea. Oricum, ideea este că oferta de modele e atât de bogată, încât există sportivitate pentru toată lumea, de la cei care iubesc aspectul „supărat“ până la cei care vor să fie cât mai rapizi sau să obțină senzații tari la volan.

Lectură plăcută și conduceți cu prudență!

Echipa AMS

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE